Sähköinen flekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mr Dart, 12.4.2020.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Uuh kiitos paljon! Itsellä olisi yksi sähköflekti auton keulalla. tarkoitus siis puhaltaa jäähdyttimelle viileää ilmaa. Siis löytynee syylärin etupuolelta. Sille voisi tehdä jonkun näppärän lämpötila ohjauksen juuri tuolla tavalla kuin tuossa volvo jutussa laitettu. Varmaan 25-vuodessa sähköflektitkin parantannu. Nooh itsellä sähköflekti vain hätäapuna. Visko hoitaa homman! Kuitenkin kyllähän senkin pitäis toimia kunnolla. (Nykyään toimii vain ahtopaineiden kanssa ja manuaalisesti.)

    Tosin minulla saisi ecultakin jonkun ohjauksen mutta en ala tekemään sellaista.... ei sotketa kaikkea sen perään....
     
  2. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    GM insinöörit jostain syystä aina halunneet että flektit käynnistää tietokone, mutta useimmissa muissa näyttää olevan anturikytkimellä ohjaus ja anturi syylärin kylmässä päässä lähellä paluuletkua. Minusta tämä parempi systeemi koska toimii ilman tietsikkaakin ja pyörittää ropeleita vain silloin kun syyläristä tulee ulos liian kuumaa vettä, eikä moottorin veden lämmön mukaisesti. Myös sammuttaa ropelit heti kun syyläri on jäähtynyt, eikä vasta sitten kun koneen vesi on jäähtynyt (viiveellä).
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kellään tietoa mistä sais 10-12" flektin auton keulalle max 13A, Maksimissaan 2,5" paksu.
    Pitäis olla noin 1800+ CFM. Monet myy jotain totaali roskaa kuten autoracing 110€ flektistä jonka ilmavirransiirto kapasiteetti on aivan surkea.

    https://www.uspartsperformance.fi/hayden-3680-sahko-flekti
    (maksaa amerikassa 50$ tänne täällä myydään 110€ premiumina)

    Tulee lisäksi vain, mulla on pää-jäähdyttimenä visko luokkaa 5000cfm ja vie 10-30 heppaa mutta so what.

    edit.
    Voiko näihin lukemiin luottaa?
    https://www.cfrperformance.com/12_HIGH_PERFORMANCE_ELECTRIC_RADIATOR_COOLING_FAN_p/hz-1002c-cu.htm

    Itsellä nyt josku 80 luvun lopun sähköflekti. 310mm halkaikaisija mitattuna ulkorunkon isoimmista mitoista 80mm paksu, ei ohjainta, metallia. 10A ja 1275CFM.
     
    Muokattu: 6.8.2020
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Nyt on niin kovat vaatimukset että veikkaan ettei löydy. Mitäs jos laitat 24v puhaltimelle, saatttais alkaa löytymään?
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Niin ja laitan toisen 80Ah akun että saan jostain 24V?

    https://www.summitracing.com/parts/prm-19112

    summitilta saa noita tehokkaampia, eikö muualta?
     
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Joku kelkan tai MP:n akku esim koko akusto 2x40ah? Muut rinnan ja flektille sarjaan? Tarve puhaltimelle lienee hetkellinen?
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Joo se on ns. varalla jos auto käy tyhjäkäyntiä jossain tosi pitkään ja ei moottorissa kierroksia kuin se 1200rpm..... oli tarkoitus laittaa sensori luokkaa 88-91c joka kytkee päälle tuon. Vanhasta taitaa olla aika ajanut ohi.

    Jos autossa on kierroksia niin mikään sähköflekti siirrä samailma määrää kuin tuo mekaaninen.... tai keksikää jostain se +5000CFM sähköflekti.
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ei siirrä ei. Jos se mekaaninen vaikka 10 HV:kin tuottaa häviötä, niin se on yli 10x suurempi akseliteho kuin hyvässäkään sähköflektissä.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    2006 lähti toinen 1275CFM sähköflekti vesilintuun. Kahdella tuollaisella keitti kun ajeli hiljaa.... Yksi BMW X5 Visco kiinni siellä ja ei keitä jos auto liikkuu eikä ainuttakaan sähköflektiä. (82-87 astetta näyttää Ecu ajeltaessa ylävesiletkusta). Kun sammuttaa tai käyttää autotallissa pitkään +30 asteen helteessä niin nousee silloin yli 90 astetta...

