Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Menee off topic, mutta se jakso oli hauska missä kaksi gasseria, Ford Falcon ja Coupe Willys mittelivät.
    Nuorempi hemmo rakentamallaan Falcon:lla pesi lopulta vanhemman jermun Willyksen.

    Eilisessä jaksossa ajelivat tutut Bruderin veljekset Mussellaan...aikasemmin tulleet tutuiksi Street Outlaw - No Prep sarjasta, jossa pieksivät mustaa Vixen HellCat:a.

    Jep X275 sarja on kyllä kiinnostava.
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. Siltä se minustakin vaikutti. Tässä se eilisen traileri. Kyllä tämä minusta näyttää ihan oikealta kilvanajolta, toisin kuin täällä jotkut on väittänyt:

     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mitä noita miettimään. Tehkää niinku GS, kumit alle ja ajamaan.
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tai sitten niinkuin Myrkky lehdessä seikkaillut Wunder Vepa.
    "Vielä viisi milliä vanteisiin".
     
  5. Akit

    Akit 2nd gear

    Tänään tuli se X275 ilmeisesti uusintana. Ei taitais Suomi radoilla ajat olla tollasia. Epäilen et taitas olla enemmänkin sudittelua. En toki asiasta oikein mitään ymmärrä, mut omassa isommat kummit ja alle 2000hv=pito ongelma:eek:
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Muuten ois kyllä hyvä mutta toi 1/8 maili hohoijaa... miksi! Ihan typeryyttä. Noh tästä voi toki olla montaa mieltä. Tietysti jos mitään muita sääntöjä ei ole niin sitten free for all jos renkaat vaan määrittää niin tietysti silleen.
     
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tommonen 4.5s 1/8 milella on melkein TD/promod vauhtia.
    Aika jännä että täällä persaukisten maassa (myös itse) ei tommosia laitteita montaa löydy. :eek:
     
    Muokattu: 1.1.2021
    atobee tykkää tästä.
  8. atobee

    atobee Gearhead

    1/8 turvallisempi matka, ratoja löytyy useimpia ja voittaja löytyy matkasta riippumatta.
     
    MIAMIDRAGRACING tykkää tästä.
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    mitä sun kalusto kulkee 1/8 ja 1/4 maililla?
     
    MIAMIDRAGRACING tykkää tästä.
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Olen maksava katsoja ja kerran ajanut vesivehmaalla katu-autolla. Pari kertaa motoparkissa katsonut 1/8 luokkia ja ei nappaa.... Vähän kuin 100m miesten juoksu pituus olisi muutettu 50m pituudeksi, että vaan ei käy jotain jos kaatuu. Juuri pääsemässä vauhtiin niin onkin jo loppu. Kuten jossain aikaisemmin sanoinkin, suosii niitä jotka laittaa autoihin 6.2 perävälityksen, kaksi vaihteisen vaihteiston, mahdollisimmat leveät ja korkeat renkaat. (Siis, jos säännöillä ei sitä kielletä). Käytännössä rajaa suurimman osan laatikoista pois, sellaiset perävälitykset mitä ei käytetä missäään muussa ja se kuka leikkelee tilaa isoimmille renkaille.

    Mitä tulee noihin X275 luokkiin niin alkaa osalta kaamea huuto että tollaset on vaarallisia kun ei oo pitoa => palaa siihen että ajetaan rajoittamattomilla rajoituksilla sitten 1/8 mailia. Kun osa kieltäytyy nytkin ajamasta muulla kuin liima asfaltillakin, kun "se on vaarallista". 1/8 mailissa voi sano että juuri kukaan ylitä sitä 250km/h rajaa edes. (Paitsi sanotaan, että 2-3 kuskia suomessa rikkoo sen ja jos renkaat on rajoitettu niin siinä tapauksessa rikkooko juuri kukaan)
     
  11. pinola

    pinola Gearhead

    Hohhoijaa. Miksei niillä kapeilla renkailla ois pitoa, noita videoita kun kattoo niin aika hyvin ne näyttää kuitenki menevän? Eikö tuollaisten luokkien ( 235 / 275 / radial ) hienous just oo siinä että se kuka saa vehkeensä parhaiten säädettyä ja eniten voimaa rataan on sijoituksissa korkealla?

    Ei nuo kuitenkaan ihan samanlaisella radalla aja millä bracket tai big tire ryhmät ajaa, se rata prepataan sen mukaan ketä siellä ajaa ja mikä kisa on tulossa, eikä edes yritetä ajattaa kaikkia junnuista katurengaspyörien kautta topikkaan samassa kisassa.

    Kyllä me varmasti saadaan se radial tai 275 tossu täälläkin pitämään jos tarve on, mutta mitä me sitten sanotaan niille muille isorenkaisille ketkä sheikkaa vehkeet paskaksi ja siinä samalla yrittää ajaa SM-pisteistä kilpaa.

