Fusible link kärähti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Inlinee, 24.8.2020.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tämmöne kyselytyyppinen homma enempikin. Eilen illalla ehti sen verta pitkää rakentelussa ollutta 70-luvun GM:ää kytkeä elämää että startista hirviä savupilvi ja fusible linkki palo.
    Ens kerran ehtii tutustua aiheeseen perjantaina tai lauantaina, ni saa antas ehotuksia mitä tutkia.

    Startti on kytketty oikein, S:ään heräte ( R-tyhjä orggiksena) ja akulta suoraan uudella kaapelilla virta startille, ja samasta navasta sitte toki virta koko autolle toisella piuhalla. Maakaapeli lohkosta akun miinukselle paikoillaan ja uus, ja kannen takaata orggistyyppisesti kans kuparimatolla maihin auton koriin.

    Ainut mikä muuttu sähköissä on että HEI vaihtu ohjelmoitavaan sytkään ( msd) jollonka alkuperänen HEI:lle tuleva virtajohto poistettiin käytöstä.

    Mielestäni muuta mahistahan tässä ei ole kun että startti oikarissa. Kokosin kahdesta puolkuntosesta startista yhen ehjän. Se toimi ainakin kerran hyppykaapelein irti autosta :DKäämityksestä lakat jostain palanu tai muuta vastaavaa et pääsee polttaa ittesä? Toinen vaihtoehto lie et on sen verta hapettunu ettei saa kunnon maata runkoon pulttien läpi.
    Tarkennuksena että savus saman tien kun laitto miinuksen akun napaan.

    En tosiaan eilen sen enempää tutkinu ku kattosin et auto ei syty palaa, irrotin akun ja lähin kohti uutta työviikkoa.
    Keksiikö kukaan mitään muuta vaihtoehtoa?

    EDIT: VAIHDETTU OTSIKKO

    VIKA EI STARTISSA
     
    Muokattu: 25.8.2020
  2. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Solenoidin napa pyörähtänyt (sisältä solenoidin runkoon) kun kaapeli kiritty
     
    Inlinee, f34 ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eipä tullu mieleenkään ja voipi muute olla syykin hyvinki todennäkösesti.
     
  4. Oskari

    Oskari 1st gear

    Missä kohtaa tuo palanut fusible linkki on ?
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Startilta torven releelle.
     
  6. Oskari

    Oskari 1st gear

    Minun järkivähäni sanoo, että vikaa on ainakin siinä torven piirissä, kun se fusible link paloi.

    Oletko varma että että savu tuli startista, tuommoinen fusible link savuaa myös aika kivasti
     
    Inlinee tykkää tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Pääsin kun pääsinkin kotio, kun tuli flunssa, joten korontatestiä odotellessa.
    Olo on kyllä melko vetämätön ja kipeä, mutta sen verta auringonpaisteessa jaksoi hetkeksi könytä yleismittarin kanssa auton alle kun niin paljon häiritsee.

    Oskari siis osuikin oikeaan, enpä ole ikinä nähny kun fusible linkki kärähtää, sehän se olikin. Järjetön savupilvi muuten oli, oletin heti että johtuu startista. Joka oli ehjä. Jahka tästä paranee, tai jos huomenna sattuis olemaan lämmin päivä eikä karsea olo, saakin lähteä yleismittarilla kelaamaan horn relayltä etiepäin missä kusee. Lähetään nyt helpoimmasta vaikka, laturista liikenteeseen.

    Fusible linkin kyllä korvaan samalla MAXI-sulakkeella. Vaihdoin samalla otsikonkin.
     
  8. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    60 luvun lopun impalan sähköjä joskus ihmetelleenäni, tutkailisin sitä töötin relettä. Sehän muistaakseni on myös jonkun näkönen "sähkönjakokeskus"? Eli siitä lähtee sinnetänne ja sinne muistaakseni tulee vahva virta laturilta, tässä tapauksessa ilmeisesti startilta. Oisko se itse rele jotenki oikarissa, tai joku johto siinä muutevvaa ottaa maihin?
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Töötin rele toimii tässä vaan ns. Jakoblokkina. Siitä on suht helppo edetä sikäli että valkkaamalla mitö siihen kiinnittää saa heti rajattua puhaltimen ja laturin ulos. Siihen Jakikseen tulee siis virta, josta lähtee erillisinä laturi ( 2* johtoa, Delcon 10Si laturi), puhallin, ja sisätiloihin sitte loput korin sähköt yhellä joholla, siinä taas fusible eesä suojana. Sormet ristissä et se on puhallin tai laturi ni pääsee helpolla.

    E: Piti kirjottaa laturi eikä startti
     
    Muokattu: 26.8.2020
  10. Oskari

    Oskari 1st gear

    Olettaisin että se fusible link joka suojaa auton sisätiloihin menevää johdinta on ohuempi, kuin se fusible link joka oli ennen torven relettä ja joka paloi. Eli jos vika olisi välillä rele > auton sisätilat, olisi se auton sisätiloja suojannut fusible link ehkä palanut ensin. En kyllä tiedä kuinka tuollaisilla fusible linkeillä onnistuu "selektiivinen suojaus", ovat niin lähellä toisiaankin.

