Suomiauto Buick Skylark 2D ht -65. ATJ-32

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rinnewood, 30.4.2005.

  1. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Alkuaikoina kun hotrottinkia ja ylipäätään jenkkiautoja alettiin harrastaa niin moinen Buikki on varmaan jollakin vanhalla alan staralla jääny mieleen.
    On jostain tarttunu tiedostoon että harvinaisista ja erikoisemmista vehkeistä on oikein pidetty kirjaa!
    Nyt lähtee pieni varovainen tiedustelu auton historiasta jos joku sattuu muistamaan ko. tapauksen.

    Auto on siis Buick Skylark 2d ht -65. Ollut alunperin valkoinen mustalla katolla, tekniikka V8 300cid+4 on-the-floor. Musta sisusta erillisin etupenkein.
    Ja auton virallinen omistajahistoria on jo tiedossani eli auto on tullut uutena maahan ja myyty pääkaupunkiseudulle josta se on sitten ajautunut -70 luvun lopussa/-80 luvun alussa Oulun seudulle.

    Myöhempinä aikoina auto on seilannut pojoisempaa länsirannikkoa edestakaisin (oulu-ylivieska-pietarsaari-jurva-tornio). Sinä aikana auto oli ehtinyt kokea "Chevy kloonauksen" ja täydellisen "koppa irti rungolta ja uusi väri pintaan" kunnostuksen.

    Tällä hetkellä auton alkuperäisestä tekniikasta/värityksestä sekä jälkeenpäin vaihdetusta kireästä pikkulohko Chevytekniikasta ei ole mitään jäljellä (nyt keltainen, 455cid/th400).

    Kun tämäkin tapaus on pitkään kyntänyt suomen maata niin matkan varrella on varmaan kertynyt niitä "elämää suurempia" juttuja joita ei löydä AKE:n papereista.. Eli asioita jotka antavat sekä harrastukselle että auton historialle enemmän syvyyttä!

    ps. Samanlaisella tosin sedan (tolppa) mallisella ajoi kisaa koskenkorvalainen Veli Karvonen suurella menestyksellä joskus 1980-90 lukujen aikana ja auto oli acs:n V8 mag osastolla joskus 15 vuotta sitten..kohtaloa, ennettä tms mutta ainut foto joka mulla on muistona näyttelystä on juuri tämä!
    :eek:
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tämä ilmeisesti sama peli jota mainostetaan Gran Sporttina...nooh Skylarkin lokasuojat paljastaa että ei ole GS.
     
  3. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Jep, GeeÄssänä sitä myytiin silloinkin kun auton ostin ja jostain vanhemmista kaseista oon löytäny myynti-ilmoituksia myös GS maininnalla.

    Näin toki heti ostohetkellä ettei tää mikään GS ole. Merkit ja listoitus eri (tosin osa listoista poistettu ja reiät tukittu myöhemmässä vaiheessa) eikä mikään muutenkaan vakuuttanut aitoudesta eikä myyjäkään tainnu olla ihan satavarma asiasta.. Eikä se hintakaan ollu ihan niin paha kuin olis voinu olla..

    Eihän lokasuojissa pitäis olla mitään eroa GS/Skylark välillä?! Jostain oon saanu päähän että -65 kovakattoGS on avon rungolla..?!

    Ja sori aikaisempien myyjien puolesta, mun aikana auto on aina ollu se mikä se oikeasti on ja jos myyntiin joskus laitan niin Skylarkkina sen kanssa myyn ettei pääse kukaan bullshit-talkeriksi mua haukkumaan..
    :wink:
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    GS etulokkareissa on erillaiset "porthole" reiät. lisäksi GSssä on hanskalokerossa skylarkin tekstin alla Gran sport lätkä etc pientä eroavaisuutta sisutassa.
    Kovakattoisessa GS Buickissa on avon runko eli boksattu.
    Pistä takas vaan valkoiseksi mustalla katolla....omat viewrekkäin niin ei niitä äkkiä erota kumpi on avo ja kumpi GS :rotfl:
     
  5. buicksuper

    buicksuper Gearhead

    Se ei ole GS. oli aikoinaan pitkään Alavieskassa. Olin vähän mukana kun kaverini laittoi autoa ja gruisaili pitkin suomea.
    Autoon haettiin lisätehoa vaihtamalla moottori ( en muista mikä se oli) jonka seurauksena vetoakseli katkes kesken kiihdytyksen ja auto meni sladissa ojaan, pahemmilta haavereilta säilyttiin, vain irronnut takarengas ja vetoakselin pätkä muotoili suojankaarta uusiksi.. alkuperäinen moottori tais paukahtaa kerran juhannuksena kalajoen hiekkasärkillä.
    Se alkuperäinen moottori on mulla nykyään -65 avo skylarkissa. se on se vaaleansininen valkoisella katolla, jos oot nähnyt joskus näyttelyissä..

    Kaverini muisteli että myös GS:iä oli tuotu maahan silloin 65..
     
