Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Tiedot Harrisin sivulta, ne myy valmista jousta jos ei halua säädettävää painesäädintä.

    https://harristuning.com/Tbi/recommended-350-tbi-mods/

    Start with a new Fuel pump, STOCK 75 lph TBI fuel pump will only support about 230hp before the fuel pressure drops like a rock.
    I recommend upgrading to the 1996 Vortec 155 lph fuel pump which can support up to 450hp and plugs into a factory TBI sending unit.

    So what size injector or fuel pressure combo to use? Well here is a basic guideline.

    Stock 210hp 350 V8 up to 250hp the stock 55lb 350 truck injectors at the factory 11-12psi is fine.

    From 250hp to 260hp the fuel pressure should be bumped up to 13-14psi on stock 350 truck injectors which will change their flow rating to 60lb/hr

    From 270hp to 340hp you need to run 18psi on the 350 truck injectors for a flow rate of 72lb/hr

    From 340-370hp this is where you should be looking at the 350 injectors and run them at the 22psi for their 82lb/hr flow rate.
    If you are closer to the 340hp, you can run them at 18psi and still be fine for this power range.

    From 370-440hp you need to bump the fuel pressure up on the 454 injectors to the 15-18psi to increase their flow rate to 100lb/hr.

    For over 450hp you really should be looking at alternative injection system but for up to 450hp you would need to run nearly 22-26psi of fuel pressure to increase the lb/hr rating on 454 injectors to 112lb/hr and that is as much pressure as I recommend applying to a set of TBI injectors.

    Depending on how many of these modifications you do the more the need for a custom chip or chips. But a chip will give you the most bang for the buck of any mod you can do to the vehicle.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Halvin ratkaisu on muuttaa se vakio regu säädettäväksi, ei maksa mitään kun vähän vaivaa.
    Joudut herkistelemään sen karan irti liimalukituksesta ja viilaamaan siihen karaan uran ruuvarille.

    Valmista vakiopaikalle löytyy esim JET.
    https://www.summitracing.com/parts/jet-61500

    Ulkonen regu, jossa tulee kaksi jousta, 3 - 20 psi ja jäykempi 20 - 65 psi...joten se käy myös kun muutat sen joskus kuitenkin 8-piste ruiskuksi.

    https://www.summitracing.com/parts/aei-13301

    Ulkonen tulee paluuletkuun joko vakio regun jatkoksi (vakiota ei oel apkko poistaa) tai sitten otat vakion kokonaan pois ja pelkästään ulkonen.
    Metallista helpohko tehdä sopiva peitelevy regun paikalle, pitää olla tosi suora, mielellään koneistettu pinta, valmiita peitelevyjä saa mm eBay:sta.

    TBI liittimet ovat muuten IN 16 x 1.5 mm ja OUT 14 x 1.5 mm "Saginaw" tyyppinen O-rengas liitin, niitä saa AN liittiminä.

    Tuossa on valmiiksi molemmat.

    https://www.summitracing.com/parts/sum-220009
     
  3. Somppi

    Somppi 1st gear

    Kiitokset
     
  4. Anza

    Anza Gearhead

    Mä tilasin walbron pumpun finjectorilta. Se sujahti C1500 tankkiin originaalin pumpun paikalle.
    Jossain Corveten bensasuodattimessa on paineensäädin ja paluuletku samassa. Voisko sellainen toimia ja puukottais vanhan pois kokonaan?
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Walbro 255 joka käy suoraan vakiopumpun tilalle C1500 pick up:ssa, nimike Edelbrock-3581.

    https://www.uspartsperformance.fi/edelbrock-3581-polttoainepumppu

    Itellä on tuo toisessa pikkarissa tbi:n kanssa...vakio regu riittää kierrättämään tankkiin ylimääräset.

