Hydrali laahuri nostajien laatu ongelmat, hyvät ja hunot valmistajat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karck, 6.7.2020.

  1. Karck

    Karck 3rd gear

    Terse!

    (Varoitus! Tätä ei kannata lukea iltalukemisena sillä jos koneesta löytyy joku topicin paskoista nostajista, menee unet varmasti!)

    HALUAN PAINOTTAA KAIKILLE KONEENRAKENTAJILLE ETTÄ PURKAKAA JA TARKISTAKAA NOSTAJANNE ENNEN ASENTAMISTA! SILLÄ ON SUURI RISKI ETTÄ KONE HAJOAA SEKUNDA NOSTAJAN TAKIA!!!

    Ajattelin että tästä voisin kirjoittaa muillekkin hyödyllisen topicin. Olen siis rakentamassa uudestaan omaa mottia pontiac 400, ja vastoinkäymisistä suurimmaksi on osoittautunut nostajien jatkuva huono laatu.
    Mutta tämä ei ole merkki kohtaista! Oli motti mitä vaan laatua samat valmistajat syytää paskaa kaikille.

    Olen sen verran tutkinut nyt nostajien valmistajia ja heidän laatuaan että voin nostaa oikeasti hyviksi nostajiksi vain yhden tunnetun alkuperäis valmistaja merkin se on Hy-lift Johnson, EI PELKKÄ JOHNSON. Täytyy olla tuo Hy-Lift edessä, silloin on laatu nostaja kädessä.

    Mistä tietää että nostaja on Hy-Liftin tekemä?
    Nostaja on pakko purkaa, sisuskalut sen kertovat. Hy-Lift nostajia ei saa suoraan heidän omalla nimellään vaan ne tulevat kaikki jonkun toisen nimen alla, vain GM NOS nostajat ovat lähes varmasti Hyliftit.

    On uskomatonta että nostajien alkuperäisvalmistajaa ei tarvitse mainita vaan uudelleen pakattuja tuotteita voidaan myydä uudella valmistaja nimellä tuosta vaan. Mielestäni tämä on aika törkeää petosta asiakkaita kohtaan. Olen nyt ostanut 2 nostaja sarjaa turhaan, molemmat susia. Ja kolmannen aion ostaa niin että tilaan ensin 1 nostajan jonka tarkistan ja sitten vasta loput.

    Tähän mennessä tarkistetut nostajat:
    Compcams - Nostajien laatu ja rakenne, HUONO/HUONO. (Nostaja paskana paketista)
    Crower Camsaver - Nostajien laatu ja rakenne, HUONO/KESKIVERTO. (Metalli lastuja nostajssa)
    Sealed Power - Nostajien laatu ja rakenne, HYVÄ/KESKIVERTO. (Rakenne ja lukkojousi voisi olla parempi)
    Hy-lift Johnson - Nostajien laatu ja rakenne, (vanhat)/HYVÄ. (Nostajien rakenne on esimerkillinen!)

    Katsotaan seuraavaksi kuvia miksi tässä nyt kehun vain hyliftiä, ja miksi olen edellä antanut nuo arvosanat.

    [​IMG]

    Kuvassa on kaikki 4 nostajaa purettuna rivissä. Tarkastelkaa noita mittaus lautasia ja työntötangon kupin pohjia, sisemmän männän öljyreikää ja nostajien pinnan laatua.

    Ensimmäisenä on Sealed Power nostaja. Linkistä tarkempi kuva osista:
    https://live.staticflickr.com/65535/50079804002_d9fcca4f98_o.jpg

    Yllätyksekseni joudun myöntämään että NS. Wallmart merkki voitti näistä nostajista nyt kaikki laadulla ja rakenteella. Pinnat ovat viimestelyillään parhaat ja niissä ei ole näkyviä naarmuja tai kolhuja. Mittaus levyyn on stanssattu öljyn kulku reitti kipon öljyreijälle. Stanssi on hyvälaatuinen. Sisemmän männän öljyreikä on siisti. Lukitus jousi on ainut joka saa miinusta.

