Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. hla

    hla Gearhead

    Luultavasti toi auto tarkoittaa myös kuorma-autoa. Traktorilla hinattavaa laitetta ei tarvitse rekisteröidä. Hinattavassa laitteessa pitää olla liikennevakuutus, sehän se hinattavan laitteen rekisteröintipakossa on ollut ideana. Lisäksi siinä tulee ajokorttiluokat mukaan. Jos laite painaa yli 750 kg, niin pelkällä c-kortilla ei saa sitä vetää.
     
  2. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mistä kannattais alkaa etsimään 4" äänenvaimenin? Alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän toi KKD resonaattori ja sidepipe ku maantie 95prossaa ajaa niin kauhea resonointi hytissä. Usparts myy magnaflow läpivirtava mutta saako sillä kauheasti äänet vaimennettuna? Entäs nämä oikeat kuormaautoon tarkoitetut, mistä niitä vois ettiä? Koko pakoputki on rosteri niin sais olla vaimennin sama laatu.
     
  3. Pertura

    Pertura Gearhead

    Pika-apu tuohon vuotoon on epoksi tai kemiallinen metalli, jolla lähmii sen pyörivän liitoksen ulkopuolelta niin tiiviiksi kuin pystyy. Joskus nuo pyörivät liitokset vuotavat ihan uutenakin, eli kannattaa tehdä tuo lähmintä aina kun pyöriväputkisen kennon asentaa.

    Orkkiskennohan tuonne on paras sekä kestävyyden, että lämmönsiirron puolesta. Eikä ne nyt ihan tajuttomia maksa, vähän toistasataa taalaa taitaa olla Ebayssä halvimmat orkkikset. Vaihto toki on vitusti isompi talkoo, kun joutuu koko kojelaudan ja lämmityslaitteen irrottamaan. Tai sitten on vaihtoehtona laittaa putket kabiinin puolelta poikki ja laittaa lyhyet pätkät letkua väliin. Tolleenkin toimii ihan hyvin, mutta klemmareiden kannattaa olla jousikiristeiset, ettei tartte vähän ajan kuluttua irrotella kojelautaa klemmareiden kiristelyn takia :D
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, mietin kans pika-apuna että jos putsais ja laittas vaikka sikaflexiä liitokseen. No sepä ei ole niiden meidän yli -20 pakkasten jälestä enää vuotanu. Seurantalinjalla jatketaan. Tässä on kyllä se murusiksi menneen kojetaulun päällisen tilalla huopa. Sen alta on kätevä kurkata onko vuotanut. Sitte jos ja kun joskus vaihtais sen kennon niin mietin kans kunnon orkkis kennoa. Jos sen putket poikkais ja laittas letkut niin vois kiristellä klemmareita tarvittaessa huovan alta. Toisaalta se ac hävitti niitä aineita ja minusta se lauhdutin putki joka kotelosta tulee oikean etupyörän sivuun oli merkkivärissä. Eli höyrystin varmaan mehii tai ei enää kun laitoin paikka-ainetta ni lopetti. Ehkä se pitäs repiä molemmat pois ja uusia. Sitte jos sais jostain sen muovisen päällisen niin laittas sen kun se siihen kuuluu huovan tilalle.

    Nestehiä tarkistaessa vuodon takia se ritilä mistä on pyyhkimet läpi ni jään takia oikea kulma oli töröllään ja konepelti katkas sen pään. Että wiper cowl panel ostetaan jos jollain on myydä?

    Rannikselle: ebayssa on 4” inlet/outlet reilun satkun ss pönttö kotijo toimitettuna ja magnaflow ss parisensataa.
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kyllä tuota kojetaulua jos joutuu irrotteleen niin samalla laittaa jotain tököttiä siellä kojetaulun takana oleviin metalliosiin. Omasta oon todennut niiden keräävän kemiallista ruostetta ihan iteksiin :D Helposti se kennonvaihto-operaatio tahtoo muuttua koko kabiinin kokoiseksi projektiksi :) Mutta ei kai tuo haittaa, mieli lepää harrastaessa ja pääsee emännän kitinää hyvästä syystä välillä pakoon :cool:
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin paitti että kun tuo oma on tällä hetkellä vähän niinku ympärivuotisena ajoautona niin sepä ei tarvis alkaa paisua sunnittelemattomasti se remontinkorjuu. Ollaan vähän niinku ramin kanssa sovittu että isommat remontit ajoittuu suvikelille ja pienemmätkin ainakin vuorotyö vapaille. Kohtuu hyvin onnistunutkin ja nyt on se tytölle ostettu opetteluauto vähän niinku varalla että pääsee edes jollakin lähtemään jos tarvetta.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  7. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mä tein ton kennojumpan ja kyllä siinä on aika kova talkoo. Vaikeeta se ei oo mutta työtä piisaa.

