Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Anza

    Anza Gearhead

    Ls moottorinohjauksen saa sovitettua vanhempaan moottoriin tbi, tpi. V6 - V8.
    Ohjauksen myötä ls moottorin ruisku ja sytkä. Vaatii tietysti rakentelua. Muunnokseen saa myös valmiita palikoita ja moottorin vuosimallista riippuen jotkin osat on sopivia gen 3 ls ohjaimen kanssa.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos jätetään moiset tuplaturbo rakennelmat pois, joissa on monta kiloa ahtoa, niin alle kilon lukemissa voisi kuvitella pysyvän etenkin etanolin kanssa nipussa ja reilut kolmisen sataa jotain potkivan tuollainen n.200hp perus "maamoottori"...se on jo puolet lisää :odwink:

    Sitä luokkaa noilla Whipple ja muilla ahdinsarjoillakin yleensä saavutettiin, huiminta sellaisessa on kuitenkin se väännön kasvu ja nopea kaasuun reagointi, kaupan päälle tulevasta äänestä puhumattakaan :odcool:

    Omaa kokemusta ei ole kuin jostain 0.3 - 0.5 bar ahtopaineista Whipple/TBI kanssa kauan sitten.
    Silloin ei ollut mitään EBL-boxia, vain WinALDL, eikä säätämään pystynyt oikein muuta kun sytkän myöhästystä, bensanpaineita, ahtimen kierroslukua/ahtopainetta, huomioiden ettei kierrätä ahdinta ylikierroksille.
    Mitään tehoja ei koskaan mitattu, projekti jäi kokeiluasteelle, mutta tulipahan kokeiltua sitäkin hommaa :odrazz:

    [​IMG]

    Etanolin kanssa olisi vielä kiva joskus kokeilla, ahtoilman lämpötilat oletettavasti tippuisivat sillä/kilistysvaara vähenisi ja olisi myös se kaivattu mahdollisuus boxin säätämiseen...mutta empä tiedä, nykyiset suunnitelmat ovat vähän toisen suuntaisia, eipä taida ahtimet kuulua enää niihin :odroll:

    L03 - L05 koneissa tehtaan opusten mukaan eniten ruttuja 9.1 - 9.3:1, mutta mahtaako olla truck-koneissa oikeasti...ehkä ha-koneissa ?
    Joskus kansirempan yhteydessä mittailin kannen/männän palotiloja polttoöljyllä pyretin kanssa, enkä saanut kun jonnekin ysin pintaan laskemalla L05 truck koneessa.
    Muuten nuo rutut ovat varmaan oikeasti luokkaa 8.3 - 8.7:1...HD koneissa vähiten, mutta niissä on toisaalta niitä 4-bolt alakertoja...taitaapa olla aika lailla samoja lukemia kun vanhemmissa saaste moottoreissa.
    Sehän näissä TBI-koneissa on etuna, että niissä on nakutustunnistus, joka saattaa pelastaa tuholta, etenkin kun virittää sopivan ledin jonnekin koelautaan vilkkumaan kun alkaa kilistämään...siihenkin löytyy ohje netistä ja muistaakseni WinALDL sivuilta Jonaksen arkistoista.
     
    Muokattu: 23.2.2018
    12345678910, RokRoland ja Karpov tykkäävät tästä.
  3. Rac3r_

    Rac3r_ 1st gear

    Uspartsilta kyselin tuota xe256 nokkaa, eikä sitä ollut eikä oo tulossakaan. Mikäs laahurinokka nyt sitten olis sopiva päivitys tuon tbi:n kanssa. Onko xe262 liian raju?
     
  4. paja1

    paja1 Double Gearhead

    On eikä se toimis tolla xe256:llakaan sellaisenaan
     
  5. speedy

    speedy Double Gearhead

  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yritin avata sivua:

    HAITALLINEN ,PÄÄSY ESTETTY!
    ja alla oli linkkejä johonkin edelbrockin sivulle???
     
  7. speedy

    speedy Double Gearhead

  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tbi:hin sopiva nokka joka näyttäis olevan partsilla hyllyssäkin olis Edelbrockin 3702 performer Plus.
     