    Seuraavaksi on Crower Camsaver nostaja:
    https://live.staticflickr.com/65535/50078982043_8973ca7b8d_o.jpg
    https://live.staticflickr.com/65535/50079551231_c6444bacc4_o.jpg <- Crower cams sisemmän männän öljyreikä, uskomatonta mutta totta... Ehdin avata 3 nostajaa, kaikissa sama vika tämä oli pahin.

    Nostajan kylkeen on tehty laserilla tai muulla tavalla tasoitettu pinta, joka mahdollistaa öljyn valumisen nokalle nostajn kylkeä pitkin. Nostajan pitää kasassa samanlainen jousi kuin muissakin nostajissa, siitä miinusta. Öljynmittalevy on stanssattu samanlailla kuin sealed powerin mutta stanssi vaikuttaa kevyemmältä... Sisempi mäntä kuitenkin saa oksennuksen suuhun kun näin öljyreijän porauspärseet rehottamassa siellä. Pienikin hipaisu saa pärseitä irtoamaan... Nostajan pinnan laatu on keskitasoa, osumia ja hiusnaarmuja löytyy pinnasta. Mieleen tulee kuinka aihioita säilytettäisiin tuhatpäisessä laatikossa.

    Seuraavaksi Compcams nostajat:
    https://live.staticflickr.com/65535/50079808012_aa8e5494e8_o.jpg
    <- Nostaja ei paineistu vs vanha Hylift.

    Nostajan pinnan laatu oli aika samaa kuin crowerin nostajassa, kohluja ja naarmuja pinnoissa. Aivan kuin olisivat tuhannen astiassa aihiot lojuneet. Tutkimassani nostajassa on kuitenkin myös naarmu nostajan sisäisen männän ulkopinnassa, joka aiheuttaa koko nostajan toimimattomuuden. Ilmeisesti nostajan sisempi mäntä on painettu nostajan sisään ilman pärseiden poistoa, ja pärse on naarmuttanut kyljen. Siten paineet eivät enää pysy sisemmän nostajan pohjan alla vaan pääsevät naarmua pitkin pois. Muuta syytä en keksinyt.
    Öljyreikä on siisti ja näyttää suht pärseettömältä.
    Öljynmittalevy on vain tasainen lautanen, mutta työntötangon kupin pohja on kupera. Eli kun muut luottavat virtauksen ohjaamiseen kupin keskireiälle stanssilla tai öljyuralla, luottaa comp siihen että satunnaiset purskahdukset painautuvat välillä kipon reijästä.
    Nostajan lukkojousin on mielestäni parempi kuin muilla, vaikka silti kaipaisin segeriä. Sen voi toki itse vaihtaa kaikkiin.
    Compin nostajassa on 2 uraa joidenka tarkoitus jää itselle arvoitukseksi, varsinkin tuo nostajan pään ura ihmetyttää, nopeasti luulee että pää olisi kierrettävissä auki.

    Lopuksi tuo Hy-Lift Johnosn nostaja joka on siis vanha ja käytetty:
    https://live.staticflickr.com/65535/50078981058_0d066d21a2_o.jpg

    Nostaja on selvästi suunniteltu paremmin kuin mikään 3 aikaisemmasta nostajasta, pintalaadusta en voi antaa arviota kun on käytetty nostaja. Mutta rakenne eli suunnittelu on selvästi muita parempi.
    Työntötangon kippo on massiivisempi ja sen pohjaan on tehty kunnon "öljykanava" joka ohjaa öljyn kipon keskireikään. Öljynmittaus levyssä on 4 reikää jotka päästävät öljyn tuohon kipon pohjan kanavaan josta se sittn voi pientä päästöä pitkin virrata suoraan työntötankoon. Tätä ei ole muissa nostajissa.
    Lukitusklipsi on samanlainen joka on muissakin nostajissa siitä tulee pientä miinusta.
    Sisempi mäntä on muita jykevämpi, öljyreikä on siisti ja näyttää suht pärseettömältä.


