Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, ei oo pantoja missään...
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Netistä katottuna näittäis olevan jotain millin-puolentoista lattaa mistä nuo on tehty, päät vain käännetty tuplana ja pisteellä kiinni. Ja reiät ja se t-pala päihin. Eipä oo paha hinta rokkiautossa niillä. Mulla on nyt toki ittellä muita suunnitelmia nii taitaa jäädä alkuperäinen tankki kokonaan pois.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ostin 50x3mm latikkaa tänään reissuillani. Jahka aamu koittaa niin taidetakomo aloittaa työskentelyn. Varmaan ne polttoaineputket olis pitäny samalla mutta nythän tuo on selvillä minkälainen homma on löysätä tankki. Siiheksi kun niitä sitten uusii niin ehtii varmaan se täyttöputkikin hapantua. Tilasin muuten sen stefan siihen jakolaatikon häntäänkin kun näyttää tiputtelevan. Viimeeksi kun katoin niin kuiva muttei enää. Täytyy irroittaa sitten kun vaihtoon ryhtyy niin kardaani ja vaihtaa samalla sekä pinionin että jakiksen hännän. Samalla vielä kun vaihtaa jakiksen että periin öljyt.
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ja vaihda se liukulaakeri sinne jakolaatikon häntään. Mulla se oli läpikatottuna ovaalin muotoinen kun se kartaanin sisäänmeno syönyt ajan myötä. Se on sinällään helppo vaihtaa ku sen hännän saa pulteilla irti. Helpottuu sen stefankin vaihto samalla. Liukulaakerin saa pois rautasahan terällä ja uuden paikalleen naputtelemalla, mieluiten tietysti prässillä.
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Viittiskö porukka mitata nuo takapään iskarien mitat? 16-26 tuumaa on sisään-ulos mitat mitä myivät, en vaan yhtään tiedä onko tuo mun oma edes vakiokorkeudella. Sen lehtijousen alkuperäisen palikan alla on joku tuuman pala lisätty, näkee hitsin jäljet kyljissä. Toki niitä joustomittoja näje kun vasta irtiottamalla.. pitäsköhän tunkata auton persus ylös nii näkee pökkääkö..
     
  6. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Tankin kun irrottaa ja tekee uudet pannat niin kannattaa käyttää apuna kuormaliinoja pitämään tankkia, silti sitä pystyy liikuttelemaan sivuttain.
     
  7. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Mulla ois hyllyssä ihan uudet roughcountry n3 takaiskarit,kokonaispituus (silmäreikien keskeltä mitattuna 71cm, lytyssä 41cm.

    Mulla on edessä vastaavat,tykkään. Huomattavasti paremmat kuin rc:n n2:t.

    Jos kiinnostaa ja mitta on sopiva niin laita yv ja tarjous.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, pitkän jarruputken edestä taakke laitoin sen toisenkin pään eli etu paikoilleen ja kiinnikeillä kii. Suosittelen muuten tekemään etupään eka ja sitten peräpään. Tein toistepäin enkä tee näin toiste. Sitte aloin takoa tankin kuinnitys pantoja sopiviksi. Keli olikin mukavan lämmin tänään siihen hommaan. Onneksi vanhat oli sevverran ehjät että sain mallia ja mittoja. Vaan topicissa mainittu ”muutamassa minuutissa” ei toteutunut minulla. Pikemminkin Cumminskin koko päivä meni kiroillessa mutta kumminskin sain ne tehtyä ja paikoilleen joka oli haasteellisempaa kuin teko. Nyt ymmärrän miksi ne on tehdastekoisena ja ohuempana joustavammat. En taija toiste tehä ramiin vaan tilaan vaikka ne ei kestä varmaan niin kuin nuo.
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kyllä kai ne tehdaslaiset kestää kunhan ne suojaa kunnolla. Minä oon isän oppien mukaan laittanut vaseliinit molemmin puolin kun en luota maaliin tässä tapauksessa. Ongelma tosin tahtoo olla että kivet ynnä muut tunkee sinne pannan ja tankin väliin ja hieroo sitä sitte. Mutta voihan sinne laittaa kummia väliin, mikä taasen vaikeuttaa asennusta
    :D

