V8 IR-imusarjalla ajelijoita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 30.7.2019.

  1. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Luultavimmin toi on jotain jäämistöä mark-I sarjan koneesta ja jonkun imusarjan tai muun osan valumalli on pitänyt saada riittävän vastaavaksi uuden kanssa.
     
  2. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Joo, tää on isoilla umpioilla, oli mielessä 4valomaski ja käyttää siitä keskimmäisiä ilmanottoon (joskus semmonen olikin hankittuna, mutta myin pois kun tykkään enemmän tästä ulkonäöstä).

    Käytännössä toteuttaisin niin että rakentelisi suppilot ajovalon ja syylärin välissä olevaan tilaan josta sitten putket koteloille. Ilma sitten vain maskin läpi sleeper tyylisesti.

    Siihen jää riittävästi tilaa kyllä ilmanotolle, tästä näkee
    [​IMG]
     
    Seevu ja janihei tykkäävät tästä.
  3. janihei

    janihei Gearhead

    Seevu tykkää tästä.
  4. janihei

    janihei Gearhead

    voi jumalauta!
     
  5. Rover SD1

    Rover SD1 1st gear

    Tommosella setupilla on kohta vedelty 10 kesää..
    48mm tötteröt. Joidenkin mielestä varmaan yli isot, mutta 304/310deg nokalla ja noilla voi ajaa manuaali vaihteisella T5 laatikolla jossa 7kg vauhtipyörä ihan tyhjäkäynnilläkin ilman nykimisiä.
    40hv tuli tötteröillä dynossa lisää vrt plenumi.

    Pakettia muutettiin juuri vähän kansien ja pakosarjojen osalta.

    [​IMG]
     
    Inlinee, Larry, Seevu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. janihei

    janihei Gearhead

    Nälkä se kun kasvaa kun näitä katselee! Paljonko tässä moottorissa on tilavuutta? Tuliko näillä alarekisteriin lisää vääntöä?
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Tötteröt kastelee tulpat, niin on varatulpat valmiina?
    [​IMG]
     
  8. Nyt on moottoripornoa..:p
     
  9. Rover SD1

    Rover SD1 1st gear

    Tilavuutta +5.2l
    Koko alueelta kasvoi vääntö, ajettavuus parani, päästöjen kanssa ei ongelmia enään yms yms. Kaikki muutokset on penkitetty. En muista paljonko vääntö kasvo alhaalta, mut max vääntö nousi reilun 40Nm 4000rpm hujakoilla.
     
    janihei, MJF ja Seevu tykkäävät tästä.
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Oliko tässä mikä moottorinohjaus?

    Tuttu kyselee josko lähtisin ITB:tä säätämään GM:n vakioboksilla, mutta taitaa olla tekemätön paikka.

    MAPianturille ei järkevää paikkaa tuollaiseen saa; jokin painekanisteri ehkä auttaisi mutta siltikin ongelmia tyhjäkäynnin kanssa koska ei IAC-moottoria ja vivustojen kanssa mitä lieneekään säätöä..
     
  11. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Ei kannata.
    Itb:t toimii huonosti map/speed density modessa. Pitää käytännössä olla alpha-n, eli läppäohjattu tai paras on itb load mode. Myös kiihdytysrikastus pitää olla suoraan tps pohjainen kiihdytyspumppumalli, PE mode ei toimi.

    ITB load mode yhdistää map ohjauksen ja läppäohjauksen.
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Näin epäilinkin että ei kannata edes yrittää.
     
