Ford Crown Victoria

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 13.2.2007.

  1. masafi

    masafi 1st gear

    Minulla on -07 police malli.Mutta oli hyvin kaikki ylimääräinen riisuttu pois.Tämä tuli floridasta.West palm beach muistaakseni.
     
  2. Beach

    Beach 2nd gear

    Jääkös siinä paljon muita vaihtoehtoja, kuin polttimot, tai jarruvalokatkaisija? :D
     
  3. masafi

    masafi 1st gear

    Eipä kai.Onko jarruvalo katkaisin jossain polkimen luona sisäpuolella?Kaikki 3 jarruvaloo pimeenä.Jos polttimo pimee vaikuttaako muihin myös?
     
  4. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Polkimessa juu.

    Se jarruvalokytkin on vähän sellainen heikon oloinen mun mielestä. En ihmettelis vaikka olisi siinä vika. Mulla ihan sama miten paljon painaa jarrupoljinta alas niin heti, kun vähän löysää takaisin, jarruvalot sammuu. Eli vaikka painaa sentin tai 5 senttiä poljinta, heti lun laskee puoli senttiä takaisin, sammuvat. Joskus ”osajarrutuksella” välkkyy ikävästi.
    Luulis että sitä vois jotenkin säätää tai herkistellä.

    Rockautossa näköjään alkaen 2,5€ ja kallein malli 14€
     
    Muokattu: 20.4.2021
    isalmela ja masafi tykkäävät tästä.
  5. masafi

    masafi 1st gear

    Muokattu: 27.4.2021
    maverick999 ja kerosiini tykkäävät tästä.
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Korjaan tätä lausuntoa. Kyllähän siinä säätö oli, eli laippakantaisten pulttien alla oli soikeat reiät ja itseasiassa tuossa neutral safety switchissä oli merkintäkin, että missä kohtaa se tunnistimen pyöreä osa tulee sijaita siihen muuhun osaan nähden, kun vaihde on vapaalla. Saattaahan tuo olla että se sitten meni millin tai pari väärään asentoon jos olen sen laatikon korjauksen yhteydessä irti käyttänyt, mutta nyt siellä on uusi paikallaan ja homma rokkaa.

    Hienosti on laatikko pelannut ja tässähän on ehtinyt jo kilsoja tulla. Tekis mieli vähän madaltaa tuota, tässä olis halpa konsti mutta minkähänlainen ajettavuus tuolla tulee:


    Ajettavuudesta yleisesti, niin kuten olen tuolla jossain aiemminkin maininnut, niin minusta tuo nuin isoksi ja varsinkin amerikkalaiseksi autoksi "vaeltaa" vähän turhan paljon, tai jotenkin tuntuu että meno on vähän epävakaata toisinaan. Pyöräkulmat on tarkistettu. Osan fiiliksestä voi toki tehdä halvat 19" kumetkin, mutta tekis mieli melkeen ostaa Rockautosta uudet tukivarret taakse kun ne ei kovin kallis paukku näytä olevan. Parin kympin luokkaa kappaleelta ja siihen rahdit ja muut. Mun autossahan oli jo ostettaessa melkein 170 tuhatta mailia mittarissa ja taitaa kohta 200,000 tulla täyteen.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  7. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Jos jousen jäykkyyttä kasvattaa vakioiskarin kanssa niin tuloksena on aina vaimennuksen heikentyminen. Teini-tuningit tuppaa vähän pomppimaan. Tukivarsien kulmat muuttuu joten pitch/roll ”vaimennus” yleensä heikkenee. Jäykempi jousi tätä kompensoi sitten. Miten tuntuu ajossa on varmaan ihan autokohtaista. TC ei vaeltele yhtään. Menee justiinsa niinkuin juna. (Orkkisrengas/vanne-kombo)

    Takatukivarret kun alkoi itseltä olla kaputt, niin oireili sillä tavalla, että vedon ja moottorijarrutuksen välillä tuntui terävä kolaus. Loppuvaiheessa meni niin pahaksi että koko taka-akseli pääsi kiertymään jo näkyvästi. Silloin vasta osasin yhdistää oireet takatukivarsiin.
     
