BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Toi mika.v linkki sisältää kattavasti noi potentiaaliset ongelmakohdat. Sieltä se vika löytyy 99% varmuudella. Toi maantieajo on kuitenkin todella hyvä tilanne jäähdytyksen kannalta, paljon ilmavirtaa, vesipumppukin pyörii jo reippaasti ja kuormaa on silti vaan muutama kymmenen heppaa. Pitäshän nää kestää ajaa kaasu pohjassakin, helteessä ja ylämäkeen.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juurikin tämä lippa oli yksi osasyy miksi mullakin caprice lämpöili yli 100kmh nopeuksissa kesällä
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    siis vissiin lipan puute?
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu siis tottakai niinpäin jos se nyt jollekin jäi epäselväksi :rotfl:
     
    Impala76 ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onkohan Bemari-nuorisolla minkälaisia lämpöongelmia, niillä kun näyttää yleensä olevan se lippa taaksepäin...
     
    Filth ja Mudracer tykkäävät tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No eikö ne aika kuumakalleja oo liikenteessä? :p
     
  7. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Joo, lipan asennosta voi päätellä vaarallisuusasteen. Taakse niin nuorisoa ja jos eteen niin vanhempaa porukkaa. Molempien kanssa saa pitää varansa!
     
  8. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Niin siis tarkoitin, että auttaisi varmaan lämpöjen suhteen, jos sellainen yhä paikallaan olis.
    Vähän sekavasti tuli asia kerrottua...
     
  9. max

    max Double Gearhead

    En ole ehkä täysin perehtynyt tähän sun lämpöongelmaan joten en tiedä oletko maininnut mitään syyläristä ja sen koosta tai kunnosta.
    Mulla on viritetty 454 moottori autossani joka tuottaakin jonkun verran ja näin varmasti myös lämpöä.
    Syyläri on uusi ja orgis tuohon autoon(454SS pikkis).
    Syylarin takana on imevä sähkö flekti.Vettä pyörittää sähköinen vesipumppu.
    Ei mitään huolia lämpöjen kanssa.
    Oliko sun syylari riittävän iso?
     
  10. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Orggis syyläri, joka kennotettu uusiksi reilu 5 vuotta sitten, kennon "paksuus" samalla muutettu niin suureksi kun päätyjen väliin mahtuu.
    Myös vesipumppu lähes uusi, alkuperäistä vastaava, sekä imevä sähköflekti
     
  11. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Orggis tuulimylly tuli pultattua tunneleineen takas paikalleen ja tuntuu ainakin paremmin pysyvän lämmöt kurissa nyt.


    Pakoputkistoon/äänenvaimennukseen pikkuhiljaa tullu suunniteltua muutoksia.
    Nyt siis yhdeksättä vuotta paikallaan perus Raptorit 3" kokoisena ja saman kokoinen putkisto ilman H tai X putkea.

    Jotenkin kaipais hiukan muutosta/erilaista ääntä.
    Mites tommoset chambered tyyliset vaimentajat, onko ne ihan kamalia maantie vauhdeissa, resonoiko isosti ym?
    Itsellä ei omakohtaista kokemusta asiasta ole, eikä noi pöntöt niin halpoja ole, että huvikseen viitsii montaa paria ostaa (lähemmäs satkun kpl ja ylikin)

    Samalla toki tarkoitus väsätä yhdysputki, luultavasti H
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Miksi haluat laittaa pakoputkiin yhdys/H-putken?
     
  13. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Pääasiassa ihan vaan vaihtelun vuoksi.
    Tekniikkaa muutenkin aina silloin tällöin päivitetty, niin miksei myös putkistoa välillä, on tota samankaltaista äänimaailmaa tullu nyt kuultua jo aika pitkään.
     
    tero79 tykkää tästä.
  14. sangi74

    sangi74 Gearhead

    Kokeile aluks H putkella muuttuu suondit aikalailla pehmosemmiks ja muhkeemmiks
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Soundit ovat hieman makuasia. Itse tykkään Flowmastereiden ”metallisesta” äänimaailmasta.

