Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Siinä 1938 Buick coupe vetää sladissa suoran kahdeksikon voimalla! 1937 Ford koettaa pysyä peesissä ja Hudson Terraplane tulee kovaa sisäkurvan kautta... Olisipa ollut kiva olla paikalla kuuntelemassa noiden äänet - Toisaalta todella surkeaa, koska nuo ajettiin loppuun ja romuksi ihan huvikseen. Buickistakin ajovalot pudotettu jo pois, oli sentään vasta 10v ikäinen arvoauto. Tuohon aikaan autot vanhenivat paljon nopeammin kuin nykyään, vaikka kupee tuskin oli joutunut sotaan...?
     
  2. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

  3. Joo ei mullakaan ole Hesarin tunnuksia. Toi Dartin kuva löytyy Hesarin etusivulta. Joku, jolla on tunnukset, niin voi ehkä kertoa enemmän.
     
    Muokattu: 7.7.2021
  4. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Kunhan tämä ei nyt leimaisi meitä neliovisten Darttien omistajia..
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  5. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Tåstå on tarina Ylen Arenassa. "Rikostarinoita historiasta". Liftarimurhat. Kyllä se Dart oli.
     
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Dartti on ajettu ympäri ja tehty korinvaihtona 2dht koriin ja sekin vielä kolaroitu romuksi. Poistunut 93 kilvistä. Ei ollut helppo elämä Dartillakaan
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Hymyilytti hesarin otsikointi, puhuttiin jotain "kalliin auton kyytiin nousemisesta".
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  8. Nykyään se aiheuttaakin hilpeyttä, mutta Mosse-Suomessa se oli mitä suuremmissa määrin totta. Noi jenkkien compact-käyttikset oli Suomessa kalliita ja ne ei ollut joka pojan leluja.
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Riittävän iäkästä ja toimivalla muistilla varustettua ihmistä tuollainen ei erityisesti hymyilytä. On maamme köyhä ja sellaiseksi jää
     
    juko7, impala67 ja jarkko359 tykkäävät tästä.
  10. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Aiheesta löytyy ohjelma esim yle areenasta haulla liftarimurhat.
     
  11. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Juu ja eipä nykyään tajuta miten pahasta kolari mällistä vielä auto tehtiin.Itse näin silloin kun Aspenit tuli Suomeen, niin uusi Aspen olikohan betoniauton kanssa yhteen ottanut korjattiin jkl piirimyyjän korjaamolla niin tuntu et pohjalevy vain jäi vanhaa.Ja monasti ratkaisi oston renkaat ja akku et niiden kunto ne kun makso rahaa.
     
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Minun käsitykseni mukaan nuo pikkujenkit olivat (riippuen kuinka päin markka kellui minäkin vuotena) aika kilpailukykyisesti hinnoiteltuja ominaisuuksiin nähden. Yleisin taksi-mersu oli kalliimpi. 1967 Dartteja tuli maahan aika paljon juurikin taksikäyttöön ja viiden vuoden ikäisenä se on toki ollut nuorisolle kallis, muttei enää hattupäiselle sedälle mikään kovin ihmeellinen statussymboli.

    Nykyautoiksi jos käännettäisi, niin voitaisiin ehkä puhua 10 vuotiaasta Skoda Suberbista samanhenkisenä.

    Tunnen toki 70-luvulla nuoruuttaan eläneiden naisten huokaisun "onhan se sentään mersu", kun joku puliveivari ajaa pihaan karvalakkimallisella teinitähdellä, jossa on pimeällä putkirempalla saavutetut alumiinivanteet.
     
    juko7 tykkää tästä.
  13. Kalleushan on suhteellista. Köyhälle kaikki on kallista.

    Mitä tulee noihin Dartteihin, niin Amerikassa ne oli halvimpia käyttöautoja ja Suomessa edustusautoja ja takseja jne.

    Tässä vanhassa IL:n jutussa esitellään Dodge Dart Swinger 340 vm. 1970. Toki erikoismalli, eikä perus-Slantti-Dartti, mutta on toi hinta ollut aikoinaan aika huima:

    Auton listahinta oli vuonna 1970 peräti 45 950 markkaa, millä olisi saanut vaikkapa viisi Ford Escortia taoi kolme Ford Capria.
     
  14. Noin offtopiccina, niin häiritseekö tuon jutun Swingerissa muita noi Mopar Performancen venttiilikopat, peltisarjat ja tarvikemittarit, kun kyseessä on museoauto.
     
  15. spinout

    spinout Gearhead

    Dartti ei ole koskaan ollut Suomessa edustusauto-statuksessa. Siihen luokkaan päästääkseen piti olla vähintään mid-size, ts. Coronet. Mieluummin full size.

    Jos liftarimurhaajalla olisi ollut -67 Volvo 144, joka neljän vuoden vanhana oli suurin piirtein -67 Dartin arvoinen, niin olisiko silti otsikoitu "kalliin auton kyytiin nousemisesta"?
     
    Muokattu: 8.7.2021
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jotain tällaista juuri hain.

    Mosseen ja pompannappiin verrattuna, kyllä, iso ja komea auto. Kasilla ja kasovisena swingerinä varmaan tuplahintainen verrattuna perus nelioviseen karvalakkiin.

    Vuonna -71 ison perheen pään miettiessä käyttöautoa, varmaan aika liki päästään, jos samalla ruutuvihkon sivulla on ollut tuliterä, juuri esitelty Lada tai janoinen ja iäkäs kutosdartti.
     
  17. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Mielenkiintoista pohdintaa taas! Olisiko ostovoiman suhteen erityisesti työläisväestö parantanut merkittävästi asemiaan noista ajoista, tuolloin kai kaikilla siitä viitekehyksestä ei ollut mahdollisuuksia minkäänlaiseen vaunuun? Akateemisen väen ostovoima taas on pysytellyt samoissa, tai osittain laskenutkin koulutusmäärien runsaan kasvun myötä? On syntynyt uusi yhteiskuntaluokka, "akateemiset työläiset"? Hinnoittelu taas Atlantin molemminpuolin on kai säilynyt jokseenkin samanlaisena, meren yli tuotu auto on aina ollut monestakin syystä kallis. Molemmin puolin, niin USAssa kuin Euroopassa? Eurooppalaiset ovat edelleenkin USAssa hinnaltaan harvinaista herkkua, enempi sille hyvintoimeentulevalle Uuden Englannin älykölle? Ja amerikkalaiset taas eivät tänäpäivänä Euroopassa kenellekään kelvata?
     
  18. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Kajaani Oy:llä oli 70 -luvulla ollut Dartti jonkin sortin edustusautona. Yksi entinen työkaveri oli tuota ko. autoa tuolloin työkseen ajanut. Toinen auto oli ollut Polara joka muuten on edelleen elävien kirjoissa. Ja kuskattiinhan sitä VR:kin herroja ennen Rablereilla ennen kun tilalle tuli Saabit ja Ford Sierrat.
     
  19. HU:n jutussa harrastajavalokuvaaja Ragnar Nybergin kuvia. Siitä tämä:

    [​IMG]
    Graf Zeppelinin vierailu oli epäonninen. Se ei voinut laskeutua maahan kovan tuulen takia. Ilmalaiva vieraili Helsingissä vuonna 1930. RAGNAR NYBERG / HELSINGIN KAUPUNGINMUSEO
     
    kerkko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!