Latausmurheita ja laturit,mopar?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Kemer, 13.5.2021.

  1. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Potilas on moottoriltaan 70 mallinen 318 jossa semmoinen erillinen tulipellissä oleva jännitteensäädin kuin alkuperäinen ulkoisesti mutta varmaan 10v sitten jenkeistä tilattu elektroninen sisuskaluiltaan mekaanisen sijaan.
    Noh,tänään oli neitsytajo ja onneksi pääsin kotiinkin puolen tunnin lenkiltä kun sattumalta en sammuttanut lenkin aikana kas kun akku oli tyhjä ja startti hätinä pyöräytti enää pihaan sammutettuani.
    Tarvike volttimittari kajuutassa kylläkin näytti 12v ja allekkin mutta ei tuota tullut niin noteerattua kun muutakin kuulosteltavaa mikä ravistaa,puoltaako,kolisee vai koliseeko mikään ja miksei...??
    Akku todellakin tyhjä mittarilla mitaten eikä mikään vanhakaan vielä ja pistin lataukseen jossa näkyy poweria keräävän pikkuhiljaa ja sain siis autonkin käyntiin eikä akun navoista mitattuna lataa eikä reagoi kierrosten nostoonkaan jännitemittarissa.
    Johdot on kiinni laturissa ja säätimessä eikä silmämääräisesti mitään irti eikä talven aikana tehty remonttiakaan sähköpuolella tai no muutenkaan josta kiittäisi.
    Varmaan viime kesänä latasi kun ei hyytynyt koko kesänä ja lukemat oli korkeahkotkin,semmoista 14-15v tuon tarvikemittarin näyttämänä parkeilla ajellen ja hihnakin välillä vikisi latailusta.

    Laturi on ehkä 15v vanha semmoinen tehdaskorjattu mikä lie,moisia myytiin ja edullisesti US partsilla kuten tehdaskorjattuja starttejakin.
    2 hihnan hihnapyörällä mutta 1 riittäisi,toinen siiva joutilas mutta siinähän tuo on pyörinyt samalla.
    Otin pöydälle ja ainakin hiilet oli hyvät ja pyöri nätisti ääntämättä mutta sen kummemmin en purkanut,uusikaan ei maltaita maksa jos vaikka käämi tai diodivikaa tms eikä taitoa+vehkeitä tuommoisten tutkimiseen+mahd korjaamiseen.

    Voiko tuota laturia testata jotenkin vai aloitetaanko vaihtamalla uusi vai muita ideoita alkuun?

    Toinen:latureita näyttää olevan 1 ja 2 johtoisia,onko tämä kumpi koska tässä on laturissa semmoinen kierretappi johon pistetään plus kaapelikengällä ja 1 hiileen menee johto,toisen hiilen johdosta vedetty maihin laturin runkoon.
    Kolmas : onko iso ja pikkulohkon laturit vaihtokelpoisia tai peräti samoja ja onko näissä latureissa jotain vm eroja mitä huomioitava jos laturiostoksille että pelaa ja sopii paikoilleen samoihin piuhoihin ?
    Neljäs,onko jotain yleislatureita,esim biltemassa tms jotka passaa suurinpiirtein suoraan?
     
  2. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Bilteman yleismalli istuu pienellä vaivalla paikalleen. Loppuu lataus murheet. Itellä on isolohkossa ja slantissä.
     
  3. grantorino

    grantorino Gearhead

    Oliko akku ladattu täyteen talven jälkeen ennen neitsytajoa? Ja akussa nestepinta riittävän korkealla. Nuo nykyajan akut eivät enää kovin monivuotisia ole.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voit kurkistaa siitä säätimeltä laturille tulevasta johdosta, se naparuuvi, jännitettä. Virta päälle eikä tarvitse olla edes käynnissä. Siinä pitäisi olla melkein akun jännite. Jos on nolla, niin säädin ei toimi.

    Tässä tapauksessa voi vielä koeponnistaa laturin. Volttimittari akun napoihin, jotta näkee että jotakin tapahtuu.

    Ja 318 tyhjäkäynnille.

    Akun + navalta sulakkeella varustetulla johdolla kyseiseen laturin F terminaaliin, se säätimen liitin, plussaa. Säätimen johto toki irroitettuna sitä ennen. Silmä tarkkana sen akkuun kytketyn mittarin suuntaan. Alkoiko ladata?

    Jos alkoi, niin vika on säätimessä tai sen johdoissa. Jos ei, niin laturissa.
     
