Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Olin ennen jäsenenä sähköautorymässä, ja piti lähteä pois kun keskustelun yleinen taso oli elon-musk-on-jumala, tesla-on-jokaisen-duunarinkin-ulottuvilla tai en-lepää-niinkauan-kuin-yksikin-polttomoottori-pyörii.

    Ei millään pahalla, tottakai siellä oli suuri määrä järkeviä, realistisia mielipiteitä, ja monet keskustelut olivat asiallisia. Minä vaan en jaksanut enää keskustelijoita jotka näkivät polttomoottoriauton lähinnä sähköautokonversion lähtökohtana - aika harva antoi mitään arvoa polttomoottoriautoille. Tottakai valtaosa keskustelijoista oli hyvätuloisia akateemisia, en kuulunut siihen joukkoon. My bad. Mutta ehkä ryhmän luonne on muuttunut kun yhä laajemmat ihmisryhmät ovat tutustuneet sähköautoihin, ja -autoiluun.

    Ja kyllä, haaveilen sähköautosta itsekin. Haaveilin jo vuosia sitten.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    No, tässä "tapaat" sellaisen. Pääsyy sähjköautolle oli minulla aivan selkeästi taloudelliset motiivit. Ja näin 20tkm myöhemmin auto on osoittautunut laskettua edullisemmaksi, toki laskelmat tein aika varovasti.

    On niitä siellä vieläkin, mutta mielestäni pahimmat (esim eräs K-kirjaimella alkava nainen) on rauhoittuneet huomattavasti. Toki tilalle on tullut pari lisää, mutta ainakin minä olen koettanut laittaa niille luuta kurkkuun jos alkavat vouhkaamaan liikaa.
    Juuri eilen kun taas joku veti Teslan tilaston esiin jossa ylistetään kuinka turvallinen Tesla on vs. muut. Se Teslan tilastohan on sinänsä varmaan faktaa, mutta vertailu muihin on tehty siten että se pelaa Teslan eduksi minun mielestäni jo rikollisen paljon. Eli, käytännössä tyhmiä kusetetaan...
     
    Isamu tykkää tästä.
  3. Kai tämä ketju taipuu hybrideihinkin. Jos ei, niin nyt taipuu..

    IS:ssä on juttu hybridien huolloista:

    Autokauppias varoittaa: Moni hybridiauton omistaja tekee virheen, joka pilaa jälleenmyyntiarvon

    Havainnosta kertoo autoliike J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni. Hänen mukaansa moni suomalainen ei ajattele autonsa jälleenmyyntiarvoa pitkällä aikavälillä valitessaan huoltopaikkaa.

    – Ihminen saattaa olla onnellinen säästäessään huoltokuluissa pieniä summia, mutta uuden auton takuun kannalta tilanne ei ole optimaalinen, mikäli hybridiauton huolto on suoritettu muualla kuin valtuutetussa merkkihuollossa, Ala-Hakuni sanoo.

    – Jotkut valmistajat tarjoavat jopa kahdeksan vuoden akkutakuita tiettyihin hybridimalleihin, mutta nämä edellyttävät ennen kaikkea merkkihuoltoliikkeen palveluiden käyttöä pysyäkseen voimassa.

    Ala-Hakunin mukaan useissa tapauksissa pitkät takuut ovat keskeytyneet ennen aikojaan edellä mainituista syistä.

    – Lyhyen aikavälin säästö huoltokuluissa ei kuitenkaan kannata, sillä takuulla on suuri merkitys auton arvoon siinä vaiheessa, kun tekee mieli vaihtaa auto muutaman vuoden sisään uuteen. Joissakin tapauksissa takuun menetys tarkoittaa jopa tuhansien eurojen jälleenmyyntiarvon alenemista, Ala-Hakuni varoittaa tiedotteessa.
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Hybridit on huoltojen kannalta muutenkin ikäviä. Tavallisia hybridejä en ala edes käsittelemään, ne ei ole sähköautoja missään muodossa koska sähkö sinne akkuun tuotetaan polttomoottorin voimin.

    Lataushybriditkään ei minun mielestäni ole sähköautoja, vain sähköavusteisia polttomoottooriautoja. Toki tiedän että jotkut ajaa niillä käytännössä kaikki ajot sähköllä tyyliin yksi tankkaus vuodessa. Mutta typerää on silloin roikottaa sitä polttomoottoria mukana koska vaikka sitä ei käytä, se pitää huollattaa mikä aiheuttaa kustannuksia ja tuollaisia yllä mainittuja tilanteita.

