1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tukkii linjan ja ostaa huohottavan bensatankinkorkin, jos halvalla haluaa. Nuissa pöntöllisissä oli eri korkki kuin ei-pöntöllisissä ( aktiivihiilisuodin).
     
  2. Akit

    Akit 2nd gear

    Multa löytys huohotuspytty ja mekaaninan sbc pa-pumppu. Kulkeutuis huomenna sinnepäin. Laita yv yhteystietoja jos kiinnostaa
     
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kiitoksia neuvoista ja viesteistä, nyt auto rokkaa taas :cool:

    Kaverin kautta mäntsälästä löytyi käytetty carterin pumppu huimaan 10e hintaan, vaihtelin sen paikalleen tuossa kämpän edessä ja Joe Hunt oli myös käymässä.
    Myös uskomaton mäihä! Pumppu on kiinitetty lohkoon ARP 12-kulmaisilla pulteilla ja ehdin jo noitua "onkohan mulla tuohon sopivaa hylsyä" ja se ainoa 12-kulmainen joka pakista löytyi oli just tasan oikea 3/8 :D
    Pienet voodoot suoritettiin ja autohan lähti käyntiin kun ei mitään.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vapor lock on silti edelleen olemassa ja ensimmäinen askel siihen on eristelevy kaasarille ja hommata tuo suodatin jossa erillinen "höyrylinja" niin jos ne jeesais asiaan.
     
    Muokattu: 27.6.2020
    Gary Grand, rekkamies ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Akit

    Akit 2nd gear

    Hyvä et sait MC:n pelittämään.
     
    Isamu tykkää tästä.
  5. Isamu

    Isamu 3rd gear

    The hype is real!

    [​IMG]

    Nyt vihdoin tuli aika syventyä etujousituksen asennukseen! Osat esille nätisti ja inventaario jotta varmasti on kaikki käsillä asennusta varten.
    Lomalla kun on niin kiireetön asennus ilman aikataulupainetta :cool:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alkoihan nuo iskarit olla jo tiensä päässä...

    Eikun purkamaan ja ekana lensi irti kallistuksenvakaaja, kuten monissa aiemmissa postauksissa maininnut niin kuivasta ilmastosta tullutta ajoneuvoa on kiva väsätä.
    Tässäkin pultit aukeaa hyvin, päällä korkeintaan pölyä ja lievää pintaruostetta.
    Samalla yleistä vilkuilua auton alla ryömiessä jos löytyy jotain korjattavaa...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Te jotka kasaatte alustan osia ilman mitään suojausta tai voiteluainetta liitoksissa, kärsikää!

    Pallonivelten kruunumutterit aukesi aivan hyvin, mutta jokaisessa jumpassa on se yksi
    vittustna joka vastustaa...
    Apparin puolen alapallo, kolme ja puoli vitun tuntia pieksin sitä auki aina vaan eskaloituvalla väkivallalla ja herrani sarvipään manauksella.
    Murtohaarukkaa, vasaraa, kosaania, avaustyökalua, vääntörautaa! Näitä kaikkia vuorotellen sekä kombinaationa kunnes kuului se armahtava pamahdus kun liitos avautui!
    Olin jo tauon aikana selannut työkalukauppojen valikoimaa isommista pallonivelen avauskaluista ja meinasin jo luovuttaa hakeakseni isompia työkaluja.

    Kuskin puolen alapallo oli myös hyvin jumissa, siihen tosin meni vain tunti eikä vaatinut ihan niin paljon voimasanastoa tai väkivaltaa. Yläpallot oli easy money.

    Kuskin puolella joutui irrottamaan ohjausakselin rättinivelestä jotta ylätukivarsi mahtui tulemaan ulos paikaltaan, muuten kohtuu selkeää suorittamista. Mitä nyt amerikan joe tehnyt muutaman purkkapatentin vuosien varrella, mutta ei mitään järjetöntä.

    [​IMG]

    Perä jäi mielestäni inansa korkeammalle kun olisin halunnut ja mietin vetäisenkö uusista vietereista suoraan kierroksen veks. Kun sain vakiojousen viereen, muutin mieleni välittömästi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nyt kelpaa! Osien istuvuus oli parempi kuin odotin ja ainoastaan parissa kohdassa amerikan puolivalmiste pääsi yllättämään.
    Iskarien alapäähän ei tullut sarjan mukana uusia kiinnitystarpeita vaan ne piti napata irti vanhoista tukivarsista, sama juttu kallistuksenvakaajan kiinnityspulteissa.

