Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Näin seinäjoen bilteman pihassa samanlaisen ykköskoppa-Ramin kun Raneella on. Se oli vaan sininen. Onkohan mies vaihtanu tallia vai liekö tuo jostain päin vierasilla..
     
  2. Ranee

    Ranee Gearhead


    Uskoisin että on jostain Ylistaron suunnalta, muistaakseni sama kaveri liikkuu vanhemmalla aspenillakin. Pari vuotta sitten olin puheilla ja oli hällä myynnissäkin osia oon vaan numeron hukannu

    Mulla odottaa laatikko vieläkin motivaatiota
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mikäs loovan on tullu?
     
  4. Ranee

    Ranee Gearhead

    Liikennevalot, happee, PAM, Haukkamiehen kyydissä kotiin
    Näin lyhyläisyydessään

    En oo ees avannu, ei tässä oo menny vielä vuottakaan
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Jaha se perinteine tarina :rolleyes:

    Meinaatko Suojaselle viedä, vai motivaatioasennuksena ite tehdä? Olikos sulla se ylivaihde tossa jo, ei vissiin?
     
  6. Ranee

    Ranee Gearhead

    Ei ole ylivaihdetta onneksi

    Ite taas teen kun viitin
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mulla on jääny joitain osia ylite jos tarttet. Uusia ja vanhoja.
     
  8. ravolta

    ravolta 3rd gear

    Hei jätkät, nyt tapahtu ihan ihmeellistä, 12v cummins ei enää käynnisty. Eilispvänä sammutin sen tallin eteen. Hyvi pyörittää mutta ei syty. Sammutinsolikka ja rele testattu, solenoiti pysyy ylhäällä tartatesa, facetti ruuttaa hyvin tankilta rivipumpule. Katoin että syöttöpumppuki pyörii. Pumpun päästä irrotin suihkuputken ja tartatesa sieltä ei mitään, ei pisaaraakaan...
    Nyt niin pihalla että huh...
    Mistähä seuraavaksi?
     
  9. ravolta

    ravolta 3rd gear

    Voisko sammutin olla mitenkää päällä vaikka solikka vetäsee ylös...
     
  10. ravolta

    ravolta 3rd gear

    noniin, homma selkesi, ilmaa oli vetänyt, pumpun etupäästä raotin paluun banjoa, pyöritin siirtopumpua ja starttasin hetken, linjat kiini ja taas rokkaa. :odsmile:
     
  11. Pertura

    Pertura Gearhead

    Sulla on siis vaihdettu orkkissiirtopumppu sähköiseen? Kuulostaa siltä, että pumppu ei tee läheskään tarpeeksi painetta, jos ei overflow valven läpi jaksa syöttöpumppua ilmata. Auto käy kyllä vähäisemmälläkin paineella, mutta syöttöpumppu jäähtyy polttoaineella. Eli jos ei paluun läpi tapahdu virtausta, niin elementtien jumittuminen on jossain vaiheessa todennäköistä. Kannattaa tsekata se, että soppaa virtaa läpi asti auton käydessä, niin säästyy kalliilta syöttöpumppujumpalta tulevaisuudessa.
     
  12. ravolta

    ravolta 3rd gear

  13. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    "The P7100 is designed for 35 PSI, some people have had better luck running 40-45 PSI. The factory lift pump usually puts out around 20-25 PSI at idle and up to 35 PSI under load, that's if the rest of the fuel supply system is up in good running order."

    Tollanen tuli nopeella haulla vastaan. Eli orkkiksena 2,4bar täydellä kuormalla ja 1,3-1,7bar tyhjäkäynnillä? Ja 2,7-3,1bar sitten noilla, ketkä ovat asiaan puuttuneet.

    Kannattaa kyllä tavalla tai toisella puuttua tohon asiaan, se P-pumppukin on ihan ***tanan kallis laite jos hajoaa.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toi alkuperäinen siirtopumppu on kyllä aika pätevä keksintö, ja riittää sinne 5-600hp tehoihin. Sähköpumppu ei siis ole välttämättä parannus näissä.
    Tuollaista 2bar siirtopainetta noitten P-pumppiujen kanssa tulisi käyttää, oli se sit missä vaan moottorissa kiinni. Edellämainitun jäähtymisen takia ja toisekseen että elementit täyttyvät varmasti täydellä syötölläkin.
     
    tsipi tykkää tästä.
  15. Pertura

    Pertura Gearhead

    Orkkispumppu on tosiaan hyvä ja varmatoiminen kapistus 2gen 12-tappisessa. Ja nykyään Power Driven Diesel kaupittelee orkkiksesta modattua pumppua, jolle lupaavat tuoton piisaavan 750 heppaan asti kunhan muukin soppapuoli on kunnossa. Riittää siis vähän kiukkuisempaankin kauppakassiin.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  16. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Ton orkkispumpun kun vaihtaa niin on kädet kainaloon asti verillä ja mustelmilla. :D

    Mulla ainakin.
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mun ymmärrykseni mukaan se alkuperäinen pa-pumppu on tai olis ollut parempi vaihtoehto kuin nuo sähköiset. Mikä niissä sähköisissä sitten on kun menevät tavan rikki.. luotettavuudessa se mekaaninen tuntuu olevan parempi.

    Semmosta oon joskus miettinyt että pystyisköhän sitä mekaanista jotenkin virittämään?
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    P-pumpussahan on myös kyljessä mahdollisuus käyttää mekaanista siirtopumppua, vaikka sen lohkon kyljessä olevan lisäksi.
    Kolmella M6 naulalla oleva peitelevy pois ja siihen Bosch mekaaninen siirtopumppu on laitettavissa. Sitä en osaa sanoa että sopiiko se Dodgessa olemaan siinä, mulla ainakin Vanissa ei olis mahtunut ja Corveten 13mm pumpussa se ei olis tuotoltaan riittänyt. Mutta kuitenkin sellainenkin mahdollisuus on pumpun puolesta olemassa, jos tuntuu ettei vakion tai Power driven(hyvä vinkki!) riitä:p
     
    Muokattu: 4.6.2021
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se alkoi kullanmuru sitten mullaki oikuttelemaan, ensin käy jonkun puoli minuuttia ja sitten kierrokset laskee ja sammuu. Tankki on pois, paluupuolelta tulee ainetta tasaisena norona. Hetken sahoottaa ja sitten taas sama juttu. Olisko mahdollista että overflowvalve on tukossa? On se seissy taas jonkin aikaa.. vaiko siirtopumppu sökö.

    Tähän asti on aina lähteny kyllä, pakkasillakin. Linjat on muovia ja uutta letkua. Pa-lämmitin on pois käytöstä eli pa-pumppu lykkää aineen suoraan pekkapumpulle. Uusi suodatin ja dieselit.
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Hmm.. ompa erikoista.. jos otan paluuletkun kokonaan pois nesteestä nii imupuoli alkaa vetää ilmaa o_O

    Muutama vuosi sitten vaihdoin overflow-valven sellaseen jossa on vain pallo päässä. Onkohan mulla koko paineensäätöä enää ollenkaan..?
     

Kerro tästä muillekin!