  8. Beach

    Beach 2nd gear

    Jos ET poikkeaa olennaisesti alkuperäisestä, niin sekin saattaa vaikuttaa suuntavakauteen. Oma auto vielä talviteloilla, niin en muista kuinka vakaa se on. Olis varmaan jäänyt mieleen, jos olis jotenkin tajunnan räjäyttävän hyvä ja vakaa ajettava.
     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mustangin Bullitt replicat ne on, 19x8.5" ja 19x10". ET on 30mm edessä ja 48mm takana, vakiovanteissa ET on 54mm.

    En ihan semmoista ässämersun ajettavuutta odotakaan, lähinnä verrokkeja on laatikkocapricet ja Volvo 960. Se suuntavakaus on niin subjektiivinen kokemus, että hankala moista asiaa on mitenkään mittata. Itse olen ajatellut että jos taka-akselin tuennassa on väljyyttä, niin sitä täytyy ratista ajaessa korjailla ja se tekee ajettavuudesta huteran tuntuista. Mielestäni on siis ihan ookoo, mutta olisin ehkä odottanut silti enemmän. Katsotaan josko nuita tukivarsia tässä joskus uusii niin kerron miltä sen jälkeen vaikuttaa.
     
  10. maverick999

    maverick999 Gearhead

    En huomannut ite ainakaan eroa suuntavakauteen väljillä ja uusilla tukivarsilla vaikka aika loogiselta se tuntuisi. En tiedä vaikuttaako se Watt’s-linkki niin paljon sitten? Olisiko siinä löysää?
     
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Nii siis. Ford kai käytti miljoonia siihen, et toi kyttämalli olis suorituskykyinen nykyautoihin verrattuna. (Interceptor) Jopa parempi. Tarkottaa sitä, että orggis vanteilla ja renkailla pitäs olla aika hyvä ajettava, ja onkin sitä.

    Noissahan on aika erikoinen offset normi takavetoseen verrattuna vanteissa. Varmaan menee aika paskaksi ajaa, ku vaihtaa tykkivanteet. Ohjausgeometria muuttuu täysin erilaiseksi.
     
  12. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Crown viceistä en tiedä, mutta tässä mun 2 cent keskusteluun alustasta ja ajettavuudesta.

    Massatuotantoautojen alustat ja ratkaisut on aina kompromisseja ja varmasti crown vicin kohdalla myös näin ja sopivalla panostuksella voi tehdä siitä paremman, varsinkin kun autoilla alkaa olla ikää ja metrejä takana. Tämäkin toki subjektiivinen käsite ja mitä itse haluaa autolta.

    Esim ei vanteen offsetin muutos välttämättä huononna auton ajettavuutta, enemmän näkisin sen kokonaisuuden summana oman persdynon ja rajallisen tiedon mukaan. Voisin jopa väittää rengasvalinnan vaikuttavan asiaan enemmän kun vanteen.

    Seuraan tubessa driftworksin kanavaa jossa iso painotus on autojen ajettavuudessa ja jopa "stancehomoilussa". Lafkan omistajalla Philillä on porsche 964 turbo jossa jäljitti pitkään ajettavuusongelmaa kun auto vaelsi koko ajan. Kokeili eri ohjauskulmia, rengaspaineita, olosuhteita jne ja lopulta syyllinen oli renkaat!
    Toki autoon oli asennettu michelin pilot sportit koska parasta mitä rahalla saa eikä niitä voinut epäillä. Sitten vaihtoi eteen saman kokoiset halpisrenkaat testiksi ja kertoman mukaan auto rauhoittui välittömästi.

    Tällä samalla kanavalla kertoivat alustamuutoksista ettei kannata ahnehtia kerralla liikaa. Tekee yhden tai pari muutosta kerralla ja kokeilee miten auto reagoi niihin ja ainakin mulle tämä kuulostaa varsin loogiselta.

    Edit: Omassa nissan 200sx vehkeessä huomasin tämän isosti kun vaihdoin rengastusta. Alla oli ensin sarja sunny halpiskumeja joissa tosi terävä "olka" ja oli hieman vaellusta ajaessa. Vaihdoin uudet vanteet joilla hankookin kumit jossa huomattavasti pyöreämpi olka ja selkeä ero ajettavuudessa. Molemmat sarjat oli 235/40 R18 kokoisia.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Beach

    Beach 2nd gear

    ET vaikuttaa osaltaan siihen millä voimalla ohjaus keskittyy itsestään. Ja toisaalta miten herkästi ohjauksen keskitys häiriintyy vaikkapa ajourista. Ei ainakaan kannata vähätellä ET:n merkitystä, jos ohjaus ei miellytä.
     