  13. Rover SD1

    Rover SD1 1st gear

    Megasquirtilla mennään ja TPS pohjanen säätö vaan. Ruisku kannattaa valita sen mukaan että kierrosluvun resoluution voi valita/säätää itse. Eli voit määrittää itse kierrosluvut karttaan. Vanha Haltech oli 500rpm välein säätö ja cruisinki/tasakaasukierrokset oli mahottomat säätää. Esim kun moottorissa noin 1750rpm. Se käytti silloin 1500 sekä 2000rpm bensakarttaa. Oli hankala, ellei mahoton säätää seos kohilleen. Megasquirtilla sai valita portaattomasti kartat eli esim 1500, 1750, ja vaikka 1900rpm kartat tasakaasulle niin seoksen säätö helpottui käytännössä 100%. Mun haltech oli tosi vanha malli. Ja uskosin että uudet ovat järkevämmin suunniteltu..
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikö MS laske väliarvoja taulukoille? Mä en jaksa täytellä kovin laajoja taulukoita, joten olen laittanut täytöskartat (muistaakseni) 500 rpm pykälin. 500, 1000, 1500, 2000, 2500 jne. Sama juttu paineiden kanssa, 10kPa pykälät.

    Sytkäkartan kanssa kikkailin joskus ennen kuin menin lisäämään IAC säädön joutokäynnille.

    Tein 200 rpm välein sytkäkartan sarakkeet ala-alueelle siten, että jos "meinasi ruveta sammumaan", niin yllättäen ECU laitteli lisää ennakkoa kierrosten laskiessa. Oli tosi pätevä säätötapa ihan ilman säädintäkin. Mut sielläkin se tekee asteen desimaaleja näemmä ollessaan sarakkeiden välisellä alueella.

    Maxxecu autossa ja ihan kohta moottoripyörässäkin.
     
  15. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Laskeehan se megakin väliarvot taulukoille, mutta varsinkin läppärunkojen kanssa ja tps säätötavalla vaikka 400rpm ero on liikaa kun välissä tapahtuu virtauksessa ei niin lineaarinen kasvu ettei se kahden solun laskettu arvo osu kohdalleen. Toki isommilla kierroksilla tämä ongelma yleensä poistuu ja voi olla isommilla kierrosväleillä solut.

    Itselläkin tämän huomaa hyvin, pienet tps % ja 1000-2000rpm välissä tapahtuu niin paljon että kolme solua ei tähän riitä. Sytkä puolella voikin olla harvempi kartta kyllä.

    Maxxecu itselläkin (Pro malli), tykkään, varsinkin kun voi lisätä solujen keskelle uuden rivin ja se automaattisesti skaalautuu arvoineen siihen väliin sekä mahdollisuus lisätä 4d muoto mihin tahansa kartastoon antaa aika laajat mahdollisuudet mitä mielikuvitus keksii.

    Megassa ainakaan aiemmin ei ollut mahdollista lisätä soluja väliin, vaan joutui manuaalisesti skaalaamaan solut. Eli täytyi tietää jo heti alkuunsa millaisen kartaston tekee ja millaisilla väleillä.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ok. Ei ole tullut sotkeennuttua MS:ään. Mulla on ollut ihan omatekemiä tähän asti ja kun laiskotti tehdä enää niitäkään, niin rupesin sitten noihin Maxxecuihin. Maxxecun tuunaussofta tuntuu jotekin mun mieleiseltä. Autossa "peruskartan" teko kesti kaikki 5-6km (koska mä tiesin mitä se tarttee (jos olisi saanut hakata taulukkoon suoraan suuttimien millisekunnit, niin olisin voinut tehdä nopeamminkin)) ja sitten myöhemmin vielä pikkuisen tuunasin ja lopuksi naksautin lambdasäädön päälle ja that's it. Streettiversio maksoi laajakaistoineen jonkun 900, joka oli minusta halpa siihen nähden, että ostaa muutamalla satasella piirilevyrakennussarjaa ja vertaisterapioi värkin ympärille perustettujen ryhmien sisällä. Värkki on piilotettu auton syövereihin, eikä ole myöskään mitään kojelautascreeniä moottorin elämän vahtimiseen.

    883/1200/turboon ajattelin kaivaa Maxxeculla pikkuisen lisää voimaa ja kierrosaluetta.
     