    Mulla oli ehjä kojelauta, mutta kauhee halkeema siihen tuli kun aloin purkamaan. Sen verran oli hauras jo.
     
  8. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Juu ebayn hinnat tiedän ja oon kans kattonu sieltä, mutta ei taida ehtiä ens keskiviikkoon vaikka american joe kuljettais sen taisteluhävittäjän kans suomeen koska suomen posti/tulli ovat niin surkeita.

    139€ näytti olevan Magnaflow uspartsista.
     
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tulee nopeammin rokkiautosta ja ebaysta jos pystyy maksamaan tullit etukäteen. Itsellä menny sukset ristiin varmaan kaikkien kuriiripuljujen kanssa. Ainakin jossain vaiheessa niitten tullaustoimet oli ihan perseenreikää ja lopetin tilaamisen paikoista mistä tullia ei voi maksaa etukäteen. Joo voi olla, että nyt maksamani tullit päätyy johonkin toiseen eu-maahan. Ei voi minkään. Muuttakoon viisaat päättäjämme systeemiä mikäli minun rahat haluatte.

    No juu se politiikasta. Itsellä cumminssin putkessa summitin glasspack tyyppinen 4" vaimennin. Tuskin vaimentaa mitään. En ole kyllä ilman ajanut, mutta ääntä löytyy.

    Talviruoskassa sitten on varmaan puolimetrinen 4" vapaavirtaus suodatin mallia ebay. Rosteria, ja aivan ruosteessa. Tai ainakin kaikki saumat on ottanu värin ihan huolella. Niinku pitääkin. En tiedä vaimentaako sekään juuri mitään. Kenties parempi ilmaista, että molemmat saisi minun korvaan vaimentaa enemmänkin.

    En vaan jotenkin usko 4" vaimentimien äänen tappamiseen. Mikäli siis jotenkin virtaa. Kuulemma toinen puhallin sinne pellin alle ois paras lääke tähän akuuttiin ongelmaan. Ja holsettejahan saa varmasti keskiviikolle. Äänentappamisen lomassa saattaa kyllä tulla sivuvaikutuksia.
     
    Rannis tykkää tästä.
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sepä vaikuttas ihan kilipailu kykyseltä hinnalta us-partsin taholta. Saattaapa olla että tommoseen sorrun itekin keskenäni jossain vaiheessa kun tuli se downpipe putki jo hommattua t-409 materiaalista ebaysta halavalla
     
  11. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Mä otin aikanaan Onnin autosta 4" putkitarpeita ja vaimentajan. Ne eivät olleet ihan edullisimmasta päästä, eikä rosteria..
     
  12. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Jos oikeen resonoi pahasti ohjaamoon niin kannattaa huomioida myös muutakin kuin se pelkkä äänenvaimennin. Pakoputken ulostulon sijainti vaikuttaa muun muassa aika olennaisesti mielestäni siihen, miten pakoääni vaikuttaa ohjaamoon. Jos putken pää on selvästi auton alla niin todennäköisesti jo se voi aiheuttaa aika kovankin kuminan ohjaamoon varsinkin jos ei ole mitään äänenvaimenninta välissä. Ääni kaikuu auton alla eikä leviä suoraan ulkoilmoille. Pystyputkissa taas jos ulostulo ei ole ohjaamon ylärajaa korkeammalla ja/tai ei ole suunnattu sivuille tai taakse niin ollaan taas samassa tilanteessa, että kaikki pitkällä aika välillä hermoja kuluttavat resonanssit tunkee ohjaamoon. Eikä tietenkaan pidä unohtaa sitä, että aika pienikin vuoto pakoputken alkupäässä tekee tommosessa kuorma-auton koneessa ihan perkeleellisen huminan ohjaamoon.
     
    Rannis tykkää tästä.
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo muistan nevahommista tapauksen kun traktorikuski vaatimalla vaati yhteen kutoskoneiseen fiiattiin pidemmän pakoputken. Ei isäntä meinanna uskoa mutta kyllä äänet lakkas koppiin resonoimasta kun putken pää oli (muistaakseni) kopin yläreunan yläpuolella. Toki pää vielä käännettiin etenpäin että sekin varmasti vaikutti. Mutta (tässä tapauksessa) sillä piipun korkeudella oli ihan oikeasti vaikutusta.
     