    Isamu tykkää tästä.
  14. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Näin se on. Katsotaan jättäskö tuon Fordin pelkkään kesäkäyttöön. Tällöin vois orkkisvanteille pyöräyttää kesärenkaat ja kokeilla miten meno muuttuu.
     
  15. Beach

    Beach 2nd gear

    Ehkä hieman harvemmin esiintynyt nykimistä tänä kesänä. Satunnaisesti sitä saattaa olla, mutta yleensä loppuu, kun kaasua vähentää, tai painaa lisää. Olen yrittänyt malttaa antaa koneen käydä hetken käynnistyksen jälkeen, ennen ajoon lähtöä. Sen verran, että kone laskee rauhallisemmille tyhjäkäyntikierroksille. Kai se tunnustelee tankissa olevan bensan syttymisherkkyyttä siinä nopean joutokäynnin aikana.

    Itse korjaamani valojenohjausyksikkö toimii edelleen. Toissa vuonna juotin murtuneita juotoksia yksikön sisältä. Uusia releitä en siis laittanut, vaikka sekin olisi kai mahdollista.

    Mielessä olisi istuintyynyn elvyttelyä höyryllä. Telkussa ja tuubissa semmoista tehneet. En sitten tiedä koska innostuu.
     
    isalmela ja maverick999 tykkäävät tästä.
  16. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Lueskelin jenkkilän foorumilta tästä käynnistyksestä, kun alkoi mietityttää onko omassa joku rikastus jumissa tai tyhjäkäyntiventtiili tai jotain, mutta tosiaan kuuluu kuulemma asiaan tuossa 4,6:ssa.

    Tuntuu että käynnistyy aina tajuttoman kovilla kierroksilla ja minuutin sisään laskee normaaliksi, ihan sama onko kesä vai talvi. Selittivät muistaakseni sitä ilmiötä öljynpaineella. Tarvii käynnistyksen jälkeen työntää öljyä ylös asti nopeasti ja matala tyhjäkäynti ilmeisesti ei riitä tässä koneessa (?). Olivat sitten tulpanneet niitä idle valveja osittain, jotta käynnistyisi aina matalalla tyhjäkäynnillä. Se toimi, mutta seurauksena oli joidenkin kuukausien jälkeen heikentynyt tyhjäkäynti. Oli se tulppaustekniikka muistaakseni tuhonnut hiljalleen jotain, eli ei suositeltavaa.
     
    Muokattu: 20.7.2021
    Beach ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. masafi

    masafi 1st gear

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] Minkä lämpöarvon termostaatti.Ford crown victoria police interseptoriin 2007?Aattelin hommata uuden ennen kuin irroittelen vanhaa.Tuossa uusi väri vicissä.
     
    Muokattu: 27.4.2022
    isalmela, maverick999 ja karivanner1 tykkäävät tästä.
  18. Robot Riot

    Robot Riot Gearhead

    Hieno kuva Masafi, elokuvahuoltsikalta :)
     
    masafi tykkää tästä.
  19. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Hieno ”lisävaloteline” :cool:
    Veikkaus 195, 190, mutta ei kylmempää.
    Ei oo tarvinu omaan pantheriin vaihtaa niin ei faktaa, eikä tosiaan ole kyttäversio, mutta en usko että lämpöihin vaikuttaa.
     
    Muokattu: 13.10.2021
    masafi tykkää tästä.
  20. Beach

    Beach 2nd gear

    Laitoin Motorcraftin silloin kun auton ostin. Ei tarvinnut miettiä lämpötiloja, ja viisari keskellä mittaria, kuten kuuluu. Nyt kävin Rockauton sivuilla katsomassa, niin ei enää näkynyt Motorcraftia. Mutta muissa merkeissä sanotaan alkuperäisen lämmön olevan 195°F.

    Toimii ruisku oikein, kun alkuperäinen lämpö termarissa.
     
    masafi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!