Jäähdytin neste vuotoa 6.5td

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja juuv8, 6.4.2021.

  1. juuv8

    juuv8 1st gear

    Onko kellään vuotanut nestettä vesipumpun kautta jakopäähän öljyn sekaan, onko edes mahdollista??
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei ole mahdollista, tai siis osittain on mutta ei silloin vika ole pumpussa vaan jakopään kopassa joka ruostunu puhki pumpun takaa.
     
  3. juuv8

    juuv8 1st gear

    Eikös pumppu ole kiinni Jakopäänkopassa, tai siinä levyssä? Se siis ei voi vuotaa muuta kuin että olisi ruostunut puhki?? Jos venttiilikopan sisälle ilmestyy nestettä, syy ei voi olla muualla kuin kansissa, vai??
     
  4. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Tai sitten tiiviste pumpun ja kopan välissä pettänyt. Tällöin kyllä olettavasti vuotaisi myös ulospäin nestettä ensin?
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Yhdellä tutulla kahdesta 6.5 koneesta oli lohkon murtunut kannenpulttien kierteistä. Meni jäähdytinnestettä öljyn sekaan.
     
  6. Kaverilla oli 6.2 ja se vaihtoi siihen kannet. Voisiko se vika olla siellä kansien, kannenpulttien tai kansipahvin suunnalla?
     
  7. Solvent

    Solvent 3rd gear

    On kyllä enempi sääntö kuin poikkeus että noi lohkot(ennen optimizerin tuloa) on halki, yleensä sieltä runkopukkien luota. Se että kuinka paljon se haittaa ja kuinka suuri se halkeama on niin onkin eri asia. Sama asia noissa kansissa. Viisaammat korjatkoon, mutta heikko valu syynä. Tietenkään ei auta, jos konetta ei oo huollettu muutenkaan, jakoketju venynyt, ohjelmoitu yms.

    Jokusen tommosenkin kans tullu puljattua, en oo ite kyllä moista omistanu. Jotta ei ihan off topic mene, niin onko juuv8 poissulkenut mahdollisen kannentiivistevian? Vuotaako myös ulospäin nestettä jostain kohtaa?
     
    Muokattu: 7.4.2021
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Aika pitkän lenkin joutuisi neste kiertämään tiivisteen sisällä.
    lohkon puolella on valussa ura jakokopään ja vesikanavien välissä joka alapuolelta auki.
    Tietysti jos joku on sen tukkinu liimalla niin sitten mahdollista.
    https://www.65turbogarage.com/images/timing-housing-drain-holes-resized1000px-watermarked.jpg
     
    exchevelle tykkää tästä.
  9. juuv8

    juuv8 1st gear

    Kannentiivisteet vaihdettiin, olisko ollut kolme vuotta sitten. Silloin turbon puolen tiivisteessä oli vikaa. Viime kesänä huomasin nesteen vajausta, mutta en ulkoista vuotoa. Syksyllä laitoin auton seisontaa, tarkoitus kartoittaa neste häviötä ja tehdä muutakin. Aloitin tekemällä paine testiä, eli laitoin painetta vesitilaan ja paine katosi hiljaa, mutta nestettä ei ulos vuotanut. Seuraavaksi alkoi kansien purku. Venttiilikopan irrotuksen jälkeen turbon puolen kopan alta löytyi vihreää nestettä öljyn päältä, ihan etureunasta, öljykanavan alapuolelta ja harmaata mömmöä joka puolelta, myös kuskin puolen kopan alta. Kansien irrotuksen jälkeen ei tiivisteissä ollut havaittavissa mitään samanlaista vikaa, niinkuin edellisellä kerralla( edellisellä kerralla tiiviste meni ajossa ja nesteet pihalle). Samalla kerralla otin myös öljypohjan pois, kartoittaakseni pukkien kunnon. Ilokseni katsoin, että tässä on uudempi lohko(auto vm-98 pickup) kun ulomman pultit on pienemmät kuin sisemmät. (Olen ymmärtänyt, että silloin on kyseessä uudempi lohko??) Tarkemman tutkimisen jälkeen yhdestä pukista löytyi n.2cm halkeama , mutta ajattelin, että kestää niin kauan kun kestää ja pistetään sitte vaikka uus motti jos ei muuta. Voiko siis tämä 2cm halkeama laakeripukissa aiheuttaa nesteen katoamista, vai onko jossain lisää halkeamia?? Autolla ajettu reilu 200tkm, vain...
    Kansia ei ole nyt, eikä edellisellä kerrallakaan koeponnistettu. Viime kerralla kannet työstettiin.
     
