'72 Satelliten Tesla swappi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja Kimmeli, 26.10.2020.

  1. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Satelliten pyhäinhäväistys vai tulevaisuus?

     
    1purehell tykkää tästä.
  2. Tuota omistajaa ei saa kiduttamatta tappaa..:odrealmad:
     
    Gary Grand, Djantikka ja musta pässi tykkäävät tästä.
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Eiköhän sen henki lähde jo koeajolla.
    Tesla S voimanlinja repii itsensä irti ensimmäisessä kiihdytyksessä.
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Muuten hieno, rumat vanteet. ;)
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Itseä kiinnostaa miten akkujen ja moottorin ohjausksen rakentaja toteuttaa. Periaatteessa ei kai sähkömoottorin ohjaus suurta älyä tarvi, mutta tuskin Teslan omaa systeemiä pystyy käyttämään.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Noitahan on ollu jos jossain ohjelmissa. Yleensä ne on lähtenyt lapasesta. Se vanha kori ei vaan kestä vääntöä/hp, ellei sitä myös muokata. Sama onko se sähkö, bensa, metanoli yms..
     
  7. Aihetta sivuten. TM:ssä oli itse moottoreista juttua:

    Tesla Model S tuli markkinoille vuonna 2012 yhden ja myöhemmin kahden induktiomoottorin voimin. Model X tehtiin samalla reseptillä, ja isot saksalaiset ovat seuranneet perässä.

    Induktiomoottorin korkea pyörintänopeus voidaan hyödyntää joko korkeana huippunopeutena tai alennusvaihteen lyhyemmän välityksen kautta hyvänä kiihtyvyytenä. Bonuksena induktiomoottori ei käytä ollenkaan kestomagneetteja, ja se on loistoautoon sopivasti lähes äänetön.

    Induktiomoottorit ovat varsin kypsässä kehitysvaiheessa, joten eroja näkyy lähinnä materiaaleissa ja käämityksissä. Nelivetoautoissa on yleensä edessä ja takana hieman erilaiset moottorit, jotta eri ajotilanteissa korostuvat energiankulutus ja suorituskyky saadaan optimoitua. Kahta moottoria käytettäessä toinen voi huilata, sillä jännitteettömänä induktiomoottori ei vedä eikä jarruta. Kestomagneettimoottorissa ”rullaus” sen sijaan kuluttaa sähköä.

    Tesla on sittemmin siirtynyt käyttämään Model 3:n ja Y:n takamoottorina ja S:n ja X:n etumoottorina kestomagneettiavusteista tahtireluktanssimoottoria. Se toimii kulutusta minimoivana yleismoottorina, ja toisella akselilla oleva induktiomoottori tulee avuksi kun voimaa tarvitaan paljon.

    Induktiomoottorin ongelma kuitenkin on, että jatkuvasti kovaa kuormitettaessa siinä syntyy suuria lämpöhäviöitä, jotka kuumentavat roottoria. Tämä rajaa huippusuorituskyvyn käytön melko lyhyisiin jaksoihin. Tästä syystä esimerkiksi Porsche on valinnut Taycaniinsa kestomagneettimoottorit, joilla voi ajaa kovaa niin pitkään kuin akku sen kestää. Tosin yhtäaikaiseen huippukiihtyvyyteen ja huippunopeuteen on tarvittu kaksivaihteinen vaihteisto, mikä lisää energiahäviöitä.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Konekääntäjillä tulee tekstiin auto-ohjelmien kukkasia. Induction motor on suomeksi oikosulkumoottori. Googlekääntäjä ei näemmä osaa kumpaankaan suuntaan, mutta sanakirjaohjelmat kyllä.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Noihin Teslan sähköhilppeisiin löytyy monenlaista vaihtoehtoista ohjainta alkaen akkukennojen ohjauksesta (BMS) tamuihin.

    Nuo Teslan tekniikkaswapit olisi varmaan Suomessakin ainakin tehorajojen puolesta helppoja koska Traficomin papereissa Teslojen tehot on matalat. Omassa Teslassani on rekisteriotteen mukaan 69kW tehoa.
    Todellisuudessa sitä on 363kW. Mutta johtuen tehomittaustavasta, saadaan virallisiin papereihin tehoksi akkupaketin nettokapasiteetti vähennettynä häviöillä. Ilmoitettu teho on näet tunnin maksimitehon keskiarvo.
     
