oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Juu tämä käsitys minullakin on....
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Löysinpäs mun koneesta:

    1-4 hiottu .0025"
    5 hiottu .0035"

    Mut tää on 350 sitten. Mutta ainaki todistusaineistoa siittä että mullakin 5:nen on isommilla välyksillä.

    Isot välykset, hi-vol öljypumppu, iso öljypohja. Aika näyttää miten kestää.
    5w-40 täyssynteettistä koneessa ja paineet bueno. Maksimi pyörii 50psi kieppeissä ja nousee melko heti sinne. Tyhjäkäynti muistaakseni siinnä 20-30psi. Tuoltaha tuo löytys ku jaksais kaivaa omia tekstejä.
     
    FeV-8 ja markoyt tykkäävät tästä.
  3. markoyt

    markoyt 3rd gear

    No nii tuota 001" eroa muistelin minäkin ja näin se siis on...
     
  4. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Muistaakseni trovatokin ihmetteli kirjassaan, miksi olds koneissa on väljempi välys vitosen laakerille, kun muilla merkeillä, ainakin gm:llä, on sama välys kaikissa.

    Hän teki aina samalla välyksellä kaikki.

    Minun kampuraan ajettiin kaikkiin sama, n.0.08mm, eli vähä rapeat 0.03'

    Jos kierrokset nousee harvemmin yli 5k rpm, tuolla välyksellä tuskin on mitään tekemistä kestävyyden kannalta.
     
  5. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Ok.Nii se varmaan on ja eihän tuo mikään kisakone olekaan.
    Onko kellään noita KB277 mäntiä
    Oldsissa....noissa on tapin keskeltä 1.750" männän laelle...kun vakiomännissä 1.720"....minun mittauksilla kun dekki putsataan....0,1-0,2mm nii tulis aika lailla 0 dekkiin
     
  6. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Päivitetääs vähän mitä tullut tuuskattua....

    Lohko kävi koneistamossa saamassa uudet nokkalaakerit. Kakkos laakeri asettui tiukasti, ykkönen pyörinyt lohkossa enemmän, ja työstänyt laakeripesää. Olivat täyttäneet megametallilla ja oli kuulemma pirun hyvä tullut. No, sen näkee sitten...
    Nokan 2 eka kaulaa oli jäänyt howardsilla kiillottamatta, tämän totesivat koneistamossa. Nyt kaulat hiottu ja ok.

    Eaglelta tuli uusi kampura, joka kävi puntituksilla. Pikku moka tuli siinäkin. Veiviin jäi epähuomiossa vanha .010" alkoon laakeri. No, uudessa akselissa tietenkin std koko, ja std laakeri painaa 4grammaa vähemmän, kuin alikoon laakeri..
    En tiiä haittaako tuo? Toisaalta 0.004kg X 6000rpm on 24kg. Tämä kerrottuna 8 veivillä on jo lähes 200kg, aika paljon siis epätasapainoa. Auttaisikohan, jos lisäisi gramman tai pari dampperiin ja vauhtipyörään?

    Runkolaakeri välykset oli kaikissa hienosti 0.003". Veivin laakerit oli kaikki n. 0.05mm, hieman ehkä tiukahkot sika poljentaan, menee kyllä varmaan, kunhan ei kaada 50w tai 60w loppuisia öljyjä koneeseen.
    Nokkaa tuossa ajoittanut, hommasin cloyesin race billet jakopää setin rokkiautosta, joka on tarkoitettu linjahoonatulle lohkolle. Ketju nyt napakka, muttei liian kireä. Boonuksena 8 + / - eri ajoitus uraa 2 asteen välein. Urat ei toki siellä päinkään(parin asteen sisällä ilmoitetusta) std merkeillä nokka oli melkein 3 astetta jäljessä. -2 asteen uralla pääsin nokkakortin lukemiin, ja päädyin siihen.

    Seuraavaksi pitäisi pähkäillä puristuksia. Aiemmalla lunatin woodoo nokalla kovassa vedätyksessä olin kuuntelevinani pientä nakutusta. Max ennakot oli silloin joku 36°. Howardsissa on 4° 0.05" asteita enemmän imupuolella, pakosella 1,5° kuin lunatissa.