  17. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Itse olen käyttänyt myös tyhjäkäynnin säätöön pelkkää sytytysennakkoa, toimii hyvin kun läpän perussäätö on ok. Nykyisessä setupissa DBW noiden läppärunkojen kanssa, mutta sen säätö vielä vaiheessa etten ole päättänyt käytänkö pelkkää DBW vai syttyä. Todennäköisesti molempia.

    Nykypurkeissa helppo tehdäkin kun monessa valmiina idle controlliin suoraan sytytyskartta joka päällä vain kun läppä 0% ja kierrokset tietyn alle.
     
  18. Täällä, kun ennenkin pogdiskeltu runnereiden pituuksia, niin jatketaas aiheella vielä. Eilen linkkailin materiaalia Moottoriporno-ketjuun John Christyn kirja How to build hot rods & race them -kirjasta. Laiteetas sieltä kuva:

    [​IMG]

    Samassa opuksessa kerrotaan aiheesta:

    [​IMG]

    Se sopii hyvin niiden ketjussa olleiden Volkkari-kuvien kanssa:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. c.caravan

    c.caravan 1st gear

    Laitanpa omat kokemukseni soppaan mukaan. Hyvää turinaa teillä täällä aiheesta.

    Pitkän imusarjan aiheuttama paineaaltoahtaminen kiinnosti aneemisen 1.4L OHC-four bangerin virityksen yhteydessä. Koska olen sen verran huono porttaaja, sorruin vippaskonsteihin vääntömomentin kasvattamiseksi:D.

    Moottorin olen muutoin rakentanut kohtuullisista palikoista, KMS-ecu, wisecot, isommat venat, kovat kanget, nitrattu kampura, dekattu lohko jne. jne. mm. neljäs omavalmiste-peltisarja alkoi toimia edes jotenkuten sinnepäin....

    Käytin juurikin ohessa alimpana näkyvää taulukkoa, tavoitteena saada 2 harmoninen kerrannainen mukaan, eli vetoalueelle n. 3500-7500rpm. Tein piiiitkät imutorven jatkot pakoputkikäyristä (41mm kävelykeppi) ennen 2x40mm SK-racing tuplakaasareita. Imukanavan kokonaispituudeksi tuli 480mm imutorven päästä venttiilinlautaseen.


    Seurauksia

    -Kaasarien säätö muuttui "melko" v-mäisen tarkaksi, pää- ja ilmasuuttimia sekä seosputkia joutui hakemaan aivan eri alueelta, kuin normaalin mittaisilla imutorvilla. Päättelin sen johtuvan siitä, että kaasarit joutuivat kovien painehuippujen kohdalle keskellä kanavistoa. Olisi siis saattanut toimia paremmin pitkällä, kartiokkaalla imusarjalla, eli 45mm kaasarit lähelle imutorvien päitä. Tai sitten kohokammion tuuletusreikä ois pitänyt yhdistää imutorveen, vrt paineistetut turbokaasarit.

    -Kun imujatkot olivat halkaisijaltaan suoraa putkea, alun 40mm pitkiä imutorvia lukuunottamatta, en saanut viimeistä (2nd) resonanssia toimimaan ollenkaan, n.6700RPM kohdalla loppui veto kuin seinään, ihan kuin olis ollut sytkässä rajoitin ko. kierroksilla. Taisi virtaus muuttua turbulentiksi tjsp. (choked flow)

    -Muutin pitkän osuuden ennen kaasareita kartiokkaaksi koko matkalta, ja käytin pituuden hienosäätöön d=45mm imutorvia, ja kas, taas veti sytkärajoittimelle saakka.

    -Kaasarit vaihtuivat dcoe-jaolla oleviin 40mm läppärunkoihin, ja alakierrosalue (1000-2500) muuttui aivan käyttökelpoiseksi "pienen" säätöruljanssin johdosta. Kaupungissa huomattavasti mukavampi körötellä.

    -Proof of the pudding, vääntökäyrä nousee rajusti 3400rpm kohdalla verrattuna lyhyeen imukanavaan.

    Terv. Antti
     
    janihei ja MJF tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!