Pontiaciin puristuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maxvo2, 4.3.2020.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tuossa Pontiacin kansi osiossa olen kirjoitellut 350 Ponun puristusten nostosta.
    Yksi harrastaja vinkkasi, että 283 letukan pikkulohkossa sama poraus. Näin näköjään on. Ja mäntä valikoimaa runsaasti tarjolla. Pattipäätä, tasalakista, venttiilikoloilla jne.

    Männäntapissa on eroa, SBC:n tappi on 1,3716mm pienempi kuin Ponun tappi.
    Puristuskorkeus on SBC:n männissä suurempi (korkeampi riippuen männästä) kuin Ponussa.
    Onkos jollakin kokemusta moisesta yhdistelmästä?
    Vai kannattaako suoraan mennä customi mäntiin?
    Kankien yläpesien uudelleen heloitus, vai onko liian iso ero tuo mainitsemani n 1,4mm? Toki helppo tarkastaa kun poikkeaa Lahden kansityössä ja kysyy asiaa sekä kustannusarviota.

    Ainahan on vielä stroukki kortti, ja kokoanaiskustannus vaikuttaa valintaan. Mutta jotenkin ei tunnu tässä kohtaa hyvältä ratkaisulta.



    Oman koneen kampiakseli hiottiin alikokoon ja kiertokankien kaulat on mitallistettu, eli alakerta sinällään kunnossa. Toki jos mäntien vaihtoon ryhdyn niin lohko porataan ylikokoon.

    Millaisia ajatuksia ja kokemuksia?
     
  2. tero79

    tero79 3rd gear

    Koneistaa männän reiän isommaksi ja samalla muuttaa ton reiän kohtaa männässä ylemmäksi jolloin saadaan lakipinta alemmaksi...
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  3. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Oletko selvittänyt miten pattipäämäntä retureeraa Pontiacin koneessa. Jos siis on puristusten nosto mielessä. Muistelen että joskus High Performance Pontiac lehdessä sivuttiin aihetta. Siinä tyrmättiin idea, koska palotapahtuma hidastuu-> vaatii enemmän sytytysennakkoa->saavutettu hyöty hupenee tähän+ ongelmia nakutuksen kanssa
     
    LPV tykkää tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Eikö siinä pitäis käydä just päinvastoin jos puristukset nousee?
     
  5. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    syttymistapahtuma hidastuu, kun männän laki on liekkirintaman edessä. Näin sitä muistaakseni perusteltiin.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Näin saattaa olla, mutta kun race moottoria ei rakenneta niin onko tuolla niin suurta merkitystä . Varsinkin kun nyt ruttu jossakin 7.9 -8.0 huitteilla. Paljon kuitenkin myydään KB :n pattipää mäntää moneen myllyyn. Luulisi että maltillinen Rutun nosto kuitenkin antaisi enemmän hyötyä kuin optimaalinen palotapahtuma matammalla rutulla?
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Joskus aikoinaan "viritettiin" juuri tuollanen matalapuristeinen 350 Pontso imu- ja pakosarjojen vahdolla, kansien porttauksella ja maltillisella virinokalla, mutta puristusten nostoon ei ollut aseita.
    Voi helvetti että oli laiska alakierroksilla. jossain 4 tonnissa vasta alkoi innostumaan.

    Myöhemmin samat kannet, nokka ja sarjat laitettiin 455:seen alakertaan, jolloin ruttuakin tuli lähelle 11.
    Oli aika vaikea uskoa että näissä koneissa oli mitään samaa, niin hurjasti sitä voimaa tuli.
     
  8. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Ei taida maksaa vaivaa alkaa tuota 350 kovin viilailee. Puristusten nostoon on kuitenki "helpoin" hommata pienempi palotilaset kannet. Toki nuo Ponun kannet on kyllä sitten kiven alla.
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jaahas. Palataanpa aiheeseen.

    Budjettiremppa onnistui ja ei onnistunut Ponun 350 myllyyn. Reilu 3000ml tuli tuli Ponulla liikuttua viime kesänä. BB Motorsin Jukka sääti keväällä Quadrajetin ja sytyt kohdille niin hyvin kuin pystyi. Ei kuitenkaan saatu säädettyä tasaiseen käyntiin ja hiukan "tikutteli" käyntiä alusta asti. Jukka sanoi jo säädön aikana, että jotain hämärää myllyssä on...
    Käynti heikkeni hiukkasen pitkin kesää. Tsekkasin syttyjä, tulppia, puolaa, jakajaa.
    Imuvuotoja jne jne. ei löydy vikaa.
    Puristuspaineet olivat tyydyttävät pl. 4 pytty.
    Ohivuodot sitten kertoivat jo enemmän. 4 pytyssä 80% ohivuoto, muutamassa muussa mitä sitten sitten mittasin oli 30 - 40 % luokkaa. Väljä mikä väljä uusista renkaista ja hoonauksesta huolimatta.

    No kannet pois ja kone purkuun. Männät, venat ja kannet kuin "puolimiljoonaa" ajettu mylly paskoilla mineraaleilla. (ei kuitenkaan ajettu paskoilla öljyillä) Hyvin oli hurvuutellut öljyä läpi. Toki jouduin lisäämäänkin pari litraa öljyä kesän aikana, eli eipä tuo yllätys ollut.
    Vakionokka ja nostajat jotka uusin ja nyt ovat koneessa, ovat todella siistit, kuin uudet.
    Dekki ja kannet plaanattu valmiiksi samoin kampura hiottu .10" alikokoon ja kankien alapesät mitallistettu. Koska kyseessä numper mätsing tekniikka, päädyin että 350:llä jatketaan ja rojekti nelisatkun laitoin myyntiin.

