4-pinninen hei-moduuli ja aftermarket ecm?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja saresks, 23.8.2020.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Pitäisi saada digitaalinen sytkäennakoiden ohjaus jakajalle.
    Mutta kun en haluaisi 7-pinnistä hei-moduulia, kuten esim. megasquirt-manuaaleissa on ohjeistettu, vaan pitää 4-pinnisen MSD heat -moduulin.

    ECM-tietsikat odottaa yleensä kait kanttiaaltosignaalia, laskevat siihen viiveen ja antavat kipinäkomennon takaisin sytkämodulille kanttiaaltona.

    Hei-jakajan sisässä on kuitenkin VR-anturi, joka ei ulosta kanttiaaltoa. Siihen pitäisi saada jatkoksi vissiin VR-muunninpiiri, ok homma (jos ei tietsikassa satu olemaan sisäänrakennettuna).
    Mutta miten 4-pinnisen Hei-modulin signaalin sisääntulonasta, ymmärtäisikö se ECM:ltä lähtevää kanttiaaltoa? Ja millä jännite- ym. rajoituksilla?

    Onkohan moisesta virittelystä kokemusta kellään?

    Olen aivan noobie tällaisessa, joten suonette anteeksi kardinaalivirheet järkeilyssäni.
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Se 4 pin moduli on se joka muuttaa vr signaalin kanttiaalloksi jota esim msd käyttää
    Miten kytkeä ecu ohjattavaksi en osaa sanoa.
     
  3. Jos olen yhtään oikein ymmärtänyt, niin et pysty yhtä 4-pinnistä moduulia ohjaamaan mitenkään. Olen nähnyt sellasia virityksiä, jossa on 2 kpl 4-pinniä, niin sitä pystyy jo ohjaamaan. Se, että saa ohjausyksikön vielä semmoista ymmärtää voi vielä vaatia jotain muutakin. En tiedä..

    Hiukan aihetta sivuten. Pohdiskelin, joskus tämmöistä Arduino-sytkää:

    https://www.overdrive.fi/forum/threads/arduino-ohjattu-elektroninen-sytytys.311400/
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Ajatus signaalitiestä siis seuraava : Hei-jakajan anturi > vr-muunnin > kanttisignaali tietsikalle > viivästetty kanttisignaali tietsikalta 4-pin HEI:n W-nastaan.
     
  5. Tässä on kuva semmoisesta virityksestä, kuin kerroin:

    [​IMG]
     
  6. saresks tykkää tästä.
  7. -tl-

    -tl- Gearhead

    Mitään nuista ymmärrä, mutta 5-pinnisellä vois ehkä onnistua ja se sopii suoraan 4-pinnisen paikalle.
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Taitaa se 5-pinnisen ekstra pinni olla vain sytytyksen 10 ast. myöhäistäjä, ajalta vähän ennen tietsikkaohjattua nakutuskontrollia. Sinänsä kätevä moduuli vaikka kiinteäennakkoisen starttiretardiksi.

    7-pinninen näyttäis sisäisiltä kytkennöiltään olla juurikin sitä mitä signaalitieltä haen. Mutta mitenkähän se jaksaa 7 tonnissa ja matalaohmisen ensiöpiirin rallipuolalla?

    Tuommoinen kahden modulin viritelmä ei ole niin "siisti" kuin haluaisin, mutta joku laatu(?) moduuli "ensiö"modulina vois mennä...jos ei sit tuo em. ajatukseni onnistu muuten. Riippuu sitten siitäkin, miten ecm ohjelmallisesti suoriutuisi. Kait kaikissa aftermarket ecu:issa distributor drive -optio luulisi olevan, eli kaikki puolakanavat yhden nastan taakse.
     
