Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    On jotenkin kutkuttavaa miten määrätietoisesti yhtiön vanha nimi Suomen Sisu Oy on häivytetty olemattomiin niin kuin mitään sellaista ei koskaan olisi ollut olemassakaan.
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. Jusmo

    Jusmo Gearhead

    Ajan henki on pyyhkiä pois epämiellyttävät asiat historiasta tai kaikki missä voidaan nähdä rasismia. Kirjoitetaan historia uusiksi niin ettei kukaan pahoita mieltään...
    (Mites, onkos täällä muita kenelle tulee suomenlipun valkoisesta väristä rasistisia viboja?)

    Huono (ja toistaiseksi) vitsi...
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Muiden muassa tuosta yllä mainitusta syystä kannattaa säästää vanhaa painettua sanaa 20-30-40-50-60-70-luvuilta jotta olisi edes vähäinen aavistus siitä miten asiat ja ajatukset olivat ennen. Nykyinen Marin-Ohisalo-Andersson klikki pyrkii systemaattisesti kirjoittamaan menneet ajat uusiksi.
    Silleen niin kuin ne heidän mielestään olisi pitänyt olla.
     
  4. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Oliko tämä jokin vitsailu?
    En ollenkaan pidä siitä, että harrastukseen liittyvät asiat yritetään politisoida, toivottavasti ymmärsin väärin...
    Sellaista yhtiönimeä kuin "Suomen Sisu" ei ole ainakaan Sisu-kuorma-auton historiaan koskaan liittynyt. Sisua valmisti Suomen Autoteollisuus Oy. Ohessa lehtimainos vuodelta 1932. Suomen Autoteollisuus Oy myös markkinoi Sisua ja muita merkkejä ainakin 80-luvulle saakka. Muistan myymälöitä muutamassa kaupungissa. Fact check.
    [​IMG]
     
    hartsa69 ja Bukero tykkäävät tästä.
  5. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Vastaavasti lehtimainokset vuosilta 1937 ja 1961[​IMG] [​IMG]
     
    hartsa69 tykkää tästä.
  6. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Sen verran muistini teki minulle tepposet, että Suomen Sisu Oy ei ollut yhtiön vanha nimi vaan Tor Nesslingin kokonaan omistama yhtiö, joka oli Suomen Autoteollisuus Oy:n pääomistaja ja sen ohella omavalmistuksen ja maahantuonnin vähittäismyyjä. Nimi on tuttu mm. lukuisilta rekisteriotteilta.
     
    Muokattu: 7.4.2021
  7. kingsway

    kingsway Gearhead

    Pörssitiedon sivuilta seuraava lainaus (puhelimella operoitu joten voi olla hieman kökkö):

    Oy Suomen Sisu Ab (1951), Helsinki. Per. verotuksellisista syistä hoitamaan Oy Suomen Autoteollisuus Ab:n valmistamien sekä edustamien (engl. henkilöautoja) autojen vähittäismyynnin. Lisäksi yhtiö oli S. Autoteollisuuden pääomistaja ja omisti kiinteistöjä. Op. 30 Mmk. Omistaja Tor Nessling 100 %. 1974 Nessling-säätiö 100 %. Nimi v:sta 1981 Oy Jäätsaari Ab. Purettu 1985.
     
  8. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    "O/Y Suomen Autoteollisuus A/B perustettiin vuonna 1931 valmistamaan kuorma- ja linja-autoja. Auton sisäisenä työnimenä oli alusta alkaen ”Sisu”. Ensimmäiset autot valmistuvat vuoden 1932 kesän ja syksyn aikana. Vuonna 1934 yhtiö aloitti suomalaisten Olympia-moottoreiden käytön sekä alkoi valmistaa myös raitiovaunuja. Vienti ulkomaille käynnistyi vuonna 1936. Vuonna 1939 vuosituotanto ylsi ensimmäisen kerran 300 autoyksilöön.
    Vuonna 1943 Yhteissisu Oy -niminen yhtiö valmisti Sisu S-22 -kuorma-autoja. Suomen Autoteollisuus valmisti tänä aikana mm. Sisu S-15 -linja-autoja. Yhteissisu rakennutti tehtaan Vanajan pitäjään ja myöhemmin yhtiö jatkoi toimintaansa Vanajan Autotehdas Oy -nimisenä valmistaen Vanaja-merkkisiä kuorma- ja linja-autoja. Vuonna 1949 Suomen Autoteollisuus teki paluun kuorma-autojen valmistuksen pariin. 1950-luvun malleja olivat kevyt kuorma-automallisto Nalle-Sisu, keskiraskas kuorma-automallisto Kontio-Sisu ja raskas kuorma-automallisto Jyry-Sisu. Keskiraskaat linja-autoalustat saivat mallistonimen Ilves-Sisu. Nykyisen Oy Sisu Auto Ab:n tehtaat toimivat edelleen Karjaalla. " - "Suomen Sisu AB" oli Tor Nesslingin sateenvarjoyhtiö, jolla ei ollut suoraan tekemistä autovalmistuksen kanssa. Tuollaisia pöytälaatikkoyhtiöitä on historiassa (ja nykyisyydessä) satoja tuhansia. - Mistä syystä tuo tuntematon taustayhtiö pitäisi kaivaa esille? Nesslingillä tuskin oli poliittisia tai isänmaallisia ajatuksia nimetessään holding-yhtiötään...
     
