1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Mitäs tälle kuuluu?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei kai Makekaan kesällä autotallissa ole kuin välttämättömissä puuhissa? Kyl mää ainakin kesäkeleillä vaan ajelen niin kauan kuin bensiinikäyttöisiä toimivia riittää. On ollut kesiä, jolloin ne on loppuneet ...
     
  3. Ajattelin, että kun ollut muutama sateinen päivä..;)
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei moparit veteen pysähdy. Enempi tuntuu Fordin ominaisuus olevan, että jos pisaroi, niin kipinät ei mene perille.
     
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Niin vähän on tapahtunut että voisi sanoa että ei mitään tämän projektin kanssa nyt:rotfl:

    Hellejakson työpäivät vei veronsa ja sit tuli laahattua yks tuleva projekti markille..
    Moottoripyörääkin tullut harrastettua ja yrittänyt silläkin ajella.

    Eilen olis ollut komea päivä pyhittää Pioneerille niin sekin meni vaimon Caliberin kimpussa, kun inssi sano että :soosoo:, pitää vaihtaa takarunko.. Ei saa korjata:
    [​IMG]
    Lisäksi tuon takapää vie vielä tuleviakin iltoja kun pitää joitain puslia vaihtaa:odroll:

    Tätä menoa siis on myöhäinen syksy kun on Pioneerin aika:odconfused:

    Mutta mulle on sattunut siis hyvä yksilö kun ei ole sateesta eikä tuiskusta ollut moksiskaan:rotfl:
    [​IMG]

    Mutta juu, muutaman päivän hommat Dötsissä vielä olis ennen ajotestejä ja jotain osiakin tarvitsee vielä hankkia. Se että koska ne päivät olis käsillä, niin en tiedä:confused: Moottori sakkaa heti kun laittaa lapun lattiaan eli aivan liian vähän antaa kiihdytyspumppu tavaraa.
    Pumppusuuttimet on nyt 45:set, jousi on kevyin ja tanko pisin. Eli ainakin jäykempää jousta ja isompaa suutinta tarvitaan.. Harmi vaan että en oikein kaiken kattavaa edullista settiä ole löytänyt kaasarin säätöön, joten EHKÄ ostan jonkun porasarjan tjms. TAI sitten vien auton jollekin jolta tavara löytyy hyllystä ja pystyy säädön suorittamaan...
     
  6. Dodge Caliper on kyllä katsastusmiesten suosikkiauto..

    Huomasin taannoin, että tällä kotimaisella puljulla on Fajsin suuttimia postomyynnissä:

    http://janicolracing.fi/kategoria/fajs-4725

    Hinnat oli ihan kohdillaan verrattuna, mitä ne yleensä on. Minusta ainakin kannattaisi hankkia isompi neulaventtiili ja isommat tyhjäkäynnit, kun niitä ei porailla.
     
  7. Tuohon varmaan vaikuttaa kiihdytyspumpun lisäksi se, että perussäädöt on laihalla.

    Mut joo, jäin miettii, että mikä se sen pumppusuuttimen kokoluokka voisi olla. Tässä keskustelussa joku kommentoi draw thru Volkkariin näin:

    What size accelerator pump jets are you using? Have you upgraded the spring? That helped some. Try 70s+
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Ei käy laihalla. Seokset on lähellä oikeaa kyllä, ainakin tuossa tallissa paikallaan kiihdytellessä. Sama ongelma oli jo viime kesän koeajoissa havaittavissa, kun kaasua ei kestänyt yhtään nopsempaan painaa.
    Kokeilin viime viikolla jäykempää jousta ja se auttoi vähän, mutta joka tapauksessa ei riitä soppa kun läpät tempasee vauhdilla auki.

    Mutta kiitos linkistä FAJS- suuttimiin. Noilla hinnoilla ei putoo korkeelta vaikka tilaisin kaikki kiihotussuuttimet.
     
  9. Tämmöiseen proggikseen voi olla paljon vaikeampi löytää sopivat säädöt kuin johonkin vapar- Fordin OHC jne. Maailmalla on jonkin verran draw thru Kuplia ja Corvaireja Webereillä, kuten tuossa yllä. Niistä voi saada jotain ideoita.

    Mut joo, noi sun tämän sivun Google-kuvat on lakanneet näkymästä. Vanhemmat näkyy, mutta ne taitaa ollakin jossain kuvapalvelussa.
     
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    Tänään vaivoin jaksoin sen verran että kokeilin tilattuja kiihotussuuttimia. 90 suutin oli isoin mitä sain ja edelleen stumppaa ja menee laihalle. Täytyypi lueskella vähän ja etsiä jäykempää jousta tms.
    Mutta parannusta tuli kuitenkin huomattavasti, joten suunta on oikea.
    Jatkan tämän parissa taas kun vaan ehdin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Mulla toimii hyvin kun porasin millin terällä, mutta kaasareita on kaksi...
     
  12. Kun suunta on oikea, niin ei mitään hätää ;)

    Olen edelleen sitä mieltä, että minusta kannattaisi kokeilla rikastaa myös perussäätöjä. Perustelen tämä ensin teoreettisesti. Steven videolla, hän selittää noin 18 minuutin kohdilla pääsuuttimien valinnasta tällaisella kaavalla:

    [​IMG]
    En tiedä, mistä hän on tuon kaavan löytänyt. Yleensä se on erilainen (kurkkujen koko x4). Mutta tuossa Steven kaavassa on juttuna, että 1 kurkku/ 1 sylinteri kerrotaan 0.75, 1 kurkku/2 sylinteriä, niin kerroin 0,9 ja jos kaasutin palvelee kaikkia (neljää?) pyttyä, niin kerroin on 1.

