Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tatralta näyttää. Seuraavana on Opel Kapitän ja Moparin Limo n. 1950 (Chrysler/DeSoto/Diplomat/Kingsway).
     
  2. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Henkilökohtainen ikisuosikkini Karilta on piirros, jossa Mikki, Hessu ja Pluto laahustavat koneeseen käytyään kesäisellä Espalla mainostamassa Finnairin suoria lentoja Amerikkaan vuonna 1981. Kuvateksti kuuluu: "Ikävää ettei Aku ollut mukana, täkäläinen Karhukopla epäsi viisumin, koska hänen setänsä on kapitalisti."

    [​IMG]
     
    Muokattu: 19.10.2020
    isalmela tykkää tästä.
  3. HU:ssa juttu Mannerheimintien ja Koroistentien kulmauksen Teboilista ja vanha kuvituskuva:

    [​IMG]
    Historiakuva Ruskeasuolta vuodelta 1987. JAN ALANCO/ HELSINGIN KAUPUNGINMUSEO
     
    Pande_K ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  4. kerkko ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  5. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Nämä Hölton kuvat ovat Super. Ja enimmäkseen Rolleiflexilla kuvattuja. Rollei kun vilahti jossakin toisessa ketjussa.
     
  6. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Surullisessa artikkelissa siistin Fairlanen kuva. Liekö kenellekään palstalaiselle tuttu auto tai mies.

    [​IMG]

    Kun kaikki oli hyvin. Mikko ja unelmien auto Ford Fairlane.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007616757.html

    Edit. Brake Drum olikin jo linkittänyt saman artikkelin toiseen viestiketjuun, mutta olkoon nyt tämä tässäkin kun tuli laitettua.
     
  7. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Tarina on ikävä mutta Faikku on hieno esimerkki aikansa harrastepelistä, neliovinen, metalliväri, kromivanteet,.... Hiano!
     
    esmi tykkää tästä.
  8. Ylen arkistovalokuvat muuttavat Wikimedia Commonsiin. Sieltä löytyy autoaiheisia kuviakin:

    [​IMG]
    Yleisradion lipulla varustettu henkilöauto (auton rekisterinumero A-116) ajamassa ulos Fabianinkadun radiotalon portista pääsisäänkäynnin vierestä (Fabianinkatu 15, Helsinki).

    [​IMG]
    Turun yleisradioasemalle tuleva pienjännitetaulu valmisteilla Yleisradion Fabianinkadun radiotalon pihalla, 1939. Kuvausajankohta arvioitu vuoden tarkkuudella.

    [​IMG]
    Mies soittaa kannelta, taustalla Yleisradion ensimmäinen ääniauto tapernaakkeli. Autossa oli aluksi mekaaniset levytyslaitteet, myöhemmin magneettiset. Auton kyljissä olivat kovaääniset. Kuvausaika arvioitu vuosikymmenen tarkkuudella

    [​IMG]
     
    isalmela ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  9. Lisää:

    [​IMG]
    Helsingin Hietalahden telakan työntekijät ihailevat puukaasulla toimivaa radion ääniautoa, jonka taakse on kiinnitetty häkäpönttö.

    [​IMG]
    Ensimmäinen Yleisradion ääniauto vuodelta 1937 Helsingin Olympiastadionin ulkopuolella, työntekijät kiipeävät auton katolle, taustalla stadionin torni. Kuvausaika arvioitu vuoden tarkkuudella.

    [​IMG]
    Yleisradion ääniauto (häkäpönttöauto, puuhiilellä käyvä katsausauto) pysäköitynä kadulle. Kuvausaika arvioitu vuosikymmenen tarkkuudella.

    [​IMG]
    Yleisradion ensimmäinen ääniauto ja selostusauto radiotalon edessä Fabianinkadulla Helsingissä. Insinööri Laakso auton katolla. Kuvausaika arvioitu vuoden tarkkuudella.
     
    isalmela, Pande_K, Ronkeli ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. [​IMG]
    Helsinki, Hankkijan talo (aikaisemmin autokauppias Sergei Nikolajeffin autokauppa, ns autopalatsi, arkkitehti Jarl Eklund, 1913) Salomonkadun ja Arkadiankadun kulmassa. Näkyvissä osin Lasipalatsi, Lasipalatsin salava, Tennispalatsi, Eläinmuseo ja Konservatorio.

