Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. GBS

    GBS 2nd gear

    Oikein asennettu 5m ei pitäis kyllä olla sen raskaampi. Mutta jos 3m ok niin pysy siin. Tulee paljon vähemmän kylmää kun availee sitä.
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Oven käyttökeveys säädetään mukana tulevilla jousilla. Mulla on 4m leveä ja 2.5 korkea ja säädin sen niin että vaimokin saa sen pikkukätösillä suorastaan ponnahtamaan auki.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  3. speedy

    speedy Double Gearhead

    Itekkin asensin ja säädin niin, että 3v poika sai sen auki ja kiinni, usein on ovet laitettu ja säädetty päin persettä, vaikka muka ammattimiehet asialla.
     
    Muokattu: 7.11.2020
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Kuten yllä mainittiin, saan kyllä oman 5m oven käsinkin mukavasti auki. Se että se olisi moottorilla jotenkin hidasta, on höpö höpö-juttu. Ovi on menossa jo kiinni kaukosäätimellä kun autoani vasta olen peruuttamassa pois tallista. Eikä tarvitse poistua pakkasessakaan sitä autosta heti sulkemaan.
    Väitän että moottorilla varustettu ovi kestää kauemmin, kun käsin repimällä liikkeet on monesti aika rajujakin.
     
    1purehell ja Mikkis tykkäävät tästä.
  5. Satellite70

    Satellite70 1st gear

    3m oviaukko on jo. Sisätyöt käynnissä
     
    speedy tykkää tästä.
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Usein nuo ovet säädetään toimimaan kunnolla, jouset löystyvät nopeasti ja vaijeritkin venyvät hieman.

    tietty jos ammattimies on köytynyt etelähelsingistä, silloin voi olla työnjälki melkein mitä hyvänsä.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tulevaan talliin hiukuttelisi nosto-ovi laittaa, tosin se vie sisätilaa jonkun verran myös.
    Tallista tulee suhteellisen matala.
     
  8. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Mitenköhän toimis 3mm kovalevy lämpimän tallin katossa.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Helposti kupruilee kun ilman suhteellinen kosteus vaihtelee.
    Sitä pystyy ehkäisemään asentamalla levyt kosteaksi imeytettynä.
    Kuivaessaan pingoittuvat sileäksi.
     
  10. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Toimiihan se. Koolaus 400 jakoon ni ei roiku niin helposti. Ja muistathan katella rakenne kuvista motako palokyprokkia sinne pitää alle laittaa. Siis vaan pitaverhoukseksi ja koristeeksi tämä kovalevy.
    Luultavasti joku käskee korvaamaan palokyprokit kahdella 13mm ek lla. Eikä siinä mitään, voin elää tuon asian kanssa.
     
  11. signet

    signet Gearhead

    Mulla on 400m2 hallissa villa katossa,villa on muuttunut mustaksi,ja talli on tämän takia aika pimeä.Halli on rautarunkoinen wekmannihalli, ja sisäkatto on malliltaan ulkokaton mukainen, eli sisäkorkeus on seinällä 4m ja keskellä 6m, ja hallin päädyissä on 5m korkeat ovet.
    Korkeus on sopiva, kuutta metriä ei tarvita koko hallissa,mutta keskellä on hyvä olla korkeutta että saa kippiä pystyyn tai nosturin avattua paketista.Vanha halli oli 4m korkea,niin monta työtä piti tehdä pihalla.
    Katossa olevien villojen päällä on harva laudoitus.Mikähän olisi kustannustehokkain vaihtoehto villojen päälle,että saataisiin vähän valoisuutta?
    Yksi maalari sanoi että villat voisi maalata,mutta kokemuksiensa mukaan se on lyhytaikanen ilo,muuttuu vuodessa takaisin mustaksi.
     
  12. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Juu juu, laitoin varuuksi neljä eekoota alle :rotfl:
     
  13. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Iso rulla maahan laitettavaa, valkoista erotuskangasta pingottelee ja paukuttelee kiinni harvalaudoitukseen ja maalaa vielä telalla tai ruiskulla valkoiseksi. En nyt väitä varmaksi mutta saattaisi lujuudeltaan kestää kunnolla maalattuna jopa hillityn painepesun jatkossa.

    Tuonhan voi kokeilla että maalaa neliön kangasta ja pesee sen pesurilla.
    Jos tulee vesi läpi niin ei tee isomman mittakaavan töppäystä.
    Myös puhdistus paineilmalla + harjaamalla saattaisi olla toimiva puhdistustapa.

    Villa saattaa olla liian huokoinen kun se imaisee maalin itseenä eikä kestä valkoisena kuin useamman kerran maalattuna. Kova levyvilla varmaan kestää, mutta jos ei ole jo valmiina niin varsin hinnakas ratkaisu. Vinon katon kipsilevytys ei ole ainankaan ole omia suosikkihommia useamman metrin korkeudella.

    IS
     
  15. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Mun mielestä se on ihan sama mitä siellä katossa on niin tummuu kuitenkin.
    Sit jos laittaa jotain sellaista minkä pystyy pesemään jos se olisi mahdollista niin sit tulee äänien kanssa ongelma.
     
  16. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Valkoiseksi pinnoitettua peltiä laitettu aika moneen halliin sisäkattoon, voi pestä painepesurilla eikä syty tuleen kun rälläkällä puuhastelee jotakin kappaletta.
     
  17. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Mulla on yhtä hallia lukuun-ottamatta pelti sisäkattona kun katto on tehty sandwish elementeistä.
    Mut ongelmana on äänet kun on kova pinta.
    Toki mulla on seinätkin samanlaisia elementtejä.
    Niin senpä takia olen laittanut pellin päälle lasikuitu pintaisia villa levyjä.

    Riippuu toki paljon mitä siellä hallissa tekee.

    Se tumma katto ei ole ongelma kun laittaa kunnon valot.
    Itse olen vaihtanut valot ledi heittimiin.
    Valoa riittää kunnolla alas asti vaikka sisä korkeus on 6.5 m.
     
  18. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Peseekö porukka autojaan tallissa jossa pelkkä paljas betonilattia?
    Pesin nimittäin ekan kerran toissa päivänä. Joka pinta kosteena nytte ku imas kosteutta betoniin ja lattialämmitys haihduttelee sitä huoneilmaan. Täytyis vissii jokin halpa maali siihen nakata suojaksi
     
  19. Satellite70

    Satellite70 1st gear

    Paljonko neliöitä?
    Epoxipinnoite olisi hyvä jos autoja peset
     
    Vermilion tykkää tästä.
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Halpa maali kuluu pois paikoittain ja niistä kohdin betoniin imeytyy vettä.
    Ja rikkonainen maali heikentaa haihtumista.
    Tee kerralla kunnollinen ja laita epoksi.
    Esim sikafloor tai temafloor tai vaikkapa bilteman lattiaepoksi.
     

Kerro tästä muillekin!