'60 Chevrolet Impala HT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1320, 25.2.2015.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ja löytää aina kotiin ko seuraa kaistan keskellä olevaa öljyvanaa:poff:
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  2. 1320

    1320 Gearhead

    Kaasariksi valikoitui Rochester Quadrajet. Joku saattaa ihmetellä kaasarivalintaa, mutta Quadrajet on oikein säädettynä hyvä kaasari ja sen sielunelämä on jotenkuten tullut tutuksi. Lisäksi tämä sattui löytymään jo valmiiksi hyllystä, tämä on siis kilpurin vanha kaasari...
    [​IMG]
    Bensalinjan lähtö osoittautui kuitenkin ongelmalliseksi, kun kaasariin sopivaa liitintä ei löytynyt mistään. Kierre taitaa olla kokoa 1", eikä sen kokoisia liittimiä näyttänyt puissa kasvavan... Lopulta Loimaalla US Centerin rompetorilla/loppuunmyynnissä tärppäsi, kun bongasin hyllystä likaisen sähkö-Rochesterin, jossa oli tarvitsemani liitin. Kaasari ei ollut kallis, niin ostin pois ja sain siitä tuon liittimen joka on kuvassa kaasarin edessä...
    [​IMG]
    No nyt oli sopiva liitin kaasariin, mutta bensaputken liittimen ja tämän kaasarin liittimen väliin piti löytää vielä adapteri jostain. Tämäkään ei ollut ihan helpoimmasta päästä löytää, mutta Nippeli-Tepolta sellainen löytyi ja tilasinkin samalla pari kappaletta noita varastoon. Samasta osoitteesta löytyi myös kuparista bensaputkea.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ja miksi halusin bensaputken pumpulta kaasarille, kun letku olisi tietysti ollut sata kertaa helpompi ratkaisu? No, halusin tuon lasikuvulla olevan bensasuodattimen laittaa tuohon välille. Kyseinen suodatin on pyörinyt Impalan osalaatikossa 30 vuotta, ja nyt se vihdoin pääsee käyttöön. Kuvassa pitäisi olla aikalailla kaikki bensaputken tarvikkeet...
    [​IMG]
    Bensapumppu piti myös putsailla. Aika törkyinen se oli:
    [​IMG]
    Putsailin sen huolellisesti ja kiillotin hyvin pikaisesti rätillä ja Mothersilla. Koneella tuon olisi saanut tietysti kunnolla kiiltämään, mutta ei tämä mikään näyttelyauto ole - tämä riittää mulle...
    [​IMG]
    Ja samalla laitoin bensapumpun ja öljyputken molemmat paikalleen, niin irto-osat väheni taas parilla.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, esmi, Isamu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Jummijammi

    Jummijammi 2nd gear

    Tosta öljyntäyttöputkesta.. miten lähti irti, miten kiinnitys tapahtui ja mikä oli käytetyn väkivallan määrä? Eikai siellä mitään tiivistettä ole välissä
     
  4. 1320

    1320 Gearhead

    Ei ole tosiaan tiivistettä välissä, ainoastaan tiukka sovite imusarjassa olevaan reikään. Vanhasta imusarjasta en alkanut repimään putkea irti, kun oli epäilys, että saako sitä enää ehjänä irti, joten irroituksesta mulla ei ole kokemusta. Veikkaisin, että paras keino siihen varmaan on naputella "sisäpuolelta" putki ulos kun imusarja on irti.

    Tämän uuden putken asennus hoitui helposti, puuklapi väliin ja vasaralla naputteli putken paikalleen. Eli asennukseen ei ainakaan tarvittu väkivaltaa.:odbiggrin:
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hienoa työtä, osat ja asennukset aikakauden mukaan :odcool:

    Ovathan ne AN-letkut ja AN-liittimet kauniita uuden kiiltävän kaasuttimen kanssa, mutta jotenkin tämä tapa tehdä näyttää paremmalta tässä autossa ja veikkaan että toimii yhtä hyvin.
     
