Katon vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Fintail, 23.6.2021.

  1. Fintail

    Fintail 1st gear

    Mielessä ja suunnitelmissa kahden eri merkkisen ja mallisen auton yhdistäminen, neliovisen törö katto pois ja kaksiovisen sulavalinjainen katto tilalle.
    Mitä Traficom vaatii tällähetkellä suunnitelmilta?
    Mitä pitää ja kannattaa ottaa huomioon , kuinka tarkat piirrustukset, selitykset ja laskelmat pitää olla ja esittää?
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  2. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kait se riippuu mitä olet tekemässä. Jos rungollinen auto ei katon vaikutuksella ole suurta merkitystä , ja jos itsekantava kori vaatii varmaan jäykisteitä helmaan. Samoin tolppien liitokset ei saisi olla suoria katkaisuja . Noi nyt tulee mieleen ja tietysti jos uudempia missä turvavarusteita ja tehty törmäystestejä ja niiden vaatimukset , niin ei kannata tehdä.
     
    Kustom STW, Vermilion ja juko7 tykkäävät tästä.
  3. Fintail

    Fintail 1st gear

    Okei, thanks, tuo oli hyvä huomio ettei saa olla suoria katkaisuja.
    Helmajäykisteistä en oikein tiedä, millä niitä perustelisi kun kumminkin B pilari säilyy, ja kun takaovi vaihtuu kiinteäksi korin osaksi niin kantavampihan siitä tulee kuin alkuperäinen.
    Projektina on 50 luvun Mercedes, joka saanee Amatzonin katon.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Siis paikalleen jää se 4 ovisen törö etuovi?? Yleensä 2d ja 4d ovet ovat reilusti eri mittaiset, mutta kukin tyylillään :rolleyes:
     
  5. Fintail

    Fintail 1st gear

    No ei kai, se nyt olisi melko koomisen näköinen. B tolppa säilyy olemassa, mutta siirtyy jonkin verran taaemmas, muuten takapenkille siirtyminenkin tuottaisi melkoisia ongelmia.
    Varsinaista senttimääräistä suunnitelmaa ei ole, sais nyt lupaleiman ensin.
     
  6. Kannattaa sitä rakennemuutosmääräystä lukea:

    3.2.3 Katon muuttaminen
    Ajoneuvon katon madaltaminen on seuraavin edellytyksin sallittu

    1) madallus saa olla enintään 16 prosenttia tuulilasin korkeudesta etupilarin
    suunnassa mitattuna, mutta ei kuitenkaan yli 100 millimetriä etupilarin suunnassa mitattuna;
    2) etu- ja keskipilareita saa kallistaa vähäisessä määrin taivuttamalla tai katkaisemalla edellyttäen, että kaikki sisäkkäiset profiilit hitsataan ja, että katsastajalle esitetään hitsausselvitys ja välivaiheiden dokumentointi;
    3) takapilarit saa kallistaa tai katkaista edellyttäen, että kaikki sisäkkäiset profiilit hitsataan ja, että katsastajalle esitetään hitsausselvitys ja välivaiheiden
    dokumentointi;
    4) tuulilasin näkökentän on täytettävä auton käyttöönottoajankohtana voimassa
    olleet vaatimukset.
    Katon madaltamisen yhteydessä katon saa pidentää ja leventää.
    Kattoa saa edellä määrättyä vastaavin ehdoin korottaa edellyttäen, että korirakenne
    ei heikkene muutoksen seurauksena.


    ja

    3.3 Ovet ja kattopilarit
    Ajoneuvon ovien ja kattopilarien lukumäärän muuttaminen mallisukupolven puitteissa on sallittu. Tällöin kori sekä mahdollinen runko tai pohjalevy on vahvistettava
    vastaamaan vertailuajoneuvoa. Kattopilarien siirtämisen yhteydessä tehtävät muutokset välivaiheineen on dokumentoitava, ja dokumentointi on esitettävä muutoskatsastuksessa. Ajoneuvojen eroista on esitettävä yhtäläisyysselvitys.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  7. Fintail