  9. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    No itseäni ainakin kiinnostaa yhtiö, jonka omistuksessa oli mm. toinen Helsingissä liikkuneista Bentley-autoista mutta voin kyllä pitää tämän kiinnostukseni piilossa päivänvalolta jos se noin pahasti närästää.
     
  10. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Sorry, ei ole tarkoitus mollata, jos kyse vain kiinnostuksesta jotain rek.otteesta löytynyttä yhtiönimeä kohtaan. - mutta myöntänet, että aloituksesi oli hieman provosoiva... Kirjoitit:
    "On jotenkin kutkuttavaa miten määrätietoisesti yhtiön vanha nimi Suomen Sisu Oy on häivytetty olemattomiin niin kuin mitään sellaista ei koskaan olisi ollut olemassakaan."
    Halusin vain huomauttaa, ettei moisen yhtiön nimeä mikään taho ole "määrätietoisesti häivyttänyt", kun se ei ole julkisesti koskaan ollutkaan suurelle yleisölle esillä. Sisu merkkiseen kuorma-autoon sen osaa yhdistää lähinnä veroviranomainen, ei muut tahot. Yhtiön omistaja on muuttanut nimen v.1981 ja lakkauttanut yhtiön 1985, joten ei sitä sen kummemin ole tarvinnut kenenkään häivyttää. Pientä närästystä on ehkä omiaan aiheuttamaan, että sanapari "Suomen Sisu" esiintyy nykyään ihan erilaiseen toimintaan liittyen. Toimintaan, jota ei ole syytä näillä foorumeilla käsitellä. Autoista ja niihin liittyvistä asioista voimme jatkaa avoimesti päivänvalossa ja hämärässäkin...
    Ystävällisesti, tinareki.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Jaaritteluvaroitus!

    Myönnän auliisti pienen provokaation, mitään keskusteluahan ei synny ilman pientä hankausta ja jätän kirjoittamatta tännekin paljon tyhjänpäiväisiä myötäkarvaisuuksia. Kirjoittelen useimmat huomioni mieli- ja muistikuvieni varassa, koska ne ovat sellaisina totta ja ainakin omasta mielestäni sikäli mielenkiintoisia, että niihin on usein hauska myöhemmin palata. Tein autohistoriallisia muistiinpanojakin vuosikaudet pyrkimällä totuuteen ennen kuin ymmärsin, että on paljon tärkeämpää säilöä niitä väitteitä taustatietoineen, jolloin kerätty materiaali toimii tutkimusaineistona myös myöhempinä aikoina kun käsitys koko asiasta on muuttunut joksikin aivan muuksi.

    Suomen Sisu Oyn tapaukssa mielikuvani on, että nimi on ollut aiemmin paljon enemmän esillä, onhan tässä internet-lähteitäkin koluttu jo yli 30-vuotta, mutta tässä ajassa jäljellä on enää tuo pörssitiedon lyhyt kuvaus ja maininta SAT:n suunnatusta annista 1964. Se voi perustua siihen, että aika on rapauttanut 40 vuotta sitten käytöstä poistuneen nimen jäänteitä, mutta mielikuvani on ollut että jonkinlainen puhdistuminen on tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana. Pidän kiinni mielipiteestäni, että Suomen Sisu Oy oli kuitenkin niin keskeinen Suomen Autoteollisuus Oy:n liitännäinen hoitaessaan kotimaisen tuotannon jälleenmyyntiä ja automaahantuontia, että yhtiön nimen puuttuminen Sisua koskevilta wikisivuilta vaikuttaa linjavalinnalta. Mitään kovin voimakkaita näkemyksiä en asiasta ajatellut esittää sillä aihe ei ole erityisen tuttu vaikka Sisukin on alkanut ajan kuluessa kiinnostaa alati enemmän.

