Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Viimeksi kun moottorinvaihdoksen tein, oli rekisteriotteeseen merkityt akselipainot ehdottomia koska tyyppikatsastustodistuksen mukaan mentiin. Ei auttanut vaikka samasta autosta samoilla alustan osilla on raskaampiakin versioita tehtaalta lähtenyt. Toivottavasti tuohon olisi muutosta tulossa....
     
  2. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Samaan oon törmännyt minäkin. Tähän mennessä ainoastaan auton valmistaja tai valmistajan edustaja on voinut lausua ja todistaa muuttuneita massoja, mallisarjan vrt mallin kirjallisuus ei ole tähän mennessä riittänyt, vaan on pitänyt hankkia maahantuojalta todistus. Mutta nyt siis uudella määräyksellä 77 ja vanhempiin ei tarvitse valmistajan edustajan lausuntoa.
     
    Muokattu: 10.2.2021
  3. bbford

    bbford Gearhead

    Mitäs sitten jos tehokkain ei olekaan se painavin tekniikkapaketti mitä autoon on saanut?

    Ihan vaan esimerkiksi vanhoissa merssuissa dieselit oli melko jytyä tekoa. Mutta heppoja ehkä 50.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mun mielestä tehopainosuhde lasketaan siitä mistä sen parhaimmaks saa (mallisarjan sisällä siis) sitten painavimman version painot pitäis olla käytettävissä sitä viriunelmaa rakentaessa.
     
  5. bbford

    bbford Gearhead

    Noin mäkin toivoisin sen olevan, mutta mikä onkaan sitten totuus?

    Vaikeeta on edelleen näköjään kirjata sääntöjä missä ei olisi yhtään tulkinnan varaa.

    Eli sama homma jatkuu, riippuu konttorista ja katsastajasta mikä menee läpi.
     
  6. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Se äkkiseltään lukien pysy ennallaan eli saat valita "parhaat arvot" eri tekniikaversioista.

    Esim aikanaan 740 volvoa muutoskatsastaessa vertailumallina tilavuudessa oli v6, moottorin painossa dieseli 6 ja tehossa turbo bensa 4.
     
    bbford, Volvo_5.7 ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  7. juhapih

    juhapih Double Gearhead


    No minkäs katastit sinne Volvoon?
     
  8. bbford

    bbford Gearhead

    Eli 240 volvo farmariin sais periaatteessa laittaa esim. 4.8/5.3 LS koneen?
    N. 1400kg/155hv.
    Mitä lie volvon kutos dieseli painaa?
     
  9. Masa71

    Masa71 Gearhead

    D24 on 218 kg konttorin tulkintana.
    Etuakselimassaa joutuis kompensoimaan jonkin verran varmaankin.
    Tehon puolesta menis tohon 15 - 7 väliin eli max olis n 200 kw = 260 hv.
    Rimaa hipoen voisi olla mahiksia heikkotehoisimpiin ls:iin laillisesti

    2.3 l 16v turbo, sillon se oli vielä erikoisempi, nykyään noita on vaikka kuinka paljon.
     
    bbford tykkää tästä.
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Äkkiseltään minun mielestä, vertailumallia vastaava ei koko mallistosta kerättynä.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Nythän vertailumallista saadaan paras tehopainosuhde, siitä hypätään seuravaan tehopaino "haarukkaan".

    Sitten punnitaan se oma rakennelma, muutosten jälkeen ja siitä lasketaan paljonko saa olla tehoa. Ainoa kysymys itellä on paljonko se rakennettu versio saa painaa. Rekkariotteen painot, tyyppihyväksynnän painot vai mallisarjan painavimman painot?
     
    bbford tykkää tästä.
  12. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Voit olla oikeassa. Tosin nuo tilavuus - ja tehorajathan jää tarpeettomiksi jios jatkossa tehopainosuhde ratkaisee.

    Silloin merkitystä on likinnä omamassalla ja akselimassoilla.
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Toi on mun mielestä vähän typerä toi porrastus. Toinen auto menee rimaa hipoen alle jonkun rajan ja toinen juuri yli niin toiseen saa reilusti enemmän tehoa. (laillisesti, koska joku tästäkin saivartelee)

    ...Mun harrasteauton tiedoissa lukee erikseen valmistajan sallimat akselipainot ja tieliikenteeseen sallitut akselipainot. Eroa noilla on yhteensä 230kg.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ainahan se on jossain kohti epäreilua. Mutta joku raja tulee johonkin.

    Minullakin jos olisi sae net tehoja vertailussa, menisi vähän päälle 15 mutta kun onkin sae brutto, niin 22kg/kW eli saa 12kg/kW muuttaa. Muuten olisi 10kg/kW.
     
  15. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Tehokkain on se vertailumalli (kun halutaan käyttää tuota teho/painoa) ja siitä lasketaan se lähtökohta.

    Valmistajan ilmoittamat maksimi akselimassat (kyseiseen automalliin, ei välttämättä juuri se vertailumalli tarvitse toki olla) sitten määrää sen lopputuloksen. Valmistajan todistuksella pitäisi sitten onnistua massojen korotus vaikka ko. kohteessa olisi pienemmät massat merkattuna paperiin.

    Toki tuollaisia todistuksia ei kaikilta valmistajilta saa. Ehkä voi sitten kelvata todisteeksi jokin luotettava lähde myös, ken tietää. Esimerkiksi alkuperäinen ohjekirjan tekniset tiedot tms?

    Johonkin se raja on vedettävä, kuten toyopet sanoikin, aina ei voi voittaa. Itselläkin vanhakoppa esko joka on vielä hieman epäselvä onko hieman päälle 10kg/kw vai alle 10kg/kw lähtöryhmässä, jälkimmäinen toki olisi parempi kun sallisi sen 5kg/kw rajan.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Hyvään suuntaanhan tuo muuttui, ite en oo huomannu yhtään heikennystä ainakaan...

    Toki täytyy muistaa että sadat miljoonat ellei miljardit ihmiset elävät ja autoilevat ilman tämmöistä kontrollia ja pelleilyä..
     
    Catiska ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  17. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ja sitten on reilusti kireämpien pykälien kanssa eläviäkin.:(
    Mm. Saksa.
    Pelottavaa, kun pitkälti sen hallinnassa olevalla EU-alueella kuitenkin asutaan..
     
  18. Saksassakin voi autoja rakennella, mutta se toinen suuri maa on ihan mahdoton, eli Ranska. Siellä jo auton värin vaihtaminen on tekemätön paikka.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Viime vuosina nämä on muuttunut harrastajien kannalta monelta osin paremmaksi. Katsastusväli harveni, säännöt järkevöityy vähitellen. Liekkö Traficomissakin tapahtunut eläköitymistä ja tuoreemmat ajatukset valtaa taloa?
     
    Larry79, Gary Grand ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jossain vaiheessahan piti käyttömaksukin maksaa vaikka auto olisi ollut poistettuna liikennekäytöstä, en muista vuotta milloin se järjettömyys poistui.

    Yksi parhaita uudistuksia on ollut vakuutusten bonusjärjestelmän muuttaminen henkilökohtaiseksi. Huomattava helpotus monta autoa omistaville, ei tarvi kikkailla bonuksien siirron ja liikenteestä poistojen kanssa.
     
    Sierra, Gary Grand, Akit ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!