Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. -late-

    -late- Gearhead

    Tohon nelivetoon liittyen olis pari kysymystä. Mulla on '94 GMC Sierra.
    - miksi jakovaihteessa ja etuperässä on kytkin? Sehän toimis yhdelläkin. Ymmärrän esim. Audin quattro ultran mut en jaksa uskoa että tässä olis sama syy. En oo kyl keksiny muutakaan.
    - onko kaikki G80 perät sillä keskipakoklipsusysteemillä?
    - muistelen vanissa olleen jonkun matalahkon ajonopeuden jolloin perä ei enää lukitse. Mitähän se nopeus mahtaa pikkarissa olla?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jakolaatikko irrottaa vedon etupäähän kun valitsin siirretään 2WD asentoon, mutta etukardaani jäisi edelleen pyörimään etuvoimansiirron pyöriessä, koska ei ole napalukkoja.
    Sen takia etuperässä on "kytkin" eli vahapatruuna joka vapauttaa toisen etuvetoakselin, jolloin etuperä/-kardaani ei pyöri enään turhaan siellä.

    RPO koodi G80 tarkoittaa yleensä takatasauspyörästön lukkoa, ei varsinaisesti sen tyyppiä...niitä on kyllä muitakin koodeja olemassa, G81 olen ainakin nähnyt järeämmissä pikkareissa joskus.
    Yleensä näissä on ns. "käkikellolukko" joka lakkaa kytkeytymästä jossain 40 - 50 km/h...enempi se on luistonrajoitin kuin oikea lukko.

    Tuosta voi koittaa päätellä mitä mikin koodi tarkoittaa :

    RPO Axle Type
    G76 Rear Axle (Posi)
    G80 Positraction
    G81 Positraction (Rear)
    G86 Limited Slip (Rear)
     
  3. -late-

    -late- Gearhead

    Joo, näinhän se, tasauspyörät siellä vaan humppaa. Joissain nelivedoissa se etupään joutavan pyörintä ei haittaa, eikä niissä taida olla automaattisiakaan napalukkoja. Mut tässä siitä on haluttu eroon. Jotenkin arvailin että sillä vois olla tekemistä ajon aikaisen kytkeytymisen kanssa, eikös ne molemmat sakarakytkimiä ole.

    Quattro ultrakin ryntäyttää ensin kardaanin ja sit vasta kytkee vetarin. Siinä on toinen on levykytkin ja toinen sakara. Ja ecu, niinko 25v myöhemmin joka paikassa on oltava.

    Rpo lista sanoo että mulla olis limited slip mut vähän epäilen sen olevan se vipstaakilukko liikkeellelähtöjä varten. Selviihän se selvittämällä mut jos joku tietää niin kertoo. K2500 on alusta, kok.paino tais olla 3260kg.
     
    Muokattu: 27.2.2021
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä sen eron huomaa, jos vaan se vetarikin on kytkettynä. Ihan niinku aikoinaan huomas mekaanisilla napalukoillakin, vaikkei olis yhteys jakiksesta kiinni. On se peräöljy sen verran tahmeeta vissiin et kurvailu vaikeutuu. Ihan syystä se siis vetarikin irrotellaan.
     
    Gary Grand ja Mr Banner tykkäävät tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nopeusjuttu oikein, tai ehkä jo vähän aikasemminkin lakkaa ottamasta kiinni.
    Mutta tosta lopusta en oo ihan samaa mieltä. Onhan se toki nollaluistokin tietty rajoitettu luisto. Pitäisin jotain kartiolukkoa rajoitetun luiston lukkona, mutta kyllä käkikello on aika tukeva yhteys pyörien välillä.
     
  6. -late-

    -late- Gearhead

    Jes, joku juutuuppari kerto että 20mph olis rajanopeus. Mielikuva 20v takaa vanista oli jotain kolmekymppii. Alueella ollaan siis.

    Kardaanin ja varsinki ison vetopyörän pyörittäminen vie tehoa. Aika paljon alenee ajovastus kun ne otetaan veks. Mut lieneekö se kulutus/päästö syy tässä tapauksessa, ehkä ajotuntuma tai kenties kytkeytymisen helpottuminen/nopeutuminen liikkeessä.

    Kaksvetoisenahan pieni tasauspyörä vispaa keskitapin ympärillä jatkuvasti, momentittomana tosin. Ei kai siinä kuiten laakeria ole? En muista niissä ikkään laakeria nähneeni.

    Tän talven oon tuolla möhköllä ajellu ja hämmästelly. Joskus kaavailin että mulle kävis takaveto, nyt oon ihan toista mieltä. Olisin jumissa aina ja joka paikassa. Aika paljon helpompi luisutettava olis keskitasattu neliveto tämmöselle kädettömälle.
     