    LPV ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. 1320

    1320 Gearhead

    Joo, tässä olis tosiaan tarkoitus saada suhteellisen alkuperäishenkinen konehuone aikaan, niin noi kaikki AN-liittimet sun muut on poissuljettuja vaihtoehtoja.:odsmile:


    Muiden kiireiden vuoksi Impala on odotellut hetken vuoroaan tallissa, mutta nyt pääsee taas vihdoin hommat jatkumaan, että saa auton kesäksi ajoon. Konehuone oli melkoisen likainen, joten nyt kun moottori on puhdas niin täytyyhän konehuonekin entrata. Melkoinen putsaaminen oli, mutta lopulta pääsin maalaamaan tulipellin punaisella Miranolilla ja muut kohdat mustalla Miranolilla. Muutamia pikku maalailuja tuonne täytyy vielä tehdä, mutta kohta saa nostaa koneen paikalleen.

    Lähtökohta:
    [​IMG]
    Putsattuna ja maalattuna:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ilmanputsari aiheutti hetken aikaa harmaita hiuksia. Halusin nimenomaan käyttää alkuperäistä putsaria enkä laittaa mitään aftermarket mallia, vaikka sen kanssa olisi toki päässyt sata kertaa helpommalla. Ongelma oli, että mistään ei löytynyt ilmanputsarin pohjaa, joka sopisi sekä Quadrajettiin ja tuohon orkkis putsarikoteloon. No nyt varmaan joku kohta linkittää sellaisen jostain, mut eipä sille enää ole tarvetta...

    Alkuperäisissä nelikurkkuisissa versioissakin on käytetty Rochesterin Four Jet kaasaria, ja se on erilainen kuin Quadrajet, eli orkkis nelireikäisen putsarikaan ei sopinut.

    Joten Edelbrockin kromiputsarin pohja pääsi hyötykäyttöön. Sen keskiosa joka sopii kaasariin, piti siis yhdistää orkkisputsarin pohjaan, ja leikkelyn uhriksi päätyi sitten toi orkkis 2-kurkkuisen kaasarin putsarinpohja.
    [​IMG]

    Pienen sovittelun jälkeen sain nämä sopimaan sen verran hyvin toisiinsa, että hitsikone pääsi tositoimiin ja nyt putsari sopii paikalleen niin kuin halusin. Seuraavaksi se tarttee vaan maalata.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    LPV, SK-, 12345678910 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Voisitko sen verran avata, että kuinka leikkasit noi ilmanputsareiden pellit oikean kokoisiksi keskenään.
     
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Ensin rälläköin tuosta Edelbrockin pohjalevystä tuon keskiosan irti ja sitten viimeistelin tämän leikatun palasen reunat pyöreiksi, jotta se on helpompi hitsata orkkisputsarin pohjaan kiinni. Sitten vaan mittailin, että uusi kaasarin aukko tulee keskelle orkkisputsarin pohjalevyä, piirsin tussilla ääriviivat ja rälläkän, Dremelin ja peltisaksien kanssa leikkelin oikeankokoisen reijän orkkisputsarin pohjaan.

    Pientä viilailua ja sit hitsauskone laulamaan.

    Eipä tuossa oikeastaan sen kummempaa, kohtuu helppo operaatio, ainoa että pitää olla tarkkana ettei putsari ota kaasarissa mihinkään kiinni, itsellä toisiopuolen läppien vivusto oli kohtuu lähellä, mutta ei osu. Tämän varmistin vielä ennen hitsausta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. Kiitos. Tykkään tuosta sun projektista (ja tuosta ilmanputsarista).
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mä tein samanlailla. Astron vanhasta putsarista leikkasin laipan orkkis 2 kurkkuisen putsariin ja samalla hitsasin isomman imutorven siihen että saa ilmaa.
    • [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. generalo

    generalo Gearhead

    Hienoja putsaritoteutuksia. Pitänee itselle tehdä sama homma, omassa vaan nostettava vielä putsarin pohjaakin että saa putsarin istumaan alemmas, ei muuten mene konepelti kiinni. Sniper ja 1" paksu lätty sen alla on melko korkea yhdistelmä.
     
  12. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitokset kannustuksesta! Irto-osien maalailua ja muuta pikkujuttuja on tullut tehtyä aika paljon. Aikaavievää ja sinänsä aika näkymätöntä puuhastelua, mutta lopputulos toivottavasti sit palkitsee.

