Bbc 502 marine motti.(Peanut port kansien porttaus)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja janihei, 18.1.2019.

  1. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jos sulla on tarkka vaaka: Tee jollain tasalukupaksuudella oleva vahalätkä siitä sun portistas. Laita kuppi täyteen vettä ja punnaa. Laita vahaklönti kuppiin ja anna veden valua pois. Ota köntti pois. Mittaa uudestaan paljonko kuppi painaa. Siitä saat kappaleen tilavuuden ja paksuushan tiedetään, niin saat pinta-alan. Ei tartte ihmetellä mitään halkaisijoita yms..
     
  2. janihei

    janihei Gearhead

    En mä jaksa enää, kävin vielä uudemman kerran noita ihmettelemässä ja väitän että pitää aika tarkkaan kutinsa noi mitat. Muksuilla sattus olemaan sellasta muovailuvahaa, joka ei ole ollenkaan tahmeaa eikä tarraa mihinkään kiinni, Sillä oli hyvä mallintaa ahtain kohta. Eli 2.32sq olis kanvien keskiarvo joka antaa laskurin mukaan 5000rpm. Pulttaan kannet kiinni ja toivon parasta.
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  3. janihei

    janihei Gearhead

    Paketin tekstejä kun lukee niin on selvää että on huippu kamaa
    [​IMG]
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Jos luotat enemmän omiin mittauksiin niin eihän siinä muuta kun onnea matkaan, kannet kiinni ja kokeilemaan kuinka ylös vene jaksaa vetää.


    En häiritse enempää tässä topikissa, mutta yhteen asiaan täytyy vielä puuttua, kun täällä on nyt huudeltu kuinka valtavia eroja penkkien mittaustuloksissa on, ja kuinka minunkin penkki on ollut mukana vertailussa jossa on suuria eroja tullut esiin. Se on varmasti totta että niitä eroja on, luulen että monilla ihmisillä on virtauspenkkejä joita ei ole kalibroitu ollenkaan. Tämä on vähän sama kun laittasit vaihdelaatikon autoon tietämättä mikä speedometer gear siellä on ja sitten vain luottaisit nopeusmittarin näyttämään vaikka se voi näyttää vaikka 10km väärin. Sitten jos laitat rattaan sen mukaan että mittari näyttää oikein 100km vauhdissa, niin se saattaa silti näyttää enemmän tai vähemmän väärin kaikissa muissa vauhdeissa, mutta olet kumminkin paljon lähempänä totuutta nyt.


    Homma pelaa virtauspenkkien kanssa samaan tapaan. Penkki kalibroidaan käyttämällä kolmea erikokoista kalibrointiin tarkoitettua suutinlevyä, 100cfm, 200cfm ja 300cfm. 28 tuuman vesipatsaalla näiden levyjen pitäisi siis virrata tämän verran, mutta penkkiä ei voi kalibroida erikseen joka levylle vaan kaikkien arvot muuttuu kun säätöä muutetaan. Tyypillistä on, että jos säädät penkin näyttämään oikein vaikka 200cfm levyllä niin 100 ja 300cfm levyt on enemmän tai vähemmän pielessä. Se riippuu sitten virtauspenkin rakenteellisista ratkaisuista kuinka isot heitot skaalan eri päihin tulee.


    PTS virtauspenkkifoorumilta löytyy lista paristakymmenestä virtauspenkistä ja niiden kalibrointiarvoista, mukana nimekkäitä pajoja ja kansiukkoja. Listasta käy hyvin ilmi että hajontaa lukemissa on tosiaan aika paljon, 100cfm arvot on haarukassa 93-109, 200cfm arvot 181-210 ja 300cfm arvot 274-310. Ihan yksittäisenä esimerkkinä Reher Morrisonin SuperFlow600 penkki, jonka 200 ja 300cfm arvot muuttuu noin 10cfm kun vaihtaa range4->range5.


    Mulla on nämä kalibrointilevyt ja kalibrointiarvot on tällaiset: 103 / 200,5 / 299. Penkki on siis erittäin tarkka, ja tuolla listallakin sijoittuisi tarkkuudessa ihan kärkipäähän. Tämä ei ole suinkaan hyvää säkää vaan olen panostanut siihen että tämä penkki on mahdollisimman tarkka. Käytän mm. mittauksessa suutinlevyä jossa viistetty teräväreunainen reikä, koska se on tarkempi kun suora reikä. Huono puoli on se että sen joutuu kääntämään imu ja pako mittauksen välillä, mutta teen sen mielummin kun teen kompromissin mittaustarkkuuden kanssa.


