Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. 66monaco

    66monaco Gearhead

    nyt cummelissa hx40 19 pakopesällä... päivittämässä uudeen... 14 vai 16.. ? 5x12 siittimet, 191 dv:t, ajoitus 16, 4" hormi, tulee 3 osanen sarja...
     
  2. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Ebaystä otin, mutta ei löytynyt tilaushistoriasta enää. Nyt on hämärä muistikuva, että hx35 tuli 3" v-band ja hx40 downpipeen 3.5" v-band. Otin alunperin downpipen päähän 4" v-band liitoksen ja se oli liian iso. Voin yrittää mitata tuon adapterin viikonloppuna.

    Edit. Kiinasta löytyy valmiita adaptereita, jos koko vaan osuu kohdalleen:
    https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr...iversal+Steel+Reducer+For+3"+V-Band+&_sacat=0
     
    Muokattu: 9.9.2020
  3. VallMan

    VallMan 1st gear



    Molemmille puolille laitettu uudet kengät ja sylinterit.
    Jostain syystä ennen sylintereiden vaihtoa uusilla kengillä, jarrut pitivät saman verran runtatessa, mutta hissukseen jarruttaen eri tahtia.
    Nyt sitten petaali alkanut painua pohjaan, joten epäilen pääsylinterin olevan entinen.

    Pitääkö se vaan ottaa kokonaan auki ennenkui pystyy sanomaan mitkä stefat tilata akseliin, ettei tulisi öljy läpi? Dana M70/267MM, lukee varustelapuissa.
     
  4. teme01

    teme01 3rd gear

    Pääsylinteri on konehuoneessa :)
     
  5. tsipi

    tsipi Gearhead

    Pääsylinterissä on kyllä molemmat takajarrut samassa piirissä ja niille menee linjakin aina taka-akselille saakka. Uusitko jotain jarruosia, missä tarvi linjaa irrottaa? Vähän kuulostaa ilmaamisen tarpeelta..

    Olen kerran törmänny semmoseen, missä jarruletku oli niin muurautunu umpeen, ettei jarrua ollu oikeastaan ollenkaan kyseisessä nurkassa, ennen ku seisoi pedaalin päällä. Sulla pitäs olla kyllä kovaa putkea perän jakotukista molempiin puoliin ja en tiedä voiko putki "muurautua"?

    Perusasiat kuitenki nyt kunnossa?
    Käsijarrut palautuu molemmilla puolilla täysin tappiin saakka oman jousen voimalla, eikä jää eri asentoihin?

    Liinat varmasti säädetty siten, että puolet ovat veljeksiä? Helppo todeta, jos molemmat puolet ilmassa ja kaveri painamassa pedaalia. Molemmat puolet kihnuttaa saman verran ja lukkiutuu samalla pedaalin asennolla.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, nyt kun silmittelin ja tutkin asiaa aikani niin olen tullut seuraavaan tulokseen. Ranniksen linkkaamat oman hx40 backing platen mitat on eri kuin hx35. Eli ei vaihtokelpoiset. Ebayssa on myytävänä kiltillä kiinalaisella mustasta raurasta tehtyjä laippoja hx35 3 tuuman reiällä. Siinä oli pulttijaot kuvissa että pystyin noitten kahden eri holsetin laipan reikäjakoja vertaamaan. Karppaj linkkaamat ebayn reducerit taas on kans mustaa rautaa että sopiva v-band flange hitsaten laippaan, niin kas meillä on adapteri 4 tuuman downpipelle.