    Tarkimmat ehkä huomasivat ajattelemaan tuota öljynmittalevyn toimintaa. Foorumeilla jenkeissä on paljon ihmetelty yläkerran voiteluongelmia joillakin nostajilla, mielestäni tässä on oikeasti koirahaudattuna.
    Miksi kaikissa mittalevyissä ei ole reikiä? Siis nythän nuo mittalevyt eivät päästä öljyä työntötangoille kuin vain lipsuttelemalla sivuilta silloin kun nokka pongauttaa nostajan ylös. Ja esim tuossa CC nostajassa tuo lipsumisvoitelu kuperan kupin pohjalla on todella kehnoa. Huomasin tämän myös itse kun koitin primata konetta. Tippaakaan öljyä ei tullut ylös keinuille, vaikka moottoria pyöritti. Tankoihin oli 6minuutin aikana noussut puoleen väliin kyllä öljyä. Tuolla vanhalla nostajalla öljy nousee ylös heti. Ja syykin on selvä, öljynmittauslevyssähän on Hyliftissä reikiä 4 joidenka virtaus on rajoitettu tuon kupin pohjan kanavan muodolla. Eli se ei liikaa sitä puske läpi kuitenkaan.

    Tästä voimme tehdä päätelmän että nostajissa missä on tuo stanssattu kanavanmuoto (sama kuin hyliftin kipon pohjassa) voisi korjata tekemällä mittalevyn reunaan pienen reijän tai reikiä. Ja sillä tavalla voisi niistäkin nostajista saada kohtalaisen hyviä, kunhan ensin varmistaa että muutkin osat ovat toimivia ja pärseettömiä...


    Jenkkiläisillä foorumeilla asiasta on paljon keskusteltu mutta kukaan ei ole tehnyt tälläistä vertailua nostajien sisuksista. Mutta kuvia puretuista nostajista vertailemalla olen tehnyt päätelmän että kaikki nostajat joidenka öljynmittaus levyssä / työntötangon kipossa ei ole reikiä tai öljynohjaus kanavaa ovat kiinalaisia. Tai osa sisus osista kuten mittalevy on vaihdettu jenkeissä stannssattuun kanava levyyn.

    Aion päivittää tätä topicia sen mukaan kun saan käsiini toisten valmistajien nostajia, ja arvostelen ne sitten.
     
    Petri R., superbird, pe-le ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Itse asiassa toi Johnson Lifters teki aikasemmin n. 90% kaikkien valmistajien nostajista. Edellisen laman yhteydessä se meni nurin jolloin kaikki jenkkimerkit olivat kusesssa, kohtuu ymmärrettävää kun 90% tuotantokapasiteetista häviää. Etenkin siinä vaiheessa laatu oli ihan mitä sattuu. Sittemmin lafka löys uuden omistuksen ja jatkoi toimintaansa, ja varmasti on palauttanut markkina-asemaansa. Se tekee nostajia tietty "valmistajien" spekseillä ja sen mukaan mitä ne tuotteistaan maksavat. Esimerkiks Compilla on pikkulohkoon tarjolla neljää eri nostajasarjaa, Howardsilla kolme, Cranella kaks, ja niil on kyl eroja myös keskenään.
     
    puna niska tykkää tästä.
  3. Mites heidän oman brändin tuotteiden laatu on verrattuna muihin brändeihin?
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Hyvä topikki, kiitoksia.
     
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mites Morel?Eikös sekin ole aika iso Nostaja- valmistaja?
     
  6. Karck

    Karck 3rd gear

    Huom nyt taas tähän.
    Hy-Lift Johnson (Nykyinen Topline automotive toplineauto.com ) On se oikea vanha OEM toimittaja.
    Ja tuo pelkkä Johnosnlifters on täysin eri yhtiö kun tuo Hylift.

    Noiden kahden yhtiön taustalla on aikamoinen draama. Ilmeisesti tuo jälkimmäinen Johnson lifters on varastanut Hyliftin laitteistoa ja suunnitelmia perustaakseen oman produktionsa ja sitten tuo inssi sen takana joutui lusimaan ja ilmeisesti joutuivat sitten kuitenkin suunnittelemaan oman nostajan.


    Täällä on hyvä keskustelu englanniksi noista esimerkiksi: https://www.offshoreonly.com/forums/general-q/333082-hylift-johnson-lifters-6.html

    Toisaalta tuon kun on lukenut, niin ei enää tiedä luottaako tänäpäivänä 2020 noihin kumpaankaan nostaja valmistajaan.

    Parasta olisi ostaa EBAYstä tuommoinen aikaisemmin valmistettu NOS Hylift nostaja paketti. Niihin sentään voi luottaa.