    En tiedä muiden suomalaisten virtauspenkkien kalibrointiarvoista mitään, tai kuinka monta niistä edes on kalibroitu. Sen tiedän että yks kannenporttaaja on mulle kertonut että sen penkki näyttää väärin eikä tiedä mistä se johtuu, ja tiedän sen että eräs toinen kansiukko käyttää suorareikäistä mittauslevyä ettei tarvitse käännellä sitä. Monet taas käyttää pientä pöytämallin penkkiä joka mittaa 10 tuuman vesipatsaalla, ja nämä ei ole kovin luotettavia ylipäätään koska pienellä nopeudella kanava voi käyttäytyä eri tavalla eikä kaikki ongelmat tule esiin.
     
    sbc350 ja tero79 tykkäävät tästä.
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    5000 Rpm Sweetspot veneessä isonostoisen nokan alaväännöllä (Jos se iso nosto sellaista oikeasti tuottaa ) Ei ole välttämättä yhtään huono juttu ja tuota kierrosaluetta voi ja pitää optimoida myös potkur(e)illa.

    Samoin jos alavääntöä irtoaa helpommin, voi ns ohjakset pitää löysemmällä, jolloin pyörre tankissa on edes vähän pienempi.. nimim. Etelän loman verran bensaa viikonlopussa (2x Tallinaan ja takas, matka-aika yhteensä n. 4,5h )
     
    janihei tykkää tästä.
  6. janihei

    janihei Gearhead

    Hyvää juttua! Kyllä mä ainakin uskon että täällä suurin osa tietää että penkeissä on suuria eroja ja sen penkin käyttäjissä varmaan vieläkin enemmän. Kuten tossa yksi jo aikaisemmin mainitsi, niin on tärkeää että muutosten välissä käytetään samaa penkkiä. Mua alkoi ainakin ärsyttää juurikin tuon pienen 10" (sf110) kanssa kannen kiinnittäminen adapteriin, varsinkin kun adapterin poraus oli aina pienempi kuin ko moottorin ja kannen joutui aina passaamaan vähän sivuun. Tästä oli sitten juttua mun sotaveteraaniystävän Skigun kanssa ja Skigu teki näppäränä miehenä bbc porauksella olevan adapterin orkkis pleksisen tilalle, johon saa kannen aina samaan ja oikeaan kohtaan. Toinen asia mikä toi oman lisämausteen mittauksiin, oli normi iskulla oleva mittakello, sitä joutui aina noston lopussa tantamaan joten hommasin kellon 20mm iskulla. Eikä nuo ole mitään ihmeellisiä asioita ja niiden kanssa pärjää kun on tarkkana, mutta ihminen on ihminen ja virheiden mahdollisuus kasvaa kun kantta nostellaan jo neljättä kertaa virtauspenkkiin.
     
  7. janihei

    janihei Gearhead

    Mopsterille vielä sen verran että yllä mainituista syistä ne kannet sinulle lähetin koska halusin että ammattilainen tekee viimeiset mittaukset ja juurikin tuolla 28" patsaalla joka on nykyään standardi. Hienosti hoidit homman, kiitos!
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. janihei

    janihei Gearhead

    Jos jollakin sattuu olemaan 360 valuinen peanut kansi menossa romuun niin paiskatkaa yyveetä. Voisin sellasen sahailla halki ja tutkia valun paksuutta.
     
  9. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Monta tarvit :D
     
  10. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ristus mitä touhua. Onko oikeesti noin tarkalla moottorin viritys?
     
  11. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Ei se varmaan kaikilla ole, mutta kyllä jos jotain mitataan on kiva tietää oikeita mittalukuja.
     
    janihei tykkää tästä.
  12. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Nurkkien ärrä 22 mm? Eli 44mm tanko sopisi nurkkaan. Pienennä ärriä sen minkä pystyy niin siinä lisätilavuutta tarpeeksi.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Toissapäivänä tuli janille sanottua että nyt en enää osaa kommentoida tätä projektia mitenkään, mutta kysyin kuitenkin ja kysyn edelleen, että onko tosiaan 502 motti tuolla kansi- ja nokkavarustuksella niin ponneton ettei jaksa siinä veneessä kiertää edes tavoiteltua 5000rpm jos varsinainen huipputeho sattuu tulemaan jo vähän alempana?
     
