SBC 327 Kunnostus (64 Impala)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Joukojs, 17.11.2020.

  1. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Elikkäs kohde on 64vm 327 small journal. Nostettu keulalta täysin toimivana. Kannet otettu auki ja huomattu sylintereissä aikamoinen rappu yläpäässä(sylinterit std koossa), kiertokangenlaakereisssa käynyt jotain ylimääräistä pyörimässä ja ovat vaihtokunnossa.

    Motti lähti juuri koneistamolle tod.näk menee yli kokoon tietty tämä selviä mittauksien jälkeen.. paljon muutakin nyt sitten samalla tehdään jotta tämä kone tulisi tehtyä "kunnolla"

    Käsittääkseni orkkis männässä ( flat top 4 valve relief) on compresion height 1.675" ja 0.020" -0.025" mäntä sisässä dekkitasoon nähden ? (Jos siis std koossa)

    Pursitussuhdetta haetaan sinne 9.5:1 - 10 väliin ?

    Mitäs mäntiä porukka on käyttänyt näissä?

    Saa myös kertoa omia kokoonpanoja 327 jos on hyväksi todettu :)

    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.3.2021
  2. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Mainittakoon vielä että maltillista konetta haetaan. Autolla tulee ajettua kesäisin 5-10tkm joten luotettavuus menee edellä. Nokaksi olen ajatellu compin xe262.

    Auto on 64 Impala 327 M20 Laatikolla
     
    chevy-kane ja janihei tykkäävät tästä.
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Männiksi käy vaikka KB tai Speed pro hypereutectic flat topit.

    Minkähän valunumeron kannet sulla on, palotilan koko ratkaisee toteutuuko haluamasi puristukset tasapää männillä.
     
  4. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Mikkikannet 461 onko ne nyt sitte 64cc?

    Summitin laskurilla tuossa olen pelannut tiedoilla -> .
    - 030 ylikoko
    - Kannen palotila 64cc
    - Männillä 1.675 ja 1.671
    - Kansipahveilla .015-.041 välillä


    noita kun pyörittelee niin siinä 9.5:1 - 9.7:1 pyörii tulokset. Tietty noviisi olen näiden lasku asioiden kanssa vielä että voi heittää laskut..
     
  5. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Muokattu: 18.11.2020
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mäntävalmistajan suosituksia kannattaa noudattaa.
     
    Joukojs tykkää tästä.
  7. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Eikös 461:ä ollut pienemmilläkin palotiloilla kuin 64 cc? Ja vanhoja kansia voi olla jo Höylätty (sori Artsi :)) moneen kertaan, niin palotila pienenee siinäkin.
    Tasapää männät, Comp 280 H, Performer, 650 DP ja peltisarjat. Tolla reseptillä menee 13 s vartteja että heilahtaa. Ainakin kauan sitten meni.
    Vaikka nurkkiin on jäänyt itsellekin noita 'mikkikansia', niin tuossa olisi hyvä uusi vaihtoehto vaikka museomopoon: https://www.speedwaymotors.com/Chev...mel-Double-Hump-461-Cylinder-Head,379621.html
     
  8. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Juu se on täysin mahdollista. Palotilat mitataan myös jotta varmistutaan tilavuudesta.

    Kone on auton orkkis 327/300hp (osittainen VIN numero täsmää lohkossa)

    AFB Imusarja
    2,5” Pukinsarvet
    3782461 kannet
     
  9. janihei

    janihei Gearhead

    Xe262 on maukas nokka ja mikä parasta, nii se löytyy us-partsIn hyllystä. Jos viimeisillä hevosilla ei ole merkitystä niin xe256 vois olla parempi 327 comboon. mikki kannet on hyvät jo vakiona mutta kunnon seetit ja taskuporttaus vois olla paikallaan, itse kanavia en lähtis vakiosta suurentamaan.
     
    Joukojs ja artsiracing tykkäävät tästä.
  10. Joukojs

    Joukojs 3rd gear


    xe256, xe262 ja xe268 olleet nyt vaihtoehtoina, tuosta xe268 vaihtoehdosta olen jo vähän luopunut.
     
  11. janihei

    janihei Gearhead

    Joku iskenderian 264mega vois olla aika helmi kans.
     
