Ilmajousitus kuntoon vai kierrejouset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja maverick999, 12.7.2019.

  1. maverick999

    maverick999 Gearhead

  2. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Vanha kompura toimii ainakin suoralla virralla.

    Level-sensorista en oo ihan varma sittenkään. Ohmit ei muutu mihinkään kun vipua liikuttelee.

    Takakontin on/off-kytkin toimii ainakin, mutta sille ei tule virtaa.

    Mahtaisko olla ecu paskana
    Edit: jaaha, ecun liittimistä on pari johtoa poikki, mutta eipä näköjään korjaantunut niilläkään...
     
    Muokattu: 28.7.2019
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Nyt kun muistelen, niin kun kierrejouset asennetaan, niin ainakin Markissa johonkin kohtaan pitäisi tehdä jousivalmistajan asennusohjeen mukaan jokin ohituskytkentä. En nyt muista, mihin. Siellä voi olla sellainen, joka nyt sitten estää toiminnan. Jos hakisit ohjeita kierrejousikonversion tekemiseksi niin voisi löytyä?
     
    Muokattu: 28.7.2019
    maverick999 tykkää tästä.
  4. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Pitääpä etsiä. Kaksi eculle menevää piuhaa oli ainakin surrattu yhteen ja niissä menee virta. Toinen piuha oli ilmeisesti virta, kun kääntää avaimen on-asentoon, mutta mihin se menee, ei tietoa. Kun nämä piuhat (WT/VT ja LB/YE) yhdistää, rele naksahtaa konehuoneessa). Onkohan tässä tommonen variable speed steering juttu joka menee air ride ecun kautta, ja se on ohitettu vaan noin.

    Edit: nimenomaan se muuttuva ohjaustehostus on kyseessä. Jostain syystä se menee air ride-boxin kautta. No- boxi paskana ja edellinen (köyhä) omistaja ei ole ostanut uutta vaan ohittanut boxin yhdistämällä vaan piuhat.

    Tekisköhän simppelisti vaan manuaalisen säädön. Ei kai se vaadi kun solenoidien avauksen ja kompuralle virran? Kytkimestä ylös, niin kompura käy ja solenoidit aukeaa. Kytkimestä alas niin pelkät solenoidit aukeaa.

    Vaihtoehtona uusi level sensori ja control module $300+
     
    Muokattu: 31.7.2019
    juko7 tykkää tästä.
  5. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tässä vielä kaaviot (kiitokset Turbiinille!). Näyttää kyllä taas kerran hienolta sähkötyöltä
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    juko7 tykkää tästä.
  6. Takkula

    Takkula 1st gear

    Olikos level sensorissa vika? Itsellä vähän samoja oireita Lincoln tow car 1996, mikäs virta määrä siellä sensorilla pitäs kulkea?
     
  7. maverick999

    maverick999 Gearhead

    En ole vielä jaksanut tutkia. Yritin etsiä ecua netistä mutta en löytänyt. Joko se tai level sensori todennäköisesti paskana.
     
  8. Takkula

    Takkula 1st gear

    Mulla pelasikin tuo level sensori, boksista kun nykäisee liittimen pois niin ei anna häiriötä enää, ilmeisesti jossain johdin menee oikoseen.
     
  9. Takkula

    Takkula 1st gear

    Onkos kellään nuita bokseja kyrvähtänyt? Montakos sulaketta tolle Air suspension järjestelmälle on ja missä?
     
  10. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    98 vuoden Sts sevillessä varmaan samantyylinen tuo toiminta? Sen verran oon ehtiny kurkkaa auton alle että takaiskareihin menee letkut. Kompura myös pitää välillä käyntiääntä eli toimii. Onko taka-akselissa joku korkeusanturi? Säätääkö tuo järjestelmä korkeutta vai jäykkyyttä?

    Edit: onko siellä molemmille puolille oma tasoanturi vai yksi yhteinen

    Mittaristossa virheilmoitus "service suspension system"
    Ja toinen joka ilmoittaa että saa ajaa korkeintaan 145km/h koska jousitus ei toimi...
     
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Vastaava systeemi. Toimii tasonsäätönä nimenomaan, ei liity jäykkyyteen. Olikos näissä kierrejouset myös rinnalla? Ilmajousessa on juuri se hyvä puoli, että pitää saman jousijäykkyyden samalla tasolla kuormasta riippumatta. Vissiin joissain on lisäksi magneettinen iskarin jäykkyyssäätö tuon leveling systeemin lisäksi (sähkömagneetti iskarin kyljessä). Jossain tukivarressa pitäisi olla tasonsäätöanturi. Nyt menee ihan hakuammuntana mutta veikkaisin että vain yksi ja jommallakummalla puolella takatukivarresa. W211 mersussa oli muistaakseni myös edessä vaikka ilmasäkit oli vain takana. Eli jos eteen pisti madallusjouset, sääti takapään automatique vaateriin. Mutta koska Amerikka ja maximum profit, niin luulisin olevan vain yksi.

    Jos kompura käy välillä ilman että lastaa taakse kamaa, tai jos käynnistyksessä kompura käy montakin sekkaa, voisi tsekata letkujen kunnon. Myös iskarit saattavat vuotaa. Nämä ovat nyt pikaisen googlauksen tulosta. Itsellä ei käytännön kokemusta Sevilleistä.

    Lincolnissa odottaa vielä hyllyssä ilmasetti. Kierrejousilla mennään toistaiseksi. Vähänhän se mukavuutta karsii (ja tekee elämän liian helpoksi), eli kyllä ilmajousiin pitäisi siirtyä kun saisi uuden control modulen ja level sensorin hankittua.
     