    Joten jos keittämistä seuraa niin 2x1275CFM siis 2550 CFM ei vastaa vielä yhtö viskoa ollenkaan. (20A virta). Jaa nyky muovi sähköflektit on pienempiä kuin mulla ulkomitoiltaan.

    Wikipediasta lainattuna.
    "The clutch fan assembly is said to move as much as 5000 CFMs at high temp and RPM, " (BMW foorumilla sanottiin että 5000CFM+

    Sähköflektistä korkempia lukemia mitä ite lukennu.
    he 1992-1995 3.5L Ford Taurus/Mercury Sable two-speed cooling fan, which moves between 2800 CFM and 4500 CFM.

    Motonet yms. sähköflektit on luokkaa 650-1200CFM.... joten 4-6 sähköflektiä siirtäis saman määrän?
     
    Muokattu: 6.8.2020
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Sulla taitaa olla aika ahdasta konehuoneessa? Mulla parani tilanne oleellisesti ja lämmötkin alkoivat pysymään kurissa kun siirsin jäähdyttäjää eteenpäin (pois päin koneesta ja lukkopellin etupuolelle) n 12. cm.
     
  11. HT

    HT Gearhead

    onko kuvaa tuosta bemarin visco systeemistä?
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Juu on mulla jotain kuvia.
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVl0VfPUpnDx6hd_gN
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVh0F4JVSQP364QXuK
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVh2TsDgUulhNzSe_T
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVh0Ok1bzux7zNK5-y

    (oranssi tehtaan orginaali ropelli ja musta BMW X5 + uusi Viskokytkin)
    Mustasta PVC movista on tehty ilmaohjain ja tuo ropelli on noin 3-4cm jäähdyttimestä irti.
    (Kova moottorikumityyynyt niin ei pääse osumaan vaikka noin lähellä)

    Ei pysty siirtää enään eteenpäin tai auto katkeaa keulasta kahtia.
    Siirretty nyt jo noin 5-10cm eteenpäin.

    https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPVgP4i3HnC2GcL3CjM6Q
    On siellä vähän ahdasta... mutta ei niin ahdasta kuin uusissa autoissa jossa kaikki muovisuojat yms.

    Jäähdyttimen edessä on sitten välijäähdytin ja sen edessä on yksi 12" sähköflekti joka on aivan maksimi mikä mahtuu maskin taakse.
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVh1iiv0Ur4PUjgPjn
    Tuota näkee vähän sitä vanhaa 1275CFM ropellia., (joita oli joskus kaksi)

    https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPV5VZm6zzQSaxrCqKm
    Tuossa näkyy se viskon ilmanohjaimen muovit sinisen vesiletkut vieressä.

    BMW viscon siipi on noin 20mm ulkohalkaisijaltaa isompi ja siipien määrä, kulma, leveys ja muoto on aivan erilaiset. Muistakseni 420mm oli siiven koko. Elikä noin 16,5"

    Edit. Tosiaan siis jotain pienikokoista tehokasta sähköflektiä olen ettimässä maskin taakse. Mietiskelin tuollaisesta volvo tyyppistä 2 nopeus juttua siihen vielä. En ole kyllä aivan varma siitä. 88c 1-nopea ja 92-astetta seuraava nopeus puhaltimella olisi aika ihanteellinen. Kansissa ja ahtimessa vesi on kuitenkin kuumempaa, kun niissä on pistekuormaa. Käytin aikaisemmin 72c-termaria mutta oli liian kylmä nyt paikallaan 82c termari.
     
