Holley Sniper EFI-system?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dean66, 11.7.2017.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Lisäsin tänään maat ilmanputsarin pohjalle, sniperin rungolle ja virranjakajalle. Ei vaikutusta satunnaiseen suhinaan. Jos handheldia ei seuraisi, niin autohan toimii saakelin hyvin! Testin jälkeen löysäsin kaasuvaijeria inan ja tsekkasin läppien säädön. En vielä ehtinyt testaamaan uudestaan, kun viiskasi otti omansa..

    -J-
     
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    IAC vaan tekee ongelmaa. Maantieajossa kaikki on jees, mutta kaupungissa pikkukierroksilla ajellessa IAC% pomppii ja kierrokset nousevat hetkellisesti. Varsinkin kun lämmöt ovat 90 asteen paikkeilla. Otan IAC:n tänään auki ja tsekkaan, että on ainakin puhdas. Samalla pitää katsoa, että kaikki suuttimet toimii ja mikäli näkee, niin tarkistaa kaasuläpät, ovatko keskellä.
    IAC:n reiän voisi kanssa teipata kiinni ja koittaa onko sillä vaikutusta. Alipaineletkut (PCV ja laatikko) ovat päällisin puolin ehjiä (ja uusiahan ne), mutta alipainevuotokin tietty on aina mahdollinen aiheuttaja. PCVn vaihdoin taas kertaalleen toiseen. Sen läpiviennin voisi kyllä vaihtaa tiukempaan, jos sillä olisi merkitystä.
    Jotenkin oireet muuttuivat pahemmiksi maajohtojen lisäämisen jälkeen.

    On se hieno laite!

    -J-
     
  3. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Miten sen purkin ohje käskee laittamaan maat? Nyt kun niitä on lisäilty sinne tänne on mahdollisesti saatu aikaan tilanne, jossa boxi näkee hieman eri tason jokaisessa maanastassaan (ground loop) ja se sotkee jonkin verran kaikkia boxin mittauksia.
     
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kaikki laitteitten viralliset maakaapelit olen kytkenyt samaan pisteeseen. Nää lisäykset on oikeastaan vaan testiä. Helppo irroitella vaikka yksi kerrallaan.

    IACn putsaus ei vaikuttanut. Läpät vaikuttaa olevan keskellä ja suuttimien tsekkaus unohtui. Kävin Jenkkiosassa tilaamassa varoiksi uuden IACn ja siinä matkalla toimi ihan yhtä huonosti.
    Mutta karttojen tasoittelu tuntui auttavan. Motonettikeikalla ainakin toimi mainiosti.
     
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Taas karttoja tasoiteltu ja IAC- suhina poissa! Muutenkin tuntuu toimivan todella hyvin. Pentsiinin kulutus on aika karua, mutta kait se on pistettävä isolohkon, tiheän välityksen ja rengastuksen piikkiin. Ja ajotavan :rolleyes:
    Sytkä olisi kanssa mukava saada optimoitua tuolle koneelle, mutta vaatisko se sitten jo dynoa?

    Vielä vinkki Sniper-säätäjille: kun otatte handheldin lokarille tai konehuoneeseen esim. IACia säätäessä, katsokaa, ettei se heldi unohdu väliin, kun laitatte kannen kiinni. Tää onneksi toimii.
    [​IMG]
    -J-
     
    Gary Grand ja chevy 2 tykkäävät tästä.
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Vitu* toimi! :mad::mad: Tyhmyydestä saa kärsiä (jopa 330€). Liuta voimasanoja..
     
  7. Ei kai se ole välttämätön? Läppärillä voi tehdä saman?

    [​IMG]
    The Sniper EFI systems include a 3.5-inch touchscreen to view the information an engine provides in multiple layouts, as well as control the set-up and tuning of the system. But Holley also includes free software for use with a laptop, which ultimately provides more options for tuning.

    “For a basic combination, the included touchscreen will handle almost anything,” Rick Anderson said. “If you were doing something a little more involved, like a blow-through combination or multiple stages of nitrous, the laptop would allow you to tweak it a little better than the touch screen.”
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Hyvä.
    Se toimi siis sullakin.Siellä on varmaan ollut sullakin jossain äärikohdassa joku "bitti" joka tuota teki.

