Ei taida keltapassivointi onnistua, vaihtoehtoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Over the hill, 8.10.2020.

  1. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Jälleen yksi osa, mitä ei saa mistään... On yritetty (pari vuotta) joka puolelta, myös jenkeissä sikäläisen alan miehen toimesta, jolta on tähän asti onnistunut kaikki. Mutta tällä kertaa hänkin joutui nostamaan kädet pystyyn.
    Kyseessä on putkisto, joka päissä on ollut keltapassivoitua teräsputkea ja väliin puristusliittimillä kiinnitetty kumipintainen letku. Putken pintakäsittely on vuosikymmenten matkalla häipynyt. Koko hässäkkä olisi kunnostettava edustuskelpoiseksi. Koko hoitoa ei voi tietenkään kuskata uudelleenpinnoitukseen kiinteän letkuosan takia ja purkamaan ei pääse rikkomatta koko hoitoa.

    Teoriassa koko jutun voisi tehdä uusiksi, mutta matalapaineletkuun tulevan puristusliitoksen tulisi olla identtinen alkuperäisen kanssa. Eli tämäkin reitti on tukossa

    Eli ideoita kaivataan. Jossain kaupattiin keltapassivointia imitoivaa maalia, mutta arvelen sen näyttävän juuri siltä. Eli maalilta. Muita vaihtoehtoja ei taida kuitenkaan olla?
     
  2. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    minkänäköiset nuo puristusliittimet on, pystyiskö hyde-liikkeet auttaan niiden kanssa? Että sais purettua ja puristeltua pinnotuksen jälkeen uusilla puristusliittimillä kasaan?
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos se on semmoinen "normaali" puristusliitos, niin taitaa uudelleen prässäämällä tulla jokseenkin samannäköinen kuin vanhastakin, niitä ei taida kovin monentyyppistä puristinta olla.

    Poika uusi oman autonsa bensaletku, otti vanhasta päät irti ja prässäsi uudet letkut väliin.
     
  4. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mitenkäs tämä passivointi vaikuttaa kumiin?
    Muoviin ei tainnut ainakaan purra.
    Kysyisin paikoista missä tehdään passivointia.
     
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kirkaslakkaan sävyttämällä tilkka keltaista ja punaista/sinistä.
    Uskoisin että tuolla pääsee kokeilemalla aika lähelle ja läpikuultavana ei näytä maalimaiselta.
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Olen nähnyt sähkösinkittyjä osia missä ollut kumiosat pinnotuksen ajan paikallaan, ei kumi ollut mennyt miksikään. Kannattaa ainakin kysyä passivointia tekevistä pajoista, että vaikuttaako edes kumiin.
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Pinta puhdistetaan lipeällä tai vastaavalla, ja aktivoidaan hapolla. Tuntikausien uittelusta ei ole kyse, joten kumi siitä tuskin ottaa kovasti itseensä. Ihan varma en ole siitä, kuinka kuumia nuo lipeäkylvyt ovat. Sen sijaan firmojen into ottaa likaisia letkuja altaisiinsa voi olla kyseenalainen, mutta kysymällähän se selviää.
     
  9. PLATERS

    PLATERS 1st gear

    Emäksisen rasvanpoistokylvyn lämpötila on n.70 astetta,mutta on muitakin konsteja poistaa rasva,laimean hapon nuo kumiosat yleensä kestää hyvin.Kysäiseppä Amoila Oy Espoo /Hannes Moilanen.Uskoisin että apu löytyy.
     
  10. PLATERS

    PLATERS 1st gear

    Passivointiliemi ei vaikuta kumiin mitenkään,ennen passivointia osa täytyy tietysti käyttää rasvanpoistossa ja hapottaa+sinkitä,mutta ei noista pitäis olla juurikaan vaikutusta kumiin,ainoa on kuuma rasvanpoistokylpy,mutta siihenkin löytyy kyllä vaihtoehtoja. Kysäiseppä Amoila Oy/Hannes Moilanen.
     
  11. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Vastausten perusteella näyttää siltä, että työ sittenkin olisi tehtävissä. Tällä välillä nurkista löytyi samaa alkuperää oleva vastaavaa metalli-kumi-metalli letkuputkisysteemi.
    Otan varman päälle, ja jos tuontapaista työtä otetaan vastaan, koetetaan sillä ensin mielenrauhan vuoksi. Maksaahan se vähän, mutta en menetä mitään korvaamatonta, jos homma menee pieleen.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. EVO X

    EVO X Gearhead

    Olen teettänyt vaikka kuinka ja paljon osia missä on muovi tai kumiosia, letkuja jne. Paikallaan kun ne on olleet sinkissä tai keltapassivoinnissa. Ei sitten niin mitään ongelmaa ja nuo kunnostetut osat on olleet käytössä entisöidyissä autoissakin jo vuosia.
     
  13. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Kiitos EVO X!
    Kerro vielä mihin firmaan vien kamat?
     
  14. PLATERS

    PLATERS 1st gear

    Amoila Oy Espoo
     
  15. EVO X

    EVO X Gearhead

    Käytin 14-vuotta Lahden sähkösinkityksen palveluita, mutta he sulkivat ovensa maaliskuussa pysyvästi. Yhden satsin keltapassivointia olen teettänyt pinnoitus Helinillä Tuusulassa. Sen parempaa kokemusta ei siitä paikasta ole. Olisin suositellut Lahtelaista, mutta minkäs teet.
     
  16. PLATERS

    PLATERS 1st gear

    Joo,Lahden Sähkösinkitys on konkurssissa ja kuulemma Helin ei ota enää vastaan pikkueriä?
    Amoilasta saa melko varmaan apua,jos ei onnistu voi ottaa yhteyttä yv:nä minuun,autan jos on aikaa;)
     
  17. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kyllä Helin ainakin teki mulle minigrip pussillisen hiluja reilu kuukaus takaperin.. varmaan toki vaatinee että vie ja hakee itse.
    Ja Lahden sähkösinkitys ei mennyt konkurssiin, vaan Päijät-Hämeen Ely keskus vaati tuotantolinjojen uusimista, jolle ei olisi saatu mitään järkevää takaisinmaksuaikaa kustannusten osalta, niin omistajat ihan puhtaasti lopettivat firman.
     
  18. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Muistelin lukeneeni että on mennyt/laitettu konkkaan. Löytyy listalta, 1.4.2020.
    https://konkurssit.com Syy lienee mainitsemasi. Harmi, olen itsekin käyttänyt siellä osia.
     
  19. EVO X

    EVO X Gearhead

    ok, eli ovat sitten maaliskuisen jutustelun jälkeen itse sen ajaneet konkkaan. Mutta tosiaan syy oli tuo edellä mainittu. Kuulemma hommaa piisasi ja pärjäsi rahallisesti, mutta ei niin hyvin että olis kannattanut uusia linjasto ja tilat.
     
  20. PLATERS

    PLATERS 1st gear

    Joo,ikävä kyllä tuollaista laitosta ei oikein pysty lopettamaan,konkurssi on usein ainoa vaihtoehto.Hyvä jos Helin tekee taas nykyään,kuulin vain joskus että olisivat vähän hermostuneet meihin harrastajiin:)
     

Kerro tästä muillekin!