    Ranniksen kuvista kun kattoo niin hx40 on v-band flange OD 4 tuumaa työntömitan mukaan mutta kertomansa mukaan hän osti 3,5 tuuman v-bandin ja se kävi. Ei ihme että noista menee kirjanoppineetkin sekaisin. Sitten se hx35 v-band flange. Karppaj sanoi ostaneensa 3 tuuman v-bandin ja ilmeisesti on pitänyt? Kuitenkin useassa paikassa sanotaan että se on oikeesti 3,1 tuumaa tarkasti ja vissiin tarkoituksella holsetin verstaan kallista vittuilua ettei standardi panta kävis. Hx35 platet joita myyrään ebayssa näyttäs kyllä olevankin luokkaa 80mm lähdöllä eli 3,14 tuumaa. Mutta amazonissa ja ebayssa myytävissä aiemmin kalliiksi moittimillamme valmiilla adaptereilla hx35 to hx40 downpipe kerrotaan että ne on 3 to 4 inch. Ihanan sekavaa. Vissiin tilattava downpipe pannalla ja sitte laippa ja niin pitkään reducereita että joku niistä käy.
     
    Cumminski ja Rannis tykkäävät tästä.
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eikö suomiputiikeista löytyis asiantuntevaa firmaa jolla olis niitä suurentajia? Tai jotain muuta ratkaisua?
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Suurin osa kuluttajista tyytyy ilmeisesti siihen mitä tarjotaan markkinoille eikä edes kyseenalaista mitään. 4 tuuman downpipessa on alkuosa 3 tuumaa ja se on vissiin fine ollu sitte melkein kaikille. Suomessa on tietty verstaita jotka tekee mitä vaan aiheeseen liittyvää koneistaen tai mitoittelee ite ja vie tigillä hitsattavaksi jos on kirkasta tai haluaa mustaan hyvän sauman. Jotkut on tehny tietysti aiemminkin niitä adaptereita ite muutkin kuin Karppaj.

    Ei ilmeisesti ihme homma olis vissiin sorvata tommonen adapteri hx35 to hx40 downpipe mutta se maksaa 40-70 taalaa plus toimitus veroineen tulleineen päälle tänne Suomeen riippuen mistä hankkii. Niitä hx35 laippoja taasen on myytävänä ebayssa luokkaa 20$ mutta ne on reiättömiä tai niissä on 2,5 tai 3” reikä tai niissä on se weird alkuperäinen holsetin 3,1 tuumaa flange valmiiksi päässä. Mikseivät tee tarvikkeena suoraan platea 4” lähöllä tai edes 3” jolloin standardi v-band tai reducer koko käy siihen? Sitte on kyllä niitä kiinalaisia laippoja joissa on valmiiksi hitsattu reducer ja siinä 3” flange mutta kuvasta päätellen laipan ja v-bandin flangen etäisyys on pitkähkö ja siihen vielä muunnos 3>4 lisää niin kuka kertoo minulle paljonko hx40 downpipe siirtyy silloin taaksepäin ja paljonko on ylipäätään varaa mennä?

    jotenka tuumin että plate reiällä ja reducer molemmat kiinasta ebayn kautta ja downpipe Hx40 v-bandilla tilaten niin flange on platessa liki hitsauksen jälkeen kuten hx40 holsetin laipassa alunperin.
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo ei liian lähelle tulipelliä voi downpipeä siirtää :oops:
     
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Onko se turbon vaihto ny noin haastavaa ku musta pässi antaa ymmärtää? Tai minä en pysy mitenkään kärryllä, mitä nyt uupuu. Jos ymmärtäsin, ni voisin jo ihan hyvää hyvyyttäni tehä sulle mokoman metallin palan. Onhan sitä ihminen käyny kuussakin ja ei kai yks turbon vaihto ny niin tähtitieteellistä ole?