    Caprisessa laitoin läpät enemmän progressiiviseen muotoon,vanhaan tyyliin taitoin aksilaa ja ilmoitin purkille tps luvun missä prosentissa se toisio aukee.

    Teki hirmu eron kaasutuntumaan.

    Tuo sama kikka toimi -67 Camarossa missä oli 240-250 ast mekaaninen rullanokka ja manuaali.
    Oli aiemmin hirveä ajaa kun huussi hyökkäs hulluna kun yritti hissukseen lähteä.

    Oli joku 15-25% mihin laitoin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    On mulla läppärille haaroitus, mutta seuraan handheldista lämmöt ja kierrokset aina ajellessa. Kolmisen sataa saa maksaa kunnon kiekkamittarista ja lämpömittaristakin.

    Niin ja psuhina ilmaantui tietty tänään takaisin kaksi kertaa ja taas 1200rpm. paikkeilla. (kilsoja joku 30-40 taajamakurvailua enimmäkseen).
     
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Vinkki muille tumpeloille, jotka särkevät hand heldinsa: laita wanha muistikortti tietsikkaan ja vaihda kursorin osoittamalle riville pisteen jäkeen viivojen (---)tilalle .fwu - pääte. (nimeä uudelleen). Kuvassa tämä siis tehtynä.
    [​IMG]

    Wanha kortti uuteen näyttöön ja Snipu osaa ottaa sen heti käyttöön. Jos riville jäävät viivat, hand held lukee firmwaren joka käynistyksessä.
     
  11. jus57

    jus57 Gearhead

    Menee vähän ohi aiheen mut kysyn kuitenkin..
    Minkäslaisia bensapumppuja on jääny nurkkiin pyörimään Sniperin vaihdon yhteydessä?
    SBC.hen ja ei haittais vaikka ois Hipo mekaaninen.
    Sähkönenkin kiinnostaa.Ei ikäloppuja semmonen on jo! Tarjoa!!
    Yv/0400658507 viestit ym…..
     
  12. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Mites sulla on johtosarjan ja yksittäisten ( EFI:n) johtojen suojaus ja maadoitus....eilen tsekkailin ihan mielenkiinnosta Flukella miten kesällä 2019 tehdyt DIY henkiset häiriösuojamaadoitukset ( alum foliota + aluteippiä) maadoittaa ja yllätys oli suuri kun useassa kohdin maadoitus oli joko puutteellinen tai ei ollut ( enää) ollenkaan. Esim jakajan hatun alumiiniteippaus ei mennyt ollenkaan runkoon vaikka oli erillinen piuha ja kaikki. Lieneekö tärinä, hapettuminen, kosteus ja lämpötilan vaihtelut heikentäneet kytköstä? Sama juttu TPS;n ja sen kaapelin kohdalla

    No...helppo fixi, pari pätkää aluteippiä ja pari maakaapelia runkoon suojista. AFR muuttui täysin stabiiliksi ja käynti muuttui pari pykälää tasaisemmaksi. En tiedä voiko vaikuttaa IAC:n käytökseen mutta kannattaa kokeilla
     
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ei mulla oikeastaan ole suojauksia. Ainoa on alupelti jakajan ja sniperin välissä. Sniperin johdot on vedetty eri puolilta ja katsottu, ettei mikään kulje samansuuntaisesti esim. tulpanjohtojen kanssa. Maat on koneesta runkoon, akulta koneeseen, runkoon ja laturiin. Kokeilin joskus aluteippivirityksiä, mutta eipä niistä tuntunut hyötyä olevan.
    Nyt auto on toiminut 99.9% ja bensankulutuskin tippunut yht´äkkiä huimasti.

    -J-
     
    jpalvima tykkää tästä.
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Sniperi alkanut sekoilemaan. Tyhjäkäynti (varsinkin kylmänä) pirun korkea (1500-2500). Välillä polkaisulla laskee normaaliin ja välillä vaan nostaa kierroksia. Usein auttaa, kun koneen sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Tämäkään ei toimi aina.

    Dataa lähetetty ameriikan- Barrylle, joka tulkitsi, että ohjelma voisi olla jotenkin korruptoitunut. Barry fiksasi ja lähetti korjatun fileen. Ei auttanut. Seuraavaksi testaan IACn ja tsekkaan onko imuvuotoja (tsekattu pari viikkoa sitten..)

