Kardaani tippui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja KEKE 56, 21.8.2020.

  1. KEKE 56

    KEKE 56 1st gear

    Onkos kelleen sattunut sellasta että ajosta tippuu kardaani perästä irti katuun.Pinjonii pitävä mutteri lähti maatakiertävälle radalle.Eikös mutteri pitäs olla aikas kovaan kiinni. Kyseessä Chrysler Newport -73
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Luulisi tuon mutterin löystymisen jotenkin ilmoitelleen itsestään jo aiemmin ennen irtautumistaan. Pinioni on ollut löysällä varmaan pitkään ennenkuin mutteri tippui? :eek:
     
    1purehell, maxvo2 ja hzemax tykkäävät tästä.
  3. kippis

    kippis Gearhead

    on käyny vastaava mut aikaa noin 30 vuotta karkeesti ottaen... -76 stw coronet. ristinivel mulla irtos epäselvissä olosuhteissa. ruuvilukitetta laittanu sen jälkeen aina.
     
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mimmosat jälet hakkas pohjaan?
     
  5. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Tienpäällä nähtyä: Kardaanin tippuminen.

    Keski-ikäinen mieshenkilö oli BMW:llä juuttunut risteykseen. Kova kaasuttelu ei aiheuttanut muuta kuin kovaa ryskettä. Arvasin mitä on tapahtunut ja pyysin avaamaan sivuikkunan. Mies avasi ja kerroin, että älä särje autoasi enempää, se kun ei ilman remonttia enää mihinkään liikahda. Mies ärjäisi jotain ja ikkuna meni kiinni. Auton huudatus ja rytinä jatkui. Koska apua ei näköjään tarvittu, poistuin paikalta.

    Noin vuotta myöhemmin. Liikennevaloihin on juuttunut Ford Transit. Kardaani roikkuu maassa. Nainen yksin ohjaamossa. Menin ohjaamaan liikennettä ja kertomaan naiselle, että matka ei jatku kun näyttää olevan kardaani poikki. Nainen ymmärsi asian heti ja työnnettiin auto tien sivuun. Nainen kiitteli ja kertoi saavansa kyydin lähellä asuvalta tuttavaltaan.

    Mitä tästä opimme? Ei kai mitään.
     
    Norri, Sounderi, dart -66 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Aina oon availlu mielestäni pultteja, en muttereita kardaanihommissa.
     
  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Keken kannattais pyytää konsultointia melkein naapurilta, toki ei ilman korvausta;)
     
  8. Pertura

    Pertura Gearhead

    ^Mä oon kyllä tavannut pinionin kiinnittää mutterin avulla, kun pulttia siihen päähän on vaikea saada sopimaan mitenkään.

    Sen mutterin pitäisi tosiaan olla ihan reilussa momentissa. Lisäksi se mutteri on jollain lukitustavalla varustettu, ettei senkään puolesta pitäisi lähteä kävelemään. Onko välitys vaihdettu joskus? Ettei olisi asentajalle käynyt pieni erhe ja jäänyt shimmausmutteri paikoilleen, tämä sitten aikain saatossa löystynyt? Shimmaukseen käytetään ilman lukitusta olevaa mutteria monesti, helpompi puljata edestakaisin. Tai voihan se olla että on shimmaukseen käytetty sitä varsinaista mutteria, siinä auki ja kiinni pyöritellessä on lukitus löystynyt sen verran, että taas on päässyt pyörimään auki.

    Mulla joskus Ramissa napsahti pinioni poikki. Tuhoja tutkiessani huomasin, että pinionin mutterina oli lukoton mutteri, joka oli ihan sormimomentissa. Autoon oli vaihdettu välitykset pari vuotta aiemmin, eli siinä oli asentajalla jäänyt shimmausmutteri paikoilleen. Ilmeisesti löysällä ollut mutteri aiheutti jotain vääränlaista vääntöä pinioniin, ei siinä oikein muutakaan syytä keksitty pinionin katkeamiselle.
     
  9. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Riippuupi ihan siitä mistä roikkuu.
    No ei sentään.
    Mutta tosiaan, mutterin kiristys riippuu ihan pinionakselin laakerien esijännityksen toteutustavasta.
    Jos siellä on krymppiholkilla tehtävä kiristys niin mutteri momentti voi olla aika pienikin. Ja tällöin se pitää lukita jotenkin.

    Jos siellä taas on kova väliholkki ja esijännityksen säätö tehdään shimmeillä niin mutteri vedetään lujaan kiinni ja pysyy useinmiten ilman lukitustakin.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eiks tommonen mutterin aukeaminen edes vähäsen saa perän jodlaamaan välittömästi?
     
  11. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Mulla oli Moparin 9 1/4" perässä pinionin mutteri amerikan Joen jäljiltä sormikireydellä, mutta onneks mutteri ei mahtunut kardaani paikallaan montaa kierrosta löystymään. Aikamoista kolinaa ja ulinaa se ajaessa piti. Kumma kyllä perä hiljeni lähes kokonaan mutterin kiristämisellä.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ostin 76 mallin arkkkufarmari-Coronetin joskus 80-luvun lopulla. Se ulvoi vedossa ja jarrutuksessa. Avasin perän. Murikka liikkui sivusuunnassa millin pari, joka vissiin oli hautausurakoitsijalle myynnin syy. Kiristytin poskilaakerit ja ajoin 7-8 vuotta sellaisenaan.
     
  13. KEKE 56

    KEKE 56 1st gear

    Kyllähän se ääntä piti aina kun kaasua helläs,ois pitäny samantien vetää sivuun ja tilata lava paikalle,ois meinaan tullu halvemmaksi.Laskeskelin tossa että osat tulee maksamaan noin 400 euroa,rock-autosta tilattuna.Ainoo miinus on ettei saa aavikko välitystä enää eli 2.71 mistään.Tiheempi välitys,enemmän gasoo menee.:(:(
     
  14. KEKE 56

    KEKE 56 1st gear

    Jodlashan se:(
     
  15. KEKE 56

    KEKE 56 1st gear

    No perä hommissa on pultteja ja muttereita:)
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Selviskö kardaani säikähdyksellä? Ettei olis kolhuilla ja tasapainotuksen tarpeessa nyt?
     
  17. Mikäs perä tässä on? Ainakin 8 3/4:ään oon joskus bongaillut Ebaysta 2:lla alkavia välityksiä. Ne on käytettyjä tai N.O.S.
     
  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kauan sitten olin aikeissa tehdä U- käännös valtatiellä 1200 cc japanilaisella. Auto pysähdyksiin tien laitaan, rattia vasemmalle, kytkin pohjaan ykkönen pesään ja oikea lipponen lattiaan. Kun kierrokset oli ylhäällä, kytkin ylös, auto ei liikahtanutkaan. Koska tuollaisessa koneessa on valtavasti vääntöä, takapään ristinivel napsahti poikki ja koneessahan oli kierroksia jonniin verran niin hetken aikaa kuunneltiin kartaanin kolinaa lattiaa vasten. Pelkääjä piteli naurua mutta ei minua naurattanut, onneksi kotiin oli vain kilometri.
     
  19. KEKE 56

    KEKE 56 1st gear

    En ole vielä syventyny asiaan.Otetaan perämurikka irti tossa lähiaikoina,tulee varmaankin katsottuu sitten se kardaanikin.:)
     
  20. -tl-

    -tl- Gearhead

    Ei se aina noin mene... Firman kuorma-autosta hajos perä, uudessa perässä olikin tiheempi välitys ja polttoaineen kulutus väheni huomattavasti.
     
    KEKE 56 ja 1purehell tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!