    Muokattu: 7.8.2020
    HT tykkää tästä.
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Muistakaatten et cfm lukemat on ilmotettu ilman vastusta. Syyläri edessä = vastus, ac-kenno= vielä enempi vastusta. Käykää vaikka spalin sivuilla kattoon miten tippuu tuotot kun lisätään imuvastusta eteen, ne listaa ne. Tippuu ku lehmän häntä.
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tietokone tuulettimissakin on jo siirrytty ilmoittamaan virtausvastuksella ja sit minkä tarvii vaan siirtää ilmaa.
    Itse ottaisin mitan mukaan ja romikselle etsimään OEM tuulettimia. Kotelot ja kiinikkeet voi aina tehdä itse sit uudestaan. Ja katsella yleensä AC versioita, niissä on tehokkaammat moottorit. Tosin sit toi vähäinen virrankulutus.
    Esim TD ja Vr6 volkkareissa on 11"-12" flektejä, jotka liikuttaa ilmaa hyvin, koska noissa yleensä kakkos flekti pyörii remmillä mukana.
    Mutta ei sähköflektit pääse ikinä kiinteän/viskoflektin tehoihin. Toisaalta eivät myös vie tehoa tai pyöri turhaan.
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No se on yks vitun hailee mitä tietokonetuulettimissa ilmotetaan tässä tapauksessa. Jos ei sen verta vaivaudu kattomaan ja vertailemaan tietoja, ku annettiin vinkki mistä saa vertailemalla paljonkin irti, ni omapa on häpiänsä. Joskus vois vaikka vailla parempaa tietoa tutkiakki asioita ennen kun esittää varmana faktana.

    Mut tietokoneen tuulettimet, ne rokkaa syylärin takana koska ne on ilmotettu virtausvastuksella.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllä tietokonneen tuulettimia kannattaa verrata, varsinkin jos käyttää pienien öljynjäähdyttmien yms takana. Mikäs kauppaketju se aikoinaan sano, hölmö on joka ei vertaa...
     
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mun veikkaus valitetttavasti on, että tulet pettymään tuohon(kin).

    Mun 11" Mishimoton Race linet ottaa virtaa n 12A ja luvattu siirtoteho on 1700 CFM ja nuo ihan oikeasti puhaltavat vaikka jäähdyttäjä on imupuolella vastuksena ja painepuolella ilmavirta osuu koneeseen. Saman valmistajan 12" litteämpi useampisiipinen perusmalli luvataan 1150 cfm ja täsmälleen samassa paikassa asennettuna olivat ihan hengettömät. Virtaa ottivat n 7 A.

    Kokeiltaessa yksi tuollainen race line riitti pitämään paremmin viileänä kuin kaksi peruspuhallinta.

    Eli:

    Moottorin tarvitsema virta kertoo aika hyvin kuinka paljon sitä potkua oikeasti on ja jonkin verran siitä paljonko sietää vastusta. Sähkömoottoritekniikassa ei yleensä ole oikotietä. tai mullistavia keksintöjä tässä hintaluokassa.

    Paksumpi runko mahdollistaa jyrkemmän siipikulman, leveämmän siiven ja paremman muotoilun, joka sietää paremmin vastusta (tuottaa paremmin painetta) ja siirtää enemmän ilmaa.

    Pienempi siipimäärä tarkoittaa yleensä leveämpää siipeä.

    Vrt. esim oletko koskaan nähnyt kaarevilla ohuilla siivillä ja pienellä siipikulmalla varustettua viskoa?
     
    Vermilion tykkää tästä.
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Niin vähän arvelinkin, varmaan tuo summitin 3300cfm on kusetusta.
     
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No esimerkkinä nyt sitten vaikka Spal. 12", 1650cfm advertised, 20A moottori. Spal on OEM-valmistaja monelle autonvalmistajalle. Kun lisätään monista eri lähteistä tyypillinen n. 11mm H2O static pressure, Spal listaa enää tuolle samalle flektille 1251cfm- eli neljänneksen tiputus. Siitä voi vetää johtopäätöksiä jos haluaa.
     

Kerro tästä muillekin!