Chevy van 6,5td moottori pätkii

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vilram, 3.3.2021.

  1. Vilram

    Vilram 1st gear

    Eli vanin 6,5 td v.98 kone pätkii. Ja lähtee huonosti käyntiin.
    Olen vaihtanut siirtopumpun,hehkut,termostaatit,polttoainesuodattimen,sammutussolenoidin pmd boxikin jo kahteen kertaa ja vika ei vaan ota poistuakseen.
    Tyhjäkäyntiä käy välillä ihan ok ja hetken kierroksillakin. Joskus taas alkaa heti pätkimään. Pari kertaa on sammunutkin tyhjäkäynniltä. Sen jälkeen todella pitkällä startilla käyntiin. Onko enää muuta mahdollista vikaa kuin syöttöpumppu ?
    Mielestäni kylmänä kierrokset soutaa myös vähän.
     
  2. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tarkista että siirtopumppu saa myös sähköä.
    Paras olis muuttaa se heti niin että käy aina kun sytytysvirrat on päällä.

    Siirtopumpun sähköt tulee alunperin öljynpaineanturin kautta eikä anturin kontaktipinnat oikein kestä pumpun kuluttamaa virtamäärää.
     
  3. Vilram

    Vilram 1st gear

    Kiitos vastauksesta. Kävin äsken myös tietokoneessa kiinni niin 0216 injetion timing.... Jotain oli vikakoodi
     
  4. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Eli ruiskutuksen ajoituksesta häiriö.

    Voi olla PMD-poksin kummittelua mutta olet sen jo vaihtanut, tai ajoituksen säätimen jumittelua / optisen anturin sekoilua.

    Tarkista pumpun ajoituksen säätimen toiminta. Löytyy pumpun kyljestä pelkääjänpuolelta.
    Kuvia ja tietoa löytyy "ds4 pump timing stepper motor" haulla.

    Mutta tarkista myös se siirtopumpun toiminta (siirtopaine)
     
    Muokattu: 3.3.2021
  5. Vilram

    Vilram 1st gear

    Kiitos kävin koneessa kiinni niin ajotukset näyttäs olevan kohdillaan.
     
  6. tero79

    tero79 3rd gear

    Tarkistas ny yks klassinen.. ettei oo tankin metalliseen imuputkeen syöpyny reikää tai letku hapertunu.. Imee ilmaa järjestelmään.. ja soppa valmis
     
  7. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tämä seuraavaksi.
     
  8. Vilram

    Vilram 1st gear

    Joo tää on menossa tarkastukseen vkoloppuna
     
  9. Vilram

    Vilram 1st gear

    Arvon tietäjät. Tänään laitoin siirtopumpun tankinpuoleiseen liittimeen kirkkaan letkun pätkä tarkistaakseni vetääkö ilmaa sieltä tankilta päin. Niin nyt kävi ilmi että ei se vedä letkua täyteen ainetta. Letku on lähes tyhjänä. Eli imu ei riitä. Joten olisko pumppu sökö (1kk vanha ac delco) tai sitten vuotaa putket siellä tankin päällä ?
     
  10. tero79

    tero79 3rd gear

    testaa pumpun toiminta ämpärissä.. jos pelaa ni sit vetää ilmaa tankin päästä.. taikka joku klemmari voi olla löystyny josko kumilinjaa ennen tankkia
     
  11. Vilram

    Vilram 1st gear

    Nonnii tänään tein vähän lisää hommia vian eteen. Katoin ettei tul ilmaa tankista.... Ei tule.
    Laitoin syöttöpumpuun jatkuvan virran siten et kun virrat päällä ni käy ja testasin se eka ämpärissä. Se toimii kuten pitää nyt. Sitten löysin ilmauksen yhteydessä sellasen kun normaalia pidempään starttasin niin akku mikä rungossa niin maadotus liitin veti ihan punaseksi. Otin irti ja hion rungon puhtaaksi siitä kohtaa ja hitsasin uuden pultin ja sihen liitin kiinni. Nyt puolentoista tunnin kiihdyttelyiden ja ajojen jälkeen ei ainakaan pätkinyt ja kiihdytin 140km/h asti. Ekan kiihdytyksen jälkeen pätki 2-3sec mut sen jälkeen ei. Oli varmaa josai vielä ilmaa. En tie missä se vika oli loppuje lopuks mut olisko voinu olla nii pienestä kun huonosta maadotuksesta ?
     
  12. tero79

    tero79 3rd gear

    Heps! kyllä voi olla.. hyvä että nyt tuntuu toimivan! kovaa ajoo vaan.. :)
     
  13. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Molemmat akut kannattaa maadottaa suoraan moottoriin että startti saa kunnolla virtaa, ja molemmista akuista kannattaa vetää maajohdot myös koriin.
     
    tero79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!