    Meinaatko että on vähän hankalaa tehdä kartiota siihen jarruputken päähän siellä konehuoneen puolella.. :p
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No, ei se kartion teko vaan putken survominen siitä palkin yli toiselle puolelle ja kääntö eteen liitokseen. Se kun monta metriä pitkä putki ja ei viittis miljoonaa kertaa ottaa pois ja pokata ja taas paikalleen. Ehkä olis voinu olla sentin kaks lyhyempi ni olis istunu ku alkuperäinen. Nyt on kumminkin takana uudet kaikki. Takasylinterien putket pokkasinkin taivuttimella kun lyhyempinä sai irroteltua helpommin.

    Laitoin siihen pitkään pätkän uutta ja vanhaan kiinni helmiliitoksella kevättalvella kun katkes. Nyt kun irrottelin sen niin tankin takana oli kaksi muuta vanhempaa helmiliitosta ja niissä pätkät uudempaa että ehkä oli aikakin vaihtaa.

    En laittanu tankin pantoihin mitään suojaa. Ostan uudet jos minun aikana vielä happanee. Aika hyvin sitten loppujen lopuksi onnistuivat. Joku kerta piti irrottaa ja vasaroida pajavasaralla. Muoto on oikeestaan just ja kävivät paikoilleen mutta kun otin mallia vanhoista tehdastekeleistä niin niissä sen takimmaisen pultin reikä on ihan pannan päässä. Kopsasin uuteen samoin ja minusta se on ihan liian päässä. Tilaahan siinä olis pidemmällekin. Pitääkö vielä irrottaa ja jatkaa 10mm. Ehkä turhaa saivartelua.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, sitkun luulin että kaikki oli valmista ja ilmataan vaan jarrut että pääsis maanantaina töihin niin paskan latvat. Poljin on pehmeä. Painuu melkein pohjaan. Normisti on ilmaantunut ilman käynnissä olemista, nyt ei. Kokeiltiin käynnissä ollessa, ei. Vakuumipumpulla lutkutin nipoista nestettä, ei. Pääsylinteri ei tyhjääntynyt missään vaiheessa mutta aluksi ilmasin takapiirinkin siitä putkesta varuiksi ennen kuin takapyöriin siirryin. Laitoin siis taakse pyöräsylinterit sekä sinne menevän pitkän ja molemmat takasylinterien putket. Liitokset ei vuoda. Mitähän seuraavaksi kokeilisi?
     
  12. smgt

    smgt 3rd gear

    Minä ilmasin ihan vaa nippaa auki pitämällä ja letku meni astiaan. Sillä keinoin voi ilmata polkemallakin yksin.
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se on oltava ihan piripinnassa sen säiliön, laipat erottelee niin paljon. Toinen mikä on joillekkin käyny öljynvaihdon aikana on että lika on siirtyny niihin venttiileihin, combination valve tai rwal-venttiili. Tai sitten se meni sököksi se pääsylinteri.

    Katoppa liikkuuko se venttiilin pää minnekkään siinä pääsylinterin vieressä kun joku painaa jarrua. Sen ei saisi liikkua, muuten painetta on vain toisessa piirissä (etu tai taka).
     