    Sikäli tunnistan kyllä porttiteorian tässä autoharrastuksessakin. Joku biologi sanoi aikanaan, että kaikki alkaa kukista ja perhosista, mutta todella kovat jätkät päätyvät lopulta vääjäämättä heiniin ja kärpäsiin. Omalta kohdaltani täytyy saoa, että ymmärrän hyvin heinien ja kärpästen viehätyksen ja oma autoharrastukseni on levinnyt jenkeistä ja urheiluautoista vähitellen koskemaan ihan kaikkea Suomen teillä mustien kilpien välissä liikkunutta ja pelkään todella sitä päivää kun pakkomielle nostaa tutkimusfokukseen 20- ja 30-luvun autot, raskaan kaluston ja linja-autot. Loppuu vuorokaudesta nääs tunnit jo ihan näitä nykyisiäkin pakkomielteitä penkoessa.

    Pahoittelusi ja ystävällisyytesi otan auliisti vastaan, harrasteautoilusta(kin) olen sitä mieltä että sen verran sekaisin ollaan koko sakki, että kannattaa pysyä samalla puolelle vaikka joskus jostain vähän väännettäisiinkin!
     
    Muokattu: 9.4.2021
    impala67 ja tinareki tykkäävät tästä.
  12. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    FB puolelta löytyi linkit näihin kuviin, 1928 Graham-Paige Töölöntorin Shellillä.
    Eka kuva talvella 1933, kaksi seuraavaa kesältä 1932, huomaa eriväriset rek.kilvet.
    Olisivatko Oy Shell Ab mainoskuvia, kun poseeraukset noin tarkkaan aseteltu ja shell-tuotteiden kanisterit selvästi esillä?
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tämä Graham-Paige on ollut varsin edistyksellinen auto; Nelivaihteinen laatikko ja hydraulijarrut jo vuonna 1928. 288 cu.in. suora sivuventtiilikuutonen, rahtua vaille 100hp@3200rpm. Olisi mellevä peli kesäisellä mutkatiellä...
     
    Ronkeli tykkää tästä.
  13. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Hieno laite, tuli hiljattain oikein perehdyttyä noihin kun Museoviraston sivuilta löytyi hienot kuvat 1929-mallisesta, joka oli lätkäisty Fordiksi.
    [​IMG]
     
    Ronkeli ja tinareki tykkäävät tästä.
  14. Hesarin jutussa punaisesta vapusta on tämmöinen kuva:

    [​IMG]
    Kun sota oli päättynyt ja vasemmisto oli voittanut eduskuntavaalit, demarit ja kommunistit marssivat vappuna 1945 Helsingin Unioninkadulla yhdessä.KUVA: VÄINÖ KANNISTO / HELSINGIN KAUPUNGINMUSEO
     
  15. SK-

    SK- 2nd gear

    Ronkeli tykkää tästä.
  16. Hesarin jutussa kerrotaan unkarilaisen Papin sirkusperheen tarina ja siitä pari kuvaa:

    [​IMG]
    Kati (vas.) ja Irén Pap poseeraavat bussin edessä.KUVA: KATI PAP-DÉVÉNYIN PERHEALBUMI

    [​IMG]
    Sándor Pap innostui lumisotaan vapun tietämillä Stella Mariksessa. Sándor Papin vaimo oli jäänyt Unkariin, ja Sándor Pap onnistuikin toisinaan matkustamaan kotiseuduilleen.KUVA: KATI PAP-DÉVÉNYIN PERHEALBUMI
     
    tinareki ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. IS:ssä on juttu, jossa kerrotaan vuonna 1954 kolmikymppinen aviopari kiersi hiukan pitemmän reissun:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Simca Aronde kesti ja kuljetti Saharasta kotiin ihmiset, eläimet, taikamatot, ihmelamput… Tässä kulkupeli mökillä juuri ennen matkaa 1954. Pikku-Anu ja serkkupoika Timo poseeraavat. Varsinaiset matkakuvat ovat kadoksissa.KUVA: VAHTERAN PERHEALBUMI
     
    tinareki, Ronkeli, kerkko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    ...ja mä mietin, että uskallanko mä lähteä pankin suzukilla Viroon.
     
    Dataviilaaja ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. isalmela

    isalmela Gearhead

    Varot vaan äkkirakastumisia, muuten pitäisi onnistua :D Miljoonasade on tehnyt biisinkin, "Ikäväni Tallinnaan".
     
    leivonharri ja kerkko tykkäävät tästä.
  20. Ronkeli tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!