    Siis uudet kustomimännät tilaukseen. Odottelen kotimaiselta toimittajalta vielä vahvistusta että valmistaja pystyy tekemään männät joita tavoitellaan.
    Staattinen ruttu pitäisi asettua 9.5 paikkeille.

    Kannet peruskunnostetaan samalla. Uudet venat/ ohjurit/ seetirenkaat retskut ja jouset jne.
    Venttiilien mitat pysyvät vakiona Imu 1.96 ja pako 1.66. Venttiilien pituus myös tarkoitus säilyttää vakiona, eli 4,98"

    Nokaksi olen tuumitellut Compilta joko P XE262H-10 tai XE256H .
    Tuo 262 tuntuu houkuttelevalta, Ponusssa piitkä välitys 2,78, TH-350. Nyt vakio turbiini, mutta kaverilla hyllyssä jouten ehjä n +500 vakiota löysempi turbiini.
    Joten luulisi tuon 262 nokan sopivan yhdistelmään vai??

    Millaisia jousia raati suosittaa?
    Mitään rallattelu konetta en tee, eli tuskin kiertää käytössä maksimikierroksia lähelläkään. Tai jos kiertää niin sitten kerran pari kesässä korkeintaan.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jousiksi voit pistää Compin 988-16, sellaset tuli yhteen 389 koneeseen juuri 262 nokan kaveriksi.
    Niillä tulee napakat seetipaineet, mutta jousijäykkyys on hyvin kohtuullinen että kestää nokkakin paremmin.
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eli kanteen ei tehty muutoksia, vaan vakio mitoituksilla rakensit kannet?

    Retainerit kannattanee uusia samalla.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei niihin kansiin ainakaan tarvinnu muutoksia, jos oikein muistan.
    Retainerit oli 743-16.
     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kansitemppa alkaa olla finaalissa. Lahden kansityössä uusittiin ohjurit, laitettiin pakoseetirenkaat ja imuventtiiliin hiottiin uudet seetit.
    Imuvena sbc 2,02 lautasella ja pakovena pontiacin 1.77. Venttiilit ferrean 5000 sarjaa.
    Eilen mittasin kaikista jousista (comp 988-16) asennuskorkeuden paineet ja samoin maksimi noston paineet. Asennuskorkeutena valmistajan suositus 1,6” ja maksimi noston mittasin nokan ( comp xe 262 h) pakonoston mukaan.
    Paineen mittauksessa compin jousipaine mittari. Mittari ilmoittaa paineen PSI:nä. Asennuspaine 110-108 psi ja aukipaine 220 psi kun mittasin. Mutta mittaushan ei kerro paljonko paine on lbs:na! Vai onko vain asennettava vakio korkeuteen ja luotettava että homma ok. Nokka suosittaa juurikin noita jousia mainitsemallani asennuskorkeudella. Ja venttiilijouseen jää vielä n 2,5. -3 mm puristusvaraa.
    Nimim. Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.... vai?
     
  14. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Eikös noissa mittareissa 1psi ole 1lbs
     
    artsiracing tykkää tästä.
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Laajennetaanpa hieman...
    Huomenna poikkean Marteliuksella ja tarkoitus teettää pakoputkien lähdöt RA-pakosarjoihin. Marteliuksella ei ole A-koppa Ponuun malleja ko. sarjoille, mutta Firebirdiin on. Onkos joku Ponu äijistä vertaillut olisiko isoja eroja F/A korin lähdöillä? Pakosarja/ vaihteisto setti kuitenkin on sama. Tavoitteena vain saada putket auton alle ja sitten jatkaa ja sovitella vanhoilla putkilla kun ovat varsin hyvät.
     
  16. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Jenkkimittojen jousipainemittareissa olevan männän pinta-ala on 1 neliötuuma. PSI kun on paunaa neliötuumalla ja mäntä on neliötuuman, mittari antaa silloin näppärästi suoraan paunalukeman, eli lbs.
     
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    UPS toi tänään laatikollisen ruttua Ponun 350 koneeseen. Butlerilta tilatut männät ROSSin valmistamina. 12,7 cc patti. Lähellä kymppiä mennään…
    Saas näkee mitä tulee.
     
    J.J. ja Charger´69 tykkäävät tästä.
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Lahden Kansityöstä soitettiin tänään, että kone valmis noudettavaksi. Heti hyppäsin Myötätuulen nopeaan Scudoon, lohko ja muut osat pois. Tällä viikolla aiemmin koekasasin ja tarkastin että kaikki sopii pyörimään. Paljetta milli, pakovena tapasi sinitarran ja rakoa vielä 3mm. Imuventtiili ei edes tavannut sinitarraa. Tarrapötkylöillä kuitenkin paksuutta n 5mm.
    Kiva katsoa millainen kone syntyy. Ruttua pitäisi nyt olla noin kymppi.

    Niin ja UMI:n takatukivarretkin olivat tupsahtaneet tänään oven taakse.
    Täytyy panna kypärä syvälle päähän. Eihän hommat voi näin sujua.
     
    three hundred ja Vermilion tykkäävät tästä.
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Laita kuvia jos ei oo liian iso homma tälläisistä kiva saada kuvaa.
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Onhan noita kuvia, mutta kun en hilloa niitä missään kuvapalvelimessa. Olen hiukkasen norsu näissä some hommissa.
    Onhan mulla tälläkin foorumilla muutama tuttu jolle voisi tuupata kuvat jos vaikka suostuisi ne tänne laittamaan.
     

Kerro tästä muillekin!