    Venakopat ja putsarin hioin mataksi ja molemmat sai uutta maalia niskaan. Nämä tuli suihkittua vaan kilikalilla, ekaks pohjamaali ja sitten pintaväri. Venakopat on jo kuvassa lakattuna, putsari vaatii vielä lakkakerroksen. Venttiilikoppia sai oikoa jonkin verran ennen maalausta, mutta nyt ei pitäisi vuotaa ainakaan niin paljoa kuin ennen...
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bensalinjan teko pumpulta filtterille vaati pari harjoituskappaletta. Tämäkin yksilö voisi olla parempi, tuo yläpäässä oleva kieppi olisi saanut jäädä vähän lyhkäisemmäksi, mutta toisaalta putkentaivutin ja putken päädyn kartiotyökalu aiheuttaa omat haasteensa noiden ekojen mutkien osalta, eli tällä mennään. Kun putket oli taivuteltu ja päät tehty, hinkkasin putket kevyesti teräsvilalla ja perään Mothersin kiillotustahnaa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Öljytikku on ollut aina huonosti kiinni ja öljytikun putkella ollut taipumuksena irrota herkästi lohkon reijästä. Lohkon reikä olikin varmaan vähän kulunut, sisähalkaisija oli 1,5mm suurempi kuin öljytikun putken ulkohalkaisija. Ratkaisuksi 0,7mm messinkilevystä syntyi tuollainen holkki väliin. Nyt sai naputella öljytikun putken lohkoon paikalleen, ja vaikuttaisi siltä ettei se ihan itsestään lähde irti.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, Seevu, Isamu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Tänään piti asennella vielä öljypumpun käyttöakseli, pyörittää öljynpaineet mottiin, jakaja paikalleen sun muuta pientä. Sitten motti oli valmis nostettavaksi keulille.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tässä kohtaa faija tuli kanssa auttamaan, eikä olis yksinään tästä selvinnytkään. Moottori nosturiin kiinni, vetolevy paikalleen ja motin asennukseen. Eipä ollut ihan yksinkertainen operaatio, tuo Engine Balancer meinasi ottaa tulipellin yläkanttiin kiinni ja konetta ei meinannut saada siten tarpeeksi taakse. Pienen kikkailun jälkeen onnistuttiin kuitenkin pulttaamaan motti paikalleen.
    [​IMG]
    Vaihteisto ja turbiinikin meinasivat ensin vähän aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta lopulta nekin sattuivat paikalleen hienosti. Nyt kun motti ja laatikko oli paikallaan, niin uusin samalla bensalinjan runkoa pitkin tulevalta bensaputkelta pumpulle ja laitoin venakopat kiinni.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Kaikennäköistä pikkujuttua on tuhottomasti konehuoneen puolella, sit vielä peräruuvin vaihto ja pakoputkien teko ennen kun pääsee tarjoamaan leimalle.
     
    rekkamies, Seevu, MJF ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. generalo

    generalo Gearhead

    Teetkö ihan alusta loppuun asti?

    Täällä joku taisi teettää x-runkoiseen Marteliuksella, ja eikä ollut pahan hintainen. Yhdet putket väänsin itse x-runkoiseen tunkkikorkeudessa ja olipa paska homma :D
     
  15. 1320

    1320 Gearhead

    Putkien kanssa ajatus oli, että pitää ne kohtuu yksinkertaisina koska tosiaan tunkkikorkeudessa lattialla ne täytyy tehdä :odbiggrin:. Eli yhdet vaimentimet siihen X:n alkupäähän, ja putket saa loppua ennen taka-akselia auton alle. Sen verran ahdas toi peräylitys on, että en taida lähteä sovittelemaan putkia sinne. Täytyy vaan kääntää päät sivuille vähän alaviistoon, jos ei vaikka resonoisi sisällä ihan niin kauheasti.
     
    generalo tykkää tästä.
  16. generalo

    generalo Gearhead

    timopajala tykkää tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mulla on kuuskolmosessa taka-akselin ylitykset ihan tarvikeylitykset sellaisenaan. 2½". Kapeammilla kumeilla ei mitään ongelmaa, mutta 275 kanssa saa olla tarkkana asennon kanssa.

    On kyllä upea moottoritila!