  14. janihei

    janihei Gearhead

    22mm halkaisija, eli 11mm ärrä.
     
  15. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Ok, no sitten ei paljoa pysty ärrää pienentämään. 10 mm palloterällä kun/jos ajaa nurkat niin ärrä on 5 mutta voi tulla vesi vastaan.
     
  16. janihei

    janihei Gearhead

    Kierrokset saa helposti sinne 5000rpm kun laittaa tarpeeksi pienellä nousula/halkaisijalla olevan potkurin. Omissa veneissä on paras huippunopeus yleensä tullut potkurilla joka kiertää vähän alle huipputehon.
     
  17. JarmoY

    JarmoY 3rd gear


    Mulla on myös PTS boksi virt.penkissä ja pienten nostojen alle 5 mm virtaus neloskoneen kansissa ei pidä yhtään paikkaansa mutta en sitten mittaa niitä ollenkaan eikä ole kiinnostusta alkaa muuttamaan penkkiä tuon vuoksi.
    Virtausnopeuden perusteella oon kalibroinut/tarkistanut virt.penkkejä mutta ei takaa sitä että näyttäisi juuri oikein läpi koko alueen eikä sillä oo merkitystäkään.

    https://www.facebook.com/photo?fbid=2530025923982325&set=a.1581608025490791
     
  18. Täällä, kun on ollut hyvät keskustelut, niin jos ei kamalasti mene offtopicin puolelle, niin pitääkö tämä Vizardin kaava kuinka hyvin paikkaansa ns. isommissa moottoreissa:

    http://www.opel6070club.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=42632&start=150

    Niitä joita tämä nokkakulma-asia kiinnostaa enemmän, kannattaa lukaista tämä threadi johon Vizard itsekin on vastaillut:

    http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... ngle&mid=0

    Vizard jäi ns. rysän päältä kiinni eli nuo annetut taulukot nokkakulmista eivät pidä ollenkaan paikkaansa pienillä euromoottoreilla. Sivulla 8 sen sijaan on erinomainen korjattu kaava Jean De Gheestiltä. Kirjattakoon kaava myös tähän:

    LCA= 120.5°- (CID/0.846/Intake valve dia²/number of intake valve)

    Kaavassa arvot tuumina, tässä metrinen kaava:

    LCA =120,5° - (Unit cylinder volume(cm³)/0,0215/(Intake valve diameter)²/number of intake valve)

    Example for a 2lt 4 valve/cylinder Opel/Vauxhall with 33 mm intake valve:
    LCA=120,5°- (500/0.0215/33²/2)= 109.8°
     
  19. janihei

    janihei Gearhead

    Kyseinen overlap taulukko on kirjasta joka käsittelee pelkästään Chevy isolohkoja, Muita moottoreita käsittelevistä kirjoista ei itselläni ole kokemusta. Vizard itse käyttää kannen virtaustuloksia perustana moottorin rakennuksessa, ja kertoo että overlap ja Lsa taulukot ovat tehty työkaluksi niille joille virtaustulokset eivät ole tiedossa. Näin ainakin itse olen ymmärtänyt.
     
    Muokattu: 1.1.2021
  20. Joo, mä vaan mietin, onko tuosta kaavasta hyötyä. Tämä kai oli se "paranneltu" versio. Minusta se antaa aika kapeita LCA -arvoja. Jos laskee 454:n 2.065 imuvenoilla, niin tulee arvoksi 104,7689 eli pyöreesti 105 astetta. 502:lla pari astetta vähemmän.

    No enpä sotke enempää tätä. Jos jollakin sattuu olemaan se Vizardin alkuperäinen kaava tiedossa, niin olisi kiva kokeilla sitäkin.

    EDIT: Löysin sen alkuperäisen keskustelun, kun tuo Opel-linkki ei toimi:

    Ideal Camshaft Lobe Centreline Angle
     
    Muokattu: 1.1.2021

Kerro tästä muillekin!