  6. Kemer

    Kemer 2nd gear

    ööh,akun päällä siinä päällä semmonen kurkistusreikä ja vihreä täplä paistaa jos varaustila oleman ok,vihreää se on näyttänyt ja on se syksyllä joskus ladattu talvitelakoinnin yhteydessä. Toisaalta vihreää se täplä näytti vaikka oli puolityhjä varmaan kun reissulle lähdin...
    Nestepintaa en osaa sanoa,tokko siitä kansi irti lähtee paitsi vääntämällä,semmonen muutaman vuoden ikänen nykyakku.
    Rintapellin 3 liitintä irrotin huvikseni ja crc:tä ruiskautin+painoin kiinni,ei vaikutusta tähän murheeseen.
    Amppeerimittari on ja näyttää negatiivista vasemmalle pikkasen keskiasennosta kun pitäisi tietty näyttää positiivista oikealle kuin ennen.
     
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jotkut tuntuu kestävän pitkään mulla käyttöautossa bosch laitettu 13 heinäkuus hyvin starttas talven kovilla pakkasilla
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei se moparin orkkis minusta huono ole. Niitä vaan vaihdetaan pois harrasteautoista kun ei osata tai viititä korjata. Niitä on kymmeniä vuosia tehty samanmoisia. Tommonen se kytkis niissä on. Tais tarvita sen merkkivalon että lähtee lataamaan. Muutenhan sitä voi kai ruuvipenkissäkin pyörittää pyssyllä ja mitata irtoakusta että lataako.

    https://lh6.googleusercontent.com/p...Srw7A48qVUVlr6nLre1Nl4IA=w1200-h630-p-k-no-nu

    uudemmissa kahdella johdolla elektroninen säädin:

    https://alternatorparts.com/img/chrysler_external_voltage_regulator_wiring.jpg
     
  9. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Tuota slant sicnessin neuvoa tarttee ny tuumata ens yö,josko aukenisi ja valkenisi kun en
    kovin pätevä sähkömies ja tosiaan säätimelle menee 2 johtoa,on semmonen just kun mekaaninenkin samoin navoinkin oikealla ja vasemmalla puolen laattaliittin.
    Laturilla 2 johtoa,toinen menee hiilille painaen ja toinen kaapelikegällinen latrin jengalliseen tappiin joka varmaan plussa.
    Auto oli käynnissä ja volttimittari ei antanut isompaa lukemaa olipa auto käynnissä tai ei.
    Akku täynnä akkulaturin mukaan ja reilua 13v näyttää irrallinen volttimittari navoista.
     
  10. Kemer

    Kemer 2nd gear

    No se laturi on justiinsa tuommoinen kuin mustan pässin 1 vaihtoehto ja moinen maalenkki hiililtä.
    Myös säädin on juuri tuommoinen napoja myöden,kiinoleva vaan elektroninen muunnos ja 3 moista mekaanistakin löytyy tallinhyllyltä yhä.

    Onko tämä mahdollisesti passeli? https://www.tori.fi/pohjois-karjala/Mopar_Bb_laturi_yms_84138035.htm?ca=18&w=3

    tai tämmönen joku näistä? https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2195861

    Ovat jonninverran halvempia kuin US partsissa mitä kurkkasin ...

    Onko nyt kyseessä siis 1 vai 2 johtiminen tämä laturi mikä murheena ja nekö ei toimi jos ostaa vääränmoisen vaikka kiinitys passaisi ja onko isolohkoissa/pikkulohkoissa samat laturit?

    Tuntuu jotenkin oudolta jos tuo elektroninen säädin olisi rikki,noita mekaanisten kanssa se show olikin aikonaan,välillä latasi liikaa/liian vähän,ei ollenkaan tai se jäi jumiin vaatien koputtelua tai kärkien viilailua joiden vuoksi siirryinkin tämmöseen jossa ei liikaa liikkuvia osia...
    Avasin kannen siitäkin mutta mitäpä siellä,mikropiirejä ym kamaa siististi ilman mitään silminnähden ihmeelistä tai hiillosta...
    Voihan tuota toki koittaa antiikkista mekaanista toimiiko sillä,ei senpuoleen mutta vikako on laturissa tai säätimessä yleensä jos johdot ok ja akkukaan ei oikkarissa?
     
    Muokattu: 13.5.2021
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Alkuperäinen akku yleensä kestää kauan, mullakin on 2008 vuosimallin käyttöautossa vielä ensiasennusakku paikallaan ja viime huollossakin totesivat sen hyväksi.
     