    1purehell tykkää tästä.
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    En olisi uskonut että 318 koneisen pullakoppasen satelliitin rakentelu herättäis tollasia tunteita sentään... :poff::poff:

    Miten lujaa se tessun moottori oikein sitten vääntää jossei se auton korissa kiinni pysy? miten se on saatu pysymään teslan kopassa?
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Kattelin nuo loput jaksot läpi ja suht helpolla taka-akseli/moottori paketti näyttäs istuvan, neljällä pultilla kiinnitys koriin ja jousitukselle omat kiinnikkeet.
    Alkuperäisen K-palkinki vois varmaan tarvittaessa säilyttää, tosin tässä Satellitessa putkirunko keula.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuollainen sähkömoottoripaketti on sen verran pieni että tuon istuttaa melkein mihin tahansa jousitusratkaisuun jos Teslan oma jousituspaketti ei miellytä. Tuohan on käytännössä perämurikka + moottori/akkupaketti. Jos vielä etsii hieman uudemman version vaikkapa Model 3 versiosta, on paketti vielä pienempi ja helpompi asentaa melkein mihin tahansa.

    Akut mahtuu myös autoon helposti kuten videolta näkyy, ne kun voi jakaa hyvinkin moneen osaan mikä helpottaa sijoittelua.
     
    1purehell tykkää tästä.
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ääni tälle...kaikki hybriiti- ja sähkölelut oksettaa jo ajatuksenakin :wc:
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Juu, joillakin menee erikoisesti tunteisiin. Yleensä eivät osaa edes itse selittää, miksi joku toinen ei saisi laittaa haluamaansa tekniikkaa omaan autoonsa.

    Ei se tessun moottoori sen lujempaa väännä kuin normi kasikaan. 600 - 700Nm vääntöä, toki varmaan tuollaisessa harrastehärvelissä voidaan ottaa enemmän kun ei tarvitse kestää yhtä paljon kilsoja vs. tuotantoauto.
    Mutta kuitenkin. Alennusvaihteen jälkeen momentti on siis ihan tavanomainen n. 6 000Nm. Samoja lukemia kuin kasin kanssa pienillä vaihteilla.

    Ajatus siitä miksi noissa olisi muka érityisen paljon vääntöä johtunee siitä että sitä on heti alhaalta asti ja riittää noilla välityksillä kaikille meikäläisille nopeuksille.

    Ymmärrän jos joku tuollaisen projektin haluaa tehdä. Saa tekniikan joka poikkeaa siitä ikuisesta LS-swapista. Tekniikan käyttöluonne on loistava ja ajaminen ei maksa juuri mitään. Vaikka ajaisi sillä kaikki ajot ja kilsoja tulisi reilusti. Ihan Suomessakin raaskisi ajaa tuollaisella vaikka taksina. Voimaakin saa riittävästi ilman että käyttö/huoltokulut nousee.
     
    kompassi, Inlinee ja 1purehell tykkäävät tästä.
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead


    Saa niitä alkuperäisiä moottoriohjauksia modattua. Esim. tuolta löytyy vaihdettavia kortteja, joihin pääsee sen jälkeen kiinni omalla läppärillä.
    https://evbmw.com/index.php/evbmw-webshop
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kannattaa alkaa kuljettaan pahoinvointipillereitä matkassa, kun hallitus alkaa pistään liikennettä uusiin puihin. :rolleyes:

    https://yle.fi/uutiset/3-11615349
     
  17. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Nythän tää alkoikin kiinnostaa ihan eri tavalla, tommosenhan saa ängettyä laillisesti lähes mihin vaan kinneriin jos tosiaan ilmoitettu teho on vaan ton 69kW. Katsastaa vaan tarpeeks pienellä akkupaketilla niin painokaan ei tuu esteeks.
     
    1purehell ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  18. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Ilmeisesti jos suomessa tekee käyttövoima muutoskatsastuksen bensasta sähköön, lätkästään tästä korotettu vero = diesel vero eli n.300-700€? Koska sehän ei käy, että joku tässä maassa pystyy ajamaan edullisesti.
     
  19. Kerrankin kiitän suomalaista autoverotusta..:)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead


    Sähköauton käyttövoimavero on 1,5 senttiä/ päivä, dieselissä 5,5 senttiä.
     

Kerro tästä muillekin!