    Tuossa hyvä vertailu, pehmeät vs metalliset, BB -letukassa.
     
  16. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Putkisto tuli tehtyä viime syksynä, vaimentajiksi valikoitui Cherry Bomb pro pöntöt, eli chambered tyyppiset. Myös H putki tuli tehtyä samalla, ainakin omaan korvaan kuullostaa nyt paremmalta kun aiemmin.

    Talven aikana konehuoneeseen tiensä löysi myös Edelbrock Pro Flo 4 ruiskujärjestelmä, aika paljon mukavammin tuntuu pelaavan kun kaasarilla.

    Sen jälkeen onkin takapakkia tullut riittävästi.
    Pari viikkoa takaperin ihmettelin vaimeaa kolinaa moottorista, teurastin suodattimen ja kuparia sieltä löytyi, kuinkas muutenkaan..

    Oli syönyt 2. Ja 3. sylinterien kk laakerit, sekä lisäksi niiden välillä olevan runkolaakerin.

    Pisti vaan miettimään, että mikä ton on aiheuttanut, uudet laakerit laitettu pari vuotta takaperin, ja muut oli hyvässä kunnossa.

    Itsellä siis vakiotilavuuksinen öljypohja, 4 litraa menee suodattimen kanssa öljyä.
    Ja sen lisäksi HV pumppu, lähinnä noiden direct lube nostajien takia.

    Jotain tarinoita netin syövereistä lukenut, että saattaa päästä haukkaamaan pumppu ilmaa tota HV pumppua käytettäessä noin pienellä öljyn tilavuudella?

    Suunnitelmissa on pyörinyt nyt, että tekis vähän lisää tilavuutta tohon vakioon pohjaan samalla, kun on nyt palasina.
    Tuskin mitään haittaakaan ilmenee tästä?
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    4 litran öljytilavuus piristetyssä isolohkossa on varmasti jonkunlainen riskitekijä.

    Isompi öljypohja ja sopiva pick-upin etäisyys olis enemmän kuin suositeltavaa, eikä loiskelevykään pahaa tekis.

    Laakerivaurioon voi tosin olla muitakin syitä, esimerkiksi epäpyöreät veivin silmät tai pienet välykset yhdessä paksun öljyn kanssa.
     
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    En tunne tuollaisen voitelujärjestelmää, mutta vahva arvaus että vaaurioituneille kangen laakereille tulee öljy sen vaurioituneen runkolaakerin kautta. Jolloin kun se on ruvennu tuhoutumaan niin kangenlaakerit on menny seurannais vauriona.

    edit ilmeisesti tulee öljy nokkaleekerien kautta ja jos sellainen pyörähtää niin sitten ei enää tulekaan öljyä rungoille.
     
    Muokattu: 4.6.2021
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Isolohkon rakenne ei ole sellainen että voitelu rungoille menisi varsinaisesti nokkalaakereiden kautta, eikä sen pyörähtäminen estä runkolakereiden voitelua, nokan kylläkin.

    Pikkulohkossa öljykanava kulkee nokkalaakereiden selkäpuolta kiertävän uran kautta, mutta siinäkään nokkalaakerin asennolla ei ole vaikutusta voitelun kulkuun.
     
  20. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Juu, eipä se auta kun alkaa rakentamaan lisätilavuutta vanhaan pohjaan.
    Toki valmista saa tarjota myös, jos joltain nurkista löytyy sopivasti!

    Mobil Super 10w/40 öljyä olen tossa käyttänyt muutaman kesän jo, ei ainakaan pitäis liian paksua olla?

    Mulla on ARP runkopukkien pultit, ei studit siis.
    Tosin niiden asennuksen yhteydessä laakeripesien pyöreyttä ei missään kohtaa tarkastettu, toisin kun ARP ohjeissaan kehottaa tekemään.
    On siis kasauksen yhteydessä kyllä välykset tarkastettu Plastigaugen kanssa ja olivat mitä pitääkin, myös kampiakseli pyöri täysin ongelmitta pukkien kiristyksen jälkeenkin.
     
    Muokattu: 5.6.2021

Kerro tästä muillekin!