  12. grantorino

    grantorino Gearhead

    Tarkista vielä elektronisen jännitteensäätäjän maadoitus runkoon/tulipeltiin, ettei olisi hapettunut ja mielellään tähtiprikka ruuvin ja pellin välissä.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos laturisi on linkin yksi mukainen niin se on yksi johtiminen. Linkin kaksi niin kaksi johtiminen. Se ja sama kumpi malli on niin voidaan kytkeä toimimaan. Jos on kahdella johdolla laturi niin toimii yhden johdon säätimellä ja yksi johtoinen laturi toimii kaksijohtoisella säätimellä. Erona on se että toinen kenttä (field) on maatettu laturin runkoon yksi johtoisessa ja kaksi johtoisessa molemmat kentät menee säätimelle ja se toinen johto lisäksi virtalukolle. Kannattaa testata mikä on rikki ennen kuin vaihtelee osia turhaan. Laturin voi tietysti testauttaa autosähköliikkeessä jos semmoinen läheltä löytyy. Elektroniset säätimet maksaa reilun kympin plus kulut ebayssa tai rokkiautossa.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yksi ja kaksijohtimisen moparilaturin ero on se, onko toinen hiilistä maadoitettu suoraan runkoon vai ei.

    Relesäätimellä säätimen ja laturin ainoassa johdossa kulki + sähköä, silloin kun säädin pyysi laturilta sähköä. Myös releen korvikkeeksi myytävät elektroniset säätimet toimivat näin. Näihin kumpaankin sopi 1-johtiminen laturi.

    Siinä vaiheessa kun autoihin (just nämä moparit) tuli tehtaalta elektroninen säädin, laturikin muuttui 2-johtimiseksi. Laturille tuli + suoraan virtalukolta ja säädin kytki laturilta tulevaa johdinta maihin, kun halusi laturilta lisää virtaa.

    2-johtimisen laturin muuttaa ketterästi 1 johtimiseksi kytkemällä toisen hiilen maihin. Toisinpäin en muista onnistuuko hiilet vaihtamalla, vai onko alemman hiilen maadoitus ihan rakenteessa. Mun taistelupallokausi on jo ohi.

    Nuo on tehty noin 2 erilaista , koska yksinkertaisella releellä oli helpompi toteuttaa plussaa kytkevä virtapiiri/säädin, jossa samalla säätimeen syntyy "hystereesi" eli säätimen toimintaan tulee ylä ja alarajat.

    Varsinaisiin elektronisiin säätimiin ryhdyttäessä säätimen maadoittava tapa oli pikkuisen ketterämpi tehdä (vähemmän osia kytkennässä) ja samalla säätimestä saatiin tarkempi koska säädin itse ei sähköä paljon tarvinnut (plussähkö laturin kenttäkäämiin "F" ei kulje säätimen läpi) jolloin johtosarjojen heikkoudet eivät vaikuttaneet yhtä paljon latausjännitteeseen.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tulipellin liitinkin osaa vanhoissa autoissa olla ongelmallinen. Laturinkin sähkö menee siitä läpi käymään ampeerimittarilla joka voi oireilla myös. Ampeerimittarin sulaminen tuottaa yleensä täydellisen blackoutin. Ei ole mitään sähköä jäljellä.

    Ja jos orkkislaturi menee vaihtoon tultuaan havaituksi ongelmaksi, niin uusi laturi on yleensä isompi ja se viimeistään sulattaa ampeerimittarin kojelautaan. Tämä oli kokemustietoa.
     
