Ruohonleikkurin moottorin muutos vaaka-akseliseksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja f34, 5.5.2020.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Piti toisella hakukoneella koittaa ni nyt näky. Tommosia mikunin kopioita ne on vissiin laitellu kans enemmänkin siellä ameriikois.
     
  2. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

  3. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Kai noissa muissakin nelarikaasareissa joku seoksen säätöruuvi löytyy. Jos laittaa isomman kaasarin pienempään koneeseen mihin tarkoitettu niin toden näköisesti säätöalue löytyy sadasosa kierroksen verran auki kiinni asennosta niin kuin itselle kävi. Ei vaan meinannut uskoa ensin että se säätö pitää olla niin pienellä. Alussa oli hakemista sen kanssa.
     
  4. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Säätöohjeet on sellaiset että rengas ilmaan ja tupesta hanat kaakkoon. Säätöruuvi on kohdillaan silloin kun kiertää parhaiten. Ainakin täällä se oli toimiva ohje yksinkertaisuudessaan. Ei siis mitään huudatusta vaan nollilta maksimiin nousua kun käy puhtaasti.
     
    Muokattu: 15.10.2020
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuli tossa kokeiltua yks päivä sitä kierroslukumittaria niin että käärii lisää anturin johtoa tulpanjohdon ympärille. Paskat se siitä muutu mihinkään se näyttö. Jotenkin tuntuu kuitenkin ettei voi pitää paikkaansa. Käyvä just nippa nappa hörpöttää mutta mittari näyttää 1600-1700rpm. Sitte sillä sirometer mittarilla vertasin lukemaa tajusin että olen tulkinnu sitä väärin. Silloin kun se väpättää eniten on se kierrosluku oikeasti mikä näkyy osoittimen kohdalla eikä silloin kun se näyttäs pysyvän paikoillaan optisesti.

    pitää mitata uudestaan kun sen saa nippuun. Otin nimittäin konetta auki kun kaasutin vuotaa tankin ja kait kaasuttimen välistä. Hain carb overhaul kitin, bensan imuputken tankkiin ja kansipahvin ym tilpehööriä liikkeestä. Samalla aattelin säätää venttiilit kun on tankki edestä. Siitä se sitten lähti. Kannen kun irrottaa niin venttiilit saa irti ja säädettyä. No sitte otin vingun kanssa valupurseet pois kanavista ja tein ne ”shaved eyebrowns” siihen lohkon tasoon virtauksien parantamiseksi niinku opetuselokuvissa neuvotaan. Läppäsin vielä venttiilit ja putsasin ja kiillotin palotilan. Katotaan josko huomenna sais nippuun ja tapahtuko mitään muuta muutosta muuta kuin että aikaa meni....
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    En muista onko tästä ollut juttua, mutta jossain näissä kierroslukumittareissa pitää valita moniko sylinteriseen ja tahtiseen se kytketään.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    on, käyttö ja asennusohjeissa jotka tulevat mukana. Jotka harvinaista minulle kyllä luin.

    siitäkin on ollu juttua ns. käyttäjäkokemusten kautta etteivät ole mitenkään tarkkoja. Siksi se anturin johdon kieppiminen joko vähennys tai lisäys riippuen mihin suuntaan heitto on. Sanovat käyttäjät vaan ettei vaikuta.....

    niin ja kaikissa ainakin vanhemmissa sähköisissä mittareissa on ymmärtääkseni tuo valinta ellei se ole tarkoitettu vain ja ainoastaan tietylle moottorityypille.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Nehän mittaa vain montako kipinäpulssia tulee minuutin aikana tulpanjohtoon.
    Se miten monta kierrosta kierretään tulpanjohdon ympärille anturilankaa, ei säädä kipinän määrää minuutin aikana.
    Vaikuttanee siihen saako tunnistettua yleensäkään eristeen läpi jännitteen aiheuttamaa magneettikenttää.
    Tilasin kiinasta kahdet muutaman euron digitaalimittarit, testailin moottoripyörään, toinen näyttää samaa kuin pyörän oma mittari, toinen näyttää mitä sattuu.
    Toimivan laitoin pulpettiveneeseen, että sain perämoottorin potkurin lavat säädettyä sopivaksi.
     