    -J-
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mulla saattais olla Pakoputkihuolto Tiittasen tekemät ylitykset jossain tallessa, en nakannut niitä lavalle muun putkiston kanssa kun eivät montaa kesää oman ´63:n alla roikkuneet... Ajatuksella jos joku joskus vaikka tarttis.
     
  19. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitokset, tuo Generalon linkkaama mutkaputki olis kyllä kova sana pakoputkihommassa, täytyy katsoa löytyisikö tuollaiset jostain...

    Tässä on takana 255/70/15, ja niidenkin kanssa meinaa olla sen verran ahdasta, että aika tarkkana saisi putkien kanssa olla jos meinaisi peräylitykset tehdä. No, eiköhän noilla lyhkäisemmilläkin putkilla pärjätä, ja jos jää liian kovaääniseksi niin laittaa sit toiset pöntöt lisäksi niin eiköhän se siitä hiljene.:odsmile:


    Konehuoneen puolella on tullut tehtyä paljon kaikenlaista pikkujuttua ja putsailtua sekä maalailtua vielä irrallaan olevia osia. Mut olen mä jotain näkyvääkin saanut aikaan. Pakosarjat oli kohtuu hankalat saada paikalleen, piti tunkata keula korkealle ilmaan ja pujottaa sarjat alakautta paikalleen. Sitten tein tulpanjohdot MSD:n "tee se itse-sarjasta" eli johdoista jotka piti itse pätkiä oikeaan mittaan ja tehdä oikeanlaiset päät johdoille. Melko kova homma, mutta nyt on ainakin sopivan mittaiset piuhat.

    Muita pienempiä juttuja, startti on asennettu ja sen johdot putsattu perusteellisesti ja laitettu paikalleen, road draft tubeen viritelty o-rengas tiivisteeksi ja putki asennettu paikalleen, lisäksi konehuoneen sähköjohtoja on tullut uusittua tarpeen mukaan, kun vanhat alkoi olla vaihtokunnossa jne...

    Ei siitä hirveästi puuttuisi, että voi kokeilla käyntiin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, esmi, Isamu ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. 1320

    1320 Gearhead

    Nyt alkaa konehuone olemaan pitkälti kasassa, ainoat puutteet taitaa olla vaihteiston öljytikku ja laturin johdot, tai tarkemmin johtojen yhteydessä oleva kondensaattori joka oli rikki. Pitää selvitellä, että onkohan toi sama kuin jakajan sisällä oleva vai ei. Jakajaan meneviä konkkia löytyy pari toimivaa, muuten täytyy marssia vauhtiputiikkiin.

    Muuten tosiaan alkais olla melko hyvällä mallilla. Vaihdevivusto ja kaasuvivusto on kasattu, alipainelinjat ja vesiletkut tein metritavarasta, vaihteistoöljyn coolerin linjat on putsattu ja kiillotettu, sekä toiseen piti tehdä uusi pää kun vanhan joutui sahaamaan poikki purkaessa. Laturikin sai uutta maalia päällensä ja meni paikalleen kunhan puuttuva kiinnike ensin löytyi US Partsin hyllystä. Alunperinhän toi tulee pukinsarvipakosarjaan kiinni, mut nyt tarvitsee erilaisen kiinnikkeen että sopii paikalleen peltisarjojen kanssa.

    Ja noiden lisäksi on tietysti tehty lukemattomia pikkujuttuja, mut nyt alkaa olemaan käynnistys kohtuu lähellä.

    Vaihteistoöljyn coolerin linjat:
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Yksi ongelma mikä tuli esille aikaisemmin oli lämpömittarin anturin paikka. Vanhassa imusarjassa oli paikka anturille, mut uudessa ei, eikä sopivaa termarinkoppaakaan ollut saatavilla. Faija sanoi hankkineensa joskus parikyt vuotta sitten termarikopan alle tulevan adapterin, johon saa anturin kiinni, mutta ei muistanut missä se mahtaa olla. US Partsissa ei ollut kyseistä osaa myöskään enää valikoimissa. Perjantaina jotain muuta osaa metsästäessä tämä adapteri sitten sattui silmään, joten nyt saa lämpöanturinkin paikalleen. Täytyy vaan maalailla toi ensin punaisella niin ei hyppää niin pahasti silmille...
    [​IMG]
     
    rekkamies, Vezques, jamba ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!