  9. En minäkään sellasiin virityksiin lähtisi, jos ei ole ihan pakko. Sen verran hämäriä ovat..

    Itse asiassa 7-pinninen ja 8-pinnen on toiminnaltaan melkein sama:

    HEI 7-Pin Module

    With a GM HEI 7-pin (and 8-pin modules), the ignition module wires you need to know about are:

    * tach signal is a purple wire with a white trace [pin R]
    * advance control signal is a white wire [pin E]
    * override (cranking) signal is a tan wire with a black trace [pin B]
    * ground is a black wire with a red trace [grounded to distributor case]


    [​IMG]
    HEI 8-Pin Module

    In addition to the module shown above, you can use the HEI 8-pin module from the "small cap" HEI distributor. This was used on 1987 through 1992 Camaro/Firebird Tuned Port Injection V8 engines, as well as 1987 to 1993 full size cars and 1987 to 1995 pick-up trucks, and V6 MPFI cars (such as the Fiero). It uses a remotely mounted coil (i.e., not in the cap), which is typically is bolted to the intake manifold. The distributors are used primarily on roller cam equipped engines. Note that the GM 8-pin HEI module is basically the same as the 7-pin, except there is one extra pin: the extra pin is 'G' and is used for a ground. The 8-pin module has two 'mushroom' style connectors. One has 2 pins, it is used for the coil. The other has 4 pins, and is used for the electronic timing control. The timing control wires are usually the same colors as described above for the 7-pin module.


    Tokkopa tuolla on pinnien määrällä merkitystä, mikäli sikäli se toimii sillä 4-pinniselläkin.
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

  11. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    4- pin HEI mokkulan tulon saa ymmärtämään kanttiaaltoa, se ei sinänsä ole ongelma.
    Mutta, monet eivät tiedä että HEI moduli säätää dwelliä sisääntulevan VR-anturin siniaallon perusteella. Ja jos mokkulan tulopinneihin pusketaankin kanttiaaltoa jonka nousu- ja laskuajat ovat ihan eri luokkaa kuin siniaallon, modulin dwell- laskenta menee poskelleen ja seurauksena voi olla riittämätön sytkäteho. En kylläkään tiedä onko MSD Heat- modulin dwell-laskenta samanlainen.
     
  12. saresks

    saresks Gearhead

    Tämä olikin tärkeä tieto. Ja tehnee tyhjäksi omat ajatukset 4-pinnisen soveltamisesta. Mutta onhan tuossa nurkissa se 7-pinninenkin jakajineen. Ja ainakin linkin ketjussa puhutaan, että 7-pinninen tarjoaa isomman virran puolalle
    https://www.speed-talk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=52011
    Jotain hyvää siis saastekeksinnöistä, kun piti saada aikaan varma kipinä, koska päästöt..

    Kyselenpäs sit, että minkälaisilla kierrosluvuilla/sytkävehkeillä on testailtu 7-pinnistä, mihin saakka pärjätty?
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    6000 rpm ja 0,7bar ahtoa ei ainakaan ollu mikään ongelma vakio tietokone hei jakajalle.
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Löysin sepustuksen, missä kertoillaan 4-pinnisen tavasta ohjata dwelliä. Modulin W-nasta ohjaa ohjausjännitteellä VR-anturia, joka ohjauksen mukaan tarjoaa dwell-aikaikkunaa takaisin modulille ja sen G-nastalle?
    Saman linkin alla toteutetaan 4-pinnisen ohjaus katkojan kärkien (eli kanttiaalto!) avulla sekä ohitetaan hei-modulin dwell-säätö. No osaahan ne tietsikat dwelliä säätää, joten mikä ettei saisi toimimaan 4-pinnisellä :odeek:, ei muuta kuin savuja ottamaan ja epäonnistumaan:rotfl:


    http://gpzweb.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/Ignition/GPZhei4pinModForPoints.html

    HEI Module:

    ...

    Terminal "G" is the input to the module. When the voltage at G is higher than about 1.6 volts, the C terminal is grounded which completes the ignition coil's ground path. When the voltage at G is lower than about 1.4 volts, terminal C is open. When C first opens, the ignition coil produces a spark.

    An HEI module is designed to be controlled by an inductive pickup. Terminal "W" provides a control voltage to the pickup. This control voltage extends the dwell to the ignition coil during high-rpm operation. The control voltage will not be used in this project. The dwell-control voltage is overridden by connecting W to the supply voltage.
     

Kerro tästä muillekin!