    Tiivisteinä oli mls 3kerros pahvit, 0.032" paksuina, ja puristukset n.10.8:1.
    Ajatuksissa ollut, että laitan kuparisprayn kanssa samat tiivisteet uudelleen. Ainakin trovato kertoi kirjassaan, että on käyttänyt samoja tiivisteitä ilman ongelmia.

    Nokasta vielä, että imu on 0.05" auki 43° abdc. Kokonaan imu sulkeutuu n. 80° kohdalla, ja on auki 0.1mm vielä 72° abdc
    Tulipas paljon juttua, laitetaan lisää, kun homma etenee.

    Kirjoitus häröt laitetaan laphroaigin piikkiin, kippistä isolohkomiehille
     
    -Skeletor-, Joe Hunt ja Inlinee tykkäävät tästä.
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Moi.
    Mikä woodoo nokka oli?
    Ei toimi enää vanhat linkit.
    Yritän vaan saada käsityksen missä (dcr) menee nakutusraja tommosella combolla.
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No voi helvata, ei sekään ihan maaliin menny.
    Puntitukseen en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata.

    Cloyesista sama huomio. Tai nokasta. Jompi kumpi oli 6 astetta väärässä muistini mukaan ( vihkosta löytyis tarkka), ja juurikin niin päin et sai vetä retardille sitä. Eli oliskohan se vika näinollen Cloyesissa. Tuo tuntuu olevan enempi sääntö kun poikkeus kun lueskelee että Oldsin jakopäät ei ole ihan kohdilleen koneistettu.

    Eiköhän se siittä lähde etenemään. Kohtahan on kelitki vasta parhaimmillaan, ehtii hienosti valmiiks kesäks jos vaan osat löytyy.
     
  9. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tolla sun Howardsilla tulee aika lähelle samat dynaamiset kuin VooDoollakin, ei ainakaan kovempia.
    Ja jos kovassa vedätyksessä on yhtään kilistelytaipumusta, niin siltä kierrosalueelta pitäis saada ennakkoa vähän pois tai vastaavasti rikastettua, jos epäilys että laihalla.
     
  11. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Näin aattelin itekkin. Kokeilen tuota voodoota vielä lohkoon, siinä pitäis ainakin yksi imunokan ramppi olla ehjä. Näkee sitten tarkat sulkeutumis asteet, niin voi vielä paremmin verrata keskenään
     
  12. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Homma edistyy:). Koneistamossa sanoivat, että 5grammaa lisää molempiin päihin, niin on taas balanssissa.

    Vähän otti myös takapakkia, mutta siihenhän on totuttu... Oma tyhmyys on omaa tyhmyyttä. Koneen kiristys momentteja silmäillessäni, huomasin että tehtaan manuaali sanoo, että runkolaakeripukit 1-2-3-4 80lb/ft ja vitonen 120lb/ft.

    Sitten löi kärjet päässä kipinää, ja kuin nyrkin iskusta leukaperiin tajusin osasyyllisen aikaisemmalle runkolaakerituholle.

    Arp studien ohjeessa sanotaan kiristys momentiksi 3 eri vaiheessa 110lb/ft. Tottakai tuo on siis varmaankin se maksimi momentti, minkä pultti kärsii kiristää. No, mulla on nyt kaikki pultit arp rasvan kanssa vedettynä 110lb/ft.

    Onneksi kone vielä pukissa, joten selviän öljypohjan irroituksella ja pulttien uusinta kiristyksellä.

    Kaikki muu onkin valmiina, ja kenties viikonloppuna pääsee nostamaan konetta keulille.
     