    Muokattu: 21.11.2020
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, kevät on saapunut ilmeisesti koska lumi on sulanut teiltä ja minibikella pääsi käymään ajelulla. Talvella irrotin sen tankin jonka hapotin ja maalasin. Orkkis kaasuttimen pesin ja laitoin orkkis korjaussetin. Kannen irrotin ja säädin venttiilit. Samalla jyrsin ”shaved eyebrownsit” ja vähän siistin kanavia näön vuoksi. Juutuupista löytyy amerikan joen videoita aiheesta. Puristus pienenee aavistuksen palontilan puolelta jyrsinnällä mutta kaasujen virtaukset kuulemma paranee niinkuin pitäisikin. Matalampia kansitiivisteitä on maailmalla tarjolla mutta panin orkkiksen. Ryyppyä ei tartte käyttää senkään vertaa enää että kai ne seokset sekottuu paremmin. Keuliikin helpommin. Pikkaisen pitää vielä säädellä kun ehtii. Pakoputken kannake on ollu laittamatta viime kesästä. Nyt on uusi tiiviste välissä ni hahmotelma joustavasta diy kannakkeesta on syntynyt mielessä. Tarvikkeet löytyy romulaatikosta ja tallin pöydältä, mistäs muualta. Kuvan vois siitä laittaa muttei ole mitään kuvapalvelua ja muuten ei taija mitenkään onnistua. Vaikka muille innoitukseksi rakentaa kun tässä tuntee itsensä taas ihan poikaseksi kun sillä ajaa.
     
    fsvaasam tykkää tästä.
  10. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Ohuempia kannen tiivisteitä kannattaa välttää jos ei oo ihan pakko laittaa. Ite ahneuksissaan kokeilin kokonaan ilman ja pelkkää hylomaria väliin. Ei siinä mitään nakutuksia kuulunut mutta hetken päästä kansi ja mäntä oli kuin rotan syömät :rotfl:
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ai nii, se uusi max torque ss centrifugal clutch tuli samalla laitettua. Oletin sen halvan kiinalaisen olevan sökö mutta ei se tainnu ollakaan. Tää uus on kumminkin ainakin laatupeli johon saa osia ja jota voi säätääkin. Kytkimestäkin voi siis johtua osittain että tuntuu rivakammalta. Nyt tuntuu kaasullakin keulivan.
     
  12. generalo

    generalo Gearhead

    Tuli uutta intoa projektiin, kun löysin edellisen 4hp tilalle 5hp version. Ulkoisestikin on tämä tehokkaampi versio edeltäjäänsä hieman isompi. Mm. ketjulinja menee uusiksi ja runkoon pitää kannen kohdalle kaivella vähän lisää tilaa. Jokohan sen saisi tälle kesälle ajoon.

    Öljyn pärske vähän mietityttää että riittääkö sylinterille asti, kone kun on noin kallellaan... Tekisikö kiertokangen alapäähän extra-roiskuttelulusikan :rolleyes:

    [​IMG]
     
    fsvaasam ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  13. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Jos pystyakselisen kääntää vaaka-akseliseksi niin ainakin silloin öljyn "roiskuttelulusikka" on pakollinen. Mä tein kiertarin pultin alle 2,5mm pellistä ja joku sentin leveänä roiskijan ja taisi olla aika liioiteltu leveydeltään kun tykkäsi hyvin huohottaa öljyä pihalle. Korjaantui sillä kun täytti sen neliskanttisen peltisen huohotinpurkin teräsvillalla ja jatkoi siitä lähtevää huohotinputkea ylemmäksi ja pidemmäksi.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tässä minimopossa on nyt ilmenny sellainen ”kiitämme varauksin” tyyppinen ominaisuus/ongelma että se keula on liian kevyt kun kiertää kaasua. Hiekkatiellä kevenee mutkissa liikaa kun kiertää tuppea ja ohjaavan pyörän pito katoaa mutkissa. Asfaltilla kans kun joku pikku nyppylä ja keula kevenee siinäkin jos ja kun kääntää tuppea samaan aikaan. Välitys on amerikan joen sivuston suosittelema 6:1 eli 10:60 sen keskipakoiskytkimen takia ettei luistas liikaa ja pääsis nopeemmin sille kierrosalueelle että pitää täysin ilman luistoa. Takaratasta on hieman työläs pienentää kun on helkaman rattaan päälle hitsattu derbin ratas että sai sattumaan keskiöön. Eturatttaan saa kyllä vaihettua jos tilaa ameriikoist uuven. Sitte se tietysti kulkis kovempaa jos vetoja kerta riittää noinkin hyvin. Ei se ennen sitä viime talven viritystäni noin hyvin vetänyt että kai se onnistui jotenkin. Voimakas tuntuu olevan lättäpää.
     