    Tuolla metodilla saadaan pääsuuttimen kooksi 180, jos ei ole kerrointa. Kun katselee noita draw thru Volkkareita,niin se kokoluokka on tuo tai vähän enemmän. Esim:

    36 vents
    200 air correction
    45 pump
    55 f8 idle
    One 190 main and one 200
    Emulsion tubes f16
    Needle valve 200
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jossakin aiemmin esillelaitetussa mittariston esittelyvideossa taisi olla laajakaistalambada päällä ja kyllä se näytti ihan tolkun AFR lukemia. Se on se iso tilavuus kaasarin ja imuventtiilien välissä joka on vaikea rikastaa kauttaaltaan.
     
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo, ei se ainakaan näytä laihalla käyvän kuin nopeassa polkaisussa mutta voihan se tietty olla että tarvitsee rikastaa esim. tyhjäkäyntisuuttimilla tjms.
    Mitä tilavuuteen tulee niin tottahan se nyt kasvanut on jonkun verran, mutta toisaalta on niitä monia isotilavuuksisia imareita tehtaaltakin lähtenyt. Kuten Sonoramic Commando / Cross Ram. Tiedä sitten voiko niitä mitenkään verrata mutta kuitenkin:rotfl:
    Tuon DCOE:n kiihotuspumpun mäntäkin on kieltämättä aika pikkuinen..
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olikos se slantsixfoorumilla jossa joku sanoi päässeensä samanmoisesta vaivasta vaihtamalla sivuimu-Weberin johonkin Carteriin tms. Jos se punppu ei kykene tuossa käytössä riittävän isoon ruiskaisuun, niin sun on kenties alettava sepittämään ulkoista kiihdytyspumppua.
     
  16. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Stumppaako se vain pintakaasulta polkaistessa vai tekeekö myös reilummalla kaasulla?
     
  17. Kyllä niitä isompia tyhmäkäyntisuuttimia ainakin kannattaa kokeilla. Välillä tuntuu, ettei niiden valinnassa ole mitään logiikkaa. Pienessäkin moottorissa voi olla isot ja päinvastoin. Tässä on kuitenkin semmoinen yleinen ohjeistus IR-juttuihin, mutta antaa silti osviittaa:

    [​IMG]
    Tohon liittyen vielä, niin Volvofoorumilla oli joskus tämmöinen vinkki, josta voi olla myös apua:

    Ihan vinkkinä näiden vaaka webrujen säätöön ja etenkin tyhjäkäyntialueelta pääsuutinpiirille siirryttäessä, mikäli tahtoo esiintyä laihuutta.

    Tyhjäkäyntipuolella kaasarin rungossa on jokaisele puolelle oma messinkinen ilmareikä ( holkki). Tuota reijän kokoa muuttamalla pienemmäksi seos rikastuu siirtymäalueella ( tyhjäkäyntipiiriltä pääsuutinpiirille), jolloin ei tarvitse suotta käyttää liian suuria tyhjäkäyntisuuttimia ja toiminta parantuu olellisesti.

    Holkin voi kaivaa pois rungosta esim. vaikkapa pienellä ruuvilla ja pihdeillä, jonka jälkeen runkoon voi tehdä 4mm kierteen. Tilalle voi ruuvata esim. Dellortoihin tarkoitettuja Powerjet suuttimia ( turbomalleista näitä löytyi). Kokoja löytyy noin 1mm alkaen, joita voi kysellä Mopo Sportista, taikka Free Techniksiltä.

    Ilmaholkki lienee vakiona lähelle 2mm, tai hieman ylikin. Monesti joutuu pienentämään puolikin milliä, ennenkuin vaikutus alkaa enempi vaikuttamaan lähtötilanteeseen. Tottakai moottorin koko ja kokoonpano osineen vaikuttaa lopputulokseen, kuten myös sisäkurkkujen koko ja sitä kautta paine-erot


    Noiden isompien tyhmäkäyntien lisäksi kannattaa kokeilla niitä isompia pääsuuttimia, mistä aiemmin jo kirjoitin.

    Kolmas, mikä voi asiaan vielä vaikuttaa on se neulaventtiilin koko. Noissa turbohärveleissä on yleensä isompi kuin tuo 200, monesti joku 250. Tässä on taas taulukko, joka antaa ohjeiistusta IR-juttuihin:

    [​IMG]

    Tuo saattaa olla lopputulos, vaikka tekee mitä. Silloin kaivaa sen K-jetin bensapunpun ja laittaa sinne välipalaan K-jetin kylmäkäynnistys suuttimen.

    Tässä on pari kuvaa systeemeistä:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Stumppaa alhaalta polkaistaessa. Kun kierroksia on jo 3000 niin sitten saa kyllä laittaa lappua lattiaan.
     
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    Kyllä sekin mielessä on käynyt:odconfused:
     
  20. Make500

    Make500 Gearhead

    Täytyy kokeilla juu!
     

Kerro tästä muillekin!