  7. koivuhalko3

    koivuhalko3 3rd gear

    Moi. Osaako raati antaa neuvoa. Potilas 1998 2500 suburban, kone 7400 vortec. Ei starttaa. Saa bensaa, kipinä hukassa. Seissyt talven yli ja akku sipannu. Kokeiltu uudella akulla. Syksyllä lähti käyntiin.
     
  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ajonesto päällä?
     
  9. koivuhalko3

    koivuhalko3 3rd gear

    En tiedä? On akku ollut irti aikaisemminkin ja ei vaikutusta. Pyörittää hyvin ja saa bensaa ei saa kipinää. Mistä saisi selvää ajonestosta?
     
  10. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Tuossa yksi vinkki kenkkuilevaan passlockiin.

     
  11. koivuhalko3

    koivuhalko3 3rd gear

    Eilen tärähti käyntiin. En tiedä oliko ajonestosta johtuvaa. Akku oli poiskytkettynä useamman kerran. Kiitokset jokatapauksessa.
     
  12. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Pitää varmaan lukkoja ostaa, neliveto...
     
    Catrik tykkää tästä.
  13. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Jos tommoseen -88 c1500 sportsideen nakkaa 5.3 ls koneen.

    Mitä se swapin jälkeen kuluttaa ja kulkee?
     
  14. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kulkee mitä kulkee ja kuluttaa kaiken mitä tankkiin laittaa.

    Muuttujia on kohtuullisen paljon noissa swapeissa niin ei tuollaisiin kysymyksiin ole mitään yksiselitteistä vastausta.
     
  15. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    En jaksanut tarkentaa pilkulleen kysymystä, kun noita suomessakin tehty gmt400 koppaan ja varmaan kokemusperäistä siitä omasta kombinaatiosta josta sitten voi kertoa?
     
  16. -late-

    -late- Gearhead

    Etuperässä ei liene lukkoa joten toi on normaalia. Takapää onkin vähän erikoisempi.

    Mulla on takapäässä tod näk sellanen "liikkeellelähtölukko". Siitä on tossa vähän aiemmin viisasteltukin.

    Hokasin muuan päivänä että ihan jäällä käy aika usein niin ettei se lukitukaan. Jos ei lukitu niin sit voi jauhattaa ihan vapaasti. Välillä toki lukittuu normaalisti. En vielä päässy jyvälle onko se vipstaaki jotenki rikki vai onko jäällä vaan niin huono pito ettei momentti riitäkään painamaan levyjä tarpeeks vaikka vipstaaki toimiskin. Koitin vähän pyöräjarrullakin avittaa mut ei se ihan vielä selvinny.

    Tossa videossa voi olla ettei sutiva pyörä pyöri tarpeeks lujaa eikä levylukko edes yritä lukkoon. Jos siinä lukko edes on. Muuten toi on samaa leikkiä mitä mä kokeilin, mä koitin vaan takavetona.
     
    Muokattu: 6.3.2021
  17. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    En oo tarrasta kattonu onko g80 käkikelloa perässä, ei ainakaan ehjää.

    Läks sitten muutaman tunnin päästä ihan ajaen tosta, oli varmaan sää muuttunu ja ei lipsunu enää.
     
  18. -late-

    -late- Gearhead

    Aivan, tuo nopeusero ei välttämättä riitä heittämään painoja ulos. Ja vaikka riittäiskin niin jos oikein liukasta niin rengaskosketuksen momentti ei riitä painamaan levyjä riittävästi. Harjan varsi puolien välissä tai rengas jäätyneenä maahan auttaa kummasti. Pyöräjarrukin vois riittää levyjen painamiseen.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Käkikellon kytkentätapahtuma on melko brutaali "kerrasta kiini", eikä siihen liity ulkoiset voimat, kuten se onko renkaassa pitoa tai ei. Vaikka molemmat pyörät olis ilmassa, niin toista hidastamalla lukko menee kiinni kertapamauksella.
     
    Mr Banner tykkää tästä.
  20. -late-

    -late- Gearhead

    Oolraits,
    jos se levyjen lukitusvoima ei ole riippuvainen heikommasta rengaspidosta niin sithän mulla on lukko rikki. Ilmankos vähän oudosti välillä kytkee ja välillä ei. Tosi typerää jäädä risteyksiin sudittelemaan mutku en viittis aina nelivetonakaan ajaa kun muutenki huono kääntymään.

    Kattelin vähän videoitakin että ihan rullillakin ja ristiriipunnassa pitäis mennä kiinni. Pitänee ennen ens talvea vilkasta kannen taakse.
     

Kerro tästä muillekin!