Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-jet)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 29.6.2014.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos tarkoitat alumiinipalikalla sitä ilmastointimallisen systeemin laturin kiinnikettä, niin sen alimmaisen ruuvin voi lyhentää niin että se mahtuu tehostajan säiliö takaa menemään paikoilleen. Pari viikkoa sitten juuri sellaisen asensin kun unohtui laittaa oikeassa järjestyksessä.

    Eli sen pituinen ruuvi kuin mikä mahtuu tehostajan taakse laitetaan ensin siihen kiinnikkeen alimpaan reikään ja kiinnike ruuveineen työnnetään sitten tehostajan taakse.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Teenkin noin!

    Kiitos, neuvo säästi aikaa ja vaivaa paljon
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nyt otettiin ekat savut autosta. Kaikki toimi ok paitti pakoputken tiiviste falskasi. Täytyy heittää noi vieterisysteemit veks ja pistää vaan pulteilla kiinni. Sit oli perus bensavuoto siinä missä bensalinja menee siihen suodatinpesään.


    Ennen olen ihmetellyt että miksi ihmiset repii noita saastelaitteita veks mutta en ihmettele enää! Oli ihan törkeä homma toi kansiremppa kun on noi saastelaitteet tossa. Päivä meni kun katto kaaviosta että mitkä letkut tukitaan, mitkä pannaan mihinkin yms. ja kaikki työvaiheet on isotöisempiä ja hankalampia.

    Ilmeisesti toi tietsikka ei anna kauheesti tyhjäkäyntiennakkoja kun taas huomas että kone on törkeen kuuma verrattuna kun omaa autoani käytän tyhjäkäynnillä...

    Tyhjäkäynti seilailee vanhaan tapaan. Josko se johtus tosta hiilipöntön tyhjennys venttiilistä millanen täytyy ostaa uusi tai käytetty. Täytyy vielä seokset säätää tyhjäkäynnillä mutta kun on vähän vaikeeta kun ruuvit on tuolla kaiken paskan alla...
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tyhjäkäynnin seossäätö tapahtuu tietokonekaasarissa ensisijaisesti sillä kaasarin kannessa olevalla tyhjäkäynnin ilma/polttoainesesossäätimellä. Ne laipan ruuvit määrää vain maksimimäärän.
    Siinä ensiökurkkujen keskellä edessä on torni jossa säädin sijaitsee ja polttoaineseossäätimen mäntä liikuttelee sitä kiinni/auki, eli sama mäntä joka säätää ensiökurkkujen seokset.
    Alunperin se säädin on tulpattu peltilätkällä, siinä on sivuissa kaksi pientä popniittiä.
    Kun säädintä kiertää syvemmälle, tyhjäkäyntiseos rikastuu. Kannattaa kierrellä varovasti, sen tiivisterenkaat alkaa vuotamaan helposti ja tekee juurikin tuota tyhjäkäynnin aaltoilua jos vuotaa. Siinä on yksi erikoismallinen litteä tiivisterengas jota ei kai saa uutena kuin kaasarin korjaussarjan mukana. Olen joskus jarrunesteessä liottamalla pehmentänyt noita kovettuneita renkaita.
     
    Muokattu: 30.5.2016
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kävin kaasarin läpi ja vaihdoin noi kumit tonne joten tuskin hajoo.

    Auto tekee siis sellasta että käy ihan tasasesti määrittelemättömän ajan ja satunnaisesti tekee jonkun hölölölölö ja jenkat tippu eilenkin kun sääsin sytkää siittä 1200 kierroksesta alas 700 kierrokseen ja sit nousi taas.

    Teki tota jo aikasemminkin ennen remppaa, alko täristämään D päällä välillä kun oli paikallaan ja kävi tyhjäkäyntiä aina välillä kovempaa ja välillä hitaampaa.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ok, kokeilumielessähän sen hiilisäiliön tyhjentämisen voi tulpata kaasarin päästä, ajelee vaikka ilman bensatankin korkkia testiajot niin ei tule alipainetta tankkiin.
     
  7. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Osaako kukaan sanoo mitkä suuttimet neulat ym kannattas laittaa 1405 edeliin. Kaasari vakio 307 päällä
     
  8. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Omassa 350 matalahkopuristeisessa cruisemotissa vasta tein suutinjumppaa ja olikohan ensiöt ja toisiot .095, 7347 neulat ja pinkit jouset.

    Perusennakko tais olla ilman alipainetta 16 pintaan ja kokonaisennakko rapiat 30.

    Saisko tuosta jotain lähtökohtia.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Yleensä 1405 edeliä saa vakiokoneessa laihentaa ainakin kruise alueelta, kuten -skeletor- tuossa jo oli tehnytkin.

    Vakiosäätöjä (.095 suuttimet ja 70/47 neulat) vois alkuun kokeilla vastaamaan 1406 mallin säätöjä 75/47 neuloilla.
     
  10. Artsin kanssa samoilla linjoilla on joe tässä jenkkikeskustelussa Chevyn 307:aa olevat säädöt:

    My recent experience with the 1406 carb is that it is a lean carb per Edelbrock. The 1405 is the same carb but richer. Buy the Calibration kit for the 1405 and put in the baseline jets and rods to start. The kits from Summit are under $50.00. The baseline for the 1405 would be: .098 primary jet, Met rods .075 x .047, yellow springs or 4"hg. With the alcohol in the fuel we need to jet 8-10% richer anyway to color the plugs any.
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    mä oon kumpaankin 305 vakiokoneeseen laittanu edelin säätösarjan löysimmät jouset ettei ihan joka loivassa ylämäessä turhaan mene power modelle kun cruice modellakin jaksaa puksuttaa
     
  12. ++++++

    ++++++ 3rd gear


    Suuttimista en tiedä mitkä on mut 7047 neulat ainakin oli paikallaan.
     

Kerro tästä muillekin!