    Jollain kokemuksia aiheesta?

    -J-
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eli ensin moottori (/Sniper) toimi mut sitten alkoi sekoilemaan. Ja välillä toimii ja välillä ei.

    Jenkkipäässä oletettiin, että tietsikan ohjelmisto on korruptoitunut.

    Mutta sitten kun välissä toimii, niin eikö se sitten olekaan juuri silloin korruptoituneena?

    Kokemuksista sen verran, että niitä vihoviimeisiä vianetsintäpaikkoja on säädöt, jos kerran auto on jo jonkin aikaa pelannut kuten pitääkin.
     
    teippi-mikko ja Seevu tykkäävät tästä.
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Normiautoissa boksin oma vikadiagnostiikka sytyttää vikavalon liian laihasta tai liian rikkaasta seoksesta. Mikä onkin ihan fiksua, koska ei vikaa pidä korjata säätämällä.

    En tunne Sniperin toimintaa sen tarkemmin, mutta siinä(kin) olisi fiksua, jos laitteen sisäisen vikadiagnostiikan voisi aktivoida varsinaisten säätöjen teon jälkeen. Eihän viritetyissäkään autoissa moottorin hengityskyky muutu kymmeniä prosentteja itsekseen. Tämä helpottaisi vianetsintää siten, ettei säätäjän tarvitsisi tulla aina paikalle vaikkapa jotain helkkarin pakovuotoa tutkimaan, koska edelleenkään sitä ei säätämällä korjata.
     
    teippi-mikko ja jpalvima tykkäävät tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mikäli edellisistä jutuista ymmärsin, niin C5 yritti vihjata, että vika on mekaanisella puolella. Niinkuin olikin. Vaikka tarkistin (kädelläkin), että toisiot palauttaa, niin eivätpä ne aivan palauttaneetkaan! Kun oikein varovasti vipua väänsi, tuntui liikkeessä aivan olemattoman pieni kynnys. Väänsin palautusjousta kiekan kireämmälle (luemma tepsii "ominaisuuteen") ja homma rupesi pelittämään! Ameriikan palstoilta selvisi, että yleinen "ominaisuus" ja saattaa johtua vaikkapa liian kireälle kierretyistä läppärungon muttereista.

    -J-
     
    valtope tykkää tästä.
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Aiheeseen vielä sen verran, että niissä bokseissa joissa on itseoppimistoiminto, laittaisin sen pois päältä sitten kun bensakartat on opittu ja säädöt tehty. Tai jos purkin ominaisuudet vaan riittää, niin rajoittaisin itseoppimista (seos)säätöjen valmistumisen jälkeen, jos haluaa moottorin kuitenkin olevan lambdaohjauksessa suurimman osan ajasta. Tällä jälkimmäisellä tavalla toimivat kaikki modernit moottorinohjaukset.

    Tämä kaikki lähinnä siksi, että jos jotain mekaanista vikaa ilmenee myöhemmin, tulee se esiin riittävän ajoissa, eikä vasta sitten kun oppiva säätö on ihan tapissa ja siltikään moottori ei toimi kunnolla. Esimerkkeinä vaikkapa imuvuodot, yksi pytty poissa kärtsänneen sytkäjohdon vuoksi (jos boksi ei ohjaa sytkää), bensanpaineongelmat ja niin edelleen.
     
    teippi-mikko, Gary Grand, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Ohjeissa on että lambda x putkeen että saa haistella molempia puolia, oletteko laittanut x/h putkeen vai toimiiko jos laittaa vain esim. Kuskin puolelle lambdan?
    Osaisiko joku myös antaa ohjeet lambdan mittaukselle, otin pakosarjat irti niin on käynnyt erittäin laihalla vaikka näyttö näytti että on siinä 13-13.5 kulmilla, pyynti 14.2 idle ja cruise.
    Voi olla että pieni vuotokin putkessa mutta miten se vääristää lambda arvoa?
     
  20. fenix

    fenix 3rd gear

    Monissa 80-90-luvun v-moottoreissa on lambda vain toisessa pakosarjassa.
    Esimerkkinä vaikka 90-luvun alun Camaro.
    Eli toimii se noinkin, vaikkakin lambda haistelee tuolloin vain neljän sylinterin pakokaasuja.
     

Kerro tästä muillekin!