Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    niin suomessahan vain muut käyttää tuonti sähköä,paitsi ei sähköautoilijat,turve kielletään,venäjältä ei saa tuoda puuta,haketta 2022 jälkeen,suomen sähkötilanne vaan paranee,ja hintahan ei tule nousemaan,myös muutaman vuoden takainen pakkaskausi oli jo lopettamassa vuorotellen 4 h sähkön jakelua eri kaupungin osissa,joo.laakkonen mainosti leafia,esittely auto 30 000,500 €kk ,60 kk eipä mene nykyautossani 500 kk vaikka pitempi työmatka,arvo ei ole muuttunut vuosiin,entäs kun iskee lomautus tai potkut ,mikä nykyajassa tuntuu normilta,muutaman kk odottelu ansiosidonnaista,siinähän sen 500 € vaan joka kk maksat,nyky autoni voin laittaa seisomaan.teillehän sekin on säästöä,taitaa olla isän peruja rahat,ei ainakaan normi duunarin perse tälläistä kestä.
     
  2. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tuossa on pieni ajatusvirhe, sillä biopolttoaineiden lisäksi täällä käytetään dinopolttoaineitakin. Eli jos pelkillä biopolttoaineilla pitäisi homma saada toimimaan, niin niitä pitäisi tuottaa niin paljon, että niillä pystyttäisiin korvaamaan dinopolttoaineet kokonaan. Riittäisikö niitä biopolttoaineita vientiin myös silloin?

    Sama tilanne on, jos eskimoista 10% syö hylkeenlihaa, loput Big Maceja. Silloin hylkeenlihaa riittää vallan mainiosti, mutta mitä tapahtuu, jos McDonald's toteaa saavansa paremman hinnan hamppareistaan muualla ja sulkee Grönlannin ravintolansa, ja kaikkien eskimoiden on alettava ruokkimaan itseään hylkeenlihalla? Riittääkö se edelleen silloin?
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Poltan vuodessa n. 45 000 litraa dieseliä, ja niin tekee tuhannet ja taas tuhannet muutkin kollegani joten en usko että polttomoottorit häviää minnekään ihan lähiaikoina. Niille kun ei ole korvaajaa edes näköpiirissä kun puhutaan vähän isommista vehkeistä jotka kuitenkin pyörittää tätä yhteiskuntaa.
     
    Harri S, Imusihti ja Inlinee tykkäävät tästä.
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Liiikennöintiä voidaan suorittaa ihan 100% biopohjaisilla polttoaineilla, esim. biodieseleillä. Fossiilisia tähän ei tarvita yhtään sekaan. Sähkökäyttöisillä voima on tuotettu joko kivihiilellä, ydin- tai vesivoimalla. Noilla kaikilla on omat rasitteensa ympäristölle.

    Hallituksella olisi täysi mahdollisuus lieventää biopolttoaineiden verotusta, mutta ideologisista syistä ja järjen puutteesta johtuen näin ei tapahdu. Hallitus haluaa ennemmin kuormittaa luontoa uusien sähköautojen ja infran rakentamisella ja käyttää sähköntuotossa kivihiiltä. Nykyisen ajoneuvokaluston päästöjä pitäisi alentaa niin paljon kuin mahdollista, toki järkevyyden ja kannattavuuden rajoissa.

    Jos nyt pysytään eskimoiden suhteen siinä perinneruoassa. Sitä voi itse mestästää ja hinta jää tällöin varsin alhaalle. Hylkeestä saadaan paljon muutakin kuin pelkkää ravintoa, hylkeennahka on varsin tärkeä resurssi. Eskimot ovat tulleet toimeen ilman big maceja vuosituhansia. Itseasiassa, eskimoiden hyvinvointia parantaisi mäkkärin poistuminen ravintovaihtohdoista. Myös kalastuksella on suuri merkitys eskimoiden ravintolähteenä.

    Hampparit ovat vain epätervellinen lisäravinto, joka aiheuttaa epätoivottuja teveysvaikutuksia. Ainoat syyt mäkkärin poistumiseen olisivat ostovoiman katoaminen, toiminnan kannattamattomuus tai toimintaolosuhteiden muuttuminen kestämättömiksi, esimerkiksi epätervellisen pikaruoan myyntikielto tms. Mäkkäri ei myy hampurilaisiaan pilatakseen ihmisten terveyden vaan tehdäkseen voittoa. Lanseeraamalla esim 300% pikaruokaveron mäkkäri luutavasti pakkaisi hellansa ja häipyisi maisemista.