    Maxperformanceinc foorumilla (pontiac jenkki foorumit) ainakin monet sanoo että Morelin laatu on todella huonoa, ja osa koneenrakentajsita ei suostu käyttämään niitä ollenkaan. Toleranssit nostajan ja sisämännän kanssa vaihtelee liikaa, ja saattaa aiheuttaa nostaja napinaa. Tämä siis vain sieltä poimittua tietoa ei omaa tutkimusta.
    Morelin laatu on ollut kyllä hyvää mutta on nykypäivänä ilmeisesti siis päätynyt kanssa huonoon suuntaan niinkuin monet muut.
     
  7. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ensimmäisen kerran jälkeen kun mulle tuli vastaan suoraan paketista paikalleen nostettuja hydynostajia, jotka ei öljypumppua porakoneella ja moottoria käsin pyöritellen kovettuneet olen purkanut jokaisen uuden hydynostajan ennen asennusta. Ensin osille tinneripesu, kasaus kuivana ja lopuksi nostajat ATF kylvyn kautta paikalleen. Aikaa siinä hukkuu, mutta kun kurkkaa sen tinnerikipon pohjalle, niin on helppo uskotella itselleen, että operaatio ei ole turha. Aikamoinen määrä lastua ja hilettä siellä tinnerikipon pohjalla 16 nostajan jälkeen yleensä on :confused:. Jos sillä nyt jotain merkitystä on, niin kaikki kokemukset on Compin nostajista. Edellä mainitun pesuoperaation jälkeen ne on ainakin toistaiseksi kaikki toimineet, eli legenda amerikkalaisesta puolivalmisteesta pitää nostajienkin kohdalla paikkansa.
     
    Karck tykkää tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Kiinassa tehdyissä osissa on usein tuota työstölastu ongelmaa.
     
    Karck tykkää tästä.
  9. kuutio

    kuutio Gearhead

    Ja tuo pätee yleensä kaikkiin kinkkikamoihin eikä vaan pelkkiin moottorin osiin.
    Onko moni muukin ajanu sisään jotain kinkkiläistä pienkonetta?

    Eka öljynvaihto 15min jälkeen, sitten puoltuntia, sitten ehkä pari tuntia..
    ja hilettä vaan kiiltelee pois lasketussa öölissä..
    kyllä se sitten vähenee jos ei motori muuten heti kilahda.

    Varmaan osittain tuo kinkki pienkoneiden vaihteleva kesto/maine johtuu tästä että harva käyttäjä jaksaa alussa huuhdella noin tiuhaan
     
    Karck tykkää tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nykyään kuulema suositellaan esim öljypumpuillekin sama käsittely, eli täyspurku, pesu ja mittaus. Jopa Mellingin pumpuille. Oli eräässä videossa aika paljon paskaa ja metallia pesun ja purun jäljiltä.
     
    Karck tykkää tästä.
  11. Karck

    Karck 3rd gear

    Kyllä mä ainakin puran joka osan, jonka uutena ostan ja saan purettua ilman prässiä tjsp.
    Ja lukee myös mun mielestä ohjekirjoissa ainakin että pitäs putsata pumppu aina.

    Mulla ei o oikeestaa mitään väliä nyt kuka valmistais nostajan. Kuhan toi NS. Metering plate ja työntötangon kippo ois tuota vanhaa mallia jossa on reijät että on jatkuva öljynkulku keinuille.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse aikoinaan ostin 90 luvulla 360 koneeseen uuden Melling Hivol öpumpun, kone kasattu. Käyntiin (en sillon tajunnu, et porakoneella paineet ylös). 10sek, kyllä se öpainevalo kohta sammuu...20s sammu ny. 30s ei se prkle sammu ja kone seis.
    Öpohja auki ja tutkimaan. SBM öpumpussa on sellanen kartio koneistettu käyttöakselin juureen, että se uppoaa lohkoon. Noh tässäpä pumpussa ei moista ollut ja siksi ei paineita.
    USPARTS oli reilu, ei mitään mutinoita, uusi pumppu ja tarjosivat että jos on vaurioita koneessa, niin maksavat koneistukset. Ainut oli öpumpun käyttöakseli muljaantunut ja uusipumppu.
     
