Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tuossa on joku tehny tommosen ratkasun hx35:n kanssa, tiedä sitten kauanko uusi mutka kestää. Alkuperäinenhän on valurautaa?

    https://www.dieseltruckresource.com/forums/1st-gen-ram-all-topics-93/hx35-flange-299516/

    Olikos se muutens niin, että vakiovehkeillä tuo alkuperäinen pakosarja riittää? Joskus sitä katoin että ompas ahtaan oloinen noin pieneen koneeseen. Tulossa myöhemmin etupäälle isompi remontti niin ajattelin samalla palikkaa vaihtaa kun auki on..
     
    Muokattu: 29.8.2020
  2. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Tommonen minäkin olin tekemässä ku yritin sen kkd ram special turbo sovittaa. Kkd turbossa on hx35 vpanta ja mulla hx40seen sopiva downpipe. Ei olisi ollu iso homma leikata sopiva laippa ja sopiva vpanta kiinni.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sepä ei tuo linkki minulla auennut vaan eipä mittään.

    Yritetään siis veikata mistä puhutaan, kuten aiemmin tässä juuri totesin ja linkinkin laitoin on 3>4 tuumaan tai hx35>hx40 v-band adaptereja myynnissä. Sepä sitten käypi kumpaankin suuntaan muuttaessa. Eikä ole kallis kun oikeesta paikasta tilais vaan 2x enemmän saatanan rosvot haluaisivat lähettämisestä plus tullit ja alvit. Sorvari tekis kait halvemmalla Suomessa jos ei täältä saa. Tai jos sen haluaa niin voi hitsata toisen pään downpipeen ja toinen pää pannalla.
     
  4. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Mä tein aikanaan 3>4 adapterin kahdesta tuon kokoisesta v-band laipasta niin, että hitsasin 3mm levystä tehdyn sovitteen niiden väliin. Olipas sekavasti selitetty. Sitten sain hx40 downpipen kiinni suoraan vakioturboon.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 29.8.2020
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eipä tuokaan edellinen linkki aukea. Vaan siinä linkkini adapterissa on siis molemmat v-bandit samassa ni välttyy kahden yhteen hitsaamiselta. Tällöin siihen adapteriin voi tietysti sisälle vaikka kyllä työntää putken pään ja hitsata kiinni toisen pään tai sitten jos haluaa välttämättä kahdella erikokoisella v-bandilla laittaa kiinni. Jos ne linkit aukeaa ni kattokaa siitä
     
  6. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Tiedän mitä tarkoitat. Katselin sellaista silloin, mutta se olis ollut posteineen 100€ palikka niin jäi väliin. Kiinasta molemmat v-band liitokset oli noin 30€ kotiovelle..
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ny aukeaa, tosin olinkin jo nähnyt aiemmin ton. Toinen juttu on se että kannattaako tehä ite noin jos hx40 backing platen heittää hx35 kiinni niin selviää bolt on menetelmällä vähemmällä. Ymmärtääkseni se siis lukemani perusteella käy hx35 backing platen tilalle. Kokeillu en ole enkä mittaillu ainakaan vielä. Tietty jos levyä ja v-band flange on tai ne tekaisee eikä omalle työlle eikä sähkölle laske mitään. Rakentelu on muutenkin asia jota ei voi taloudellisesti eikä järjellä selittää ainakaan muille kuin itselle.
     
