Sähköisen bensapumpun asennuksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Petteri L, 16.9.2020.

  1. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Terve;

    Dodge Lancer -62:n (laitettu V8 273 aikoinaan) bensansaantiongelmat jatkuvat - alkukesästä saatiin toimimaan puhaltamalla linjoihin paineilmaa niin tankin kun koneen päästäkin, ja uusi mekaaninen pumppukin tuli (ehkä turhaan...) silloin laitettua.

    Nyt vajaan 1000 km ajojen jälkeen taas lakkasi toimimasta, ja kokeiden jälijiltä tilanne on sellainen, että bensaa tulee tankilta tulevasta putkesta hienosti kun painaa paineilmaa tankkiin, mutta mitään ei tule pumpulta kun startilla pyörittää (letkusta, joka on paineilmalla kokeiltu auki olevaksi).

    Nyt sitten on tullut mieleen, että liekö nokka pyöristynyt, vai mekaaniset pumput susia toinen toisensa jälkeen, mutta joka tapauksessa kokeilen Hücon pumppua tuohon - ja siihen liittyen parit kysymykset:

    - 0nko ok laittaa (tuohon linkin kuvan mukaiseen) konehuoneen etukulmaan - letkuvedot aika pitkät, ja aika ylhäällä tankilta tulevaan putkeen verrattuna (ei ole oikein tilaa alempana), mutta ei ole ainakaan kuuma paikka? Jaksaako imeä (speksit: (imu) 0,2 bar 130 l/h
    https://www.dropbox.com/s/hamy28wde7imxu5/InkedIMG_2210_LI.jpg?dl=0

    - onko niin, että ei kannata lisätä suodatinta tankilta tulevan putken ja pumpun väliinkin (suodattimella olisi tietty helppo jatkaa mekaaniselle pumpulle nyt tulevaa putkea / letkunpätkää ainakin kokeilun ajaksi) - tuleeko aivan liikaa vastusta imupuolelle?

    - jos olen oikein ymmärtänyt, niin voisi kytkeä plussan puolan plussaan, ja miinuksen runkoon, niin silloin tulisi tavaraa kun starttaa (pitää miettiä kolariturvakytkennätkin, kunhan saisi katsottua auttaako tämä homma muuten)?
     
    Muokattu: 16.9.2020
  2. Googlamalla löytyy tämmöinen sivu:

    https://www.dellorto.co.uk/shop/car...ettor/huco-low-pressure-12v-fuel-pump-133010/

    This pump is a suction type and designed to be fitted in the engine bay of the vehicle.

    Ja vielä asennusohje:

    [​IMG]
    Esisuodattimet on mallia sihti. Holleyn suositus 100 mikronia:

    [​IMG]
    Volkkari-pojat käyttää tämmöistä 321 906 059 C -relettä:

    https://www.autodoc.fi/herthbuss-elparts/7559913

    [​IMG]


    Tässä kuvaus:

    https://vwparts.aircooled.net/Electric-Fuel-Pump-Relay-321-906-059C-p/321-906-059c.htm

    Ja tässä kytkentä:

    [​IMG]
     
  3. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    ^Kiitos tuosta VW-linkistä, perehdyn siihen (kysellen autosähköistä jotakin tajuavilta kavereiltani ;)).

    Tuon Dellorto -sivun olinkin löytänyt, ja tuo "asennusohje" tuli pumpun mukana laatikossa. Kai siitä on tulkittava, että pumpun voi laittaa "mihin vaan" konehuoneessa...

    Onkos niin, ettei esisuodatin mallia sihti ole ikinä putkien väliin laitettavaa mallia (ja jos on, niin pitääkö sen olla jo heti tankin päässä?)? Onko parempi vaan suosiolla vaihtaa (käsiksi pääseminen ylhäältä vähän hankalaa) tankilta tulevasta kovasta putkesta eteenpäin lähtevä letku pidempään ilman suodattimia välissä?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yksikin suodatin riittää. Laittaa sen ennen pumppua, niin ei mene jumiin ensimmäisen ruostehileen ilmestyessä pumpulle asti. Läpinäkyvät filtterit on kivoja, kun niistä näkee paitsi, että polttoainetta on tulossa, myös likantumisasteen.

    Tuo pumpun ohjainkytkentä on hyvä. Pumppu hurahtaa hetkeksi käyntiin virrat päälle kytkiessä. Sammuu, jos ei samantien starttaa, mutta heti kun kone pyörähtää yhdenkin kipinän verran, on taas käynnissä ja sammuu uudelleen ajan kuluttua siitä, kun moottori pysähtyi - vaikka virrat olisivat päällä.

    Tommosella kytkennällä pumppu käy joutavaa vajaan sekunnin. Suurentelemalla kondensaattorin C2 arvosta 1uF vaikka kaksin tai kolminkertaiseksi pumpun käyntiaika pitenee samassa suhteessa. Mun laitteissa primeröintipumput käy semmosen 3 sekuntia joutavaa.
     
  5. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Sitä piti vielä kysyä, että ajatuksena on kyllä korvata mekaaninen pumppu koneen kyljessä kilvellä (saako sellaisen muuten osakauppiailta Suomesta?), mutta kuinkas kiire sillä poistamisella on (sitten kun kone taas käy)? Ei mekaaninen pumppu varmaan tykkää olla paikallaan ”tyhjää pumppaamassa”?
     
  6. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ennenkuin purat koko polttoainejärjestelmää(niinkuin minä kerran), tarkista ja vaihda tankissa oleva imusukka. Ts sihti, jonka kautta bensa lähtee putkistoon. Mekaaninen pumppu on oikein loistava vaihtoehto ja takuulla riittävä tuohon sinun kombinaatioon.
    Minulla uusi, laatuvaihtoehto RockAutosta ei kestänytkään meillä myytävää ainetta vaan se imusukka imi itsensä lyttyyn ja katkaisi bensansaannin. Ongelma ilmaantui toisena ajokautena asennuksen jälkeen.
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mulla on ihan varastotavarana kilpisarja...
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Metallilevyn kappale, jossa on kaksi reikää. Aika monessa tallissa on sellainen kilpi piilevänä hyllyssä. Tiivisteellä on helppo piirtää levyyn muodot.
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kaikki ei vaan löydä sitä piilevää osaa tai ei osaa tehdä, tai haluaa tehdasmallin, kaksi kilpisarjaa tänä vuonna myyneenä, on noille kysyntää/tarvetta: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2464796-peitelevy-mrg1516
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  10. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Minun tallissani ei metallilevyä eikä sen käsittelyyn vehkeitä ole, joten tämä on hieno juttu! Voiko tulla paikan päälle, vai onko posti parempi?
     
  11. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Jep; sillä kilpeäkin kyselin, että saisi pidettyä ehjänä mekaanisen pumpun kilkkeetkin. Tämän pumppuhomman saan aika helposti kokeiltua, tankkihommat seuraavana kyllä listalla. Juuri nyt auto on tallissa eikä käy - kokeilen herääkö sen verran että saisi ajettua mestoille jossa tankille pääsisi. Paineilman kanssa bensa kulkee kyllä komeasti ulos putkesta, ja toisesta suunnasta puhaltaessa pulputus käy tankissa ja huurut nousee täyttöputkesta, mutta ei se mitään vielä todista, tiedän... :rolleyes:
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Saa tulla paikan päälle, nou problem...
     

Kerro tästä muillekin!