    Muokattu: 3.8.2020
  12. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Kiitos vastauksesta. Ainakin vänkärin puolen takakulmasta kuuluu välillä kun auto käynnissä niin resonointisurinaa. Oletan sen tulevan kompurasta ja että se sijaitsee auton alla juurikin tuolla taka kulmassa?

    Taitaa olla kierrejousi kaverina koska ei ole koskaan perä "lässähtänyt" Vaikka olisi parikin päivää ajamatta.

    Jatkuvaa vesisadetta ja kiirettä ettei ole ehtinyt kunnolla auton alle tutkimaan.
     
  13. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Okei pääsin tätä ihmettelemään ihan livenä ja tämmösiä löytöjä. ..

    Onko nämä noita paineilmaletkuja?

    Kaks molemmin puolin? Oisko toinen voitu lisätä myöhemmin. Ei näistä mistään kyllä tuntunut ilmaa tulevan kun kompura surisi

    [​IMG]

    Takaiskareita täytin jalkapumpulla ja perä ainakin nousi molemmin puolin eli iskarit voisi olla ehkä ehjät. Kuuluuko tuossa letjussa olla tuo venttiili? Koitin tuota ylemmän kuvan pistoketta työntää tuohon kiinni muttei tuntunut ottavan kovin hyvin kiinni vaan irtosi aika helposti kokoaika..

    [​IMG]

    Kompuran sain pyörimään kun pompin takaluukussa joten tasoanturi vois olla ehjä koska yritti alkaa nostaa perää kun sitä niiaili väkisin


    Rikki taitaa olla nuo ilmaletkut tai sitte niissä kulkee niin hentonen hidas ilma ettei se tunne kädelle?
     
  14. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Nehän ne. Ei varmaan auta kun seurata kompuralle asti letkuja. Luulisi olevan vain yksi per puoli alunperin. Vahvasti vaikuttais että siellä alkupäässä jotain vuotoa, ehkä kompura paskana. Tuo vähän näyttää että joku on yrittänyt omia virityksiä asennella juuri jalkapumppua varten kun on kyllästynyt hajonneisiin letkuihin/kompuraan? Ekana on yritetty laittaa rinnalle uudet letkut, ja kun se ei ole toiminut, on askarreltu puutarhaletkusta jatko ja pyöränpumpulle venttiilit että saa itse pumppailla sopivaan korkeuteen. Ja oikea vika olisi koko ajan se vuotava kompura.

    Pääsetkö kompuran päähän mitenkä käsiksi? Selviäis sieltä alkupään liitoksesta että tuleeko kompurasta ilmaa edes letkuihin vai suriseeko vaan.

    Rockautosta katsottuna kompura noin 130 taalaa (+EU ”suojelurahat”)

    Juu tasonsäätöanturi ja ohjauspuoli todennäköisesti toimii jos käynnistää kompuran.
     
    Muokattu: 4.8.2020
  15. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Epäilin kanssa että nuo toiset letku voisi olla uusittu ja vanhat jätetty vain paikoilleen mutta ei oo tullu kuntoon.

    Tuossa iskarin letkussa oleva osa on niinkuin se olisi pyörän ssä kumin venttiili ja siinä on semmonen pyörän sielu venttiili kin joka päästää ilman ulos kun sitä painaa..

    Kuuluisisko tuossa välissä olla joku toiselainen osa vai pitäiskö tuo kulmaliitin mennä suoraan tuohon letkuun kiinni?

    Täytyy yrittää tutkia mitäkautta pääsisin tuonne kompuraan ja letkuihin käsiksi. Varmaankin siaälojasuojaa purkamalla koska vaimennin on yhtä puuta putkiston kanssa ja purettavissa vain rälläkällä..

    Tuon toimimattomuus ei haittaa niin paljoa kuin se että mittaristossa pyörii nuo vika ilmoitukset jotka varmaan häipyy kun saa tasoanturit vaateriin

    Molemmin puolin muuten oma tasoanturi eikä ole tässä vanhemmassa korissa vielä magneride alustaa

     
  16. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Siis tuo koko iskarista lähtevä paksu letku venttiileineen on varmasti jonkun edellisen oma viritelmä. Tuo auton oman letkun liitin pitäisi mennä kai suoraan iskariin kiinni.

    Näissä taitaa olla solenoidi kompuran päässä, eikä iskarin päässä? Olikohan systeemissä lisäksi joku paineenrajoitin? Jompi kumpi vois olla jumissa ja vuotaa kompuran tekemän ilman suoraan pihalle sieltä kompuran päästä. Sen takia olis ehkä ekana päädytty uusimaan iskarit, ja kun se ei auta, niin kokeiltu uusia letkuja. Sitten on päätetty luovuttaa ja tehty letkuista pyörän venttiileistä ”takaiskut” jotta saa pidettyä ilmat iskareissa ja tarvittaessa säätää käsin.
     
    juko7 tykkää tästä.
  17. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Olipa tympeä irrottaa. Kompuran ostoon joutuu. Tuon yhen ilmaletkun (korvausilma??) nappaa hajalla ja sitte tuo venttiili on tuommonen soikee nii ei taida sen takia tuottaa painetta ollenkaan vaikka muuten surisee kun ei ole millään tavalla tiivis...




     
    maverick999 tykkää tästä.
  18. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Hyvä että selkeä vika löytyi. Autokin pysyy liikenteessä tuolla käsipelivirityksellä niin ei haittaa odotella uutta kompuraa.

    Tuommoinenhan se on?
    https://www.rockauto.com/en/catalog...6l+v8,1313843,suspension,air+compressor,12719
     
  19. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    maverick999 tykkää tästä.
  20. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Laitoinpa tilaukseen air ride control modulen ja level sensorin e(vil)baystä. Päivitellään kun saapuvat ja pääsen testailemaan.
     

Kerro tästä muillekin!