Valurautalohkossa halkeamat pultin reijissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maverick999, 12.7.2020.

  1. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Terve,
    Mitähän tälle olisi tehtävissä? Onko kemiallisista metalleista apua tai pitääkö yrittää hitsata? Halkeamat ylettyvät sentin dekistä alaspäin. Tietääkseni noista ei oo ollut haittaa ainakaan sen puoleen ettei nesteitä ole mennyt sekaisin. Kyseessä on siis rivi-nelosen keskimmäisten viereisten pulttien reiät.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 12.7.2020
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vesikanava ilmeisesti vieressä?

    kasatessa varmaan kannattaa käyttää jotain tiivistettä kierteessä.
     
  3. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Joo vesikanava vieressä. Pultit ei mene läpi vesitilaan. Noissa on kuulemma ollut ongelmana sitä, että kasatessa jäänyt monttujen pohjalle öljyä tms ja kiristäessä kantta halkaissut tuon reunan.
     
    Muokattu: 12.7.2020
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tossahan vesi ei pääse kuin pultin reikään, reilusti tiivisteliimaa yms pulttiin, ettei vesi tule sieltä ulos.
    En lähtis hitsailee, ellei kierre ole niin lyhyt että halkeama voisi vaikuttaa kiristysmomenttiin.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  5. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kierrettä on ehkä 30mm eli halkeaman alapuolelle jäisi vielä 2/3 kierteestä
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Aika vähän, en ole insinööri yms, mutta minusta aika lyhyt kierre 30mm ja jos siitä on 1/3 halki. Viisaammat ehkä osaa sanoa paremmin, mutta minusta avaisin noi ja hitsaisin ja uudet kierteet.
     
  7. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Myös silikonitiivisteliima voi hajottaa paikkoja, jos sitä pääsee kierteen pohjalle. Ainakin alumiiniosissa
     
  8. meteor

    meteor Gearhead

    Jos kierteen pohjalle on jäänyt öljyä ja pultti kiristetään eikö se halkeama tule sinne alaosaan eikä tuohon tasopinnalle. Oma veikkaus on se ,pultti kiristetään se vetää tätä poteroa missä kierre on ylöspäin sen verran että tasopintaan on tullut särö.
     
    juko7 tykkää tästä.
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Onkohan huono jos sitä laittais vähän pulttiin kierteen puolivälistä ylöspäin kun asentaa kannen. Luulis että sitä ei silloin menis sinne montun pohjalle.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Raskaankaluston puolella ku noita kierre murtumia esiintyy niin heivaavat pultit pois ja laittavat liiman kans pinnapultin eka lohkoon ja sitte kansi kiristetään mutterilla. Kuulemma toimii. 6.5 tiisselin yks kaverini kasas just näin ja joo ei enää kupli syyläriin.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eihän sitä liimaa sinne reikään pääse jos sitä vain pultin kierreosaan laittaa,
    varmistaa vaan ettei siellä vanhoja liimoja ym muuta ole.

    Tuo pinnapultti on hyvä idea, jos haluaa mielelleen rauhan. Hitsailemaan en ensimmäisenä ryhtyis.
     
  12. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kaivoin vanhan kansipahvin esiin. Siinähän oli myös pientä jälkeä noiden reikien kohdalla, mutta ei näyttäisi aiheuttaneen mitään erityistä. Nyt on copper gascetia jospa sitä laittais pultteihin. Noissa rei’issä on näköjään vajaa sentti tasaista ennenkuin kierre alkaa eli max puoli senttiä ulottuu kierteeseen nuo halkeamat.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 13.7.2020
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Lainaan sen verran topicia, että mikä mömmö olis hyvää lohkon ulkopuolisen halkeaman korjaukseen? Kyseessä on käytännössä "maamoottori", eli ei paineistettua vesitilaa, eikä mitään kriittistä muutenkaan. Hitsaus tietty paras vaihtoehto, mutta tässä tilanteessa ei ole aiheellista purkaa moottoria yhtään tän hetkistä enempää.
     
  14. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Sen verran tutkiskelin näitä hommia että rohkenisin arvella että joku hyvä kemiallinen metalli. Belzona taisi olla parasta (mutta kallista!) kamaa.
     
  15. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Jep. M10
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tollanen voi korjautua vaikka syylärinkorjaukseen tarkoitetulla mömmöllä, mutta kokeile vaikka Holtsin Wonderweldia, Motonetissä pari kymppiä.
     
  17. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Löysin jostain divarista Audin suomenkielisiä alkuperäisiä korjaamo käsikirjoja, ajalta jolloin kaikki ei ollut vielä tietokoneella.
    Agb lle oli kansiin määritelty halkeamien suuruus jolloin oli vielä käyttökelpoisia.
    Agb on S4 tupla turbo moottori.
     
  18. Toimisko LOCTITE EA 3463? Sillä Steve korjasi Massikan kantta:

     
  19. Belmont

    Belmont 1st gear

    Korjasin veneen moottorin, 3 pyttyinen diesel. Syksyllä vedet unohdettu sisään ja ensimmäisillä pakkasilla lohko halki:oops:. Kaksi noin 4cm mittaista railoa. Hioin reunoilta puhtaaksi ja viistin hieman halkeamia. Putsasin, oisko ollut vannehappoa tai jotain muuta tehokasta liuotinta. Huuhtelin ja kuivasin. Sitten vain Plastic padding kemiallista metallia tasainen kerros. Hioin sen karheaksi. Liimasin asennusliimalla alumiini levyt korjaus kohtien päälle. Hyvin on kestänyt jo monta vuotta.
     
  20. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ei tuu kilpamoottoria. Vähän piristän muuttamalla nokka-akselin 264 -> 292, mutta siitä tulee tonne projekti-topiciin lisää
     

Kerro tästä muillekin!