    En tiedä mikä politiikka täyssähköautoissa on yleisesti, mutta ainakaan Tesla ei edellytä mitään toimia jotta takuu säilyisi. Huollotkin on minimaaliset ja voi suorittaa itse. Joka toinen vuosi raitisilmasuodattimen vaihto ja jarrunesteen vesipitoisuuden mittaus.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...ttavissa/d16aad59-b98c-4699-932f-34019d47dc04

    Uutta akkuteknologiaa tulee vauhdilla markkinoille. Luulen, että 5 vuoden sisällä on automaailma mullistunut melkoisesti. Yhden korkeastikoulutetun moottoripään (entinen jenkkiautoilija hänkin) kanssa juttelin asiasta ja hän kertoili noita uusia ja todella halpoja akkuja on kehitteillä monella taholla. Joku niistä tulee olemaan se hyvä ja halpa "bulkkituote", mikä tekee polttomoottorit nopeasti tarpeettomaksi.

    Sellaista se vain on, se kehitys.

    Nyt en tohtis ostaa sähköautoa sen takia, että saisin brassailla omistavani sellaisen. Ainoastaan sen takia, että sen käyttö on niin edullista ja ajomatkat oikeasti maksaa sen auton hinnan takaisin. Miksikö? Noi "vanhentuneet" sähköautomallit voi olla melko haasteellisia myytäviä muutaman vuoden kuluttua lyhyine ajomatkoineen ja isoine akkuineen. No, aina voi päivittää. ;)
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Eikös meidän pressakin vasta sanonu et 2035 Suomi on hiilineutraali sit täällä ei liiku enään yhtään polttomoottori autoa, turha tässä rahaa enään pistää polttomoottorin remonttiin säästä ne sähkö konversioo.
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Hieman mustavalkoista, mutta teoriassa se näin on. Joo, biopolttoaineet ja synteettiset on ehkä tulossa, mutta jos uusien polttomoottoriautojen kehittely ja valmistus loppuu, niin ei niiden nestemäisten polttoaineiden kehittelyyn kannata äärettömästi satsata energiaa. Katoava käyttäjäryhmä, ei kasvava.
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä olen ainoana parinkymmenen auton osakeomistustallissa vaatimassa sähköremontilta, joka muutenkin on tulossa, latausmahdollisuuden huomioimista. Isännöitsijä ja hallitus on sitä mieltä, ettei sähköä riitä. Liittymä siis pitäisi vaihtaa. Menen kysymään paikalliselta sähköyhtiöltä, mimmonen liittymä mahtaa tallissamme olla - vanhassa keskuksessa on jotkut kummalliset kahvasulakkeen näköiset, joissa ei merkintää. Jummi. Rakennuksessa on 3x200A syöttö. Ei lopu sähkö vaikka vähän useampi lataaja tulisi tontille.

    Se on aika liki, että SS menee sähköautokauppaan tinkaamaan.
     
    Catiska, Lowry ja 1purehell tykkäävät tästä.
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos siellä kerran muutenkin tehdään sähköremontti, niin olisi hulluutta olla huomioimatta latausmahdollisuutta. Fakta on kuitenkin että ladattavien autojen määrä kasvaa Suomessakin ennakoitua nopeammin. Niitä myydään jo enemmän kuin dieseleitä.
    Muutaman vuoden päästä alkaa vaikuttaa kiinteistön/osakkeen arvoon jos latausmahdollisuutta ei ole, koska merkittävä osa potentiaalisista asiakkaista ei sellaista osta/vuokrtaa.
     
    1purehell tykkää tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jonkun tutkimuksen mukaan jonka luin tällä viikolla 2/3 ei halua ostaa sähköautoa. Tulos riippunee siitä kuka sen tutkimuksen teetättää eli maksaa. Se että jokin investointi hankittaessa lisäisi kiinteistön tai irtaimen onaisuuden arvoa myyntihetkellä, siihen en usko. Yleensä se maksumies on aina ollut ensimmäinen käyttäjä itse ja luulen että seinätöpselinkin investoinnin maksaa laitattaja eikä arvonnousua tule. Voin olla väärässäkin kyllä. Eikös se muuten ole aika rajoittava tekijä jos vaikka sähköauton osto määrittää missä voit asua ja minne sieltä voit muuttaa?
     
