Cadillacin alipainesäätimen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 23.7.2020.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Pitäisi vaihtaa -68 Devilleen kärjelliseen virranjakajan alipainesäädin. Kiinnitysruuvit näyttävät olevan osittain piilossa sen levyn alla missä on kiinni kärjet. Onkohan tähän joku kikka millä ne ruuvit saa pois jakajaa irrottamatta ja purkamatta?
     
  2. matti R

    matti R 3rd gear

    Sitä levyä voi vähän kiertää kädellä niin että pääsee ruuvit avaamaan. Vähän jäykkä mutta liikkuu kyllä.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ehkä se kuitenkin on helpompi ottaa pois koko jakaja.
    Eipähän putoile ruuvit konehuoneeseen.
     
  4. JJHa

    JJHa Gearhead

    Juuri tein vastaavan Pontiac 350 koneeseen jossa jakaja takana, ahdasta on mutta onnistuu jakaja paikoillaan. Braker plate (?) jossa kärjet kiinni irti siitä pyöreästä levystä missä plate on kiinni > 2 ruuvia magneettikärjellisellä meisselillä (kärjet levyineen ei voi kadota koska johdoilla kiinni. Alipainesäädin irti (2 ruuvia) > säädintä kun "vetää" ulospäin niin levy liikkuu, samalla nostaa/kallistaa niin "koukku"/vast pääsee vapautumaan. Ja sama sitten toisinpäin. Pahoittelut jos termit hukassa, "braker plate" voi olla myös juurikin se pyöreä levy jota säädin ja siinä oleva koukku liikuttaa ja säätää näin ollen alipaine-ennakkoa. En itse ymmärtänyt että pyöreä levy tietysti liikkuu vaan yritin ottaa säätimen koukkua pois painamalla sitä.
     
  5. matti R

    matti R 3rd gear

    Ruuvit saa näkymiin myös niin että laittaa jatkuvan alipaineen säätimeen niin se kääntää levyn pois ruuvien tieltä.
     
    juko7 tykkää tästä.
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tämä ei oikein onnistu kun säädin on hajalla eli vuotaa ja siksi se pitää vaihtaa.

    Onnistuihan tuo kuitenkin tosiaan sitä levyä kääntämällä. Sai juuri ne ruuvin kannat näkyviin ja kierrettyä pois. Hiukan vaati taiteilua että sai myös sen säätimen vetokoukun irti levystä mutta mahtuihan sekin tulemaan.

    Säädin on ollut hajalla jo edellisen omistajan aikana, saapa nähdä kuinka vaikuttaa bensan kulutukseen. Vei nimittäin 600 km matka-ajossa 200 litraa bensaa ilman alipainesäädintä ja letku tulpattuna. Ainakin alkoi reippaasti sutimaan säätimen vaihdon jälkeen joten jotain tapahtui ja tuntuu aika paljon kevyemmin kulkevan.
     
    Muokattu: 27.7.2020
    atobee tykkää tästä.
  7. matti R

    matti R 3rd gear

    Hyvä että onnistui. Keskikulutushan sille on 27l/100 km joten ei tuo sinun kulutus ihan kaukana siitä ole ollut. Sytytys on paremmin kohdallaan kierroksilla.
     

Kerro tästä muillekin!