    Jos oikein innostun, ni tehää vaikka billettinä. Jos siis saan edes klubiaskin kylkeen piirretyn kuvan tilanteesta.
     
    musta pässi tykkää tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulle on vissiin yksinkertainenkin asia haasteellista. Tosin ameriikan joet miettiny samoja että nekin on kai yksinkertaisia. Tässä itellä mitään turboa olla vielä vaihtamassa ennen kuin entinen hajoaa. Lähinnä että hx35 lähtisi suoraan 4 tuuman lähtö johon sitten se hx40 downpipe. Sitten kun nykyinen turbo hajoaa niin korvatessani sen hx40 niin downpipe käy sitten jo suoraan. Kyselin nääs hapokasta putkea romu-ukolta jos tekis siitä. Se saattas kestää siihen turbon päivitykseen asti ja sen ylikin.

    jos teet semmosen adapterin niin tottahan minä sen sinulta ostan, haen vielä sen sinulta lahlesta tuosta Suomen chicagosta ja maksan pienillä merkitsemättömillä seteleillä. Ainakin jos se ei paljon enempää maksa kuin tilattuna ulukomailta.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mä tarttisin kanssa. Alan jossain välissä vääntämään uutta 4" linjaa pystyputkineen turbolta asti. Kai se turbo mullakin voi jossakin välissä vaihtua 40:iin, mutta mennään nyt vakiokamalla niin kauan kun huvittaa tai joku chevy tai foortti vetää ohi :D Sain jo lootapuolen kuntoon niin uskaltaa alottaa muuttamaan tarvittaessa alkupäästä.

    Cumminsin virittämisestä ja turboista minä en ymmärrä ainakaan juuri mitään. Muutaku että ilmaa liikkuu koneeseen ja saadaan lisää tehoja, eikä egt saa nousta liikaa :confused:

    Edit: eikös HX40 oo pakopuoli 4 tuumaa?..
     
  13. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Nyt on adapteria mittailtu ja tulokset on vähän eri mitä muistin. Vaikka auto on -95 niin siellä oli WH1C eikä hx35 turbo kiinni. Adapterin OD mitat on turbon puolelta 83mm =2.75" ja downpipen puoli oli 104mm =3.5". WH1C lähdön OD mitta oli 78mm eli 2.5" olis ollut oikea koko... Eihän toi turbon puoleinen liitos täysin tiivis ollut, mutta ei se kuitenkaan suhissut. Eli kannattaa mitata turbon lähtö kunnolla ennen, kun tilaa/teettää adapteria.

    Täällä on v-band liitosten muutostaulukko:
    https://www.darksidedevelopments.co...ale-1-5-1-75-2-2-25-2-5-2-75-3-0-3-5-4-0.html
     
  14. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    En tiedä puhutaanko samasta asiasta tai samoilla termeillä, mutta mulla on HX40 Super ja siinä on pakoputken lähtö kiinni kuusipulttisella laipalla ja pulttikehä on sen neljä tuumaa. Laipassa on kiinni ulkomitaltaan 71 mm:n putki, joten reikä lienee n. 67 mm. Tämä laippa tuli turbon mukana ja hitsaamalla liitin siihen kolmen tuuman downpipen. Oli mulla neljän tuuman putkiaihiotkin hommattuna, muuta sitten havahduin että mitähän h...iä olen tekemässä.:eek: Ei pidä liikaa lueskella foorumeita. Nyttemmin on suunnitteilla ottaa välijäähdytinkin pois jotta saan keulalle tilaa alkuperäiselle ilmastoinnin lauhduttimelle. Kyseessä siis ykköskoppainen alunperin ilman cooleria.
     
  15. tsipi

    tsipi Gearhead

    Hx40 supereissa ainaki eri pakoputken lähtöjä. Muistaakseni poltin valmiiks 16 pakopesän lähtöjä. 4dsedan mittas mulle 66 mm halkaisijan pakopuolen lähdölle. 70 mm taisin polttaa. Ja 6x101 piiri pulteille. Ainaki reikäpiireissä oli eroja kokojen kanssa.

    Tuskin minkään 40 holstin lähtö on 4 tuumaa? Tai jotain mä en nyt ilmeisesti ymmärrä tosta mittaamisesta. Johtu ehkä siitä ku en oo enää mittamies..
     
  16. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Tossa on mun vanhassa hx40 superissa wg#18 pesällä ja v-panta lähdöllä on 82,5mm reikä v-pannassa. Eli noin 3.25" reikä. V-pannan ulkomitta 102mm eli aika tasan 4". Nämä mitat siis pakopesän backplates Holset nro. 3537951.