    [​IMG]
    Insinööritalo, Ratakatu 9, Helsinki where Tesvisio's studio and offices were located.

    [​IMG]
    Insinööritalo, Ratakatu 9, Helsinki where Tesvisio's studio and offices were located, Tesvisio's van.

    [​IMG]
    Kaisaniemenkatu 3 Helsingissä, katunäkymä, Hannes Kolehmaisen kauppa, henkilöautoja pysäköitynä kadulle. Kuvausaika arvioitu vuosikymmenen tarkkuudella.

    [​IMG]
    Yleisradion Lahden radioaseman (suuraseman) rakennus syksyllä 1935. Kuvausaika arvioitu kuukauden tarkkuudella.
     
    Pande_K ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  11. [​IMG]
    Yleisradion Fabianinkadun radiotalon sisäpihalla lastataan autoon Vaasan yleisradioasemalle menevän 10 kW:n lähettimen osia, 1937. Kuvausajankohta arvioitu vuoden tarkkuudella.


    [​IMG]
    Yleisradion reportteri Alexis af Enehjelm haastattelemassa miestä, joka korjaa henkilöautoa auton alla. Enehjelm oli Yleisradion radion ensimmäinen kuuluttaja ja ohjelmanjärjestäjä 1926-1927. Vuosina 1933-1939 hän toimi apukuuluttajana, reportterina ja selostusosaston päällikkönä. Kuvausaika arvioitu vuosikymmenen tarkkuudella.
     
    Ronkeli tykkää tästä.
  12. Tässä vielä Ylen jutun kuva:

    [​IMG]
    Kuva toimittaja Saara Palmgrenistä vuonna 1954 tekemässä radioreportaasia on yksi monista vapaaseen käyttöön julkaistuista valokuvista. Kuva: Mäenpää
     
    isalmela, Pande_K, Ronkeli ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Hesarin Järvenpää-Kerava-Tuusula-jutun pari kuvaa:

    [​IMG]
    Järvenpään keskustaa 1950-luvulla.KUVA: JÄRVENPÄÄN MUSEO

    [​IMG]
    ärvenpään kauppala ilmeisesti vuonna 1952 Helsingistä ja Tuusulasta päin lähestyttäessä.KUVA: N.N.SHIMANOVSKIJ
     
    Ronkeli ja Pande_K tykkäävät tästä.
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]
    HS-jutun mukaan kuva on 70-luvun puolivälistä. Ihmeen kauan ovat metrorataa rakentaneet...
    Mikä on "tuoreimman" auton vuosimalli jonka näet kuvassa?
     
    Muokattu: 23.11.2020
  15. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Carina ja hiivakupla taisivat molemmat tulla Suomeen vuoden 1971 aikana. Kuvassa näkyy kuitenkin useampia valkoisia rekisterikilpiä ja niiden peruseella sanoisin, että kuva on otettu aikaisintaan loppuvuodesta 1972.
     
    impala67 tykkää tästä.
  16. Hai

    Hai Double Gearhead

    HS:n kuvatekstissä sanotaan, että kuva on vuodelta 1974.
     
  17. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Hienoja kuvia! 1939 Plymouth rek.A-116 esiintyy ainakin kolmessa kuvassa: Vanhin on varmaan tuo kuva sisäpihalta, jossa A-116 on valkoisella 1939 rek.kilvellä, vain nokka näkyy vas.alakulmassa. Kahdessa kuvassa mustat 1940 kilvet. Niillä kilvillä saatettiin ajaa koko sota-aika, sodan aikana kilpiä ei kuulemma tarvinnut vuosittain vaihtaa kuten aiemmin. Tuossa viimeisessä kuvassa Plymarin perään laitettu perävaunussa kulkeva häkäkaasutinlaitteisto, Auto edelleen ihan uuden näköinen. Ääniauto Volvo myös hieno, varmaan kotimaisella korilla.
     
  18. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Hyrynsalmen yhdistetty rauta-ja maantiesilta 60-luvulta. Oliko tämän tyyppisissä silloissa jonkinlainen puomi tai varoitus järjestelmä vai mentiinkö omien havaintojen perusteella yli? Juna tuskin väisti tai odotteli vuoroansa?
    [​IMG]
     
    SK-, isalmela, Larry ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!