  14. Jantikka

    Jantikka 3rd gear

    Mikä vikakoodinlukija toimisi RAM2500 vm 2005?
    Engine vikavalo palaa aika-ajoin kojetaulussa, herjaa luultavasti kaasupedaalia.

    Mutta olis hyvä olla lukija omasta takaa.

    -Tapio-
     
  15. Luoppis

    Luoppis 3rd gear



    Kokeile saatko tolla tempulla mitään koodeja ulos?

    Eli "powertrain codes" moottori/voimansiirto? = virrat päälle pois 3 kertaa ja kolmannella kerralla jätetään virrat päälle niin tuolla mittarissa pitäisi näkyä voimansiirron koodit.

    Chassis=alusta/kori koodit näkyy tulevan vähän kryptisemmässä muodossa. Trippimittarin nappi pohjaan ja virrat päälle niin tulee noi A4 ja ties mitä koodeja mitkä pitää yrittää selvittää vähän ankarammalla googlettamisella.

    Mä joskus himottelin jonkun valmistajan Creader nimistä lukulaitetta mikä on vähän niinkuin pienoiskoon tabletti. Mutta loppupeleissä se ei kakkoskoppasessa pääse ABS:n tietokoneeseen edes käsiksi niin jäi tutkimatta loppuun, että olisiko kannattanut edes hankkia. Eikä tonne ABS:ään pääse muutkaan kuin se Chryslerin oma laite. Smartyn virityskapula osaa lukea moottoripuolelta koodit ja siinä tulee koodin lisäksi myös se sanallinen nimike koodille. Näin kakkoskopassa, kolmoskopassa voi olla ton ABS:n kanssa jo parempi tuuri myös vähän geneerisimmillä kapuloilla.
     
  16. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Haluaisin kunnostaa / huollattaa 12 venasen suuttimet.

    Ei oikeestaan muuta oiretta, kun että näyttäs vähän kuplivan suuttimen juuresta (ei suuttimen ja sylinterin kannen välistä). Ajattelin, että kai ne vois tsekata kunnolla, kun on kuitenkin kohta 600 000 ajettu ja pidettäväks tarkoitettu peli.

    Onko suosituksia tekijästä?

    Rokkiautosta saisi toki uusia, mutta tiedä niistä sitten?

    Machineryllä taitaa olla jotain 300e verolla kappale niin en siitäkään sitten tiedä.
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Akaan dieselillä meinasin viime kesänä omani huollattaa ja pistää uudet kärjet. Sitte totesin, että laitetaan vaan paineet kohillee. En varsinaisesti tarvii isompia reikiä. Täältäkin tuli yhet suuttimet ostettua, mutta niissä oli suuttimet jumissa melkein kaikissa. Saipahan simmejä lisää. Pari simmiä piti tehä kuitenki.

    Minulla oli muistaakseni jotain 30 bar pudonnu poppi paineet. Vaikuttaahan se ennakkoonki jo hitusen. En kyllä voi sanoa huomaavani eroa kun laitto suuttimet kuntoon ja pari astetta ennakkoa samalla pumppuun.

    Nyt ois tossa rungot jouten mihin vois laittaa pykälää isommat kärjet ajan kanssa. Tuskin tulee laitettua. Varsinkaan ku suutinpenkkiä lainannut konehuoltokin lopetti..
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  18. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Soitin Mynädieseliin ja siellä ukko lupas laittaa. Ei kokemusta firmasta, mutta on anoppila Turussa niin olisi hyvin matkanvarrella, kun toi posti tuntuu hukkaavan kaikki mun tavarat.

    Pahin skenaario kunnostuksen suhteen on kuulemma n.100e / reikä verolla niin se käy mulle kyllä. Ei oo tietysti mihin verrata.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jospa vertaat tähän. Rokkiautossa manuaalin 215hp kärjet veroineen ja kuluineen 6kpl bosch 153€ ja boschin valmiit suuttimet myös kaikkine kuluineen 493€ ja nekin 215hp. Tommoset on omassa -96 automaatissa. Tehuakin tuloo vähän lissää nuilla.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  20. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Eli pahimman skenaarion sattuessa sais noin satasen säästön rokkiautosta. Kiitti vinkistä.

    Näyttää noi Boschin suuttimet pitkälti väärältä tuolla rokkiauton katalogissa, mutta taitaa tuote olla oikea ja kuva vain väärä?

    Pitää tuumailla. Luotto on kyllä kova suomalaiseen mieheen, että tekis mieli antaa tikut vaan kunnostettavaksi.
     
    tsipi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!