    Ylätukivarsien rungon puoleiset kiinnitykset myös menivät vanhoilla pulteilla kun amerikan joe oli laittanut pariin niistä hitsaustäpät jotta ei tarvi pitää vastaan kiristäessä. Tosin ihmettelen miksi tämä on tehty vain kahteen pulttiin...
    Pultit ja mutterit olivat täysin siistit ja kierteet ehjät joten en niitä alkanut taistelemaan irti rungosta.

    Asennusaikaa tutussa tallissa hyvillä vehkeillä kului noin 12-13h kaikkinensa, pidin välissä ihan kunnon ruokataukoa ja otin aikani varmistellen kaiken menevän paikalleen hyvin ja pulttien olevan kireällä. Toki puslilla varustetut kohdat kiristettiin auton paino päällä ;)
    Minulle ominaiseen tapaan joka paikkaan kuparisprayta, kotelusuojaa yms asiaan kuuluvaa suojausta jotta on helppo tulevaisuudessa rempata kun paikat aukeaa helposti.

    Oliko sen arvoista?
    Kyllä! Peräjumpan jälkeen muutos oli huomattava, nyt se on täydellinen! Vanhasta jenkistä tuli paljon vakaampi ajaa, sellainen yleinen vaivaava epämääräisyys ja tarve "paimentaa" autoa ovat kadonneet. Näissä sarjoissa mainostetaan geometriakorjattuja tukivarsia ja 1/2" korkeammat pallonivelet ylä- ja alapuolella niin ajaessa autolla ne todella huomaa.

    Kulmat on tsekattu vatupassilla ja rullamitalla suunnilleen läänille, oikeaan suuntaukseen lähiaikoina :cool:

    Edit: Näyttääpä ohjauksen nivelet ryönäisiltä uusien jousituksen osien rinnalla, niillekin varmaan tarttis tehdä jotain :rolleyes:
     
    Muokattu: 17.7.2020
    tammercity, rekkamies, Joe Hunt ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Kyllä Monte sen kuin paranee,se että viereinen osa näyttää kerppaiselta on johtanut monen auton täydelliseen läpikäyntiinä,ole varovainen:):)
    No puolivälissä pian olet
     
    Isamu tykkää tästä.
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ei ihan täysin vertailukelpoinen kuvakulma, mutta hieman näkee muuttunutta stanssia. Perä pysyi liki ennallaan vanhat vakiojouset vs 1" madaltavat BMR vieterit, keula sitten putosi sen luvatun 1" ja rapiat. Noin 30mm mittasin tallin lattiasta lokarinkaareen muutosta.

    Ajellut nyt muutamia lenkkejä eri pinnoilla ja nopeuksilla niin en voi ylistää muutosta tarpeeksi! Nyt on tasan jämpti ja hyvä viedä, ei kallistele tai vello. Silti oikein mukautuva ja hyvä set-up oikeaan maailmaan :cool:
     
    Lemmu, Visa, rekkamies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Katastrofi vältetty!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alustasarja jota olen hehkuttanut ei ollutkaan ihan spekseissään. Tulin salilta kotiin ja siinä sitten samalla meinasin tarkastaa öljyt, sain pellin auki ja olin ottamassa tikkua esiin niin silmäkulmaan osui ylötukivarren kiinnitys ja paskoin tiilen!
    Ylätukivarren toinen pusla oli varmaan liki 15mm ulkona hahlostaan!! Ylätukivarret tulivat siis valmiiksi kasattuna valmistajalta joten en niihin sen enempää syventynyt, pulttasin vaan kiinni autoon.

    Jos olisi irronnut kokonaan ajellessa jossain niin siinä olisi tullu enemmänkin kuin pelkästään sanomista.

    Hain tunkin ja pukin, eturengas irti jotta saa paikat pois jännityksestä ja kirrasin pultin takaisin. Kävin sitten muutkin läpi ja löysin toisen joka oli jo löysällä! Vedin ne VT momenttiin käsillä olevilla työkaluilla ja pitää silmällä pysyvätkö. Jos uudestaan löystyvät normaaleissa ajo-olosuhteissa niin purkaa mokomat ja laittaa liimat väliin.

    Tuossa kirjoittelin palautetta valmistajan suuntaan miten tässä nyt oli kohtuu lähellä jousituksen pettäminen. En tosin odota mitään vastausta aiheeseen, mutta onpa ainakin annettu asiakaspalautetta
     
    Visa ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. jariha

    jariha Double Gearhead

    bolt on...
     
    Visa tykkää tästä.
  10. LPV

    LPV 3rd gear

    Laita ruuvilukitetta niihin muttereihin joilla nuo kasataan.
    Jousituksen edestakainen liike saa mutterit löystymään ja puslat tulee perässä.
     