    juko7 tykkää tästä.
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, sain tilattua kuusi hammasta pienemmän takarattaan minimopoon. Posti ilmoitteli että tuu hyvä mies hakemaan. Sekin täytyy sitte keskittää ja hitsuutella vanhan rissan päälle. Kun olis sorvi ni tekis levystä pyöreitä rinkuloita 39,5mm keskireiällä muutaman ni olis aina adapteri valmiina jos täytyy rattaan kokoa muuttaa. Pulttikehänhän voi porata noihin räkärautoihin helposti. Josko vähenis se tolla rattaalla keuliminen. Tietysti sitte palaa kytkin…..
     
  16. generalo

    generalo Gearhead

    Vihdoinkin pääsi koeajamaan. Muuten pelaa yllättävänkin hyvin, mutta takaratas voisi olla tuon nykyisen 58 piikkisen sijaan vaikka 60 piikkinen, kulkee vähän turhan kovaa (niin kovaa että en uskalla ajaa) ja saattaisi kytkinkin tykätä isommasta takarattaasta. Lisäksi fillarin vaijerikäyttöinen 160mm kiinalevyjarru on suht tehoton :D pitänee keksiä joku parempi ratkaisu.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ilmansuodatinkoppa on b&s oma, hitsasin kylkeen louverssilätkän jonka lainasin mikrosta.

    Saiskohan briggs strattonista jotenkin virtaa tuolle ajovalolle :rolleyes: ois hienompi kuin joku patteriviritys.
     
    rekkamies, Gary Grand, kerkko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu ei. ”Sorry, these engines o not have a charging system and are unable to sustain lighting. The only alternative is to install a battery and charge it after all use of lights.” Oon ajanu otsalamppu päässä viime syksynä.

    http://www.csgnetwork.com/minibikepotentialspeedcalc.html

    Mittaa moottorin max kierrokset, takapyärän halkaisija, etu- ja takarattaan piikit ja syötä laskimeen. Näyttää teoreettisen huipun. Piti paikkansa minulla 10/60 välityksillä. Keulimisen takia vaihoin 54 taakse ja nyt ei keuli. Nyt menee kalkulaattorin mukaan 49,75km/h mutta kellotin eilen gps 54km/h. Se takapyärän halkaisija ei kuulemma sais olla yli 14 tuumaa jos on normi keskipakoiskytkin tai sitte pitäs olla jackshaft tai variaattori systeemi joka on kallis. Omassa on 7 tuuman vanne eli renkaan halkaisija jää reiluun 13 tuumaan. Kierroksetkin on rajoitettu 4020rpm. Vakiokaasutin käytössä. Keuliminen alkoi sen jälestä kun katoin juutuupi videoita ja vingutin talvella palotiloja ja kanavia. Täl on hyvä kaasutella myyriä tontilla kans.
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kaipa sinne voisi jonkin tuollasen systeemin kehitellä, käämi magneetolle ja tasasuuntaus - jännitteensäädin perään.
    Tuo Helibug on/oli tarkoitettu n.26 - 32 CC Zenoah tyyppisiin moottoreihin (lähisukua moottorisaha), joita käytetään RC-autoissa ja RC-Helikopterissa ja myös moottoroiduissa potkulaudoissa yms...tuotti virtaa servoille ja radiolaitteille eli käytännössä pidensi ajo-/lentoaikaa siihen mitä tankissa polttoainetta.

    http://www.helibug.com/HBPB.htm

    [​IMG]
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    [​IMG]

    Briggs ALTERNATOR 794103
     
  20. Tulipa tämmöinen ketju vastaan, missä rakenettaan turboahdettua B&S:ää. Hitsaussaumat ei silmiä hivele, mutta ajatus on hieno:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!