Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Toimiko se muuten ok paitsi että vuoti myös paikallaan se ilmastointi ennen remonttia? Vuodon takiahan ilmeisesti aloitit rempata ja uusit likipitäen kaikki.

    meinaan jos toimi ja laitoit uudet oikeat osat oikein pakoilleen uusin o-renkain niin pakkohan sen on toimia. Luin jostain että jollain oli häikkää koska orifice tube oli väärin perin vaikka liikkeessä laitettu että sattuuhan sitä.
     
  2. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kyllä ilmastointi toimi kunnolla ja muistaisin, että paikallaankin työnsi kylmää. Pari vuotta oli toimimatta kuitenkin.

    Orifice tuben laitoin uuteen kennoon samoin kuin vanhankin. Uudet stefat ja ac öljyä niihin. Vuodon takia juu ja kun osat ei loppupeleissä paljon tehnyt niin uusiks kaikki.

    Mutta olen tän päivän testien valossa aika varma, että vika on tossa flektin viskossa.
     
  3. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Eiköhän se kytke flektin sähköllä, kun määrätty lämpötila on saavutettu, jos anturi rikki, flektin pistokkeen irrottaminen tekee siitä jäykän, ja huutaa jatkuvasti. Muutaman kerran raskaasta irrottanut pistokkeen ku lämpö anturin hajonnut, viimeviikolla viimeksi - 18 mallin Arocsista. Mulla tuo ei kans tyhjäkäynnillä ilmastointi oo niin tehokas, oon syyttänyt paskasia jäähyttimiä ku ilma ei kuule läpi.

    Ramissa lämpömittari näyttää ihan oikeita asteita, tuossa 99 mallissa ku pääsee obdn kautta kattomaan. 17 asteen pakkasessa mulla liikkuu 79-83 asteen välissä lämmöt, eikä oo syyläriä tarvinnu tukkia. Läppäri työntää niin kuumaa ettei mitään mahdollisuuksia hanaa avata kokonaan. Meijän toisessa - 98ssa lämmöt seilaa samoin, viisarin verran liikkuu ajossa, mutta lämmintä ei hyttiin tuu vaikka olis webastot päällä, ja syyläriä tukittu.
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    :rotfl:

    Joo kyllähän se kylmä lakkaa tulemasta jos se pirun kuuma lämpö ei haihdu lauhduttimelta minnekkään. Se koko hökötys on aika lailla osiensa summa.

    Tuossa kun sanoit ettei paikallaan tuu paljoo kylmää nii aloin muisteleen että näissä 2gen on alipaineohjatut läpät siellä hvacissa, mulla alkoi systeemit sekoilemaan kun laittoi sisäkierron päälle = alipainekellossa reikä ja alipaine laski. Myös se etuakselin cad irtoili omia aikojaan. Talvella kun oli kylymä nii sisäkierrolla sai edes vähän lämpöä koppiin. Että voishan olla että se kylmä-kuuma läppä raottuu ja lykkää lämmintä sekaan. Mut tottakai voi hyvinkin olla se visko.

    2gen Cummitus lämpö nousee ja laskee aika paljonkin kun kone on iso, lähinnä tarkotinkin ettei lämpö nouse paikallaan liikaa.
     
  5. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mietin kanssa jotain tollasta läppähommaa jossakin kohtaa, mutta kun mun mielestä se kylmä/kuuma läppä liikkuu vaijerilla ja puhallussuunta vaan alipaineella?

    Vai oonko taas väärässä. :D

    Ei nouse lämmöt liikaa paikallaan, mutta oli mulla kerran traktorissa visko rikki ja alko kuumenemaan vasta kovalla kuormituksella pienellä nopeudella. Normaalissa ajossa / oloissa ei tehnyt mitään poikkeavaa.
     
  6. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead


    Niin siis ei näissä 12 venasissa vanhuksissa ole erikseen sähköistä flektiä ilmastoinnin kennolle, jos sitä meinasit. Pelkkä viskokytkimellä varustettu vipperä koneessa. Saatoin toki ymmärtää väärinkin jotain.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    samoin on minulla.

    Luin jostain että testata voi viskoa niin että yän yli seisonutta viskoa jos siis koneessa kiinni että pyörittää niin kovaa kuin voi. Kolmannen kiekan jälkeen pitäs jäykistyä ja jos yli viis kertaa pyörii niin on sökö. Paikallaan ollessa kyllä ramissa vähän haasteellinen homma. Jossain kyllä sanotaan taas että sökö on yhtä puuta eli ei luista yhtään missään vaiheessa.