    1purehell ja Isamu tykkäävät tästä.
  11. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Nyt ajellut ja pitänyt tilannetta silmällä eivätkä ole uudestaan löystyneet. Tuo lukitteen lisääminen on joka tapauksessa "tehtävien" listalla.
     
  12. Isamu

    Isamu 3rd gear

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pelkkä kuvapostaus tähän väliin :cool:

    Kaveri on valokuvaaja tampereella niin kesäloman aikana ajelin sinne ja hän otti vähän kuvia kunnon vermeillä ja käsittelyllä niin on muistoina hyvät, korkealla resoluutiolla olevat fotot.
    Paikkoina finlayson, hämeenpuisto ja kuivaamo lielahdessa.

    Jesse Hinkkuri photgraphy tampereella jos jotakuta kiinnostaa käydä kuvauttamassa jotain.
     
    rekkamies, Lemmu, teippi-mikko ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    [​IMG]

    Yleispostaus ajokauden loppuun.
    Nyt ei ole tullut paljoa harrastettua näpertämistä vaan lähinnä ajellut ja fiilistellyt autoa. Sisälämmityksen puutekaan ei ollut mitenkään mielessä ennen kun tuli syksyn kylmemmät kelit, sähkö selviää releelle asti, mutta ei siitä eteenpäin. Hankintalistalla on uusi kytkin hallintapaneeliin sekä rele moottoritilaan. Yhden tilasin jo rockautosta ja sehän oli väärää mallia joten ei paljon auttanut... Mietin ostaisiko koko hallintapaneelin uusiksi kun OPGI myy sellaista ihan kohtuuhinnalla.

    [​IMG]

    Katsastus elokuussa oli lähinnä muodollisuus ja kahden vuoden leima tuli ilman huomautuksia paperissa. Inssi kehotti hieman kiristämään apparin puolen etulaakeria jonka teinkin (välys jäi lämpölaajenemista varten).

    [​IMG]

    Amerikkalainen, saksalainen ja japanilainen unkan grillicruisingissa. Lähipiiristä löytyy mukavasti eri tyyppistä harrastajaa:cool:

    Ensimmäinen kausi jenkin omistajana yli kahdeksan vuoden japsiharrastuksen jälkeen, no miltäs se tuntuu?
    Oikein hyvä! Paikoitellen oppimiskäyrä on ollut hyvinkin jyrkkä koska niin erilaiset ajoneuvot ja design sekä valmistus on 40 vuoden ja mantereen erotuksella, lopulta nämä kaikki kuitenkin ovat hyvin samanlaisia. Neljä rengasta ja ratti!
    Muutamankin kerran pesun tai muunlaisen pikkuhomman yhteydessä vilkuillut ympäriinsä ja vaan funtsinut miten tuokin kohta on tehty ja onko se huollettava tai parannettava.

    Talven hankintalista on jo alkanut muodostua, selkeät huoltokohteet on mielessä, selkeät parannuskohteet on myös mielessä. Parannuskohteissa budjetin ansiosta hieman miettiä minkä priorisoi tämän talven aikana, nyt mietinnän alla on laitanko ohjauksen kokonaan uusiksi vai elämänsä ehtoopuolella olevat pakosarjat ja putkiston... Päätöksiä :D
     
    rekkamies, isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Taisit kerran tulla tällä vastaan tässä syksyllä, Järvenpääsä Purolan sillan kohilla? Komia oli.
     
    Isamu tykkää tästä.
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Paljon mahdollista kun olen töissä järvenpäässä ja toisinaan ajellut montella duuniin
     
  16. Akit

    Akit 2nd gear

    Tuliko sulla katsastuksessa muutosprosentteja vaihdetuista tukivarsista?
     
  17. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Ei tullut yhtään mitään, katsuri vaan totesi linjoilla "näitä ei tarvi paljon katsella kun on näin uusia"
     
  18. Akit

    Akit 2nd gear

    Ok Mielenkiintosta. Minä jouduin tekemään putkitukivarsista selvityksen, et on tarkotettu Monte Carloon. Ja muutosprosentit todennäkösesti otteeseen. Muutenkin nippa nappa et prosentie ei ylitä 50. Etysäleikön puuttumisestakin napsahtaa 1%. Uustuotanta alkuperäisiä kun ei saa, eikä oikein huvita huonokuntoisesta vanhasta maksaa montaa sataa taalaa. Katotaan saako mun Carlo joululahjaksi suomen kilvet:)
     
    Isamu tykkää tästä.
  19. gt302

    gt302 3rd gear

    mielenkiinnosta kysyn.. muuttaako nuo tukivarret camper/caster kulmia vs vakio peltivarret?
     

Kerro tästä muillekin!