    Imusihti tykkää tästä.
  12. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Toi 2035 on kyllä niin pian lopulta että ehtiikö tässä ajaa ees loppuun vanhaa camryä jossa ei juuri vikoja kymmeneen vuoteen ja 740 volvoa jossa mittarissa 970000(mittari harmillisesti hajonnut ennen miljoonaa)? Hädin tuskin kannattaa enää ees öljyjä vaihtaa. Jos nyt ostais uuden bensa auton ois aika ikävä laittaa se paaliin just sisäänajettuna. Jenkki kalusto tuottaa tallissa mielihyvää vaikka ajaa ei saisikaan.
     
    max tykkää tästä.
  13. stana

    stana 3rd gear

    Alkaa tulla tarjolle käytettyä tekniikkaa niin pääsee harrastekalustoa "patteroimaan". :rolleyes:
     
    1purehell ja Lowry tykkäävät tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sanoppa se. Mä olen kolme yhtiökokousta venyttänyt kuin Paavo Väyrynen aikanaan puhumalla yön läpeensä EU-jäsenyyden alla. Olen saanut sillä toimenpiteen lykätyksi. Ne luovuttivat aina muutaman tunnin kohdalla "ei tästä tule valmista".

    Esitys oli hallitukselta talliyhtiössä "valojen uusiminen ja pistorasioiden lisääminen". Pistorasiat, jotta voi vaikka imuroida! Hallissa jokaiselle oma! "Ei tässä suunnitteluteta mitään, mutkat suoriksi ja tilataan vaan". Ei ollut edes tilaukseen suunnitelmaa ylläkuvatun lisäksi. Ne oli tilaamassa yli tonnin per autopaikka uuden lampun jokaiselle ja imurointipistorasian. Muutama satanen lisää ja hallissa on kisko läpeensä ja vaikka jokainen saa laittaa älylatauslaitteen. Kaikki ei toki tarvitse nyt, mutta sen korjaa aika. Autopaikat ei mene oikein millään hinnalla kaupaksi nyt, mutta olispa ilmoittaa "latausmahdollisuus". Jo olisi kysyntää.

    Nyt ovat pelanneet aikaa mm sillä "saisko palopäälliköltä kiellon, ettei hallissa voi ladata" ja "liittymä ei riitä". Mä rupesin ajankulukseni selvittämään, saanko laitatetuksi oman liittymän osaketalliin. Saisin. Samalla selvisi, että tallin pääsulakekoko on 3x200A. Mä en edes tunnistanut niitä 65 vuoden jättisulakkeita sulakkeiksi. Yhtiö on maksanut liittymämaksua 55 vuotta tommosesta liittymästä (tähän liittyi pihapaikkoja aiemmin) ja nyt kun sille olisi oikeasti käyttöä, niin täysillä pistävät vastaan.
     
    Stang_81 ja 1purehell tykkäävät tästä.
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Siinä vaiheessa kun pitää alkaa harrasteautoja muuttamaan sähkövispilöiksi vaihtuu harrastus
     
    stana, Roberto, musta pässi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Vuonna 1989 Gorba soitti Suomen vierailullaan kännykkäpuhelun ja se oli suuri uutinen. Vuonna 1990 vielä moni sanoi; "En ikinä osta kännykkää, mitä ihmettä sillä tekee?"
    Vuonna 1994 oli jo vähän outolintu, jos ei ollu kännykkää.
    Vuonna 2000 matkapuhelin oli jo käytännössä kaikilla.

    Mites kävi tietokoneiden kanssa?

    Jos jonkin tekniikan osa-alueen kehitystä aliarvioidaan, niin aina näyttää liittyvän tuonne sähkö/elektroniikka -puolelle.
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kyllä siinä kynnys on, mutta mä oon päässyt henkisesti sen yli. Polttomoottoriautot ajetaan ahtaalle ja kun kansa kerran haluaa vihervasemmistolaisia valtaan, niin minkäs teet.

    Mä ajattelen sen niin päin, että uhastakin jatkan näillä vanhuksilla ajamista, vaikka sitten päivitettynä.
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  18. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Sähköauton historiaa wikipediasta:

    Professori Sibrandus Stratingh kehitti Hollannin Groningenissa pienehkön sähköauton vuonna 1835 apulaisensa Christopher Beckerin kanssa

    Anthony Electricin, Baker Electricin, Detroit Electricin ja monien muiden yhtiöiden valmistamat sähköautot myivät polttomoottoriautoja paremmin 1900-luvun alussa.
    Tuon ajan sähköteknologia (ja etenkin transistorien puuttuminen) rajasi niiden huippunopeuden noin 32 km/h tunnissa.