    Rannis ja Cumminski tykkäävät tästä.
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, siittä tilatusta pakoputkesta vielä. Se makso kyllä rahat jämptisti takas ei siinä mitään mutta ilmoitti että peruutuksen syynä oli asiakkaan eli minun pyyntö. Tietysti, mulkku kun olen ja niin rehellinen kuin entinen automyyjä vain voi niin kirjotin kirjeen ebaylle sähköisesti. Että tietävät mikä se on myyjiään se SEFINE oikein. Ystävällinen naisoletettu kertoi että kyllä he näkevät viestittelyn ja asioiden oikean tolan. Tänään kattelin että se sama putkisto on taas uudestaan myynnissä mutta vähän kalliimmalla. Todellinen syy mitä aavistelinkin jo heti että perus tyhmä jenkki oli hinnoitellut rahdin ja tuotteenkin vähän alakanttiin ja säikähti että kauppa käykin ulkomaille ja jääpi liian pieni kate. Se sama linkki toimii sähköpostissani niin että eilen se oli vielä poistunut mutta tänään myynnissä. Olisko voinut sekin vajakki käyttää vähän enemmän lahjojaan ettei olis noin ilmeistä ollut? Täytyy käyttää oikeutta kun ebayn täti laittoi linkinkin suoraan sähköpostiin ja kun aukeaa negatiivinen palaute pösilölle joita en ole montaa 20 vuoden sisään laittanut.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    X2

    Heinäkuussa laitoin ebaylle palautetta eräästä myyjästä, jolta ei vaihdelaatikon tikkua saapunut. Tilattu kuitenkin jo helmikuussa, ajattelin koronan takia odotella enkä sen vuoksi juuri asiaan kiinnittänyt huomiota. Nyt oli jo pakko kun pian puoli vuotta mennyt :D Hyvin ebayn väki asian hoiti, hetken asiaa seliteltyäni alkoivat penkomaan myyjän osalta asiaa ja kas: rahaa tuli tilille tuotteen hinnan verran. Ebaystä tuotteet on nyttenkin tulleet viimeistään kuukauden sisään, mutta tuo oli ensimmäinen "mäläkki" pitkässä tilaus historiassa.
     
  11. VallMan

    VallMan 1st gear


    Vieläkin olis kaikennäköstä ropleemaa tuon rotken kanssa.
    Vieläkin pitäis koittaa taikoo jarruja, että saa leiman ja lisäks pitäis ymmärtää mitä stefoja tilata sinne jarrujen päähän, että saa nekin vaihtaa samalla?

    Osaisko kukaa kertoo jotain näpäköitä vinkkejä, tässä menny taas kaikki aika muissa rojekteissa ja niitten välttelyissä. Nyt pitäs saaha tuoki rohjo liikkeelle tosta pihasta.
     
  12. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    En ole ekspertti mut avaan turpani silti.

    Onko kengät kehitty molemmin puolin lähelle rumpua?

    Auttasko jos laittaa molemmat takasylkyt uusiksi? Ei ole kalliit.

    Vuotaako se peräöljyä sinne rummun sisään? Mulla tihku sylkky vähän jarrunestettä niin siitä tuli heittoa.
     
  13. tsipi

    tsipi Gearhead

    Laita ny ensin uutta liinaa sinne. Jos on stefa vuotanu kitkamateriaalin täyteen öljyä, niin minun kokemuksen mukaan et saa koskaan balanssia kuntoon. Turha laittaa uusia hilppeitä, jos vuodot ei ole tukittu ensin. Ellei heti aja leimalle ja toivo parasta. Joskus jopa hiomalla saatu leima.

    Muutama vuos takaperin kaverin 96 rammissa toinen takapyörä veti lukkoon aina lähes heti. Muutaman kerran avattiin ja ihmeteltiin. Lopulta hioin viistettä lisää kitkapintaan, ja se ongelma hävis. Jotenki kenties se nurkka nappas liikaa tuoreilla paloilla? Tiedä sitten. Ois varmaan korjaantunu muutamalla kunnon jarrutuksella, mutta ilman painoa meni ainaki heti lukkoon. Ei saanu kulutettua mitenkään.

    Edit:
    Tuskin kyllä voi täydellä jarrulla olla samat arvot, jos ois öljyset. Liinat yhtä lähellä molemmin puolin varmastikin? Hio pykälä pois rummusta, jos semmonen on. muuten mahdoton sanoa ja todeta näin olevan.
     