    Ihminen on toiminnallaan häirinnyt luonnon tasapainoa koko olemassaolonsa ajan.
    Luonto aina välillä muistuttaa määräysvallastaan ja niin saattaa taas jossain vaiheessa käydä. Silloin luonnon tasapaino palauttaa populaatiot senhetkiseen, oikeaan mittakaavansa. Ravinnon ja juomaveden määrä sekä laatu määrittävät eloonjääneiden määrän, edellyttäen ympäristön olevan edelleen elinkelpoinen. Mäkkärin aukiolo tuskin tuskin ratkaiseen tätä asiaa...

    IS
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    St1:n bioetanolituotanto on suuruusluokkaa miljoonia litroja. Liikennepolttoaineiden käyttö suomessa miljardi, puolitoista miljardia litraa vuodessa. Jos bioetanoli halpuuntuisi bensaa ja dieseliä edukkaammaksi, sen suurin ongelma olisi se, että bioetanoli olisi aina loppu. Jätteitä on rajallinen määrä ja viljasta polttoaineen valmistamisen moraalit on vähän niin ja näin.

    Läntisen naapurimaan E85 ei vissiin ole bioetanolia? Siellä sitä saa paljon laajemmalti, mutta on kuitenkin vähän käytetty. Paljon puheita, vähän tekoja.

    Mun Darttini ei o tankkiinsa bensaa saanut enää moneen, moneen vuoteen. Ei edes vahingossa, kun se ei nykykunnossaan sillä toimisi. Mut isossa kuvassa mun bioajelulla ei ole mitään merkitystä.
     
    Harri S tykkää tästä.
  6. Pertura

    Pertura Gearhead

    Vähän meni ohi tuo hakemani vertaus näemmä. Minun ei siis ollut tarkoitus pohtia sen syvällisemmin eskimoiden ravitsemusta ja sen vaikutusta ko. kansan terveyteen, vaan havainnollistaa sitä, että tyhjästä se ei eskimokaan nyhjäise sitä hylkeenlihaa siihen pöytään. Eli jos meillä ei ole läheskään riittävästi biopolttoaineita korvaamaan dinopolttoaineita, niin silloin on väärin väittää biopolttoaineiden olevan täysimääräinen korvaaja dinopolttoaineille.
    Totta on, että biodieselillä voi korvata dinodieselin teknisestä näkökulmasta. Mutta jos kaikki yht'äkkiä niin tekisivät, niin ei juuri koneet kävisi kun ei ole polttoainetta kaikille riittävästi.

    Sähköautoilu ei tule olemaan mikään ilmaston pelastaja, mutta parin kirjoittelijan kokemusten perusteella näyttäisi olevan tätä nykyä edullinen liikkumismuoto, sekä tietyin edellytyksin ihan käytännöllinenkin. Ja kun poliittiset päättäjät nyt ilmastopuuskassaan sähköautoilua ajavat isolla kädellä eteenpäin, niin varmasti tulevat patterivehkeet lisääntymään reilusti. Ei pitäisi olla sähköautoilun lisääntyminen polttomoottoriautoilijoilta pois. Jääpähän ainakin pensaa enemmän poltettavaksi amerikanauton koneessa, kun jokainen pikkukinneri ei samaa eliksiiriä liikkuakseen vaadi.
     
    Harri S tykkää tästä.
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  8. J.J.

    J.J. Gearhead

    Aiemmin jo toinkin ilmi että on mahdollista, ja asiaa myös ajetaan, ottaa kymmenestä sellutehtaasta hiilidioksidipäästöt käyttöön ja jalostaa nestemäiseksihiilivedyksi.

    Näin pystyttäisiin korvaamaan viiden miljardin edestä polttoainetuontia ja jäisi vielä viiden miljardin edestä polttoainetta vientiinkin.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Onko tässä OD:n ilmastopaneelissa käymässä niin, että kaikki ovat yhtä mieltä siitä että fossilisia polttoaineita ja polttomoottoreita tarvitaan nyt ja tulevaisuudessakin?