    Seevu ja Karck tykkäävät tästä.
  13. Karck

    Karck 3rd gear

    Ainut hyväpuoli näissä ongelmissa on se, että jos ajoissa takuuaikana huomaa ton vian niin monesti saa rahat pikapikaa takasin ilman kauheita vääntelyitä.

    Nyttenkin Jegsi Ebayn kautta palautti rahat, tullit ja postit ilman että osia tarvitsi postittaa sinne. Vaikka itse olisin halunnut että nämä menee valmistajalle asti...
     
  14. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Hyllyssä kans odottaa uusi satsi compin pro magnum hydy laahuri nostajia. Avasin paketin ja nostajissa näky lastuja. Noissa ei oo seegeriä lukituksena vaan semmonen painettu peltilevy, jos sen avaa ni pysyykö se enään paikalla?

    Jossei saa purettuun, ni on se vähä perseestä pistää paikalle tommosia..
     
  15. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Compin hyd.laahureissa oli koneistuslastut sisällä. Ei paineistunut rempanjälkeisessä startissa,purku ja putsaus niin nyt ne on toiminu jo 3 kesää.
     
  16. Karck

    Karck 3rd gear

    Ostaa vaan sopivat seegerit suoraan ja vaihtaa tilalle?
     
  17. fenix

    fenix 3rd gear


    Sama juttu täällä.
    Uudet nostajat oli jo uutena jäykät puristaa ja öljyä tuli heikosti keinuille.
    Tämän ketjun innoittamana vai pitäisikö sanoa lannistama, päätin ottaa nostajat ylös.
    Moottori on käynyt näillä nostajilla n. 2h.
    Puretut nostajat ei puristu kasaan ollenkaan.
    Ensimmäisessä puretussa nostajassa ei mitään huolestuttavaa näy, naarmuja tai lastuja.
    Mutta tinnerimukeihin alkaa likaa kertyä pohjalle.
    Kuvan mukissa oli 2 purkamatonta nostajaa 2-3 h.
    Purettujen ja uitettujen nostajien mukit ihan skeidassa ja öljyssä.
    Sitä ei tiedä oliko roskat nostajissa jo ennen remppaa vai tullut 2h käytön aikana, mutta öljyt oli uudet ja pari kertaa vaihdettu.
    Nyt sisämäntä liikkuu jo herkästi.
    Nostajat on Comp cams ultra pro magnum hyrd.rulla.

    https://aijaa.com/Dkzjpq

    https://aijaa.com/niDCmN
     
    Muokattu: 15.7.2020
  18. fenix

    fenix 3rd gear

    Jatkoa edelliseen viestiin

    Löytyi pursetta nostajan sisältä.
    Sivureijän sisäpuolella, mutta onneksi syvennyksessä.
    Eli ei ole päässyt raapimaan naarmuja.

    https://aijaa.com/dImSDM
     
  19. fenix

    fenix 3rd gear

    En saanut lukkoja ehjänä irti paineistetussa nostajassa.
    Nämä lukkorenkaat sopi omiin Compin nostajiin kuin nenä päähän, kun puristi päät limittäin.

    https://www.ikh.fi/fi/lukkorengas-sisap-17mm-10kpl-din472-lrs17a

    Millin pienempi meni liian helposti ja ei vakuuttanut meikäläistä.
     
  20. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Eli rullanostajassa täytyy sit varautua samaan?! Kiitos vinkistä, täytyy avata nuo omat ennen kuin niputtaa yläkerran. Comp Camsin laatujutut ovat sikäli hassuja, et ensiksi juuri niissä oli ongelmia ja sitten taas Amerikan gurut kehuivat niitä parhaimmiksi...

    Sama juttu kun näiden hyd.rollereiden äänekkyys, näistä kun on oikein tekijämiehetkin valittaneet. Sitten taas löytyy juttua, et jotkut ovat pelkällä öljymerkin vaihdolla saaneet homman korjattua viskositeetin pysyessä samana. Tuohon ei ole itselläni vielä mitään käytännön kokemusta kun nostajat odottaa paketissa, eikä ole siellä ääntä pitäneet...
     

Kerro tästä muillekin!