  6. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Just joo siis listoituksessahan sitä eroa löytyy ja maskissa, takatolpissa ja takaluukun kannessa Gran Sport tekstit. Mun autossa lukee Skylark. Ajattelinkin ettei itse lokkareis mitään eroa voi olla kun samalla prässillä kaikki tehty..

    MadMikellä GS?! Oliko jopa Avo? Jos näin on niin huippujuttu että suomesta löytyy jotain tällaista!
    Ja buicksuperilla Avo Skylark! Muistan joskus nähneeni jossain vanhas veekasis jonkun tallikierros-jutun yhteydessä kuvan vaaleansinisestä avosta..sehän on sit "matching numbers" yksilö jos siin on mun auton vanha motti! :wink:

    Eipä kuusvitosia liikaa suomessa ole muutenkaan. V8 6/98 sivulla 72 on hienokuntoinen vihreä 2d ht suomiauto. Kaksi avo Specialia oon nähny (tummanpunainen kalajoella viimekesänä ja tallikaverin/kollegan entinen vaaleansininen, nykyään vaasassa?).
    Tummansin. 4D sedan on nähty myös..

    V8 5/89 s.63 on kuva mun autosta aikaisemmassa värityksessä, sanoisin ettei mitenkään pahan näköinen valk/mustana.
    Tällä foorumilla oli just "tapahtumat" otsikon alla juttu "vaasan vappu 2005" jossa oli pari tuoretta kuvaa myös..

    Muita kuusvitosia suomessa?
     
  7. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Muhoksen suunnalla oli aikoinaan '65 GS 2d sedan. Tämä joskus 80-luvun puolenvälin aikoihin. Auto oli tarinan mukaan jäänyt maahan jonkun jenkkituristin jäljiltä. Auto oli tummanpunainen. Rekisterinumeroa en nyt muista, kuvan autosta olen kyllä nähnyt.
    Tunteekohan kukaan Oulun/Muhoksen suunnalta kyseistä tapausta?
     
  8. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

  9. salmhe02

    salmhe02 1st gear

    Kaikille niille kiusaksi, joiden mielestä vanhat ketjut pitää jättää rauhaan! Ikivanha ketju, mutta en malta olla korjaamatta kun omistin tuon Velin Skylarkin ennen häntä - auto ei ollut sedan (sellainenkin versio Skylarkista on) vaan ns. "Thin Pillar Coupe". Alasveivattavat takasivuikkunat ja ohut tolppa välissä.
    Aika mielenkiintoinen ja ilmeisen harvinainen versio muutenkin. Myös alunperin 300cid ja musta sisustus. Factory original Hurst shifterin aukko lattiaan oli tehty kaasupolttimella - prässityökaluun ei ollut kannattanut tehdä leikkuutyökalua tätä varten. Tuli mieleen, että kun auto oli aikoinaan tilattu Suomeen, tilaaja oli kenties ajatellut, että valitaan "tavallinen" neliportainen lattiamanuaali. Auto mahtaa olla edelleen hengissä. Velistä en tiedä, aloin haravoida auton tietoja tätä asiaa miettiessäni.
     
  10. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Mulla oli noin 30v sitten 65 Skylark avo 300 pannulla ja superturbine laatikolla,tumma metallin vihreä valkoisella rätillä.Musta sisusta,Wisconsista tuotu,sopivasti rapea.Ei ole näkynyt 1993 jälkeen?
     
  11. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Buick NET-1 on hengissä, kuvan väreissä:

    [​IMG]

    Buick, S/SS 570 & 599 kuvissa viime kesältä: https://tapahtumakuvia.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat+2020/Happy+Days+Cruising,+Somero+27.6.2020/

    Kansiossa on muutama kuva Buickista Motoparkissa vuodelta 1988, kun Veli vielä kilpaili sillä: https://malibubitch.kuvat.fi/kuvat/Finland/1988+Motopark/
     
    Muokattu: 2.11.2022
    malvasto tykkää tästä.
  12. 383

    383 Gearhead

    Taita veli tehdä pyöriä nykyjään
     
  13. ATJ-32 oulusta juuri haettuna silloin joskus. -25pakkasta ja LA crusingiin ylivieskan torirundille....

    Niin ja sleepy sleeper laulun sanat piti silloin paikkaansa "mullon buickki muttei korttia..."
    Omistaja oli vielä alaikäinen ja ei ollut korttia.

    [​IMG]
     
    Mika.V, T.N ja impala67 tykkäävät tästä.
  14. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Mieleen tulee V8 esittely jostain 80-luvun alkupuolelta, jossa esiteltiin merimiehen harrasteauto. Muistaakseni se oli 2d Ht Buick Skylark 60- luvun puolesta välistä. Liekö joku näistä?
    Harmi kun omat lehdet on arkistossa n 50km päässä niin ei pysty heti tarkastamaan.
    Sininen se muistaakseni oli
     

Kerro tästä muillekin!