    En ole tuollaista torven relettä nähnyt, mutta eikö se kannattaisi korvata jonkinlaisella normaalilla jakoblokilla, jollei sillä reletoiminalla ole käyttöä.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Yhtiömme kiittää erityisesti Oskaria! Pilvetön taivas ja aurinko helli sen verta, että viitti mennä pihalle reilussa vaatetuksessa. Vikahan kohdentui sitten laturiin.

    Testasin homman niin, että ohittaen startti suoraan, fusible linkin jämään varastoista löytynyt sulakerasia ja 30A sulake, siittä yleismittarilla etie tutkien. Tai no ei sitä lopuks ees tarvinnu.
    Eka virta suoraan horn relaylle- homma check, virta tulee. Seuraavaks puhaltimen moottori kii- homma check, virta tulee sinnekkin. Sitten korin virrat samaan blockkiin- kaikki toimii, valot, vilkut yms äms. Vikana laturi kii-> Nalli palo saman tien kipinöitten saattelemana, ja yleismittarilla kattoen johdot on ok.

    Se vitun laturi oli ohjaustehostimen kaa koko moottorissa ainoot osat joita ei uusittu. Nyt kun tarkemmin miettii, niin sillon kun se 3v sitten oli ajossa, akkuja meni aina yks vuoteen, että vissiin oireillu jo aiemmin. Hapettumista päätellen on sitten jonninverran vanha laturi, tiiä vaikka ois vuodelta 76.

    Ei se mitään, paljon kiitoksia henkisestä tuesta, minä pistän laturin tilaukseen ja lähen sohvalle potemaan Octane-aviisin kanssa, kannessa näyttäs isolla lukevan American Idols, Corvette Stingray & Ford Mustang

    Edit: Oskarille. Tosiaan sisätiloihin menevä fusible on pienempi kuin startilta tuleva ( startin on 14ga ja sisätiloihin menevä 16ga). Horn relay on käytännössä koko auton jakoblokki, siihen tulee tosiaan startilta piuha, laturilta molemmat, sisätilan virrat, ja puhallin. Samalla töötin rele ottaa itelleen virran siitä, niin että maakaapeli kulkee siittä auton sisään torven painikkeelle, ja samasesta releestä sitten lähtee piuha ite torville.
     
  12. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Tilasin rokkiautosta laturin kaverin harrasteralliautoon, siinä oli konvertoitu Delco Remy GMn yleismallinen 105 A joka lopetti lataamasta.
    Numeroiden perusteella oli peruskorjattuja malleja tarjolla monelta valmistajalta ja uusia muutamalta, hinnat ei vaihdellu paljoa verrattuna keskenään 50-70 Euroa.
    Päädyin uuteen AC delco laturiin, rahtien ja tullien jälkeen vähän yli 110 euroa.
    Liitin piti vaihtaa uudempaan malliin, niitä saa nippelitepolta.

    https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=3468327&cc=1302589&jsn=556
     
  13. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Inlinee tykkää tästä.
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Tollanen 63A GM:n laturi tais us-partsissa jäädä maksamaan just jotain 63 euroo, kun viimeksi ostin.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  15. menu*

    menu* Gearhead

    Itellä tuommone Motonetin laturi, Mexicossa korjattu Ac-Delco oli ainakin sillä kertaa paketissa.
     
    Muokattu: 26.8.2020
    Inlinee tykkää tästä.
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jumalauta! Jahka koronatestin tulokset tulee ni emäntä saapi kipasta käyä moisen keravalta hakemassa ( toivottavasti). Ulkosesti tuo o iha selkeesti 10Si laturi.

    Mielenkiinnosta raijasin laturin keittiön pöyälle ( :D ) ja purin. Melekosen rapsakka tapaus sisältä.....
     
  17. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Olit vissii jostain lahen seudulta. Soitas piruuttaa launeen varaosa expertille, tiiä vaikka ois hyllyssä ja mihin hintaan. Partsiltahan ne päivän toimitusajalla toimittaa tavaraa.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tota 105A laturia on käytetty ihan muissakin vanhemmisaa GM tuotteissa eli paikallinen autosähköliike ja hyllytavaraa. Laturin "kätisyys" vaan oikea niin on plug and play osa.
     
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    En ees muistanu koko puljua vaik viimeks viime viikol sie kävi :oops:

    Perjantaiks tulee paikalliseen :pinup:
     
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Samaan lähtöön vedetään uuet piuhat laturille ja startilta horn relaylle. 6mm² johtoa, ihan koska orggis on 10 gauge joka kääntyy tuohon kuuteen. Onpaha sitten neki uutta, ku akkukaapelitki kerran on ja lisämaat.
     

Kerro tästä muillekin!