  16. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Nyt tuli semmonen selkokielinen tietoisku että kiitos paljon!
    Taitanee olla monille muillekkin nämä sähköiset jutut siinä ja siinä voiko sanoa ymmärtävänsä
    riittävän hyvin ihan perujuttujen lisäksi näinkin vanhojen ja yksinkertaisten suhteen....onneksi ei tarvinnut kysyä jostain 2000 luvun kärryn sähkömurheista jossa laturia ei helposti edes löydä ..:confused: saati pikku purkamista ainakin odotettavissa että saa käsiinsä .
    Joo,tosiaan nämä tuppaa olemaan tehokkaita vanhoihin verrattuna nämä uudet mitä myytävänä.
    Tämän kiinniolevan tehoa en tiedä,eihän sekään orkkis ole tuohon autoon eikä siinä mitään tarralappuakaan oo arvoista.
    Amppeerimittari toimii koska viisari värähtää jarrupoljinta painaen ym sähköä kuluttavista toimenpiteistä.
    Täytyy tuumia sen ohittamista jos tehokkaampi laturi tulossa eikä muuta keksi kun tutkii tämä onkelmaa.
    Lataussäädin oli irti kuten sanoinkin ja tiukasti tulipellissä runkonsa hyvin maattaen ja johdotkin paikoillaan.
    Tämä siis 1 johtiminen (vaikka järjen mukaan 2 koska kaksi johtoahan tähän menee,toinen hiilille ja toinen siihen kierretappiin).
    Hyvä että kysyin.
    Noh,mites nuo linkittämäni kohteet ja kesäautoon tää tulisi elikkäs latausteho saa olla vakiota ettei paikat rupee sulamaan kunhan yty on tulopuolella eikä akun menopuolella nykytyyliin?
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”2-johtimisen laturin muuttaa ketterästi 1 johtimiseksi kytkemällä toisen hiilen maihin. Toisinpäin en muista onnistuuko hiilet vaihtamalla, vai onko alemman hiilen maadoitus ihan rakenteessa. Mun taistelupallokausi on jo ohi.”

    Uudempi hiilisarja vanhempaan alternaattoriin niin kytkeminen omnistuu: old 1-wire alternator to newer 2-wire regulator. Jenkeissä 5$ maksaa hiilisetti.

    Tosson vielä 1-johtoisen laturin testaukseen kirjalliset ohjeet silloin kun laturi on paikoillaan. Voi sen irrallaan ruuvipenkissäkin testata mutta tukeva kiinnitys voi olla hankalampi toteuttaa sekä sen pyöritys porakoneella. Ja joutuu irtoakun kantaan pöydälle ym. Silloin selviää onko laturissa vika vai säätimessä. Vai jossain muualla…

    http://bzerob.com/library/mopar/mopar-early-wiring-upgrade.html
     
    Muokattu: 14.5.2021
  18. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Oot aika tietäjä,kiitos!
    Otin kopiot tuosta ja niiden kanssa talliin tutkimaan onko vika laturissa,säätimessä vai mahd jossain muussa.
    Tuossa myös tietoisku taatusti monelle muullekkin sähköistä kiinnostuneille mutta
    tiedoiltaan vajavaisille tämmöisissä murheissa...eivät liene kovin harvinaisiakaan vanhoissa värkeissä?
    Palaillaan kun saan jotain aikaiseksi tallissa ja kerrottavaa miltä tilanne näyttää.
     
    Muokattu: 14.5.2021
  19. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Lataa...eikä tarvinnut tilata mitään osiakaan mikä sinänsä jo hyvin epäilyttävää..:cool:
    Elektroninen kuin alkuperäiseksi naamioitu jännitteensäädin rikki ja tämä selvisi ennenkuin mustan pässin oivallisten neuvojen kanssa pääsin alkuunkaan...huh.

    Miten voi reilun 10v ikäinen tekniikan ihme ilman liikuvia osia näin ihmisen pettää?
    Kuka tuon osaa mitata tai korjatakkaan,roskiin heitin kylmän viileästi.

    Ripustin irrallisena mekaanisen hyllystä löytämäni vanhan säätimen auton johtoihin ja irtojohdolla runko maahan sopivaan pultinpäähän.
    Auto käyntiin ja jep,volttimittari nousi noin 14v tienoille ja mittasin akun-navoista jännitteen kaasutellen ja valotkin päällä.
    Siinä se 13,5v-14,5v välillä huiteli joten lienee kummemmin säätämättä ok,jäänyt säätö tuohon asentoon muinoin kun vehje oli kiinni viimeksi...
    Ikivanha mekaaninen tekniikka toimii,toki omaan tahtiinsa eikä äänettömästikkään verrattuna elektroniikkaan mutta toimii.
    Täytyy tuumia ostaisiko siihen kumminkin nykyaikaisen tarvikesäätimen,reilu kymppi kuluineen Ebaysta Latviasta 14v säädin ja suurinpiirtein samannäköinenkin.
    Kiitos ja hatun-nosto kaikille jotka auttoivat ongelmani ratkomisessa:)
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laita elektroninen säädin jos sulla on elektroninen sytytys. Jälkimmäinen on hieman herkkä mekaanisen lataussäätimen häiriöille.
     

Kerro tästä muillekin!