    Joukojs tykkää tästä.
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ennen ei tarvinnutkaan kovin ihmeellisiä osia hyviin varttimaili aikoihin, itsekin ajelin 30 vuotta sitten 461 kantisella Chevellellä 11 sek. aikoja. :D
     
    SBChevy, Joukojs ja janihei tykkäävät tästä.
  13. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Muistan hyvin, samoihin aikoihin ajeltiin. Punainen Chevelle oli mullakin ja meni sekin 12 s puolelle, kun vaihdoin 355 koneen (sulla taisi olla jo tuolloin 400?).
    Ennen kaikki oli helppoo. :cool:
     
    janihei tykkää tästä.
  14. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Tämä on kans hyvä vaihtoehto :cool:

    Meneekö nuo XE nokat vakio venttiilikoneiston kanssa vai vaatiko jousia tms?
     
  15. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Jouset kannatta varmistaa että on paineet "edes lähellä".
    Jos et meinaa hirveesti riivata niin pyydetty seetipaine -20lbs on ihan hyvä skaala.
    Ylemmäs älä hirveesti nosta,laahuri nostin ei sitä rakasta jos liikaa jousta.
    120-130lbs oon itse pitänyt ylärajana.Mutta veikkaan että jos pääset 80-100lbs niin toimii.

    Ohuen peltitiivisteen jättäisin pois jos ajat männät 0-deck,tulee liian pieni paljealue ja KB männilläkin saattaa heilahtaa sen verran ykk:ssa että hipaisee kantta.
    Ennemmin 0-deck ja ,035-,041" tiiviste.

    Ja se ohut peltitivari vaatii normaalia hienomman koneistus jäljen,pitää erikseen koneistajalle se ilmoittaa.

    Se että onko sulla 9.5 tai 9.7 ei ole sen yhtään mitään autuutta.
    Vaikka olis 9.0 niin et häviä tuolla viritysasteella yhtään mitään,paitsi jos haet "BestBangForBuck" rakentamista.

    Varsinkaan jos et paranna palotiloja,mieti nokan ajoitusta puristuspaineen kanssa niin laita 9-9.5 korville ruttu ja nauti kesästä.

    Oikein tehtynä Xe262 antaa reilusti yli 320heppaa,ja komeeta vääntökäyrää,600cfm kaasarilla ja 2-taso imusarjalla + peltisarjoilla.
    Mutta se vaatii kansille vähän kairaa,palotilalle kanssa ja puristuspaineen kanssa rajan hakemista.
     
    Joukojs tykkää tästä.
  16. janihei

    janihei Gearhead

    Ainakin xe262 vaatii parempaa jousta 327 moottorissa. 377cid teki huipputehon 5100rpm, sulla on 50cid vähemmän, joten huipputehon vois kuvitella nousevan ainakin 500-600rpm ylemmäs.
     
  17. janihei

    janihei Gearhead

    Meinasitko oikein dynossa käydä? Itselläni on myös projekti listalla lyhyt iskuinen sbc, kunhan saan isolohko projektin valmiiksi. Monen mielestä varmasti typerä ajatus mutta olen haaveillut tekeväni omaan w110 siipimersuun moottorin 3" iskulla 400cid lohkoon . Auto painaa sen 1350kg.
     
  18. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Tuo 9-9.5 varmaan on se todellinen ruttualue johon jäädään.

    Tuolla 0-dekkiin ajamisella olisi hyvä puoli juuri se että voisi käyttää .041 kannentiivistettä ja tulisi tuo "quench" alue samalla optimaaliseksi. Dekkejä en tosin välttämättä haluasi ajaa mutta ei se pois suljettua ole tietenkään.

    Mäntä sisässä jos on sen .020-.025 ( Noilla männillä jotka linkissä on ylempänä) ja siihen vielä tiiviste .041 niin mennään jo .060 ja yli "quenchillä".. Pakko se on tuossa kohtaa ajaa dekkiä pois.

    327 jos ajaa vaikka tuon .020 dekeistä pois täytyykö ottaa jo jotain muuta huomioon imusarjaa tms ?

    Tuskin tulee käytettyä muuaalla kuin persdynossa :) Mielenkiintoista toki olisi käyttää ihan dynossa. Ihan ajo moottoria yritetään tästä tehdä. Kaupunki ajossa auto pääosin ja koko kesän toimii yleensä käyttiksenä. Vähän luonetta jos saisi tuolla nokalla käyntiääneen:cool:
     
  19. max

    max Double Gearhead

    Tuollaisen XE262 nokan lykkäsin 350 Letukkaan ja tulos oli vähintäänkin hyvä.
    Se mikä tuon nokan kanssa oli poikkeavaa,niin Pre Load oli hyvin tarkka.
    Rapisi meinaan pirusti käyntiin lähtiessään ja joutui moneen otteeseen säätämään venoja jotta se hiljeni.
     
  20. janihei

    janihei Gearhead

    Tässä mun 377 sbc, comp xe262, Höylätyt gm 997 valuset rauta kannet, Huom! imukana 155cc.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!