    Fintail 1st gear

    " Esitettävä yhtäläisyysselvitys"
     
  8. Fintail

    Fintail 1st gear

    Madallus säännökset voi tässä jättää sikseensä, tollppien mittoihin ei kosketa.
    Lähinnä haen sitä m i t e n liitokset ynm. Pitää dokumentoida hakuprosessissa. Toki työn edetessä piiloon jäävät rakenteet kuvataan mutta miten trafi käytännössä haluaa informaatiota mitä ja miten esim. Tolppien liittäminen koriin suoritetaan?
    Eli voisiko joku luvan saanut kertoa esimerkin.
     
  9. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    En ole mitään lupia kysellyt aikoinaan kun esim. kolariautoon katto vaihdettu . Kuvittele eim. halkaisijaltaan 50x50 putki pystyyn , leikkaa etulaidasta 25mm , sen jälkeen alaspäin halkaisua 100mm ja takalaidasta taas katkaisua 25mm . Niin siinä on periaate ja trafi voi määrätä valvojan , kuka käy katsomassa hitsausten jälkeen ennen kuin maalaat piiloon.
     
  10. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Tuohan on veikeä kohta. Eli jos mallisarjaan ei ole kuulunut 2-ovista versiota, niin muutosta ei saa tehdä? Esim. Lada 1200 S, niin sitä ei saa muuttaa 2 oviseksi, kun Lada tehdas ei ole nähnyt tarpeelliseksi valmistaa sellaista?
     
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Miksi pitäis Lada muuttaa 2 oviseksi?
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Jossain vaiheessa oli paljonkin talleissa ja tallien takana kesken jääneitä projekteja, kun on huomattu, miten vaikea tehdä siististi lasien ja lasilitojen yms. sovitukset.
    Loppunut motivaatio, kun huomattu miten hirveä lopputuloksesta on tulossa.
    Mutta on niitä toki loppuun saatettujakin lukuisia maantiellä.
     
  13. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Eikös täälläkin ollut joskus juttua vanhasta Volvosta(?) uudemman Bemarin tms. katolla?
     
  14. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Veikkaan että ollu Laitilan 162 Volvo(mikä erittäin hieno)mutta se on BMW Volvon pintapelleillä (ammattimiehen harrastepeli minkä kyllä huomaa)
     
    dart -66 ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  15. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Samasta syystä kuin muunkin merkkiset, tai vielä suuremmastakin syystä: saattaisi olla ensimmäinen ainakin Suomessa. Kumma juttu muuten jos sellaista muutosta ei saisi tehdä, luulisi että kun kyljessä vähemmän reikää kuin neliovisessa niin olisi vahvempi kuin alkuperäinen.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. Chevette

    Chevette 3rd gear

    2D HT nappisulmä Lada kun olis niin kyllä olis harvinainen.Kyllä 2D tolpalla ja pienellä madalluksellakin(katto ja auto) maukas
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. JJ

    JJ Gearhead

    Tehtaan tekemästä avosta on ollut joskus Mobilistissä kuva.
     
  18. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kumma juttu muuten jos sellaista muutosta ei saisi tehdä, luulisi että kun kyljessä vähemmän reikää kuin neliovisessa niin olisi vahvempi kuin alkuperäinen.[/QUOTE]
    Ei kai se reikien määrä vaan se koko. Kyllä varmaan menee läpi jos hitsaat takaoven kiinni , mutta jos sen 2D oven leveyttä kasvatat niin se helman rasitus lisääntyy , puhumattakaan jos teet siitä HT:n .
     
  19. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Joo kyllä ht tuppaa olee vetelämpi,helman sisään muihin palkkeihin yhdistäen profiiliputki niin auttaa paljon
     
  20. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Itsellä myös katon vaihto + choppaus meneillään yhdessä ja toiseen tulossa sitten joskus. Tein suosiolla turvakaaren sisälle joka nuolee katon muotoja eikä näy juurikaan ulos.
     
    Fintail, -71 MoPar ja Chevette tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!