    Ps. Kannattaa varata myös uusi tankkilaite ja tiiviste valmiiksi ennen kun alkaa vaihtamaan pumppua...ei maksa paljon RockAuto:ssa
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuossa asennettu tyylikkäästi ulkonen Aeromotive regu TBI:n kanssa AN-liittimiä käyttäen :odcool:

    [​IMG]
     
  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Nettitieto väittää, että 1996 vortec pumppu menee suoraan vanhan paikalle. Itse tilasin sellaisen Rockautosta. Taisi maksaa jotain vähän alle pari kymppiä. En ole ehtinyt vielä kokeilemaan mutta silmämääräisesti näyttää samalta kuin vakio. Paperilla tuotto on reilu tuplat ja paineet moninkertaiset alkuperäiseen verrattuna.
     
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kärryssä oli moottorin merkkivalo palanut sen verran reippaasti, että polttimo oli kärähtänyt. Joku edellisistä omistajista oli tukkinut EGR:n ja EGR-solenoidin. Vaihdoin uudet tilalle ja MAP anturin ja lambdan samalla. Nyt ei ainakaan merkkivalo enää pala ja bensan kulutus putosi reilusti yli 5 litraa satasella. Kävin tämän jälkeen testaamassa 0-100 kiihdytystä G-Techin mittarilla ja tulokseksi sain 12,6 s. En tiedä mihin pitäisi vakiona mennä mutta tästä lähdetään ja ensimmäisenä varmaankin menee Dynamic EFI paikoilleen.
     
  9. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Normihytti ja lyhyt lavanen 5.7 koneella?

    -88 alkaen esim 5.7 koneella olevat meni 8sek pintaan 0-100kmh.Tehtaan ilmoitus oli 7.5sek
     
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Sellainen se on. Hiukan on hankaluuksia uskoa noihin lukuihin kun on yli 2000 kg massaa ja alle 200 hv tehoja yhdistettynä jenkkiautomaattiin. Selvää on, että omasta on varmasti käytön myötä tehoja kadonnut ja yllätyin, että meni noinkin hyvin. Puristukset on koneessa kyllä kunnossa. Täytyy vielä vaihtaa bensansuodatin ja sitten on kaikki mahdolliset normihuollot tehty ja varmistettu, että kaikki toimii.
     
  11. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Kyllä ne meni.
    Meille tuli uutena -89 mallinen lyhytlava Fleetside,vieläkin pihassa,ja sille kellotettiin käsi sekuntikellolla 31x10.5x15 renkaille sinne 9-10sek pintaan.
    Orkkis 235-75-15 kokoisella se meni 8sek pintaan ihan D-vaihteellakin.
    Monet liikennevalo skabat Faija vainaa sillä voitti :D

    Mutta ennenkuin se seisontaan meni niin reipas 300tkm ajoa oli tehnyt jälkensä ja ei se enää kyllä alle 10sek mennyt.

    Välityksethän noissa oli jotain 2.4-2.7 luokkaa mutta TH700 1vaihteen välitys auttoi paljon kiihdytyksis.
    Oli nimittäin tommonen 350 koneinen nopeampi kuin 454ss pikappi.
    0-100kmh-topspeed-1/4mile testeissä
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    L05 (5.7) koneessa oli 210hp/420 Nm vakiona ja C/K1500 autoissa painoa n.1700 - 2100kg mallista ja varustuksesta riippuen.
    Perävälityksiä on ollut monia erilaisia 2.76 - 4.10 välillä, joista 3.08, 3.42 ja 3.73 varmaan olleet ne yleisimmät. Laatikoina Th400, Th700r4 automaatit + manuaali laatikot 2 - 3 erilaista.
    Noista saa aika paljon eri variaatioita...mahdoton sanoa mitään tarkkoja suoritusarvoja.
     
    chevy 2 ja valtope tykkäävät tästä.
  13. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Hyvä jos näin on, sittenhän tuossa on enemmän potentiaalia parantaa. Tosiaan tuossa omassa on kolmen tuuman korotukset ja tuota kokoluokkaa olevat (saattaa olla vähän isommatkin) "traktorirenkaat". Renkaat tappaa suorituskykyä kyllä tehokkaasti.
     
  14. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Taitaa olla SAE net hevosia nuo tehot kuitenkin.
     