  14. freeride

    freeride Gearhead

  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eipä ne nesteetkään niin montaa vuotta vanhat ollu, ettei pitäs tukkeutua niistä. Pelas, ennen kuin rupesin takajarruja korjaamaan. Välillä se polin tuntuu ihan helvetin kovalta niinku ei tehostas ja saa polkea huolella että pysähtyy. Joku vuosi sitten oli vastaavia ongelmia kun vaihdoin jarrutehostajan. Oli vettä täynnä ja varmaan ruostunu puhki sitten. Siinä teki ennen vaihtoa niin että jarrupolin painui pohjaan ja sitten huononi kun aikaa kului että kohta ei meinannut pysyä paikoillaan ennen kuin pumppas. Lopulta ei meinannu pysähtyä risteyksiin vaikka pumppas. Sitte ei kantti kestäny enää ja hankin reman tehostimen. Joka olikin mukava vaihtaa helmikuun pakkasilla pihalla. Tilaakin oli ruhtinaallisesti niinku kaikessa mitä cummins ramin konehuoneessa tekee. Joku saatanan viha/rakkaussuhde tuohon on kun ei sitä hävitä pois. Ilmasin illalla vielä pojan kanssa kerran manuaalisesti ilman käynnissä oloa. Ei sieltä tullu kuplan kuplaa. Alkuviikosta ajoin 80km kun sylinterien takaputket oli jo vaihdettu ja oli ilmaa mutta toisella polkaisulla oli kova eikä se painunut ”läpi” niinku nyt kun pitkä edestä taakse putki vaihdettiin. No ajan töihin huomenna ja ihmettelen lisää tässä uudessa valossa ja tiedon kera jonka ystävällisesti esititte minulle jahka ehdin. Tuossa rwalin ohjeissa oli testiohje sille onko pääsylkky vai rwal vuodon syy. Minulla polin tosiaan painui pohjaan silloin kun tehostin vuosi. Mietinkin että taasko se pitää uusia.
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Yli kymmenen vuotta ja sama juttu :D

    Ootko ny sitte varma että linjoista tulee mitään? Voihan sen pääsylkyn tukkia nii näkis kummalla puolella se vika on.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jep, ehjä se oli ennen takapään korjausta. Takaputkista tuli nestettä joka muuten voi jättää kuulemma tulematta kokonaan jos se rwal ei sitä anna. Silloin se magneettiventtiili lienee palanut. Minusta ne rummut naksui vielä viimeisessä ilmauksessakin joten nythän ne automaattisäädöt tekee tehtävänsä kun vähän ajelee muutakin kuin pikku testit kodin ympärillä. Eipähän johdu siitä ainakaan pehmeys. Luin niitä rwal ohjeita ni niissä sanottiin että pyörät voi tukkia letkua puristamalla vaikka yks kerrallaan, jos polin polin kova silloin niin jossain niistä pyöristä on ilmaa tai joku niissä pyörien linjoissa vuotaa. Seuraavaksi sitte tulpata pääsylinteri vaikka molemmat lähdöt. Jos polin on kova niin pääsylkky ehjä. Sitte takapää tulpata ja jos kova niin etupään jarrut ehjät. Silloin jää vain takapää ja sen rwal jäljelle. Sinne voi jäädä tosiaan paskaa venttiilin väliin joka aiheuttaa että polin pehmeä. Luin että sitä EI kannata magneettiventtiiliä jännitteellä avata tai se hajoaa mutta vahvalla magneetilla se alempi dump valve voi avata ja ehkä paska toivottavasti huuhtoutuu välistä pois kun nestettä poistetaan. Nii ja kyllä se minusta etupääkin jarruttaa kun se edes pysähtyy noinkin.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Hallelujaa! Ihmeparantuminen on tapahtunut. Töihin kun ajoin niin jarruthan oli het paremmat kuin monet huonommat. Valohoito lienee tehnyt tehtävänsä. Case is closed. Näiltä osin ainakin. Olisko ollu paskaa venttiilin välissä ja tai kengät kaukana ennen kuin automaattisäädöt teki tehtävänsä.
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    No mutta. Tässähän taas näemme sen vanhan viisauden että välillä on annettava vaan valohoitoa :p Voihan se olla neste itekseen valunut alaspäin. Tai tosiaan kenkät liika kaukana. Mutta jarruttelehan varovasti jonkin aikaa tai voit löytää ittes pöpeliköstä ;)
     
  20. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Ainakin tulis kirjaimellisesti ajettua vika ulos :poff:

    Toi niin kutsuttu emergency brake on Ramissa kyllä niin surkea vitsi, että ton käyttöjarrun kanssa pitää oikeasti olla tarkkana. Ja kun ei ole edes merkkivaloa jarrunesteen pinnalle...
     

Kerro tästä muillekin!