V8+Turbo valtakunta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bomber#1, 22.11.2014.

  1. speedy

    speedy Double Gearhead

    Nuo Mustakankin alkup linjat kyllä riittää, ahtopaineita vois ottaa hiukan alaspäinkin, pysyys nuo alkuperäset hatut paremmin paikoillaan :D jenkkiukot turisee,että niillä max paineet on 0.7 Paremmat valut on sitten jo Gt40 rautaset mitä suositaan, jossei alusia halua laittaa.
     
  2. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Itsellä jokusen vuoden ollut tuo Mishimoton 2-porttinen öljynkerjuupurkki vapari SBC:ssä, toiminut ja asiansa ajanut.
    Täällä oli keskustelua siitä ja PCV:stä :
    https://www.overdrive.fi/forum/thre...sbc-kasaus-alkanut.312183/page-4#post-3808421
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    An-8 = 8mm siis
    AN8 (joustavien letkujen sisämitta 1/2″ noin 11,2mm, kierre 3/4″ x 16 UNF)

    An-10 10mm.
    AN10 (joustavien letkujen sisämitta 5/8″ noin 14,2mm, kierre 7/8″ x 14 UNF)

    Pieni virhe piti kirjoittaa AN-8 eikä AN-10 ja AN-12 on An-10. Olen tuossa puhunut liittimien sisähalkaisijoista. Itse mittailin omassa autossa AN-8 liittimiä, letkut voi olla 11,2mm sisä halkaisijaltaa mutta liittimistä ja mutka kappaleista löytyi 8,3mm, 8,6mm ja 9mm sisämittoja. Vastaa siis noin 8mm kupariputkea.

    An-10 on osassa liittimissä hieman yli 10mm sisähalkaisijaltaan, siis lähellä 10mm kuparilinjaa, vaikka letkun sisämitta on noinkin iso kuin 14,2mm.

    AN-6 liittimissä osassa sisähalkaisija jotain 5,5mm jne. Siis alle 6mm.

    https://www.ebay.co.uk/str/torquesuk
    Esim. tuolla nuo hieman halvemmat liittimet vs. ultraflow. Sisähalkaisijassa liittimissä noin 1-2mm eroa.

    https://board.moparts.org/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/2503506/all/inexpensive-an-fittings.html

    https://help.summitracing.com/app/answers/detail/a_id/4879/~/what-size-fuel-line-do-i-need?

    Tuossa keskustelua.....
     
    Muokattu: 28.6.2021
  4. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Sulla ei oo kyllä mitään käryä näistä
    Aivan täyttä humpuukia nää jutut.
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mitään noistakaan ymmärrä, mut kyl 140 mallory pumppu 8 AN letkulla riitti karvan vajaa 800 heppaseen kaasaripeliin aivan 100%. Aina välil mitattu noit kulutuksii dynossa, ja 100l/h vaatii jo melkosen moottorin. Se on luokkaa 27 gph. Amerikkalaiset kyl ainakin tuppaa ilmottaa noi tuotot isolla letkulla jyrkkään alamäkeen, mut silti noi ihan mekaaniset peruspumput vakiolinjoilla normaalisti riittää sinne 400 heppaan, ja hi vol pumpuil sit reilusti enempään.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Dynossa varmaankin riittää, mut siihen matkalle tulee kuitenkin jonkinverran vaikuttavia tekijöitä lisää kun se motti on autossa käytössä. Parempi vaihtoehto on mitoittaa polttoainelaitteet mielummin pikkusen yli, kuin että riittäis just eikä selvästi.
     
  7. Mitä tekijöitä tarkoitat? Ja tarkoititko pelkkää moottorin dynotusta vai pyörädynoa?
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Nii, minkä kokonen linja, millanen tankki, lähdöt tankista, missä ja miten pumppu, jokainen liitos ja muu linjan muutos vaikuttaa siihen paljonko putkesta tulee soppaa kaasarin kohdalla. Mottidynos noi on toteutettavissa paljon yksinkertaisemmin.

    Nopee paikaltaan lähtökään tuskin auttaa.
     
  9. Tätä mä vähän arvelinkin, mitä tarkoitit. Varmistin vain.

    Siitä en kyllä ole varma, että kuinka paljon noilla liittimien ja muiden vastuksella on loppujen lopuksi merkitystä. Kaikkihan ne tiputtaa teoriassa hiukan bensanpainetta, mutta kun järjestelmään kuuluu suodatin ja paineensäädin, mitkä vaikuttaa paljon enemmän. Ajattelin, että jos linjaston koko on sopiva, niin sitten se on.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jep jep ikinä nähnykkään An-liittimiä.
    https://gyazo.com/f8c472855ef52dcbb02f30de9fc39798
    https://gyazo.com/8ee1469474555c2082591a047194098d
    https://gyazo.com/b30a42d3ff94d13be033537dd23872a3


    Sun kannattaa esim. Laittaa Dodge Monacoon joka on alunperin 318 moottori ja siihen heittää 440 moottori, testata miten hyvin se pelaa vakio linjoilla jos ei sillä ole mitään väliä. Testattu on!