  15. MudMax

    MudMax Gearhead

    210 hp SAE net on kuitenkin n. 213 hv DIN, eikä alle 200 kuten ilmeisesti yrität väittää Ake/Traficomin ihan itse keksimän (70-luvun alkupuolella euro-/japsiautojen väärin ilmoitetun SAE-tehon perusteella) moottorin vaihdoksia haittaavan 0,9 kertoimen perusteella.
    http://www.autowiki.fi/index.php/Hevosvoima
     
  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Enkä yritä. Ei ole mitään tarvetta väittää yhtään mitään. Ei tuossa wikilinkin tiedossa sanota, että SAE net ja DIN olisi sama asia. Siinä sanotaan, että tähän on pyritty ja vastaavat lähinnä toisiaan. Sitäpaitsi kaikki mikä Wikipediassa lukee ei ole absoluuttinen totuus. Omien kokemusten perusteella jos vaikka otetaan uudehkoistakin autoista paperilla suunnilleen saman teho-painosuhteen Bemari ja Mustang viivalle niin Mustang on melko mosse Bemariin verrattuna. Samoin on japsien hevoset pienempiä poneja sakemanneihin verrattuna.
     
    Muokattu: 2.3.2021
  17. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Concarne tykkää tästä.
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mustangilla sentään kehtaa ajaa ikkuna auki, mutta baijerin painajaisella oltava aina paperikassi päässä ettei kukaan tuttu vaan tunnista :rotfl:

    Minusta turhaa saivartelua onko teho ilmotettu SAE/DIN tai joku JIS.

    Olen elänyt sen ajan kun nämä C/K pick up:t olivat uusia ja joka ikisessä autolehdessä oli siihen aikaan takasivulla mainokset kaikkine specseineen...omani ostin jo vuonna 1991, juurikin C1500 tuolla K-stanssatulla L05 - 5.7 TBI / 210 hp koneella.

    Järeämmissä Heavy Duty L05:ssa (C/K 2500 - 3500) on pikkasen vähempi tehoa (n. 190hp) ja 4-pulttinen alakerta jne...näkyy muuten olevan uusin versio tuosta K-stanssatusta 210 hp L05:sta nykyään 4-pulttinen rolleri valmis :odcool:

    https://www.gmperformancemotor.com/parts/12691671.html
     
    chevy 2, kovis ja Concarne tykkäävät tästä.
  19. LPV

    LPV 3rd gear

    Mikä LT1 nokka se on josta tässä puhutaan? LT1 konetta, sitä keskimmäistä 90 lukuista, käytettiin GMn B, F ja Y koreissa eri tehoisina versioina. B bodeissa 260hp, F ruumiissa 285 - 300hp, muistaakseni. Corveteissa LT1 oli yli 300hp, LT4 vielä tehokkaampi. Noissa kaikissa käytettiin erilaisia nokkia.
     
  20. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Nyt löytyi kärrystä todennäköisesti merkittävästi suorituskykyä parantava asia. Auto ei ole pitkään ollut minulla ja ajoakin melko vähän. Ostovaiheessa pisti silmään, että jarrupääsylinteri on uuden näköinen. Hyvä niin, ajattelin silloin ja lapsellisesti kuvittelin, että vaihto on asianmukaisesti tehty. Säiliössä jarruneste on näyttänyt aina kirkkaalta. Poljin on tuntunut aavistuksen kimmoisalta mutta ajattelin, että nämä on näitä jenkkiauton jarruja. Pitkään on ollut epäilys, että auto rullaa jotenkin nihkeästi mutta sen olen laittanut isojen renkaiden piikkiin. Nyt sitten jarrupalojen vaihdon yhteydessä toinen jarrusatula oli niin jumissa, että jouduin irrottamaan sen autosta ja ulos valuva neste oli lähinnä mustaa kuravettä. Ei ole vaihdettu ainakaan yli viiteen vuoteen ja seppä joka on vaihtanut pääsylinterin on todellakin vaihtanut vain sen. Uudet nesteet kunnolla läpi koko järjestelmän ja nyt auto rullaa hyvin. Nollasta sataan meni 9,9 s eli aika parani melkein kolme sekuntia. Auttaa kun ei ole jarrut koko ajan päällä. Onnistunut viritys, jarrunesteen vaihto:D
     
    Muokattu: 26.3.2021
    Tunaman tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!