    Tuosta 1/8 matkasta, olin vuosi sitten PRI:ssä ja tapasin siinä useita kisajärjestäjiä / ratahenkilökunnan edustajia, ja ainakin 5 tyyppiä puisteli päätään kun kerroin että meillä ajetaan pääasiassa täyttä matkaa. Ei kuulemma tartte ihmetellä miksi laji on siinä tilassa kuin on.
     
    GS, fmila, joteam1 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Itse tykkään katsojana täydestä matkasta mutta eikös se ole niin että 60 jalkaa ratkaisee ja loput on toisarvoista
    Pakko myöntää että 1/8 maililla doorslammerit on aika kiivas luokka.
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Andreas Arnover vaihtaa nyt vissiin tekniikkaan Siirtyy topdoor slammerista Promodiin. Jossa ilmeisesti Fia luokituksen mukaankin ajetaan sitä varttia eikä kasia. Hänen auto kun oli tehty molemmille aikaisemmin ajanut:
    2009 Ford Mustang GT500
    1/4mile 5.9@245mph!
    1/8mile 3.93@195mph!

    TopStreetistä pitisi olla luokkana enemmänkin huolissaa, kun osallistujia ei ole kohta ollenkaan. 1/8 maili ei siihen luokkaan kyllä auto yhtään.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eihän siin ku tekee tai ostaa auton ja lähtee kisoihin. Sillee niit tulee sinne radalle, ei muuten. Ja vetää vaik viel vähän maalin jälkeenkin lappu lattiassa, Kauhaval riittää kyl baanaa.
     
    fmila, joteam1, supo ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. pinola

    pinola Gearhead

    Ja mitä tuollaisiin luokkiin tulee, miksei täällä ajeta sellasia ym, niin kyllä täällä varmaan voidaan ajaa mitä vaan jos sellaselle tarve on.
    Olihan fyyran kevätkokoukselle yksi jäsen tuonut kirjeen missä toivoi uusia ryhmiä sarjaan. Itse kirjettä ei siellä sen kummemmin luettu, mutta kokous / johtis toivotti kaikki uudet ja vanhat halukkaat mukaan ajamaan, ja ilmoitti ettei sellaisille estettä ole. Sen jälkeen puuhamiehet tahoillaan alkoi hommaamaan ryhmille sääntöjä ja nyt näyttäis että molemmat on mukana ensvuonna. Ei se sen kummempaa ole, pitää vaan muistaa ettei se kerho siellä itselleen tyhjästä ala uusia luokkia keksimään vaan sen tarpeen pitää tulla muualta.
     
    Käkö, joteam1, supo ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. GS

    GS Gearhead

    Kyse on ns.”radial” luokasta, eli max.275 leveistä teräsvyörenkaista. Luokka vaatii Top Fuel tason radan preppauksen, joten tämä tuskin suomessa on pitkässä juoksussa kenenkään näkökulmasta elinkelpoinen laji.
    Lähin vastine on No Prepin puolelta ”Small Tire” luokka ja usein näitä x275 autoja nähdään myös No Prepin puolella, vaikkakin autojen rakenne/säädöt ovat varsin erilaiset.
    Autojen tehot ja perushabitut ovat kuitenkin kutakuinkin identtiset, mutta No Prepissä itse kilpailutapahtuma ja rata on vähemmän "Pro”.
     
  17. pinola

    pinola Gearhead

    Radial preppaus tarvitsee liimaa paljon enemmän, joissain tapauksissa jopa yli kaksinkertaisia määriä bigtire rataan verrattuna. Siinä on muiden ryhmien vaikea ajaa ja eroaa TF radasta paljon.
     
    jknR, fmila, josu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. GS

    GS Gearhead

    Pointtini olikin se että x275 vaatii niin paljon viimeisen päälle työstettyä rataa, että meillä pitäisi olla todella paljon ko.luokan autoja, lajin ollakseen kiinnostava ja kannattava.
    Tämän hetken suomessa tälle itsenäisenä ja elinvoimaisena luokkana ei oikein ole näkymiä, vaikka jenkeissä se kuuluukin nykyisin näihin isoihin luokkiin.
    ”Pienirenkaiselle” Street luokalle meillä on toki tilausta No Prepin kautta, mutta tämä varmaan ottaa suomessa vielä muutaman vuoden asettuakseen oikeisiin uomiinsa.
    Vaikka tällöinkään tuskin ajellaan kokonaan preppaamattomilla radoilla, meillä pitää olla näitä matalan kynnyksen järjestämis/kustannusluokan kisoja joilla aidosti ajetaan kilpaa, eikä vain neppailla ja keulita aikakorteilla.