    Nyt vaihdoin autoon Holset He400 missä täysin identtinen backplate vaikka wg pakopesä on koko #16.

    Mullahan oli kokeilussa Kkd ram special Hx40 super ahdin myös, tämä oli #14 wg pesällä missä oli muistaakseni 2.5" lähtöreikä ja hx35 v-panta 3.1".
     
    Muokattu: 13.9.2020
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oon päätynyt samaan kuin Rannis noitten kkd ram special ja normi hx35 flangen mittojen kanssa. Vaikken omaa mitannu vaan tutkinu nettiä. Tos on vielä linkissä viidennes viestissä se asteluku viisteelle kun ei se muuten vissiin pannalla kiristy. Se viistetyn lipin leveys ei tainnu vaan olla vaan pitäs mitata ku ehtii. Muutenhan siinä alkaa olla kaikki tarvittava mitoitus. Ranniksen viestin linkki kuvissa on sit sen hx40 flangen mitat paitti se lipin leveys. Oisko sekin sama molemmissa?

    http://www.turbo-mopar.com/forums/s...ust-outlet&s=a05c7d025e90cb717095beb1497848ee
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, näkyy olevan monenlaista versioo HX40 turboista porukalla käytössä, monenlaisin mitoin.

    Voin minäkin noita adaptereita sorvata jos Tsipi ei halua tehdä, varman muutamalla kympillä sellainen valmistuis / kpl jos niitä on useampia?

    Kyllä niitä V-band liitoksia olen tottunut sillain ajatteleen että 4" sopii 4" putkelle, ja vaikka 3" sopii 3" putkelle, ja näin niitä tuntuvat kyllä muutkoin aattelevan ihan kaupoista lähtien.

    [​IMG]

    Tollasia kartioitakin löytyy ja työkalut niihin jos on tarvetta. Myös HX 40 Superin #14 portiton pesä olis ylimääräisenä.

    Noistakin V-band liitoksista se laipan vahvuus on se 3,5mm, ja kulmahan on noissa se 20-astetta, jos niitä haluaa joku ite tehdä?
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Pakoputkitorveloiden koosta kun olette nyt puhuneet niin kävin tota Cumminsoitua Vania testaamassa pakopaine ja pakolämpömittari kiinni.

    Moottorihan on tuossa 12V jossa portattu kansi ja 1:85 keinuvivut, 12mm tasapääelementit pumpussa 191DV:n kera ja 3k gsk:lla. Suuttimet 5 x 12, ja ajoitus 16,5-astetta. Pakosarjana väärinpäin käännetty industrial, ja turbona HX 40 Super #14 pakopesällä, ilman hukkaporttia.
    Annosta irtoo pumpusta 270 mottia, ja sellanen pieni musta savu tulee täysillä vedätettäessä.
    Ahtoo on 3,2bar, ja pakopainetta 3,6bar, pakolämpöä n. 750-astetta.

    Niin, downpipe on 3,5" ja jatkuu sen kokoisena n. pari metriä, ja loppu on 3".
    Tarvisko tähän tehdä isompi torvi taakse asti?
     
    Cumminski tykkää tästä.
  20. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tuskin virtaavampi putki noilla modeilla haittaakaan, mutta onko sitten hyötyäkään?
    Toinen testi pelkällä downpipellä ja kattoo miltä pakopaineet ja lämmöt näyttää siinä? Menohaluja minusta vaikea arvioida jos äänitaso kabiinissa muuttuu rajusti.

    Koitetaanpas aukoa linkkejä jossain välissä, jos sieltä sitte löytyy seikkaperäisesti mustan pässin tarpeet. Btw mun puhelinnumero vaihtu vuoden vaihteess. eli jos oot sinne koittanu mediavälineillä laittaa jotain informaatiota, niin ne ovat jääneet bittiavaruuteen.
     

Kerro tästä muillekin!