    Muokattu: 21.4.2021
  13. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Täällä ei mee nii hyvin.Tilasin männät,laakerit ym romppeet talven aikana tuohon omaan 455 BBO:siin.Kampura oli jo koneistamolle tarkastettuna ja olin lähdössä viemään kamoja sinne....talviloman pari viimeistä päivää käytin rassaamalla nostajalinjat lohkosta ja fiksasin öljykanavat ym.Lopuksi kiillotin nostajalaakson ja pyöristelin paikat....siinä vielä aattelin että pukkaan kaapimella dekkitasot puhtaaksi tiivistejämistä......ensin katoin että onpa syvä naarmu.Lähempi tarkastelu alkoi vituttamaann, kahdesta kohti dekkitaso halki.....nestekanavasta lohkon ulkopintaan....pakosarjan puolelta.Ostin koneen aikoinaan paikaltaan öljyt ja nesteet sisällä ...flektistä jokeen.Purin saman tien kun toin kotiin ja lohko ollut tyhjänä tallissa siitä asti.Tuskin myyjäkään tiesi kun oli pakosarjan alle tihkunu ja siitä kuumassa haihtunut.Joo siinä olis jollekin sheriffin F:llä 455 puhallettu ja epoxi pohjamaalattu harmaa lohko...stanukoossa.Jos haluaa pöydän tehdä tai jopa korjata käyttöön vm -70.H 50e.....sori ot kaupittelun suhteen.Ite en jaksa katella tuota.
    N kampura ja melkeen kaikki muut osat oon myynyt.Keskityn nyt noihin Olds 403:siin kun niitäkin on pari tuossa tallissa.
     
    Muokattu: 21.4.2021
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mistä kaukaa lohkon sais hakea? Nimenomaa pöydäks
     
  15. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Löytyy Oulun ja Kemin välimaastosta eli Iistä
     
  16. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Se ei tietääkseni ole mikään max-momentti minkä kestää,vaan se mihin ne vedetään.
    Yleensä siis ARP naulat laitetaan ARP:n ilmoittamaan momenttiin.
    Ei tehtaan.
    Jos rk-laakerivaurio niin en äkkiä usko että tuosta johtuu,runkopukeissa epäkeskoa,cap-walkia mikä tais olla yllättävän yleistä OLDS:lla,kampuras heittoa tai väärät välykset.
     
  17. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Onko tämä 0-dekissä?
    Aika lähelle viet,kannattaa pitää huoli männän heilahduksesta,perus männillä aika paljon heilahtaa ylhäällä.
    Voihan sen ajaa vaikka .020" päähän kannesta mutta meet enemmän riskille kuin hyödylle ellei asiat otettu huomioon ennemmin rakentelussa/osissa

    Jos nokka laahuri ja hydy niin tarkkojen asteiden mittaaminen haastavaa,siksi useat nokka valmistajat ilmoittaa ne pienellä nostolla.

    Jos vedätyksessä ilmenee nakutusta ja sattuu olemaan ne hennot jouset jakajassa niin vaihda toinen jäykemmäksi,hidastat ennakkokäyrää pikkasen ja se saattaa helpottaa,tai sitten molemmat jäykemmiksi.
    Voit tietenkin max ennakkoa tiputtaa mutta ongelma on ennen vääntöpiikkiä,ei max rundeilla.
     
  18. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    On 0 dekissä. Tiivisteet olikin 0.036" eli vähän alle millin mäntä/kansi välys. Mun mielestä ihanteellinen välys.

    Oldsissa on ohuehko valu lohkon ja runkopukkien/ rk laakerilinjan välillä.
    Uskon nyt kolmannella kerralla mielummin tehtaan momentteja.
    30lb/ft yli ohjearvon, voi saada jo runkolinjaan pientä vääristymää. Nuo runkopukit on melko pehmeää materiaalia.

    Nokkana hydyrulla
     
    markoyt tykkää tästä.
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä jos runkopukeilla meinaa jotain muuta pulttia käyttää kuin vakioo niin silloin se täytyisi uudelleen koneistaa runkolinja pyöreäksi, ja käyttää sitä momenttia mitä pulttien valmistaja sanoo.
    Samassa yhteydessä kannattaa kriittisesti tarkastella että runkopukki on kireä kyljistään lohkoon, ja jos ei ole niin tehdä korjaukset siihen asiaan ennen runkolinjan koneistusta.
     
    chevy 2 ja Herje tykkäävät tästä.
  20. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Runkolina on aarporattu, kun oli aiemmin kiero. Sitä en tiedä, onko aarporaus tehty 110lb/ft vai 80lb/ft momentilla.
    Runkopukit on tiukat, joutuu kopistelemaan paikoilleen, joten capwalkkia ei ole. Lisksi mulla on runkopukit yhdistetty girdlellä.
     

Kerro tästä muillekin!