Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Uskaltaa käyttää.
     
  2. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Mitäs tälle olisi tehtävissä, muuten meni oldsin maalaus hyvin, mutta etulokarissa lakka ja värimassa kiehahti.. Pystyisikö tuota hiomaan tasaiseksi esim 800 karkeuteen ja tekemään häivytysmaalauksen? Tarkoitus on vielä vesihioda/myllyttää roskat pinnasta niin samassa varmaan sumurajatkin saisi himmennettyä äkkinäisen silmiltä piiloon. Vai laitanko tarran päälle? :D Maalina ppg bc ja lakkana en 5300.
    [​IMG]
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    siellä pehmeni värimassan alla väri,olisko ollut 1 K pohjamaali ja liian märkänä base.oven ja lokarin väli aika pieni
     
  4. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    2k hiontaväri oli alla.. Ja rako on keulapalan ja lokarin väli :)
     
  5. GS

    GS Gearhead

    2K hiontaväri kuivuttuaan ei voi keittää, eli ensin pitäisi tietää mitä tässä tapahtui, jotta tiedetään miten korjata?
     
  6. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Sen kun tietäisi, topicin mukaisesti ensimmäistä kertaa maalaushommia kokeilemassa :) Hioin tosiaan koko auton pellille, ppg epoksi->EN hiomaväri-> bc ja lakka. Tuossa jäljen alareunassa näkyy pieni valuma, joten massaa siihen on ainakin tullut melko reilu kerros. Tässä tuli ainakin amatöörivirhe, kun en pintaa tarkistanut jokapuolelta huolellisesti ennenkuin aloitin lakkaamisen.

    Kauheasti en siinä menetä jos kokeilen korjata tuota paikkaamalla, jos menee totaalisen vituiksi niin vedän sitten ensi keväänä kun ilmat taas ulkomaalauksen sallii koko lokarin uusiksi.
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Onko mahdollista että base oli vaan liian märkä lakatessa ja se kiehui, eikä hiontaväri?
     
  8. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Värimassa jäänyt märäksi. Jos hiomaväri on hiottu niin ei voi olla märkää..
     
  9. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Vielä tuli mieleen että kostealla ilmalla värimassa (vesiväri) kuivuu hitaasti. Yks aamu töissä ihmettelin ääneen työkaverille kun ei väri kuivu normaalisti, niin työkaveri mainitsi että aamulla työmatkalla oli ollut paikoittain sakea sumu.
     
  10. Anza

    Anza Gearhead

    Mulla syntyi samanlaista ryppyä maaliin. 1k happo, epoksi, hiontaväri ja pintaväri. Jouduin hiomaan pinnat auki ennen uutta pintamaalikerrosta. Pyyhkäsin ohenteella pinnat ennen maalausta. Arvelin että toi 1k happo ois imassu ohenninta puhki hiotusta kohdasta ja maalasin liian nopeasti päälle? Joten "höyrysti" Voisko olla mahdollista. Kaikki värit oli liuotinpohjaisia.
     
  11. OldwarHorse300

    OldwarHorse300 1st gear

    Juu ,taitaa olla tuo 1k happo syypäänä. Todennäköisesti jäänyt epoxin alle pehmeäksi kerrokseksi , sama käy jos vedät muovikitin 1k:n päälle. Saattaa kyllä kuivua ja näyttää hyvältä mutta kerros on pohjalta pehmeä. Sitäpaitsi turha kerros tuo 1k happo epoxin alla.
    Muutenkin saa olla tarkkana tuon kanssa ettei tule liian paksuja kerroksia, yleensä 1 tiukka kerros riittää.
     
