Edelbrockin säätö ja toiminta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja p0ks, 10.8.2016.

  1. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kaasarin säädöt aina jonkunlainen kompromissi. Niiku Artsi kirjoitteli ei kannata hakea täydellisiä seosarvoja eri kuormituksilla vaan perstuntumalla ja käyntiä tarkkaillen. Liian laihalla nykimiset ja afr arvot kannattaa säätää pois. Sytytysennakolla on myös vaikutusta.
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kahden Edelin säätäneenä se neulan cruise mitta on aika tarkka kun neuloja vaihtoi niin seuraava koko oli kumpaankin suuntaan huonompi, suutinta vaihtamalla saa aika paljon eri vaihtoehtoja jos esim 71 tai 73 väliin pitäs päästä, mä kyllä tässä tapauksessa tein oman 72x47 neulan.
    Kapeakaistasella FMI 1.2 mittarilla Edelin saa säädettyä heittelemään 1.1 - 0.9 väliä et aika hyväksi sen saa hierottua kun malttaa.
     
  3. Vezques

    Vezques 3rd gear

    Nyt kun opiskelen säätöä ja muuten alkaa olemaan kohdillaan, mutta maantieajossa kun kierrokset nousevat yli 2000rpm (2300-2400, vauhtia n.100km/h) niin käy vähän rikkaalla (afr13,9). Auttaisokohan neulojen jousien vaihto? Ja jos vaihtaa niin jäykemmät vai löysemmät?
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin voi yli 2000rpm tippua alipaine niin paljon et neulat siirtyy power alueelle eli löysemmät jouset et pysyy pimtepään cruice alueella.
     
    Vezques tykkää tästä.
  5. höyrymakkara

    höyrymakkara 1st gear

    Onko noissa annular tai AVS -kaasareissa samat säätöhilut kuin vastaavissa vanhoissa kaasareissa esim. 1906 vs. 1406? Eli nämä metering rodit ym?
    Onko tuo annular boost joku uusi juttu ja onko jotain hyötyä tavalliseen kaasariin verrattuna?
     
  6. 3964

    3964 3rd gear


    Samat hilut käy,muutenkin tuo avs on fiksumpi kuin afb tuon toision ilmaläpän voi säätää sopivaksi kun afb.ssä tuo läppä on on/off tyyppinen.

    Tuo annual buuster on ainakin teoriassa hyvä keksintö.
     
  7. Ariolds68

    Ariolds68 1st gear

    Tervehdys ,
    Löytyykö tuota edelbrock/carter Suomenkielistä ohjetta muualta kun oldsmobile clubin sivulta , kun sinne en jostain syystä onnistu kirjautumaan ? Tai sivut on lopetettu
    -Ari
     
  8. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Alipainemittari,laajakaista lambda ja säätösarja,noilla sain Edelin säädettyä kohdalleen.Sytkä kohdalleen alipaine mittarilla ja sitten kaasarin kimppuun.Enää en edes yrittäisi ilman laajakaistaa,ei tarvitse arvailla onko kohdallaan,mulla ainakin pers dyno ei toimi ollenkaan,siispä luotan tekniikkaan.
     
  9. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Vaihdoin itse carter afb:n annulareilla varustettuun uuteen Edeliin ja eipä kaduta yhtään. Erityisesti nurkka-ajossa toimii todella nätisti. Edelin transition-vaiheen stumppauksen saa pois säädettävällä toision ilmaläpällä kuten tuossa jo kirjoitettiin ja säätösarjalla saa siistittyä loput. Annulari-kaasareille on omat säätösarjansa mutta näyttäisivät äkkiseltään olevan samaa maata muiden edelin tikkujen ja suuttimien kanssa, kapistus on kuitenkiin suurinpiirtein sama.
    Laajakaista kannattaa tosiaan hankkia, helpottaa elämää ja ongelmanratkontaa todella paljon.
     
  10. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Ajattelin asentaa nipat molempiin lähtöputkiin tulevan varalle.
    Mikähän näissä on kierre 18x1,5 vai jotain muuta?
     
  11. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

  12. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Auts ..olisi pitänyt olla tarkempi.
    Tarkoitin lambdoille.
    Lähtöputket vielä irti. Flowmasterit.
    Istuvat muuten pirun hienosti
    Thanks anyway
     
  13. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    No niin ..tulipa kyseltyä tyhmiä. Lambda taitaa olla jokin standardi. 18x1,5 toimii nähtävämmin tähänkin.
    Mun kaasarissa yksi syöttö. Tähän liitin suodattimella löytyy mutta putki pumpulta suodattimelle pitäisi saada taivuteltua.
    Samoin putki tankilta pumpulle, ja pumpussa letkuliitin imu puolella.
    Tähän letkun pätkään yksisuunta venttiili. Putki 6an
    Pitää kopsata kaasuttimen säätö ohje paperille muistia virkistämään perus säätöjen tekoon.
     
  14. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Sytkän säätöä vois avata, että mitenkä se säädetään kohilleen alipainemittarilla?
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Veikkaisin korkeimman vakuumin näyttämän mukaan. Lukitaan siihen missä korkein vakuumi tyhjäkäynnillä.
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Suuttimet ja neulat on tasan samoja AVS2 vs AVS & AFB. Ainut ero on koot. Netistä löytää sepostukset mitä mikäkin säätöpaketti sisältää ( neulojen ja suuttimien koot), ja sen mukaan sit apinoida, jossei mallikohtasta säätösarjaa halua ostaa.
     
  17. Ariolds68

    Ariolds68 1st gear

    Kiitos linkistä säätöohjeeseen
     
  18. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Noin saattaa tulla aika reilusti ennakkoa tyhjäkäynnille.
    Alipainemittarilla on hyvä katsoa vetääkö alipainetta ported vacuumista tyhjäkäynnillä, silloin on liian vähän ennakkoa.
     

Kerro tästä muillekin!