    Tämä ei kuitenkaan poista myös 1/4 NHRA pohjaisten lajien ratatarvetta ja sitä että meillä pitää olla mahdollisuus myös kunnolla prepattuihin liimaratoihin.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  19. pinola

    pinola Gearhead

    Juuri näin, samaa mieltä.

    Mielenkiintoista on nähdä miten tuo noprep lähtee menemään. Nyt on säännöt ja hyvä niin, mutta se vaatiiko se omat tapahtumansa missä sitä ajetaan vai onnistuuko katupäivien yhteydessä? Jos erikseen niin saattaa olla aika kiirettä toimitsijaporukalla kesällä.
    Luulis että ainakin kaiteet ois hyvä olla jos kovempia laitteita tulee. Ottanee aikansa ennenkuin ollaan siinä tilanteessa että oikein sarjaa ajetaan.
     
  20. GS

    GS Gearhead

    Joo, nyt säännöt ovat puhtaasti lajiin sisäänvetosäännöt ja tämä No Prepin kuningasajatus ”Triple Crown” jaosta, eli kolmen toisiaan kiinteästi tukevan luokan idea ei nyt vielä pelitä.
    Ok, sisäänveto ja Pro tässä jo on, mutta nythän Pro heitettiin jo oikeastaan Streetistä kokonaan ulos(tästä saadaan myöhemmin Pro Mod-Class, jos kalustoa riittää).
    Tämä on kuitenkin ideana hyvä että ladulle saadaan puhtaita kilpureita, jotta saadaan hieman dataa ja oppia mitä vaaditaan kilpailunjärjestäjältä, ladulta ja ennen kaikkea lajiin osallistuvalta kalustolta säätötyötä että kaveri vieressä saadaan lähtö lähdöltä voitettua pitoaan kilpailun edetessä muuttavalla ladulla. Myös yleisölle on nyt tarjota sitä sen tarvitsemaa vauhtia ja ääntä.
    Nythän ajalla ei ole merkitystä, vaan ainoastaan kaikki vetonsa voittanut voittaa ja tyyli siinä mielessä on vapaa.

    Pointtihan tässä on tarjota myös yleisölle nähtävää ja kuultavaa ja se narina siitä että yli 500hv autoilla ei voi ajaa oikeaa kilpailua kuin natikkaprepatuilla laduilla, tullaan osoittamaan herttaisen vääräksi.
    Kuitenkin, sillä natikkaprepatulle radalle säädetyllä autolla näitä skaboja ei voita kukaan, oli hevosvoimia kuinka paljon hyvänsä.

    Ottaa tietenkin hetken että tiimit oppivat säätämään autoa aina kulloistakin pitoa vastaan, koska laulut loppuu kerrasta, jos asenne on se että ”rata on paska”. Se on aina kaikille sama ja voittaja saadaan joka skabaan AINA oli pitoa tarjolla paljon tai vähän.
    Jenkeissä No Prepin Big Tire top 100 monsterit huitoo tällä hetkellä kaikki yli 2000-4500hv:n luokassa ja ajaa kelloa vastaan järjestään pitoradalla alle 4.20sek 1/8 aikoja.
    Näillä kuitenkin tahkotaan jatkuvalla syötöllä isoja ja pieniä kisoja ympäri jenkkejä.
    Tällöin se ”Preppaamaton” latu tarkoittaa sitä että rataan ei kosketa kilpailun edetessä, kuin pakollisten siivousten yhteydessä, mutta harvoin näilläkään nykyisin ihan puhtaalta betonilta tai asfaltilta lähdetään kisaan. Puhtaiden katuautojen True Street kisat usein, mutta nämä race luokat Small ja Big Tire vain erityistapauksissa(kilpailun järjestäjä määrittelee lähtötason).

    Streetin ja Drag Racingin syntyhistoriaa kuvaava lause: ”Katu tasoittaa”, on tässä kuitenkin se kunkkuidea, eli No Prep radalla pelkillä hevosvoimilla ei tee mitään, vaan se latuun lähtö lähdöltä annettava maksimiteho ja pito on kaivettava autosta/tiimistä. Oleellista onkin se, kumpi kulloisenkin vedon tiimeistä tämän hallitsee paremmin, se voittaa.
    1/8-mile kun vielä korostaa suhteessa onnistunutta starttia enemmän kuin 1/4:nen, auton säätö ja tuntemus on paljon oleellisempaa kuin maksimitehot.
    Toki, kun muutama vuosi mennään tätä eteenpäin, tiimit pikku hiljaa oppivat laittamaan enemmän ja enemmän tehoa latuun, ei näissä Race luokissa saa enään mitään ilmaiseksi, vaan potkuakin pitää alkaa olemaan. Yleisöä tulee kiinnostamaan ja vain sitä kautta tämä meille kaikille niin rakas laji saadaan ihan uuteen nousuun.
     

Kerro tästä muillekin!