  12. 68SS

    68SS 1st gear

    Kysytäänpä täältä, onko pohjamaalin sävyllä suurikin vaikutus metallivärin lopulliseen sävyyn? Tuli vähän eri lopputulos kun harmaalle testilätkälle tein spraypullosta+1k lakka ja sitten ruiskulla +2k lakka valkoisemmalle epoksipohjalle. 2-3 suht reipasta kerrosta vedin ppg deltronin basea. Vaalealle pohjalle vaikuttaisi tulleen haaleampi sävy?[​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
  13. aircool

    aircool 3rd gear

    No onhan sillä. Sävyä sekoitettaessa kone yleensä kertoo mikä pohjasävy vaaditaan. Jos paikkamaalaat niin katso mitä sieltä alta löytyy ja vedä sama pohjasävy.
     
  14. tourist-ace

    tourist-ace Gearhead

    Ruiskutuspaine ja etäisyys tekee myös erisävyiseksi...
     
  15. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Bemarilla on vähän tuon näköinen väri joka on ainakin Glasuritin maalilla vedettynä todella huonosti peittävä. Piti oikean pohjasävyn päällekin vetää kaksi märkää että sai peittoon.

    Glasuritilla tietyt punaiset , siniset ja keltaiset sävyt on todella huonosti peittäviä.

    Se mikä pohjamaalisävy autosta löytyy ei kerro mitään, koska tehtaalla maalataan eri maaleilla ja on muutenkin ihan erilainen prosessi. Esim mustan tehdasmaalin alta en ole koskaan löytänyt mustaa pohjamaalia.
     
    juko7 ja H-V tykkäävät tästä.
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mun tarvis alkaa auton perää maalaamaan valontakaa löyty ruostereikä ja puskurin takaa on myös sanomista. Millaisella pohjamaalilla tuo kannattaisi maalata?

    Ei ole ruiskuja yms. joko pensseli tai kilikali pullolla pitää tehdä. Joudun joka tapauksessa teippaamaan perän aika paljon joten kilikali ei leviä liikaa. Osa perästä on mustaa ja osa Candy punaista.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toisessa palstassa kyselinkin valojen korjaamisesta mutta en saanut oikein kunnollisia apuja, ainut tapa on kait purukumi korjata tai ostaa huutokaupoista 500£ kappale paremmat käytetyt.
     
    Muokattu: 15.11.2020
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Suosittelen tutustumaan siihen ruiskumaalaukseen. Aloittelijakin saa sillä paremman ja ainakin kestävämmän lopputuloksen kuin kilikalipulloilla. Ja jos kompura löytyy valmiiksi, muutaman kympin hinnat alkaen ruiskuillakin pääsee kyllä alkuun.
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Sitten pitäis osata annostella ja sekoitella jotain mömmöjä toisiinsa, jos on liikaa valuu ja jos ei ole jotain niin ei kovetu yms. Muutenkin kuullut että suuttimissa isoja eroja ja niistä tarvis osata jotain. Tähän mennessä pensselillä ja kilikalilla kaikki maalattu.

    Suht hyvin omasta mielestäni onnistunnu ilman ruiskuakin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Koitin haulla mutten oikein löytänyt...
    Kun esim maalaa konepellin ja takaluukun 4mx4m tilassa, niin sumua tulee niin paljon, että ei tahdo eteensä nähdä.
    Paineet ruiskun liittymässä olevassa mittarissa, viskositeetit ja lämpötilat ohjeen mukaiset.
    Ruiskuna DeVilbiss GTI620 HVLP millenium.
    Motonetin tai biltsun kopioruiskuilla ei tule ihan niin paljon sumua ilmaan, mutta vaikeampi saada tasaista pintaa.
    Onko vaan niin, että tuo devillbissi työntää hajotusilmaa paljon, onko normaalia?
    Mitä pitää säätää, että saa sumun vähemmäksi.
    Ei ole maalauskammiota, jossa olisi ilmankiertoa.
    Onko suositella jotain tuota hintaluokkaa olevaa ruiskua, joka ei tekisi usvaa noin paljon?
     
    Vermilion tykkää tästä.
  20. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Koita pudottaa painetta. Tollanen hvlp toimii usein pienemmälläkin paineella, litramäärä vaan on isompi (ilmareijät on isommat ilmasuuttimessa)
     

Kerro tästä muillekin!