    Näitä autoja myytiin kuitenkin menestyksekkäästi etenkin ylemmän luokan väelle. Niitä markkinointiin varsinkin naisille, sillä sähköautot olivat hiljaisia, helppokäyttöisiä ja siistejä ja ne kulkivat tasaisesti ilman pakokaasuja.

    Vuonna 1913 Cadillacissa ensi esiintymisensä saanut sähköinen starttimoottori teki kuitenkin polttomoottoriautoista entistä helpompia ja turvallisempia käynnistää. Tämä sai sähköauton menettämään suosiotaan. Samoin teki jo vuonna 1895 Panhard-Levassorin kehittämän jäähdyttimen[2] laajempi käyttöönotto, jonka ansiosta polttomoottori ei enää ylikuumentunut yhtä helposti.

    Lopullisesti polttomoottoriautot veivät markkinat Fordin tehtailla käyttöön otetun liukuhihnatuotannon myötä, joka mahdollisti vuodesta 1908 alkaen Fordin T-mallin massatuotannon ja teki siitä suhteellisen edullisen kansanauton sähköautojen jäädessä huomattavasti kalliimmiksi[3] Polttomoottoriautot kehittyivät teknologiassaan harppauksin ja löivät laudalta tekniikassa jälkeen jääneet sähkömoottorilla varustetut kilpailijansa. [4]

    Viimeisen iskun sähköautolle antoi Yhdysvalloissa tehty päätös siirtyä sähkönsiirrossa vaihtovirtaan, mikä teki teknisesti vaikeaksi järjestää tasavirtaa käyttävien sähköautojen lataamisen. Ennen tasasuuntaajan keksimistä akkujen lataamiseen vaihtovirralla piti ensin kytkeä vaihtovirtamoottori pyörittämään tasavirtageneraattoria, jonka tuottamalla virralla akkuja ladattiin. 1930-luvun loppuun mennessä sähköautojen tuotanto oli lopetettu kokonaan, ja akkujen varassa liikkuvien sähkökulkuneuvojen käyttö oli rajoittunut vain erityiskäyttöön muun muassa teollisuudessa.

    Eli jos lähes kahden sadan vuoden päästä sähköauto ei ole lyönyt vieläkään itseään täysin läpi, en pidättäisi hengitystäni tätä läpimurtoa odottaessa. Vaatinee ensin läpimurron akkuteknologiassa jolloin nyky-hybridin akuilla pääsee sen 300km ja täyssähköautolla tuplasti. Nopea lataus ja pitkä tomintasäde tuon asian ratkaissee, jolloin ei tarvitse olla kotona sitä latauspaikkaa. Sitten alkaa olemaan polttomoottoriauto helisemässä.

    IS
     
    musta pässi tykkää tästä.
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mites muuten kun mulla on yks museorekisterissä niin onko museotarkastajat jo miettiny et säilyykö museo status vaikka moottori vaihtuu sähköön, jos polttomoottorilla ei yksinkertaisesti saisi enään ajaa ?
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Toisaalta, jos ei olisi tullut nmt:tä niin olisko meillä nykyään älypuhelintakaan? Nykyään eräs riippuvuuden muoto on nettiriippuvuus. Tämäkin aika mitä tulee käytettyä itselläkin vaihtelevasti kylläkin roikkumiseen netissä voisi käyttää hyödyllisemmin vaikka puhdetöihin.

    Sähköautoilu edustaa henkilöliikkumisessa kaikkea sitä vastavoimaa mikä nuorena poikana alkoi 70-luvulla kiinnostaa kun näki vanhemmilla ajokortillisilla miehillä ameriikan autoja ja sittemmin luki v8-lehtiä. Varmaan jos ei ole voimakkaita tunnesiteitä autoiluun tai johinkin aikakausiin historiassa jolloin sen aikainen oheistoiminta musiikkeineen, pukeutumistyyleineen kiinnostaa, niin samahan se teoriassa kai olisi millä ajaisi. Auto on käyttökapine ja niihin ei saisi liittyä tunteita. Vaan Suomi on täynnä kerhoja ja sivustoja joilla on näitä tunteella suhtautuvia vaan on, kuten tämäkin sivusto.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!