    Biopolttoaineet tai sähkö eivät ratkaise liikkumista, vaikka niiden voimalla pystyisikin liikkumaan! Ilman hiilivoimaa ja ydinvoimaa sähköä ei tuoteta tarpeeksi verrattuna kulutukseen. Tarvitaan myös fossiilisia polttonesteitä ajoneuvoihin ja voimantuottoon.

    Ilmakehän saastumisen ongelmaa ei voi estää, ainostaan hidastaa vähentämällä saasteen lähteitä. Toisekseen ilmakehä on aina muttunut luonnon toimesta, ihminen voi toimillaan vain nopeuttaa muutosta, ei estää sitä tapahtumasta. Edellisen jääkauden aikaan ihmisillä ei ollut paljoa tekemistä asian kanssa.

    Oli miten oli, nuo vaihtoehtoiset energiamuodot jatkavat kehittymistään kun tekniset haasteet voitetaan. Eiväthän junat ja laivatkaan kulje kivihiilillä, sukellusveneet ja lentotukialukset ovat ison voiman vehkeitä ja liikkuvat ydinvoimalla. Raketit hydratsiinillä ja muilla ajoaineilla.

    Fossiilisia polttoaineita on hyvin saatavissa ja ne ovat halpoja. Pitää myös muistaa, että raakaöljyn, maakaasun ja kivihiilen hinnat ovat sidoksissa toisiinsa. Myös olemassa oleva ja koeteltu tekniikka ei syrjäänny noin vain. Jos edullista polttoainetta riittää, ei niiden syrjäytyminen ole lähivuosien asia. Jotain pitäisi saada tilalle ja se jokin on vasta kehitteillä.

    IS
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Hiilijalanjälkihän se on se hieno sana ja mitä pohjoisempana ihminen asuu niin suurempi on jälki väkisin pakkasesta johtuen, jos siis vihreät haluisi oikesti pelastaa tämän maapallon niin täältä pitäs siirtää ihmisiä asumaan lähemmäksi päiväntasaajaa niin silloin Suomen päästöt vähenisi, mutta mitä tekee vihreät roudaa vaan lisään tänne väkeä et varmasti Suomen päästöt lisääntyy.
    Sähköauto toimii paljon paremmin lämpöisissä maissa ja polttomoottori täällä pohjolassa, jotain järkeä tohon vihreittenkin touhuun pitäs saada kun lisäävät vaan päästöjä.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Just äsken ajelin kaapuntiin päin semmosen nissan leafin perässä. Vissiin oli sillä 40kw koneella ku ei päässy ku seittemääkymppiä 80km/h rajoituksella. Sanoin pojalle ku varhaisella kasvatuksella se asenne ilmapiiri luodaan että nyt ajetaan ohi. Dodge truckin cummins diesel puhalti nokea putken täydeltä ku vedin ohi. Kylläpä tuntui hyvältä.
     
    duel, Swinger ja Inlinee tykkäävät tästä.
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse ajelin viikko sit Dodge Magnum Hemillä kohti pohjoista Helsingistä. Matkavauhti 125kmh motarilla.... Tesla veti ohi että heilahti, eikä kuulunut muuta ääntä kuin renkaista... itse vaan tuijotin kulutusmittaria ja kirosin sitä...
     
    teippi-mikko ja Catiska tykkäävät tästä.
  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    No kieltääkö vaimo sitten Sinua ostamasta Teslaa? Hanki oma Tesla niin ei tarvitse kiroilla.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kuka saatana nysvää motarilla 125km/h.. :mad:
     
    Fuselage tykkää tästä.
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Pankki on sitä mieltä että ei tarvii miettiä Teslaa. Niin piti sit hankkia tollanen Magnum Hemi koneella, siihen riitti crediitti :D :D
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  17. fennia

    fennia Gearhead

    Omassa työkulkineessa menee vähän raskaampaa laatua sama määrä vuorokaudessa. Pikkuhiljaa ollaan siirtymässä LNG:hen, mutta tuskin sähköön ikinä.
     
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Olen jollain hiton tuurilla onnistunut välttämään noita. Vaikka läheltä on liipannu. Ekan ja vikan sain -93. Tarpeettoman voimakas kiihdytys takarenkaat savuten ja 400mk kiitos...
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mikä helvetinkone vie 45 000 litraa raskasta öljyä vuorokaudessa? Valtamerialus?
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!