    Mitä turhaa vaihtaa mitään polttoaineensäädintäkään vakio pelaan vaikka mihin asti, tää minkä itse hankin on varmaan aivan surkea verrattu siihen 40 vuotta vanhaan.
    https://aeromotiveinc.com/product/x1-series-efi-pro-bypass/

    Eikö topickin nimessä ollu Turbo huomaa, että turbossa kuluu täys kaasulla aivan eri tavalla ainetta.... jaa E85:lla kaikki pykälää isompaa. esmes, alla olevasta linkistä 500hp ja E85 tarkoitaa vähintään AN-10 linjaa.
    https://help.summitracing.com/app/answers/detail/a_id/4879/~/what-size-fuel-line-do-i-need?

    Polttoaineen paineella on iso merkitys.... onko sinulla pumppu jolla saat 5bar painetta pihalle vai joku kaasari halppis pumppu jolla on 0,4 bar painetta linjassa.... tollasella paineella tarvii ison linjan. esim. Boschin legendaarinen -044 pumppu esim tosiaan loppuu kesken noin 450hp E85:lla ja Bensalla 98e5:lla saattaa saada vähän yli 600hv riippuen paineesta. Jossain pumpuissa on hauskoja ominaisuuksia, tuotto saattaa olla aika huono 3bar paineella mutta 5-6 bar paineella saadaan samaa tuottoa kuin -044 pumpulla. Tälläisiä pumppu oli autoissa joissa oli mekaaninen ruiskujärjestelmä, ja niissä -3bar paine ei riittänyt.

    Boschin metallisella suodattimella "isolla" pääsee bensalla noin 1000hv ennen kuin alkaa ahdistamaan ruiskuvehkeissä. E85:lla noin ~700hv. Jos et usko niin asiantuntemusta löytyy AMW/Finjectori puolelta mihin ne riittää. Aeromotive esim tarjoaa pumpun etupuolelle tollasta karkeeaa 100micronin suodatinta ja mainostaa 3000 heppaan asti sitä.
    https://aeromotiveinc.com/product/100-micron-orb-10-red-fuel-filter/
    (en pysty sanomaan riittääkö noin kauas... joka tapauksessa)

    Ja sitten 40 micronin suodatinta pumppujen jälkeen vielä.
    https://aeromotiveinc.com/product/40-micron-orb-10-red-fuel-filter/

    Itsellä on juuri tälläiset.
     
    Muokattu: 1.7.2021
  11. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Sulla on ihan samanlaiset jutut kun sillä jopasjotakin-miehellä. Oot joo jotain palikoita hommannut autoosi, melko varmasti ei mitään hyötyä. Kaikkea netistä lukemaansa ei pidä toistella suu vaahdossa, on aina suuri mahdollisuus että se on täyttä potaskaa. Tai jos vain tykkäät ajatuksesta, että joku pitää sua kovana tietäjänä, niin aina tietty voi yrittää ;)
     
    evilpastori tykkää tästä.
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla e85 2x aitoa-044 pumppua yksi bosch suodatin. pyörätehoa 880 hevosta (950moottorilta) noin 2.1bar ahdoilla. 2.5bar paineilla ei dynotettu , mutta siinä jo rupes logissa näkemään että paineet alkoi laskea, suodattimen en usko vielä tuossa olleen syyllinen vaan pumput alkoi olla rajoilla. Mutta kyllä nekin meni aika paljon yli tuon 450 hp kappale. Taitaa moottori teho tuossa ollut jo 1000 hepan tienoilla.

    Oli pumpuisskin vielä vähän ollu varaa jos laturi olis riittävän kokoinen, täyskaasu vedossa sähkön kulutusta on enemmän kuin laturin maksimi joten jännite tippuu.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Dynossa 6mm kuparilinjalla, tuli ongelmia kahdella polttoainepumpulla, niin sen takia piti alkaa suurentamaan linjoja ja tutkimaan asiaa... ongelmat hävinneet uudella linjalla.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  15. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kannattaa näitä Richard Holdenerin Juutubi videoita katsella, sieltä saa hyvin dyno todistettua infoa siitä mikä toimii ja mikä ei. Tuossa yksi video, missä mainittu 3582, tosin kahtena kappaleena:

    Itse kyllä menisin GT45:een tuon kokoisella koneella, jo ihan pakovastapaineiden takia, ellei ajatus ollut laittaa kahta 3582:ta

    Tuossa vähän eri kokoisista ahtimista:
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noillehan on valmistajan kaaviot, joilla mitoittaa. Tai ainakin esikuvilleen on. Poropeukalos teki joskus laskuesimerkin. Saisko siihen linkin?
     
  17. Piti hetken näin lauantaiaamuna miettiä, että mitäs sitä on tullut tehtyä..Sitten muistin, että sovelsin jotain päättötyötä tässä:

    https://www.overdrive.fi/forum/threads/54-windsor.310235/page-2#post-3610684
     
    Muokattu: 29.1.2022
  18. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  19. Wade-

    Wade- Gearhead

    Jos noita gt35 kiinaturboja haaveilee, laittaisin 2kpl. Sillä saa aika hyvin alueelle. Tai sit tosiaan yks tollanen gt42.

    Tai sitte ebaysta 7875 turbo haulla sellane yks iso.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jep, noista Holdenerin videoista idea lähtikin. Eli 3582 on aivan liian pieni. Tuplia en halua, kun ne pitäisi laittaa auton alle ja nyt jo kolisee kaikki jääpaakut yms alustaan :D
    Jos sais tollasen GT45 ähellettyä LX korisen alkuperäsen ilmanputsarikotelon paikalle.
     

Kerro tästä muillekin!