  10. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Ok eli ropleemaa on siis ollut aiemmin jo. Mulla tosiaan ei niin varmaa tietoa Sevyistä, mutta... Oon ymmärtäny että nimenomaan noi 97-2000(?) vuosien lohkot on pahempia ratkeemaan kun GM teki poraukset öljysuihkuille joka heikens entisestään tota lohkoa. Noissa lohkoissa ne säröt voi jatkua pitkällekin. Vasta 2001 ne lohkot muuttui paremmiksi. Aika hyvin löytyy itseasiassa aiheesta kun nopeasti googlettelin.6.5 td web cracks tms.... On jo aikaa siitäkin kun tommosen patin oon purettuna ees nähny.
    Rehellisesti sanoen itse en kauhean paljon uhrais aikaa(ja rahaa) tommosen tutkimiseen, tietty jos halua on niin...
    Ei ne kait kummosia pyydä uusista peruskunnostetuista koneista. Jos taskut on syvät niin optimizer tai p400. On vaan todella arvokkaita. Käytetyn kanssa on sitte aina arpapeliä tietenkin.
    Joku fiksumpi vois neuvoa kuinka tosta kannattaa lähteä tutkimaan, jos meinaat vielä atomeiksi sen laittaa. Niin ja mun mielestä se koeponnistus/särötarkastus tommosen rempan kanssa kulkee vähän niinku käsi kädessä. En ainakaa nää syytä miks se pitäis jättää pois
     
  11. juuv8

    juuv8 1st gear

    En millään viitsisi alkaa ostamaan mitään käytettyä, samaa paskaa saa kumminkin. Auto on hyvä ja siitä tykkään, joten ennemmin laitan jonkun parannetun version tilalle. Noh, maksaahan ne, mutta jos ajattelee että alkaa autoa vaihtamaan, niin kympin kun laittaa väliä saattaa saada vielä huonomman. Jos sen rahan laittaa vaikka uuteen mottiin, niin silloin tietää mikä peli on alla. Toki nämä on maku asioita. Tällä hetkellä kannet on pöydällä ja odottaa seuraavaa liikettä. Mutta jos väki tosiaan ajattelee, että lohkossa/kansissa on vikaa, niin silloin tuo motti saa jäädä ja pitää hommata uusi...
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Liiman kanssa pinnapultit paikalle ja muttereilla kansi kiinni. Noin kuulemma lohkon kierremurtumia korjataan. Älä vaan kysy mikä liima tohon käy mutta noin.
     
  13. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Kyllä tutkisin ne kannet ensiksi.
    Ei tuollainen parin sentin särö runkopukeissa vielä mitään nestevuotoja aiheuta kun ei tuollanen ~15senttinenkään vielä muuten oireillut kuin romahduttamalla öljynpaineet kun nokan laakeri irtosi pesästään.

    [​IMG]

    Optimizeriä ei taida oikein saada järkevästi mistään ja ainakin juutuupista löytyy pätkiä joissa tuo optimizerikin on saatu halkeamaan.

    P400sta löytyy vielä vähemmän kun sen valmistaminen taisi olla kokonaan lopetettu. Se olisikin oikeasti paremmin tehty kun siinä on runkopukit+lohkon helma tehty oikeasti järeästi.
     
  14. juuv8

    juuv8 1st gear

    Kuinka huolissaan pitää tuollaisesta n.2cm halkeamasta olla kestääkö normi käytössä ilman virityksiä kuinka pitkään ja minkälaiset on ensi oireet kun halkeama tuolta suurenee? Tietääkö kukaan minne Pohjanmaalla kannattaisi viedä kannet tarkastukseen?

    Mitä nuo koneet on mitä rapakon takana myydään, ns.paranneltuja versioita, hinta haarukka 3500-7500€ riippuen lisälaitteista?
     

Kerro tästä muillekin!