    Muokattu: 4.9.2020
  14. AJ

    AJ Gearhead

    Vm. 2005 ramiin täytyis hommata uudet ajovaloumpiot. Ketä niitä myy Suomessa vai tilaanko suosiolla jenkeistä?
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, eilispänä käytin sitte ramia syynissä. Leima tuli vaikka se sama oikea pitkä jonka olin laittavinani alkuviikosta kuntoon ei tietenkään palanut sitte konttorilla. Äänimerkkikään ei toiminu mutta sitä nyt oli vissiin viimeeksi painettu vuosi sitten saman katsurin toimesta. Eikä airbagin valo palanu mutta se virkamies sano ettei näissä vissiin semmosta olekaan, en viittiny väittää vastaan. Airbagin merkkilamppu oli palanut, koittakaas muuten huviksenne vaihtaa se mittaristoa irrottamatta. Tosin minulla on orggis päällinen pois ja tilalla huopaversio mutta näppäryyttä vaativa homma. Sormet sais olla tuuman pitemmät eikä isonyrkkisen tarvi haaveillakaan. Torvessa taas riitti kun liittimet putsas. Toinen niistä pitää kyllä pelkkää doom metal örinää mutta toinen pellaa hyvin. Vaan se oikea pitkä, lamppu ehjä. Johdotus ehjä releelle asti. Jännitettä tulee vajaa 12v eli ei riitä lampun syttymiseen. Tiistaina nyvin kannan liittimiä eikä sytttynyt vaan relerasian nykimällä sytty. Annoin olla jospa pelais muttei siis näköjään pitkään. No tänään nyvin taas relerasian päästä johtoja vaan nykimällä nyt lampun kantaa rupes pelaa. Pitänee taas ootella kunnes lopettaa palamasta. Vajaa jännite viittais vahvasti huonoon kontaktiin. Että semmosta tällä kertaa.
     
  16. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Mulla on aftermarket umpioissa se joku HB1 polttimonkanta ja niissä jotkut tarvikeliittimet johtosarjan päässä. Tuntuu, että ne siniset liittimet jos pääsee ottamaan kovasti lämpöä, niin se muovi sulaa siitä polttimon liittimen ympäriltä ja kontaktit menee huonoksi. Pahimmassa tapauksessa jää releistetyillä ajovaloilla pitkät ja lyhkäset samaan aikaan päälle tai häviää toiselta puolelta ajovalot tai jotain muuta jännittävää.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, tossa on valot releytetty ja johdot uusittu vaan aikaa on kulunut vissiin jo liikaa. Oli jo yks katkos keskellä johtoa jonka korjasin kolvilla viime syksynä ja muitakin joutavia abikoliitoksia välissä. Pitäs uusia johdot vaan vielä oon vältelly. Johdot liitän aina tinaamalla ja kutisteella ja liittimet kans tinaamalla. En muista että olis koskaan näin tehtyä tarvinnu enää tehdä uudestaan.
     
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Oon tavannut käyttää silikonijohtoja auton sähköistyksissä. Varsinkin jos on sellanen paikka joka tärisee tai liikkuu. Rikkinäiset hellat on sellasia mistä niitä voi nyppiä ja kannattaakin, muuten ne menee romumiesten taskuihin rahana.
     
  19. Chevy_z28

    Chevy_z28 3rd gear

    Multa löytyy 2006 mallis olleet uudenkarheat. Pohjanmaalla.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mistä tilasit, ja minkäkokoiset? Meinaan kun myyvät sitä kallista adapteria tai saahen sen osan halavalla mutta lähetys veroineen lisää 60$ ja mainostavat sille kokoa 3>4. Mutta kun vissiin hx35 pitäs olla weird 3,1 tuumaa. Hx40 taas normi 4 tuumaa. Jotka tosin siis mainittua od mittoja. Aliexpressissä niitä on jottain kokoja.
     

Kerro tästä muillekin!