    Luulen että noissa ctd rameissa on yksinkertaisin bi-metalli tsydeemi joka lämpöön reagoi lukittumalla. -18 mallin nupissa todennäköisesti elektroninen ohjaus sille potkurille joka huomioi sitten jo ehkä paljon muitakin asioita.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Aivan, kas kun tuon unohdin jo. Oon sen kerran purkinut ja nyt näen silmissäni sen vastaan taistelevan vaijerinpään :D sori, komento takas :odwink:
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  9. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Joo, sitä yritin selittää että visco kytkeytyy sähköisesti.

    Edit: jäi vaivaamaan ja kävin kurkkaamassa tuon viscon, ja kattelin rock-autosta kuvat, eipäs menekkään johtoa tuonne eli väärässä oltiin taas, sori tästä:(
     
    Muokattu: 23.8.2020
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onks täällä ketään Jyväskylän suunnalta kotoisin? Tarttis jonkun trehvi-/kahvipaikan löytää sieltä kun autokauppoja teen. Mapsiin on vähän häjy luottaa.. :oops:

    Muoks: Paviljonki. Kahville ei hirveesti innosta minnekkään mennä ku on tuo korona :rolleyes:
     
    Muokattu: 23.8.2020
  11. Ck

    Ck Gearhead

    3genissä on tuollainen visco missä lisäksi sähkökytkentä.
     
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    WJ-Jeepissä se vasta erikoinen on, muistaisin että mersuissa on samanlainen tsydeemi. Koneessa on normaali ropeli viskolla ja sen lisäksi kennon ja koneen oman välissä sähköinen ropeli.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    tiisselikone nuissa onkin mersun tekemä ettei sikäli ei ihme jos samat rupelit.

    ei se mikään ameriikan konsti olis laittaa joku pikku potkuri ohjauksella ihan sitä ilman siirtoa varten lauhduttimesta pois silloin kun ollaan paikallaan. Jos se hönkii ajossa muttei paikallaan sitä kylmää ja se on sitten varmasti syynä siihen. Ctd ramissa kun se visko pyörii vapaallakin sevverran että ilmaa siirtyy ainakin minulla. Ite kun tein -99 nissaniin ohjauksen ilmastoinnille yleisreleellä ja säädettävällä yleisjäätymissuojalla kun se tietokoneboksi sökähti siltä osin. Toimii hyvin mutta paikallaan ollessa kun sähköpotkureille (2) ei ole ohjausta hiipuu kylmä. Heti kun liikahtaa niin kylymää pukkaa. Täytys kai niille joku ohjaus tehä kun normisti ac-nappulan painallus käynnistää niissä myös potkurit.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuota tuota, hx35 on tässä minulla ahtimena ja ymmärtääkseni turbon laipassa likipitäen 3 tuuman lähtö. Eli sitten downpipen laipan jälkeen heti kohta kasvaa 4 tuumaan ja semmosena perälle asti. Tää on semmonen versio että flangessa on v-band ja siitä lähtee irtomutka jossa se laippa vielä downpipelle. Niitähän on niitäkin versioita joissa mutka flangessa suoraan samassa valussa kiinni.

    Näitä mietin:

    Käykö hx40 flange suoraan hx35 kiinni kun siinä on kai se isompi 4 tuuman ulostulo suoraan? Tai voiko hx40 downpipen laittaa kiinni suoraan hx35 flangeen sillä V-band sovitekappaleella jossa toinen pää 3 ja toinen 4 tuumaa? Ja miten vaikuttaa etäisyys turbon flangesta perälle päin pitääkö downpipea lyhentää/jatkaa jos hx40 downpipen sen suoraan taaksepäin lähtevän laittaisi ettei sitten ota kiinni mihinkään. Siellä kun 4 tuuman putkella on vähän tilaa. Tästä kun alkaa hapantua se putki taka-akselista taakkepäin ja mietin että alusinkki vai kirkas ja minkämoinen downpipe siihen tulisi. Vai paikkaako peräpään nyt ja tekkee joskus myöhemmin uuven vai mitä häntä tekis. Joku tietää tänkin varmasti.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Asiat selviää kun ottaa ja selvittää ne. Siihen hx35 vois siis laittaa hukkaportillisen hx40 backing platen siis sen joka viijellä pultilla housingissa kii. Tästä sitten hx40 downpipella etiäpäin. Tai siihen hx35 v-band flangeen adapterin 3>4 tuumaan sikäli jos on samanmoinen kuin minulla että irtomutkalla ja samalla hx40 downpipella paitti että sitä pitäs lyhentää sen adapterin verran ehkä. Jos taas on kiinteä vinkkeli ni sitte ostaa ilman kiinteetä vinkkeliä olevan jostain. Vaan se jäi nyt pelkäksi filosofiseksi mietinnäksi koska:

    laitellu tässä välillä katastuskuntoon ramia. Hain tänäpänä truck liikkeestä metrin pätkän 101,6mm pakoputkea ja illan kähmeessä tinasin kiinni sen akselin ylityksen jatkeeksi.

    no sitte sattu silmiin ebayssa ja tilasin koko uuven 4 tuuman putkiston asennussarjoineen päivineen. Oli niin halpa ettei voinu olla ostamatta. Joku diamond eyen setti. Jos tuolla tinatulla putkella kävis syynissä koittamassa leimaa kun se uus putki saattaapi olla vasta muutaman viikon päästä täällä.