  9. paja1

    paja1 Double Gearhead

    mulla vanissa oli aikasemmin ihan kaasariversion 194/204 lsa 112 kärsä eli sealed power 274 tai summit 1101. se oli kyllä ihan "pirteä" ja pelaa hyvin pitkillä peltisarjoilla ja flattopeilla 0-dekissä. kannet vakiot 193:set. nyt on kiinni muuten samanlainen kone mutta erona edelliseen siinä on toi 3702 edel kärsä ja 1.6 rollertipit. en oo vielä sillä ajanu mut tuskin eroa juur huomaa tohon edelliseen kombinaatioon.
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Summitilta ihmetelly noita "computer controlled compatible" nokkia ja mm. tää Lunatin keppi
    https://www.summitracing.com/int/parts/lun-10120701
    pomppas yhtenä vaihtoehtona esiin.
    Asteissa ja nostoissa jonkin verran eroa em. Edeliin. Mahtaako olla "compatible" muuta kuin TPIn kanssa?
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Saattaa tuo lunati olla vähän rajatapaus tbi:n kanssa.
    Tbi kun on tarkka alipaineista, niin siihen tarkoitetuissa virinokissa ei yleensä ole overlappia kuin jotain 30-35 astetta, Lunatissa 40 ja muutenkin aika nopee ramppinen joka myös vaikuttaa asiaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Näin sitä vähän itsekin tuumailin.. Mitään rajatapauksia en halua tässä tapauksessa alkaa kokeilemaan, vaan laittaa vaan vähän vakiota parempi nokka TBI-kamoilla perhe-harraste-autoon..
    Auto on farkku-Caprice 350-koneella, johon tulossa hiukan sipistellyt -88 TBI 305-koneen kannet. Lootana TH700, mutta perävälitys saattaa vielä muuttua hieman parempaan. 2.9-jotain :1 on nyt, mutta varmaan 3.42 jatkossa.
    Kone on -77 Corvettesta, pieniventtiilisillä kansilla, Tuolla tulee kilometrejä sen verran huhti-lokakuussa, että TBI houkuttelee käyttöominaisuuksiensa takia.

    Koneen alkuperäiselle kaasari/imari-paketille on jo toinen sijoituspaikka mietittynä 383:n päällä Jeepin hylsyssä.:D
     
  13. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Paljon hyvää asiaa tässä vanhassa ketjussa. Tarkoitus olisi saada vähän henkeä talviautona toimivaan -91 K1500 pickupiin. Olen päätymässä vortec-kansiin ja todennäköisesti Dynamic EFI:iin. SBC on kohtuullisen uusi tuttavuus. Onko noissa kansissa jotain huomioitavaa tai jotain vuosimalleja tai valunumeroita mitkä kannattaa tai mitä ei kannata ostaa? Kansia venttiileineen ja jousineen löytyy kohtuullisen edullisesti. Mitä muita uusia osia pitää ostaa, että saa moottorin mekaanisesti toimintakuntoon? Vai meneekö TBI:n työntötangot, nostajat yms. noihin vortec-kansiin?
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vortec kansien kanssa käy samat nostajat ja työntötangot, mutta niissä ei ole työntötangolle ohjausta, joten tarvitset ns. self aligning keinuvivut.
    Imusarja on myös Vorteciin erilainen kuin muihin sbc-koneisiin.
     
    Concarne tykkää tästä.
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Hoituuko tuo työntötankojen ohjaus guide platella, eli siis vaikka näillä: https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=10211896&cc=1051175&jsn=706 Vai puhutaanko eri asiasta? Entäs nuo self aligning vivut, onko ne siis vortec moottorin vakiokamaa? Eli jos tilaan vaikka -97 mallisen K1500 pickupin keinuvivut niin toimiiko ne? Imusarja olikin tiedossa mutta ei ole vielä hahmottunut mikä kannattaisi ostaa. Tbi-vortec imusarjoja saa mutta hinta hiukan huimaa. Toimiikohan ne sovitelevyt millä saa tbi:n kiinni melkein mihin vaan ja minkähänlainen imari kannattaisi hommata? Käyttöautona tätä laitetta kuitenkin käytetään. Nokka oli tarkoitus vaihtaa johonkin vähän pirteämpään mutta melko mietoon kuitenkin.
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Quide platet ei oikein käy koska studit on prässäämällä kiinni kannessa.
    Mutta vakiot vipat käy kunhan niissä on venttiilin päälle ohjaus, tai sit laitat jotkut paremmat vastaavat roller tip keinut.

    Kaasari-imusarjoista vois Edelbrockin 2116 tai Weiandin 8151 sopia parhaiten, adapterin tbi:lle tietenki tarvii.
     
    Concarne tykkää tästä.
  17. puna niska

    puna niska Gearhead

    Tbi vaatii sitten lämpimän imarin eli missä heat crosoveri.
     
    Concarne tykkää tästä.
  18. Tosta Performerista on Aliexpressissä myynnissä kiinalaista kopiota.
     
    Concarne tykkää tästä.
  19. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Noissa vortecin vakiovivuissa näköjään lukee aivan selvästi, että ovat self aligning. Esim. nämä: Enginetech Catalog Tosin TBI:hin tarjotaan samoja vipuja joten voiko siinä olla valmiina sopivat? No eipä nuo ihmeitä maksa joten sama ne on vaihtaakin.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tämä tuli ittellenikin mieleen että onhan sulla niissä tbi kansissakin jo vorteceihin käyvät vipat.
     
    PauliR ja Concarne tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!