Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. janihei

    janihei Gearhead

    Mistä nämä akseli massat löytyy? Ja kuinka paljon esim tuo etuakseli massa saa nousta. Olen koittanut selvitellä mb w110 230 mallin akseli kohtaisia massoja, mutta ei löydy otteesta.
     
  2. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Akselimassat ei saa nousta alkuperäisestä, tai jos nousee, saa se nousta saman mallisarjan vertailumallin massoihin jos auto muutettu alustaltaan vastaamaan vertailumallia.

    Trafin järjestelmistä varmaankin löytyy Suomeen uutena tuotujen mallien tyyppirekisteritiedot ja näihin tietoihin on pääsy katsastushenkilöstöllä. Joillakin maahantuojillakin on ollut näitä tietoja tallessa, mutta nykytrendi taitaa olla ettei maahantuojat enää paljoa toimita mitään todistuksia vanhempaan kalustoon.
     
  3. xp

    xp Gearhead

    Mersussa saattaisi suurimmat sallitut akselimassat olla merkittynä valmistajankilpeen.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    ja volvooos on kans massat kilves
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mikähän mahtaa olla tulkinta moottorin kuristamisesta. Noissa uusissa pykälissä sanotaan vaan että muutetusta motista pitää olla teholappu???
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mä oon kyllä ettimäs Sierran konetta mun Angliaan joka on just Grillissä hitsattavana :cool:
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ymmärsin että minimissään ahdetutuna se 20% lisää ja sama kait kansien vaihdosta. Mutta moottoritilavuudesta ei sanota mitään? Veikaan, että ei saa olla tehtaalta tullutta pienempi.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Sinullahan @Gary Grand on varmaan justiin tuommoinen California high altitude 350:n...
    :)
     
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mulla on vaan HiPo-:odroll: ja Trucki-koneita..:rotfl:

    Mutta kyllä sen Vetten tai Suburbanin koneenkin saa tuollaseksi kuristettua, kun pistää pienen 2-kurkkusen siihen päälle ja yhden 2" pakoputken läpi hengittelemään.
    Ihan yhtä puhdikas siitä tulee..:odeek::odroll::wc:
     
  10. Keme

    Keme Gearhead

    Väärin. Kansien tehonlisäys menee iskutilavuuksien suhteessa.
     
  11. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Tämä kansien perusteella tehtävä tehon laskeminen onkin aika hyvä. Otetaanpa oma esimerkki:

    1972 F-150:sen 360FE. Tämän SAE netto on 145hv.

    Eli siihen 445 stroukki setti ja orkkiskansilla (C8AE-H) kasaan, tällä matematiikalla 445 FE SAE Netto on 179,2hv. Eli DIN 118,6kW. Ja tässä laskutavassa ei mainita mitään mm. imusarjasta tai kaasarista..
     
    Muokattu: 2.2.2021
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. bbford

    bbford Gearhead

    Itelle on jäänyt nurkkiin 1979 350 sbc ja 1980 302 sbf. Aiemmin vitutti kun ovat niin laiskoja molemmat, mutta nytkö onkin niin, että tuli jackpot?
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No jos minä olen ostoehdokkaana, niin ei ole jackpot. :)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  14. bbford

    bbford Gearhead

    Tarkoitin lähinnä että josko ite sais noi johonkin outoon laitteeseen laitettua.

    Chevyn koneessa on kai ollut luokka 155-165hv? Ei mitään hajua että missä on alunperin ollut. Mutta valunumeroiden mukaan se on 78 tai 79 mallia. Painoa siinä onkin sitten vähän enemmän kuin Fordin koneessa, se sopisi ehkä paremlin vähän kevyempiinkin koreihin. Ainakin Taunus / Cortina pitäisi onnistua vieläkin.
     
  15. Keme

    Keme Gearhead

    Itseasiassa tuossa ei ole mitään muutosta aiempaan käytäntöön. Tollai se on ollutkin.
     
    Kylmit tykkää tästä.
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Miten noi massat menee? paljonko saa koneen paino nykyään muuttua, miten paljon akselimassat saa kasvaa?
     
  17. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Massat määrittelee auton valmistaja ja niiden rajoissa pitää pysyä. Ei kai niissä ole mitään muuta rajaa.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  18. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Suurinta valmistajan ilmoittamaa akselimassaa ei saa edelleenkään ylittää, mutta akselipainoon voi vaikuttaa siirtelemällä raskaita rojuja saunan taa, tai takakonttiin..o_O
    Alumiinia sitten sen saunan taakse heitetyn raudan tilalle..:D

    Tässäkään suhteessa ei siis ole asiat muuttuneet.

    Akselipainojen kanssakaan ei vaan asiat ole ihan yksiselitteisiä..
    Sama akseli toisessa autossa sallii ihan erilaiset painot, mutta niitä ei voi tietenkään käyttää..
     
    Volvo_5.7 ja Kylmit tykkäävät tästä.
  19. josu

    josu Gearhead

    Mites omavalmiste moottori, onko sellasta mahd tehdä/leimata
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä veikkaan että omavalmistemoottorin teho tulee olemaan laskukaavalla ”tehdaskansien luovuttajamoottorin” teho suhteutettuna iskutilavuuteen ja sit ahtaminen +20 pinnaa ja oliko tuolla enää ruiskusta tulevia lisätehoja. Jos kannet on aftermarket rallikannet, ni sit varmaan dynotus ainoa vaihtoehto.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!