    Vaan aamusta kukon laulun aikaan tuli viesti ebaymyyjältä että tässä on ollu nyt vähän kaikenlaista, väärä tuote tullu tehtaalta ja niillä ei ole varasto tuote tämä ja tehtaalla lomautukset päällä pojilla koronan takia ja vaikka mitä. No, kannatti kokeilla kumminkin tuohon hintaan.
     
    Muokattu: 27.8.2020
  16. ravolta

    ravolta 3rd gear

    noniin, pikkupäivitystä ohjaus korjaantui rockauton simpukalla, renoveerattu murikka. ei välystä ja keskitys/toiminta niinkuin pitääkin. marjakankaan kanssa vielä pientä neuvottelua rikkinäisen "uuden" kanssa, vaihto iskareihin.
    kysymyksenä siis onkin nyt valvebodyn irrotus. se kaapeli mikä nousee jonneki ylös... otanko töpselit irti solikoista vai joudunko onkimaan johtosarjan ylempää auki?
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Hitusen offtopic, mutta kuitenkin.. onko kellään kokemusta Optiman Yellow Top- akuista muutenkin kuin kuulopuheiden perusteella? Perhe- vojakerissa laitettu pohjalevyä myöden keltakantinen, oon nyt hetken seurannut akkujännitettä. Lataus ok 14V noin, mutta aamulla akun napajännite näyttää hätinä 12V. Oon kyllä tottunut normiakuissa isompaan napajännitteeseen vaikka olis muutaman päivän seissytkin, mutta onko Optiman akuissa normaalia pienempi jännite? Vai joko se on kaput?
     
  18. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Kyllä noi päätylaipat aika samanlaisilta näytä mutten menis vannomaan että sopii, on muuten hx40 vpanta 3.5". Mulla yks tommonen ylimääräisenä siitä ku se akseli meni turbossa poikki ja rikkoi sit koko pakopesä.

    https://drive.google.com/folderview?id=1UubMwApDt56VRZz7HQMxmxWY5wpnnLH4 tosta voit vähän vertailla kuvia.
     
    Muokattu: 28.8.2020
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Optimasta ei kokemusta mutta yleensä vaihtohallissamme aikoinaan olleista käytetyistä voyagereista oli hetken päästä akut loppu. Kokeilisin siis ladata täyteen ja kaapelit irrallaan ollessa tai pöydällä katsoisin kuinka varaus pysyy. Voihan sen testerilläkin katsoa vaan se kertoo enemmänkin purkauskyvystä jota startatessa tarvitaan. Niin ja akun olisi oltava puhdas ja kuiva ettei sitä kautta purkaudu autossakaan. Noin ainakin optettiin vuonna miekka ja kilpi amish koulussa.

    mitä tulee backing plateen. Hx35 oli ymmärtääkseni joku weird 3,1 tuuman v-band jota ei taija saaha kuin juuri siihen tarkoitettuna. Hx40 taas 4,0 tuuman mutta tosiaan se sisäreikä on 3,5 tuumaa.

    https://agpturbo.com/4-0-hx40-v-band-turbine-outlet-flange-to-4-0-or-3-5-tube/


    https://agpturbo.com/4-0-hx40-v-band-turbine-outlet-clamp/

    tässä tosin 1gen mutta samapa se mikä kun osat samat niiltä osin, sanotaan että ranniksen toteama hx40 käypäinen v-band olisi tosiaan 3,5 tuumaa. Onpa sekavaa jos 4,0 tuuman osia myydään mutta ne on tai niiden pitäisi olla 3,5 tuumaa että kävisi.

    https://www.dieseltruckresource.com/forums/1st-gen-ram-all-topics-93/4-inch-v-band-clamp-264835/
     
  20. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Pari viikkoo sitten kävin ostaa uus panta race.fistä ja vanha mallipanta oli mukana plus vielä laippa ja 3.5tuumanen ostin. Jos en olisi jo laittaanu auto kuntoon olisin voinnu laittaa 4tuumasesta kuvia ja mittoja myös, ku mulla on semmonen dp ja pakoputken välissä. Veikkaan että me suomalaiset ollaan fiksuja ihmisiä ja mitataan oikeasta paikasta missä on väliä ja Trumpin hillbilly kannatajat sit vaan haluaa että mitat omat mahdollisimman isot. Eli jos reikä on 3.5tuuma niin on se mun mielestä 3.5tuuman v-panta vaikka pannan ulkomitta on lähempää 4tuumaa.
     
    Muokattu: 28.8.2020

Kerro tästä muillekin!